maaliskuu 29, 2024, 06:45:37 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mistä chiliharrastuksesi lähti liikkeelle?

Aloittaja Tomppa, toukokuu 11, 2010, 15:55:26 ip

« edellinen - seuraava »

Tomppa

toukokuu 11, 2010, 15:55:26 ip Viimeisin muokkaus: kesäkuu 19, 2010, 23:27:26 ip käyttäjältä Aji Inferno
Eli tänne kaikki kertomaan mistä tämä rakas harrastus lähti liikenteeseen?

Kasvoiko kaverillanne chiliä vai rupesiko pepperonit maistumaan miedoilta ja halusitte vahvempaa??  mistä..kertokaa

Tomppa

Oma harrastukseni lähti siitä kun kavereiden kanssa istuttiin iltaa ja tabacoa pistettiin leivänpäälle yms..maisteltiin pepperoneja yms. noin kolme vuotta sitten.

Siitä pikkuhiljaa lähti kytemään semmoinen " tahtoo tulisempaa"  tunne. Ja rupesi todellakin chilit maistumaan :D

Loput arvaattekin jo  ;D

Kaltsu

Tulisesta ruuasta olen tykännyt aina ja Tabasco kastikeillahan aikoinaan kaikki alkoi. Mutta chilinkasvatus lähti siitä liikkeelle, kun kaupassa käydessä hiplailin tuoreita chilejä silläsilmällä että voisi laittaa niistä siemenet multiin kasvamaan. Tuoretta chiliä olin käyttänyt satunnaisesti ruuanlaitossa, mutta koskaan ei ollut tullut mieleen niistä kasvattaa omia chilejä.

Kotona pähkäilin että mites nää siemenet nyt sitten laitetaan kasvamaan. En todellakaan ole koskaan ollut mikään viherpeukalo, joten netistä hain tietoa kasvatukseen ja eksyin näille sivuille. Ihmetykseni oli suuri kun alkoi paljastua kuinka paljon eri chililajikkeita oli. Olin lähinnä ollut siinä uskossa ettei chilejä ole kuin pari lajiketta. Sittenhän siemeniä joutui tilaamaan Fataliilta ja loppu onkin historiaa.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Julli-

Ruuanlaiton kautta lähti innostus, en itsekään tajunnut että nuista tuoreistahan saa jotain kotonakin kasvatettua. Sitten yllätyksenä kuulin erään tutun kasvattavan chilejä, ja eräällä visiitillä tarttui siemenpussi mukaan. Siitä sitten.

psyphish

Aina tulisesta ruoasta pitänyt. Eräällä foorumilla sitten oli keskustelua kasvatuksesta, aloin sitten googlettelemaan lisää ja jossain vaiheessa sitten päätin tilata siemenet. Foorumille liityin samantien. Tosiaan vasta eka kausi menossa ja vähän harmittaa kun on noita koristechilejä suurin osa isommista kasveista, ei luultavammin maistu oikein miltään.

PP

Viime kesänä oli ihan mielijohteesta kasvamassa olemattomalla hoidolla ja tietämyksellä jotain perus-annuumia. Sitten kesän/syksyn mittaan luin eräästä ruokablogista chilisadosta, niiden hyvästä mausta ja monikäyttöisyydestä. Siitä lähti kiinnostus ja panin sitten tänä vuonna kasvamaan muutamaa lajiketta. Tulisuuden hakeminen ei siis ollut niinkään syy vaan paremman maun kaupan chileihin verrattuna sekä yleinen kiinnostus. Kaiken teknisen ja rakentelun kanssa on ennenkin ollut mopossa kiinni pitelemistä ja nythän tuossa pihalla seisookin kasvihuone, johon olen virittelemässä ebbejä.

koshui

Mausteista ruokaa on aina tehty ja hamuttu. Oliskohan ollut joskus 95-97 kun hurahdin meksikolaistyylisiin ruokiin ja piti itse saada tehdä.
Tähän tarkoitukseen ei sitten ollut juuri lainkaan aineita saatavilla ja sehän miestä otti pannuun :)
Muistan kun silloisen tyttöystävän kanssa käytiin laivalla Tukholmasta asti hakemassa chipotlea ja nopaleseja :D
Jälkeempäin kuvaan tuli thai ja mausteisemmat intialaiset ruuat. Keittokirjoja alkaa hyllyssä olemaan vuosien varrelta. Pieni suvanto vaihekin pari vuotta.

Nyt sitten aloitin myös kasvattamaan omia chilejä, tästä kiittäminen foorumilla lymyävää Manuxia.

