Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

HanippA

En löytänyt miltään sivulta selkeätä ohjetta, eli pitääkö pölytys hoitaa pumpulitikulla kukasta toiseen vai kukka kerrallaan? Onko edes mitään väliä? Olisi myös kiva tietää, missä vaiheessa pölytys pitäisi tehdä. Heti kukan avauduttua vai muutama päivä avautumisen jälkeen?
Kuvia chileistäni: http://hanippa.kuvat.fi/kuvat/

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: HanippA - joulukuu 03, 2009, 15:50:24 ip
En löytänyt miltään sivulta selkeätä ohjetta, eli pitääkö pölytys hoitaa pumpulitikulla kukasta toiseen vai kukka kerrallaan? Onko edes mitään väliä? Olisi myös kiva tietää, missä vaiheessa pölytys pitäisi tehdä. Heti kukan avauduttua vai muutama päivä avautumisen jälkeen?

szori pojat ku vastaan toiselle osoitettuun kysymukseen.
mulla on tapana tökkiä kaikkia saman lajin kukkia yhdellä ja samalla tikulla ja tikun pistän aina kyseisen kasvin purkin juurelle. tökin aina muutamana päivänä peräkkäin kunnes kukka alkaa lakastua. ja oikea vaihe taitaa olla se kun kukasta irtoaa näkyvästi sitä pölyä.
ei kai tuo ole ainoa tapa, mutta oon huomannu tuon toimivaks tavaks.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: HanippA - joulukuu 03, 2009, 15:50:24 ip... pitääkö pölytys hoitaa pumpulitikulla kukasta toiseen...

Vielä ei yhtäkään chiliä ole tarvinnut käsin pölyttää, aina ne sen verran tärisevät, jos asunnossa asutaan.
Tarina kertoo, että sellaisiakin lajikkeita on, mutta totuus tuosta ei vielä ole paljastunut minulle.

Tuota onnetonta Pubea yritin puikoillakin pöllytellä, mutta ei sekään auttanut. Vihdoin, kun se oli 7 kuukautta kukkinut, se ihan itse pölyttyi ja alkoi kasvattaa kahta podia. Miksi? En tiedä.
http://chilivaari.blogspot.com/2009/12/tama-rocoto-pilailee-minun-kanssani.html

jeQQ

Mulla ei ainakaan itse pölyty, mutta johtuukin siitä, että kasvit ovat paikassa, joka ei normaalisti asuttaessa kyllä tärise / tuule. Varsinkin kun tuuletin hajosi..

O

Mitä eroa on bolivian rainbowlla ja chinese 5 colorilla? Näyttävät kasvavan ihan samalla tavalla? Ovatko ne sama, mutta vain eri nimellä?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Kilp

Nyt pitäisi taas vaivata parilla kysymyksellä...

Kuinka usein olette sumuttaneet kasvejanne vedellä?

Voiko myös vihreinä talteenkorjatuista lajikkeista kuten jalluista tai aji cristalleista päätellä mitenkään milloin ovat valmiita joul... ruokapöytään?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Kilp - joulukuu 09, 2009, 17:41:53 ip...
Jokohan tuota uskaltaisi joulupöydässä maistella :P

Eiköhän tuo kuva-albumisi Cristal ole jouluna ihan parhaimmillaan. Tuossa minun pohdintaani maun kehittymisestä: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg62156;topicseen#msg62156

Suosittelen vaikkapa sulatejuustoon tai voihin silppuamista. Voileivän päällä on mainiota, mutta voisihan tuota maustevoinakin käyttää. Sillä tavalla sen saa maisteluun isommalle joukolle.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg66166;topicseen#msg66166
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg66516#msg66516

Keku

 Minulla lähtee 2010 kaudeksi kolmas kausi chilejä kasvamaan, mutta en ole ennen rocotoja (C. pubescens) kasvattanut ja olen saanut ymmärtää täältä foorumilta lukiessani, että vaativat tiettyjä erityisolosuhteita kasvaakseen ja tuottaakseen satoa. Hakua olen koettanut mutta en löytänyt riittävän yksiselitteistä tietoa miten asia tulee hoitaa, joten kysyn teiltä rocotoja sadokkaasti kasvattaneilta nyt tärkeää infoa.

