maaliskuu 29, 2024, 08:45:04 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sadeveden keräys tekele chilien kasteluun.

Aloittaja Chilijamppa, kesäkuu 12, 2016, 18:47:01 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Vertailin juuri viikonloppuna kahden saavin vesiä silmämääräisesti: Molempiin valuu vesi huopakatolta; molemmat katot ovat sammaloituneita ja ~20 vuotta vanhoja. Isomman mökin vedet menevät saaviin jossa on päällä Minimanista ostettu sadevesisaavin suojus [=harmaa "nailonverkko" jossa kiertää painava rengas reunoilla] ja toisen, saunan katon vedet valuvat vaan saaviin sellaisenaan, roskineen päivineen. Saavinsuojuksen alla vesi näyttää ihan puhtaalta; maistoin jopa sitä, eikä mitään havaittavaa vikaa! Saunan katon vesi on ruskeaa ja haisee mädälle ja sienille ... Kyllä minä veikkaan että on aurinko ja tuuli sekä sade haihduttanut ja huuhtonut pahimmat myrkyt jo ajat sitten siitä bitumista ...

Aikaisempaan putki-probleemaan löytyi uusi ehdokas! Biltemassa myydään 50mm "maaputkea". Mustaa taipuisaa ja paineenkestävää putkea 2m pätkinä ~5€
Siinä näytti sopivan viemäriputkien mutka-osat yhtälailla kuin aikaisemmin harkitsemassani Byggmaxin 100mm sadevesiputkella sopi 100mm viemärimutkiin ...
Mutka on tarkoitus kiinnittää sikaflexillä tynnyrin kylkeen, niin että sadevesiputken saa nätisti suoraan maahan. Sen taivutussäde on ainakin 30-50cm ...
Ajatuksena eli jo suunnitelmana on virittää mökin sadevesitynnyriin ylivuotoputki siitä 100mm putkesta metsään. Maassa ei ole salaojaa eikä sadevesiviemäriäkään tiet. Nyt kun laitan räystäskourut ja johdan veden tynnyriin ja teen siihen reilun ylivuotoputken, niin pysyy piha ja erityisesti kellari kuivana.

Chilien ja tomaattienkin kasteluvesitynnyrisysteemiin sensijaan vaikuttaisi siistimmältä tuo 50mm putki. Pressukasvihuoneessa siis on 300l tynnyri johon valuu vesi kasvihuonemuoviselta katolta, jossa on "sisäpuolinen kaato". Siitä tynnyristä sitten valuu ylimääräiset vedet toiseen tynnyriin ulkopuolella.
Pressukasvihuoneessa on/tulee tihkuletkusta sopiviin kohtiin automaattikastelu ylivuotoputkesta sekä lisäksi kuivien kelien varalle hanasta tynnyrin pohjassa.

Ulkona olevaan tynnyriin tulee liitäntä Autopotin Aquaboxiin joka on pienessä PVC-kasvarissa jossa muutama tomaatti. Luulen kyllä että tomaatitkin pärjäävät savisen peltomaan luonnollisellakin kosteudella, mutta eihän pikku virittely haittaa ...  ^-^
Lisäksi tiet siitä ulkona olevasta tynnyristä saa otettua päältä kastelukannuun tai ämpäriin vettä "sadevesitynnyrisuojan" alta.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChIlIDoG

Itse laitoin rännien asennuksen yhteydessä tällaisen Vesivekin vesirosvon:
Hyvin on toiminu ja vesiastiana ylimääräiseksi jäänyt 360L jäteastia
http://www.rakentaja.fi/artikkelit/img/20148/40643_p_ver-1.jpg

sorrii

Minkäs hintainen oli tuo rosvo??

[Näyttää olevan Vesivekin nettisivun suunnittelija aika vanhaa koulua, kun kuvat on niin pieniä etten saa mitään selvää näytölläni ...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 11, 2016, 12:41:55 ip
Minkäs hintainen oli tuo rosvo??

