huhtikuu 16, 2024, 08:43:13 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tee-Hetkiä?

Aloittaja Vate, elokuu 10, 2011, 10:29:12 ap

« edellinen - seuraava »

Tilli85

Täällä juodaan teetä.  Yleensä irtoteetä.  Pussi teet maistuu pahalle.  Eilen maiston anopin kaapista löytämmääni Lime-Sitruuna teetä ja ai että oli hyvää =)
Hieman hullupersoona.  Kahden kotikissa neidin palvelija. Viherpeukalo

Sabai

Joun vain irtoteetä. Yksi viimeisimmiestä ostoksista on Darjeeling First Flush Puttabong 2010, jonka saalistin tuolta käydessäni;
http://teochkaffehuset.noxshop.se/?item_id=10191

Turhan kallista vaan joka päiväiseksi, mutta hienoina rauhallisina hetkinä sitä on kiva juoda.
Muuten menee vihreitä päivällä ja kofeeniton roibos illalla.

Larski

Oliskohan kellään ideaa mistä Suomessa sais kunnon teekannuja? Haussa olis sellanen noin kahden kupin kannu. Prahan Dobra cajovnasta ostettuun pikkukannuun on ilmaantunu kylkeen särö, jotenka se piti poistaa käytöstä ja nyt sille pitäis nyt löytää seuraaja.

p.s. Suosittelen Dobra cajovnassa pistäytymistä, jos moiseen reissatessa törmää.

Larski

Kävinpä hakemassa tuollasen Théhuoneelta. Kelpo kannun olonen, vaikka nettisivun lupauksesta huolimatta valuttaa pöydälle. Putiikissa näky olevan jopa matea montaa sorttia ja bombilloja ja kalebassejakin.

Eman

Pakuriteetä hunajalla höystettynä tulee hörpiskeltyä.
Huhhuh..

hkekkonen

Täälä yks teen juoja ilmottautuu myös.

Lainaus käyttäjältä: Mattson - elokuu 18, 2011, 22:07:31 ip
Vaasan Citymarketista löysin tällästä:

Aika...jännän makusta tavaraa... mausteita ja pikkasen siliäkin sieltä löytyy sekä maun että lämmön muodossa. Ainakin lenssussa toimii kohtuuhyvin.


Tästä se teen lipitys alko itellä. En oo oikee koskaa teestä välittäny(varmaan johtuu siitä ku aina ollu vaan Liptonia tarjolla, niin mielummin jättäny väliin), mutta näin tota sweet chiliä punnitse ja säästä kaupassa. Otin paketin kouraa ja myyjä tuli suosittelemaan Yogi teen sweet chaita, kuulin että se sano sweet chili ja olin et joo kai sellasen vois sitte testata, siis ymmärsin että se on joku toinen versio tosta sweet chilistä. Kotona hiukan pettyneenä huomasin sitte että ehän se mitään chiliä sisältäny ees. Se oli kyllä melkosen maukasta tavaraa, suosittelen. Kävin kyllä hakemassa sen sweet chilin testiin sitte myöhemmin kans. Hyvää oli tuokin, niinku on ollu monet muutkin mitä oon näitä yogia nyt maistellu.
Vähän siis niinku vahingon kautta innostuin teestä. Luulen että tuskin oisin alkanu muita maistelee, jos oisin sen chilin sillo ekalla kerralla ostanu, oisin varmaa ollu että olipas hyvää chiliteetä ja juonu sitä vaan.

Ite en pidä kyllä kalliina 4,5e 15ps. Kuitenki on tuo sen verta laadukasta ja tää asia vaikuttaa justiinsa siihen miks suomessa suurin osa markettien kamasta on niin paskaa. Ei oo enää ees liha tiskejä joka kaupassa, kasvikset on aika surkeita. Ei haluta maksaa laadusta niin ostetaan mielummin halvalla huonoa nii kaupatki on täynnä sekundaa. Ite pyrin nykyään siihen etten välitä ruuan hinnasta niin paljoa, vaan ostan sitä mitä tekee mieli ja kokeilein kaikkee uutta vaikka oiski vähä kalliimpaa. Ei se loppujen lopuks näy missään,(vyötäröllä ehkä :D) vaikka ei paljo tuloja ookkaan, se säästetty raha menis johki turhaan toden näkösesti, mulla ainakin.

Wahi

Yogin Sweet Chai on yksi mun suosikkeja. Jotain mexico-henkistä olen myös juonut, hyvää sekin.

linker


Kahvin kanssa on tullut pelailtua ja viimeiseen asti yrittänyt pysyä erossa teemaailmasta, kun
tietää miten siinä käy...
Mutta mitä väliä: elämä on elämistä varten.

Nyt on vähän alkeita opeteltu, ja eräältä gurulta käyty saamassa käytännönkin oppia.
Tuloksena alkaa olla hurahtaminen, joka on jo ensivaikutelman perusteella paljon
mutkikkaampaa tai laajempaa laatua kuin kahvin vastaava oli.

puerhia ja valkoistakin on tullut kuluvan viikonlopuna ikna tullut harjoiteltua,
josta tuloksena pari videomuistiinpanoa:

valkoista, ja vähän taiteellista, musiikkia myöden:
http://youtu.be/YwEYKCzZ38s

ja sitä puerh'ia, joka oikeastaan sai innostumaan
tästä teetouhustakin:
http://youtu.be/XbkoiMKVUV4


________________________
http://linkerquu.blogspot.com

ChIlIDoG

Tuli ostettua testiin pari Pu-Erh tee pussia. Alan liikkeestä, mukaan toki lähti vähän kahviakin.

linker


Mä tilasin Pienestä Kilpikonnasta 2009 Shu-Puerh'ia
laittoivat kaupanpäällisiksi pienen pussin 2004 Sheng-Puerh'ia.