Miten minun tulisi hoitaa paria pientä kylvömullassa kasvavaa rocoton (CAP 217 = Hyper Pube) taintani, jotka aion kasvattaa parvekkeella multakasvatuksessa, mikäli aion saada mahdollisimman paljon satoa niistä tulevalla kasvukaudella? Kiitos asiantuntevista vastauksista jo etukäteen!  :)

Atheos__

Mikä mahtaa kasvia vaivata? Lehtien alapinnoilla on jotain valkoisia "kiteitä"? Tuholaisia ne ei ainakaan ole.
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

axo

Monesti tuollaiset on todettu täksi : http://plantclinic.cornell.edu/FactSheets/oedema/oedema.htm
Itellä ollu myös monissa kasvissa tuollaista, en oo koskaan mitään muuta kuin esteettistä haittaa siitä huomannu olleen. Sanoisin et nou hätä jos siellä ei kerran mitään ötököitäkään näy.
Tuolla puitu samaa asiaa: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5867.0

Mieli%

Mikä on optimaalinen ilmankosteus?

Olen huomannut kun kasvit laittaa vaikkapa laatikkoon ja pussin päälle yön ajaksi, ne kasvavat levon aikana huomattavasti enemmän.
Molemmissa tapauksissa täydellinen pimeys.

papereeka88

Kosteus menee aika lailla oman käsityksenimukaan käsi kädessä valon kanssa.Runsaampi ilman kosteus lisää valoa muuten seuraa kyllä home ongelmia ja jotkin podit voivat käsittääkseni jopa mädäntyä liian kosteissa ja pimeissä tiloissa?Tosin ei se liian kuvakaan hyvä oo kasviin voi tulla polttovioituksia ja kasvi kärsii muutenkin.Joten taitaa olla melkolailla olosuhdekohtaista tuo ihanteellisin kosteus?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Ashrak

Noita kristalleja voi yrittää pestä pois, suihkepullolla suihkuttelee niin saa vähän vähennettyä, Imo. Mutta oma kasvi jossa tuota esiintyy on käytännössä pysähdyksissä, ei kasva minnekkään suuntaan. Kerran jo leikkasin tapiksi, mutta tulos on taas sama. Kristalleja puskee ja kasvu lakkaa. Puutarhan kesää saa lannokkeena.  :-[

HanippA

Mistä tietää, että kuihtuuko kukka ihan muuten vaan vai alkaako se muodostamaan podia? Näkeekö sitä edes ennen, kuin mahdollinen podi alkaa muodostua.
Kuvia chileistäni: http://hanippa.kuvat.fi/kuvat/

Mikho

Lainaus käyttäjältä: HanippA - joulukuu 11, 2009, 15:02:26 ip
Mistä tietää, että kuihtuuko kukka ihan muuten vaan vai alkaako se muodostamaan podia? Näkeekö sitä edes ennen, kuin mahdollinen podi alkaa muodostua.


Yleensä kukka tippuu varsineen, jos ei oo podia tulossa.

Pihlajaviita

joulukuu 14, 2009, 12:25:30 ip #815 Viimeisin muokkaus: joulukuu 14, 2009, 16:50:58 ip käyttäjältä Markp
Jotkut sanovat Turbo Puben olevan hidas kasvamaan, mutta nyt oma yksilöni on ollut 3 viikkoa pelkillä sirkkalehdillä. Toinenkin lehtipari on yrittänyt ilmeentyä, mutta nekin jääneet 2 ja 0.5m pituisiksi ja keltaisiksi. Lisäksi toinen sirkkalehdistä on rullaantunut alaspäin, muutenkin nuo näyttävät vähän kuihtuneilta - eivätkä ole enää kovin karvaisia muutakuin tuosta 1cm mittaisesta rungosta. Onkohan tuon kanssa peli menetetty vai onko se tosiaankin muka noin hidas?