TunturiTiger



Hombre

Kuten jossain toisaalla foorumilla olen vastannut; Thaimaalainen vihreä curry sai minut koukkuun, joskus n. parikymmentä vuotta sitten.
Se oli paikanpäältä tuotua ja todella tulista.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

ottulo

Traviania aikoinaan pelatessani liittouman foorumille ilmestyi ketju chilinkasvatuksesta. Ihmettelin tietysti että mikä juttu se on, sain linkin tänne, ja joku naksahti varmaan päässä. Muutaman kuukauden sisään oli hommattu Fataliilta siemenet ja saatu joululahjaksi 15W kasvilamppu. "Oikeita" chilejä en ollut ennen tuota maistanutkaan, eikä kebab-paikkojen pepperonit innostaneet kun maistuivat jotenkin huonoilta. Kaupasta löysin rawitteja ja maistoin sellaisen kaverin autossa kerralla. Oli siis kunnollinen "tulikaste" chilinsyöntiin. ;D

Nyt on menossa kolmas kausi, kasvien määrä ja elintaso ovat nousseet huimasti ekan kauden risuista, mutta vielä sais paremminkin olla asiat.

TunturiTiger

No ehkä kevyt tarkennus asiaa.. Eräänä Helmikuisena päivänä joskus 6-7 vuotta sitten eukon piti käydä kukkakaupassa. Siinä kun se katteli jotain rotorenttumeitansa, niin mä katoin ajankulukseni siemenhyllyä. Oli lähes uskonnollinen herätys, kun näin siellä caribean red habaneron ja apachen siemeniä! En muista mitä eukko osti, mutta itse ostin kyseiset jyvät.

Myöhemmin etsin tietoja kasvatuksesta. Silloin en huomannut ainakaan tätä foorumia, mutta löysin googlella infernon sivut. Sillä sitte yritettiin ja vituikshan se meni. Ei infernon sivujen takia, vaan oman sooloilun takia. Pari vuotta meni välissä kun en kasvattanu mitään, mutta kun kerran olin maistanu omaa hedelmää, niin ei sitä voinu olla kasvattamatta.

Mieli%

Yllättävää kyllä, parempi puolisko sanoi että laittaisin pari kaupan chilin siementä itämään. On muuten katunut sitä sammakkoaan siitä lähtien.
Nyt on yksi huone "vierashuone" varattuna chileille, sinne enää mitään vieraita mahdu  ;D

Kadotus

Pienestä pitäen oon pitäny tulisemmasta ja tabasco ja kaupan chilijauheet olikin kova sana jo ala-asteikäisenä. Melkein aina on tullut jotain chilituotteita käytettyä kokkauksissa mutta internetin ihmemaailman ansiosta tutustuin myös tulisempiin ja parempiin vaihtoehtoihin kuin mihin aiemmin marketeissa ja ravintoloissa yleensä törmäsi, parasta oli kun löysin tämän foorumin ja aluksi vain luin ja hain tietoa, usein vieläkin tulee syödessä luettua tätä foorumia, sen takia varmaan välillä onkin tullut syötyä itsensä ähkyksi...  ::)
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

Awttu

Pitkään oli jo mielessä kun tätäkin foorumia lueskellut, ja kyllähän se vei mennessään :)


tuohisuu

Pirkka makea ja mieto chili. Maistui niin makealle että nappasin siemmenet talteen ja joskus vapun jälkeen pistin mustaan multaan ja jätin ulos itämään.. Iti ne, ihme kyllä ja syyskuussa kukkakin tuli. Great success! Tämä 2. kausi näyttää lupaavammalta  :D

Ryhis

Syötin papukaijoille kaupan "chilejä" ja pohdin, voiskos niitä kasvattaa itsekin. Jotenkin takaraivossa pyöri, että chilejä on useampaa sorttia mutta tarkempaa tietoa ei ollut. Samoihin aikoihin luin lehtijutun Fataliista. Asia jäi puoleksi vuodeksi ja sitten eräänä päivänä kun pohdin tabascon olematonta poltetta jostain tuli flasbäkki "Fatalii".

Löin sen googlen hakuun ja löysin sekä Fataliin, että Infernon sivut. Muutamaa tuntia myöhemmin tiesin aika lailla enempi chileistä. Seuraavana päivänä nappasin siemenet talteen pappareiden lounaasta ja löin multiin. Nyt kun tiesin, että kyseessä on Capsicum Annuum.

Vuotta myöhemmin lajikkeita oli jo kymmenkunta ja kasveja enemmän kuin ikkunalautaa.

Chilit vie mennessään. Kasvienhoito on muutenkin mukavaa hommaa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Tinsa

Pari kuukautta tuli semmoinen tunne, että on liikaa vapaa-aikaa, ja pitäisi täyttää sitä jollakin. No lähdin tutkailemaan internetin ihmeellisiä keskustelupalstoja. Eräällä toisella foorumilla oli topicci "Chilin kasvatus", ja siellä oli linkki  tänne ja Fataliille. Niiden neljän antoisan tunnin jälkeen, joina olin tutkinut chilin kasvatusta, oli siemenet tilauksessa.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Rundari

Siitä se lähti kun kebab pepperonit ei maistu miltään ja kaupan tarjonta ei sisällä kuin kahta eri tuore chiliä, toinen joku espanjalainen mieto annuumi ja toinen ugandan habanero joka on vielä kuitenkin vähän liian tulinen paljaaltaan syötävänä. Nyt kasvamassa toistakymmentä lajia siinä toivossa että ees yhen podin sais aikaseks :)