Puer jaetaan kahteen laatuluokkaan joista sheng on "aidosti"
vanhennettua, ja shu synteettistä. Tässä tapauksessa
pisteet vei kyllä shu, vaikka shengiä kuvailevat hämmästyttäväksi.
Toki hämmästyin sen parkkihappoisuudesta. Muuta ei juuri ollut havaittavissa.

Ihemtyttää kyseisen teehuoneen/kaupan ohjeistus haudutukseen.
Useimmissa myymissään on ohjeena 10s tai 5s haudutukset.
Ei mene kyllä minulla läpi


________________________
http://linkerquu.blogspot.com

Aku

Vaikkei varsinaisesti teehen liitykään... Yerba matea on tullut hörpittyä jonkin verran. Kerrassaan mahtavaa tavaraa! ;D

janne.k

Monet, ilmeisesti erityisesti kiinalaiset, teelaadut kestävät hyvin pidemmänkin haudutuksen. Kiinassa teetä monesti juodaankin yksinkertaisesti lasipurkista (tai mahdollisesti erityisestä teepullosta) jossa on läjä teetä. Ei sihdata missään vaiheessa, vettä vain lisätään tarpeen mukaan. Kitkeryyden välttämiseksi veden lämpötila ei saa olla liian korkea. Joillakin pu-erheilla se voi kyllä hyvin olla vaikka kiehumispiste. Itse olen nykyisin suurelta osin turvautunut tähän tapaan, kun hajotin termokseni enkä ole vielä uutta saanut hankituksi. Kun aloittaa ns. puhtaalta pöydältä aamulla, niin tässä on sekin etu, että iltaa kohden tee sopivasti miedontuu. Perusmarketeissa myytävistä "tavallisista" teetuotteista tähän soveltuu hyvin ainakin Twiningsin English Breakfast Tea ja Princess-nimellä kulkeva 750 gramman bulkkipussukka. Kiinassa toki käyttävät lähinnä vihreää teetä, mutta toimii tosiaan muillakin. Ei taida aivan ylimystön tapoja olla kylläkään, että hifistelijät tyytynevät edelleen käyttämään teensä muilla keinoin.  ;)

Joku kyseli aiemmin pieniä teepannuja. Semmoisia olen nähnyt jopa täällä Savon peräkylillä thaimaalaisten ylläpitämässä liikkeessä, hintaa taisi olla ~15 euroa, johon tosin sisältyi muutama teekuppikin. Kirpputoreilta löytyy kanssa.

linker, tämä selittänee lyhyet haudutusajat:

Lainaus käyttäjältä: http://www.pienikilpikonna.fi/teetietoja-i-58.htmlTeekannut ovat pieniä, ja lehtiä käytetään runsaasti suhteessa veden määrään. Veden lämpötila on korkeampi kuin länsimaisissa ohjeissa, ja haudutusajat lyhyitä. Tämä perinteinen kiinalainen haudutustapa tuottaa runsaimman ja puhtaimman maun.

Wahi

Onko suosituksia laaduista, jotka sopisivat erityisen hyvin pressopannulle tai muuten vaan vinkkejä kyseisen vempeleen suhteen? Kaikki tähän asti testaamani ovat olleet hyviä mutta mietin jos täällä olisi jotain pressopannu-gurua paikalla.

masaiman

Ärkkele, kiivaasta etsimisestä huolimatta en löydä enää mistään Twiningsin valmiiksi pussitettua Lapsang Souchongia! Kotonakin löytyy kyllä irtotavarana (oisko ollu Forsmannia) mutta se on niin lässyä ettei ainakaan palloon mahdu riittävästi että saisi aikaan halutun voimakkuuden mihin pusseilla pääsi (vrt. Veneterva) Saiskohan ihan haudutuspannulla (semmosella lasisella missä mäntä) aikaan tarpeeks tymäkkää...

chilimieli

Aamu lähtee hyvin liikkeelle kiinanruusu- matesekoituksella. Namia on ja virkistää. :P

hessi

Hih :) ai vain 1,5 l ?
Ihana lista tämäkin :)
nyt tiedetään et tykkäät hyvästä teestäkin eikä vaan supertulisista chileistä  ;)
toi lapsang suchongit ja Puh Erhit ja Oolongit  kuule meidän vakioihin,
mut miksei listalta löytynyt yhtään Matea?
no makuasioita nämä teetkin.
Hyviä tee hetkiä vaan :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

Hienoa  :)
Matehan ei ole varsinaisesti tee, niinku ei Roiboskaan, mut minä ainakin luokittelen molemmat teeksi.
Nyt on jo kaks syytä tulla tarkistaan keväällä plantaasi  ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

ChiliChillailija

Kyllä! Yerba Mate on herkullista.

Nyt kun asiasta oli puhe, niin onko jollain tietoa, voiko kyseistä kasvia kasvattaa itse?
Jos voi, niin olisiko jossain paikka, josta voi ostaa siemeniä?
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

akselsson1

Pakuriteetä hunajan kera, nom nom
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Touko

Tulipas käytyä Forsmanin teemyymälässä
http://www.forsmantee.fi/yritys/yritys.php

Noin 200 plaatua irtoteitä mitä saa itse kauhoa pusseihin ja suunilleen samanverran 60g pusseissa.

Vihreet rooibokset ja mustat teet makso 60g pusseissa 2€ pussi tai 3pss/5€. Ei paha hinta.

Kannattaa käydä jos tee maittaa ja kulmilla pyörii.
Elämä on reijässä rattoisaa