huhtikuu 20, 2024, 00:26:06 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tandoori-uuni.

Aloittaja MasaT, huhtikuu 04, 2011, 21:15:59 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

Onko kenelläkään käsitystä miten tämä toimii ja miten tämän voisi rakentaa?
Hieman myös ihmetyttää, kun tämä uuni on ilmeisesti tuollainen savesta poltettu pystymallinen lieriö ja esim, ne kanan rinnat vaan lätätään sinne sisälle seinään kiinni. Mites ne siellä pysyy? Ilmeisesti taikinan avulla?
Olis vaan mukava kokeilla hieman tulisemmilla mausteilla erilaisia vaihtoehtoja.

bluesman

Intiassa tutkin kerran uunin rakennetta ja just näin on; melkein lieriönmallinen metrinen savitötterö ja 3 ilmareikää pohjan reunoissa vedon aikaansaamiseksi. Saattaa olla juuri taikinan koostumus joka ratkaisee pysyykö kiinni vai ei. Toisaalta esim. kananfileet lätsäistään ihan samoin.
Minusta vaikutti siltä että hiilet poltettiin ensin kuumiksi ilman uunia ja uuni nostettiin tulikuumien hiilien päälle. Pohja on siis auki alhaalta ja ilmareiät alhaalla sivussa. Voin olla varsin väärässä.

MasaT

huhtikuu 04, 2011, 21:59:41 ip #2 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2011, 09:23:11 ap käyttäjältä Masa.T
Uskon tietäväni näiden reikien tarkoituksen putken alareunassa. Tekee liekkiin ilmankierron kautta lisää voimaa ja liekki on putkesta ulos tullessa todella kuuma. Yksi kivenhionta-guru neuvoi minulle joskus tällaisen polttimen valmistuksen käytettäväksi lämpökynttilän päällä.

bluesman

 Pystyisköhän uunin värkkäämään tulenkestävästä valumassasta? Kun kestää kuumuutta eikä raudoiteta. Rakentelis ensin muotin vaikka polyuretaanista vuolemalla kuten leivinuunin sisus voidaan tehdä.

MasaT

"Tandoori oven" hakusanoilla alkoi netistä löytyä tietoa.
Tässä ohje aika yksinkertaisesta uunista peltisestä roskiksesta ja isosta kukkaruukusta tehtynä.  :)

http://www.instructables.com/id/Garbage-Can-and-Flower-Pot-Tandoor-Oven/

aropupu

huhtikuu 05, 2011, 15:34:04 ip #5 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2011, 15:36:17 ip käyttäjältä aropupu
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - huhtikuu 04, 2011, 21:15:59 ip
miten tämän voisi rakentaa?


http://www.reseptitaivas.com/vinkit/tee_se_itse_tandoori.php

En ole itse rakennellut mutta tällainen tuli joskus vastaan ja jäi pääkopan perälle pyörimään että jos joskus sattuisi olemaan liikaa tekemisen puutetta niin siinäpä olisi hauska projekti.

Nikodeemus

Lainaus käyttäjältä: aropupu - huhtikuu 05, 2011, 15:34:04 ip
http://www.reseptitaivas.com/vinkit/tee_se_itse_tandoori.php

En ole itse rakennellut mutta tällainen tuli joskus vastaan ja jäi pääkopan perälle pyörimään että jos joskus sattuisi olemaan liikaa tekemisen puutetta niin siinäpä olisi hauska projekti.

Jaaha, nyt tulikin sitten Nikolle projektia kesäksi.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.


tonttu

Lainaus käyttäjältä: Nikov - huhtikuu 05, 2011, 15:47:25 ip
Lainaus käyttäjältä: aropupu - huhtikuu 05, 2011, 15:34:04 ip
http://www.reseptitaivas.com/vinkit/tee_se_itse_tandoori.php

En ole itse rakennellut mutta tällainen tuli joskus vastaan ja jäi pääkopan perälle pyörimään että jos joskus sattuisi olemaan liikaa tekemisen puutetta niin siinäpä olisi hauska projekti.