[Näyttää olevan Vesivekin nettisivun suunnittelija aika vanhaa koulua, kun kuvat on niin pieniä etten saa mitään selvää näytölläni ...]

en muista yhtään. Useampi vuosi aikaa asennuksesta. Toiminta periaate on kutenkin sellainen että sisällä kiertää laidoilla muovinen rengasmallinen kaulus, mikä kerää laidoilta veden talteen ja jos tulee vettä kaatamalla, niin tuo kaulus tulvii yli ja vesi pääsee keskeltä menemään sadevesi kaivoon.  Eli tuo ei tuki koko ränniä, mutta kerää yllättävän hyvin, toisen astian lisäämistä olen myös suunnitellut tai nykyisen vaihtamista IBC konttiin.

sorrii

Diy-ukkohan tekee sen sitten itse jostain muovikannesta tms ja letkulittimestä syksytorven liitokseen. Silikonilla tai pop-niiteillä kiinni ...

Mun ratkaisuni salaojittamattoman ja viemäröimättämän mökin pihassa on edelleen se, että syksytorvi valuttaa suoraan tynnyriin. Tynnyrissä on läpivientinä sikafleksillä kiinni viemäriputken mutka [sadevesiputki ei taivu kovin jyrkästi] yläosassa. Viemäriputkeen sopii kiinni suoraan sadevesiputki, joka siis on samanlaista "paksua pölyimuriletkua" kuin salaojaputket, mutta ilman reikiä. Sillä johdetaan maassa liiat vedet metsään kauemmaksi mökistä. Jospa vaikka kellari vähän kuivuisi ...

Chilien kasteluun [tai tomaattien!] tulee vastaavaan tynnyriin 50mm viemärimutka ja 50mm putki jota löytyi Biltemasta. Mulla siis työt edelleen kesken -ja nyt jo ensi kesäkin mielessä loppukesän lisäksi- 3.6x3.9m pressukasvihuone 50x50mm tolpista ja telinepeitteestä, josta voi pressut rullata talveksi pois. Kattona [ompelen sitä paraikaa] on kasvihuonemuovin pala, jonka lyhyemmissä sivuissa on niiteillä [Rapid - Stainless] 15x45mm rimat ja pidemmissä sivuissa kangassuikaleet ja reivireiät muutamalle ruuville. Katon keskellä on rei-itetty ja nailonompeleella vahvistettu alue, josta vesi valuu tynnyriin. 14m2 katolta tulee jo sateella sen verran vettä, että teen tuon ylivuotosysteemin toiseen tynnyriin, joka on kasvarin ulkopuolella ... Nyt on tämä jo puoliksi [ja enemmänkin] tehty: Hyvin suunniteltu ja työ jopa aloitettu  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

Hyvin on tuo minun viritys toiminut käytännössä, kun vettä säiliössä on riittänyt kasteluvedeksi yllin kyllin tänä vuonna. :thumbup:

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - elokuu 06, 2016, 15:46:59 ip
Hyvin on tuo minun viritys toiminut käytännössä, kun vettä säiliössä on riittänyt kasteluvedeksi yllin kyllin tänä vuonna. :thumbup:


Edellisenä kesänä loppui vedet kasteluihin 2600l varannoista mutta kahtena viimeisenä vuotena loppusyksystä on joutunut tyhjentämään nuo säiliöt...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014


sorrii

Tuollainen vedenkerääjä rännistä oli ainakin ennen myös Biltemassa ~10€ - ainoastaan mustana. En sitä niiden ¤#"! tyhmästä nettikaupasta löytänyt ...

(pitäis sellainen muuten ostaa, mutta valkoisena ... tietysti)

Ajattelin josko vetäisi letkun maan alla mökin kulmalta kasvihuoneeseen (alamäki) ~10m ... Rännit laskee veden maahan, jossa työn alla kivillä vuorattu avo-oja ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`