Jaaha, nyt tulikin sitten Nikolle projektia kesäksi.


Jee, testatkaa ja prokkiskuvat tarkkaan sit tänne. Mä haluun, että te teette ne virheet ensin mitä tuossa voi tehdä ja pistätte pari hyvää reseptiä, niin mäkin sit matkin tota :-) Onhan niitä muuten semmosia kaivonrenkaan näkösiä suoria uunejakin jossain näkynyt... mitäköhän käytännön eroa?

Tosiaan hyvä, että joku otti puheeksi, itekkin joskus miettinyt tuommoisen käyttöä. Tällähän saa kesän lemppariharrastuksesta, grillaamisesta vielä vähän hankalampaa, kun kanat ja leivät tuolla, loput rillissä.

Miksaa

Muutaman tandooriuunin rakentaneena sanon että on monipuolinen värkki.
Jokunen naan-leipä on tullu heitettyä kylkeen paistumaan...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Ryhis

Mitenkään tandooriuunin rakennetta tuntevana, mutta jonkinlaisen brainstormin alaisena, heittäisin ilmoille sellaisen vaihtoehdon, että kahden sisäkkäisen putket väliin suorittaisi valun.

Kuka lähtee kimppaan Oy Suomen Tandooriuunit Ab:en?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

LupeKani

Kaikenlaisia grillaustarvikkeita ja grillejä on raudasta tullut väkerrettyä oikeiden töiden lomassa. Erilaisia pannuja, ritilöitä ja varrassysteemejä kaiverrellut ja malleja tehnyt. Mielenkiinnosta voisi kyllä tuonne mökille rantaan tehdä kaivonrengas nuotiopaikan viereen tuollaisen betonihirvityksen. Saisikohan viritettyä jonkun nätin rautaisen sivuhaaran tai vastaavan siihen. Nyt alko aivotyö. Paljon ideoita, vähän kapasiteettia...

Ja heti tän kirjoitettuani ajattelin naapuristossa asustelevaa ruukkumaakaria jolta voisi käydä kyselemässä tuollaisesta.

Nikodeemus

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 05, 2011, 20:12:26 ip
Mitenkään tandooriuunin rakennetta tuntevana, mutta jonkinlaisen brainstormin alaisena, heittäisin ilmoille sellaisen vaihtoehdon, että kahden sisäkkäisen putket väliin suorittaisi valun.

Kuka lähtee kimppaan Oy Suomen Tandooriuunit Ab:en?


Meinaatko, että valaisi sellaisen suoran lieriön? Itsehän en yleensä ottaenkaan mistään mitään tajua, mutta mutuilisin, että tuolloin pitäisi sen betonituubin
seinämävahvuuden olla melko reilu, että kestää mahdollisesti kovankin kuumuuden, joka tuollaisessa ahjossa on saavutettavissa. Ehkäpä 100-150mm? Lisäksi
saattaisi olla hyvä idea kuitenkin mättää siihen ympärille jotain sepeliä/villaa/vermikuliittia yhtäältä pitämään lämpöä pytyn sisässä ja toisaalta pitämään
viritelmän ulkopuolen viileämpänä, jottei kännispäissään grillaillessa tule kämmenet tahi persposket kipeäksi, kun siitä jollain kuitenkin tukea ottaa.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

nesvig

Kiitoksia vaan tästäkin ideasta. Nyt tekee mieli tandooriuunia vaikken vielä aamulla olisi ikinä uskonut haluavani sellaista.  ::)

Nyt iski kuitenkin loistava (ainakin keksijänsä mielestä) idea avotulipesän ja tandooriuunin yhdistämisestä. Mökillä pitäisi tehdä jonkinlainen muurattu tulipesä, jossa voisi pitää nuotiota ja sellaisenhan voisi hienosti yhdistää tandooriuuniin. Jos tekisi tuon linkistä löytyvän ohjeen mukaan tandooriuunin "kaksipesäisenä", niin siinähän olisi siisti ratkaisu. Tarkoitan siis kahta yhteen liitettyä ohjeen mukaista tandooriuunia, joista toiseen ei valettaisi sisuksia eikä laitettaisi kantta.

Mutta ennen kuin alan sähläämään laastin kanssa niin kertokaas että onko naanleivän paistaminen tandooriuunissa vähemmän lahjakkaalle ja huonoilla hermoilla varustetulle kokille sopivaa hommaa? Vai onko syytä epäillä, että lopputuloksena on vain uunin pohjalla käryäviä taikinamöykkyjä ja hiiltynyt leipuri?

nesvig

Vastaan itse itselleni. Katselin Youtubesta videoita naanleivän paistamisesta ja niiden perusteella leivän paistaminen ei näytä olevan kovin hankala toimenpide. Ellei katu-uskottava leivän paiskaaminen intialaiseen tyyliin ota onnistuakseen niin sitten voi siirtyä vähemmän cooliin amerikkalaiseen tapaan ja taputella taikinan kiinni uunin seinään patakintailla.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Nikov - huhtikuu 05, 2011, 21:37:42 ip
Meinaatko, että valaisi sellaisen suoran lieriön? Itsehän en yleensä ottaenkaan mistään mitään tajua, mutta mutuilisin, että tuolloin pitäisi sen betonituubin
seinämävahvuuden olla melko reilu, että kestää mahdollisesti kovankin kuumuuden, joka tuollaisessa ahjossa on saavutettavissa. Ehkäpä 100-150mm? Lisäksi
saattaisi olla hyvä idea kuitenkin mättää siihen ympärille jotain sepeliä/villaa/vermikuliittia yhtäältä pitämään lämpöä pytyn sisässä ja toisaalta pitämään
viritelmän ulkopuolen viileämpänä, jottei kännispäissään grillaillessa tule kämmenet tahi persposket kipeäksi, kun siitä jollain kuitenkin tukea ottaa.


Itse en ole tosiaan nähnyt tandooriuunia muutoin kuin kerran ohimennen yhdessä Floydin ohjelmassa. Mutta hitto soikoon, jos inkkaritkin osaa tehdä tandooriuuneja jossain Intiassa, niin kyllähän nyt yksi superihminen, luomakunnan kruunu, sotilaskeittäjä EVP, 2010-luvun saksalaisella tekniikalla ja suomalaisilla materiaaleilla tekee sellaisen käden käänteessä!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

tonttu

Hmm, niin tosiaan. Meitsi on vannoutunut tiiligrillin käyttäjä, eli tiilikasa jossa poltetaan oikeeta puuta. Tuonhan voisi varmaankin kikkailla semmoiseksi savustuspöntön kaltaiseksi systeemiksi, jonka vois nostaa siihen hiilloksen päälle, kun lihat on saatu grillattua. Tulis ruokaleivät samalla.

MasaT

Itse olin aikaisemmin suunnitellut tuollaista puista savustuspönttöä (itseasiassa tuo pönttö on jo tehtynä), missä on muurattu alaosa. Nämä ideat voisi tosiaan yhdistää. Savustuslaatikon voisi aina tarvittaessa nostaa tämän uunin päälle.
Tulipesään teen ainakin itse kunnollisen arinan, minkä päällä voi paistaa vaikka pizzat ym, leivät tarvittaessa.

Chilivaari

Naan-leivän paistoon näin talviaikaan sähköuunissa auttoi tavattomasti löytämäni löysän taikinan ohje sekä ennen kaikkea se, että leipä heitetään tulikuumalle uunipellille ja paistetaan vain hetki.

Rundari

Heitetäänkö se taikina paljaalle pellille vai käytetäänkö leivinpaperia?