Saman ikäinen Bolivian Rainbow on jo 10 cm mittainen, tusinan lehtiäkin kasvattanut. Vierekkäin kasvanut nämä kaksi, mutta olisiko 30w esli ja pieni led työvalaisin liikaa tuolle Pubelle?
Molemmat kasvavat Biolanin taimimullassa. Ilmeisesti tuolta mullasta löytyi myös pari yllätyssiementä, olen kerännyt nuo rikkaruohot talteen kasvamaan, jotta näkisi mitä niistä kehittyy. Toinen on jo sirkkalehdillä, väriltään BR:n violetti mutta vaihtoi väriä rae maisesti, kun taas BR vaihtaa paljon tasaisemmin. Siemenet näillä oli 3-4mm pitkiä, tasaisen soikeita ja vaaleita.

Mieli%

joulukuu 14, 2009, 14:03:31 ip #816 Viimeisin muokkaus: joulukuu 18, 2009, 09:27:38 ap käyttäjältä Mieli%
Noniin uusi koti chileille ikkunalta :)



Mutta, osaatteko sanoa mikä on vialla long chocolate habanerolla.
Lehdet on tuollaiset röpöiset, näin on ollut jo pitkään.
Päättelin että voisi olla kalsiumin puutosta, murskasinkin kananmunan kuoria veteen. Myös lunta olen sulatellut kasveille  ;D


ikke

joulukuu 14, 2009, 15:55:53 ip #817 Viimeisin muokkaus: joulukuu 14, 2009, 18:13:16 ip käyttäjältä ikke
Lainaus käyttäjältä: Mieli% - joulukuu 14, 2009, 14:03:31 ip

Mutta, osaatteko sanoa mikä on vialla long chocolate habanerolla.
Lehdet on tuollaiset röpöiset, näin on ollut jo pitkään.
Päättelin että voisi olla kalsiumin puutosta, murskasinkin kananmunan kuoria veteen. Myös lunta olen sulatellut kasveille  ;D


Eikös tollanen ryppyisyys ole ihan habaneron luonteenpiirre..

E: Omat Pirkka-Habat ollu tollasia ei-niin-sileitä pienestä asti.. muita habsuja mulla ei kasvakkaan vielä, pitää siemenkirjeestä napata pari lajiketta.

Miksaa

Lainaus käyttäjältä: ikke - joulukuu 14, 2009, 15:55:53 ip
Lainaus käyttäjältä: Mieli% - joulukuu 14, 2009, 14:03:31 ip

Mutta, osaatteko sanoa mikä on vialla long chocolate habanerolla.
Lehdet on tuollaiset röpöiset, näin on ollut jo pitkään.
Päättelin että voisi olla kalsiumin puutosta, murskasinkin kananmunan kuoria veteen. Myös lunta olen sulatellut kasveille  ;D


Eikös tollanen ryppyisyys ole ihan habaneron luonteenpiirre..


Mä kyl veikkaisin liikaa typpeä... Ei mun hapsut oo ikinä muulloin tehneet tuota kuin ebbissä ja lannoitteena oli hydrolannos+ salpietarii typpilisäksi. Stä jos meni liikaa, niin tuli kurttuja keskelle lehtee.

Onko lehdet tumman vihreät?
Miten lannoitat muuten?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Mieli%

joulukuu 14, 2009, 18:55:02 ip #819 Viimeisin muokkaus: joulukuu 14, 2009, 18:58:02 ip käyttäjältä Mieli%
Multaa + kaktusmultaa + soraa, ei lannoitteita kun on aika tuore vaihto. Teki samaa aiemminkin ravinneköyhässä mullassa. En edes aiemmin lannoitellut kun kaikki on siitä varoitellut. No onneksi sai faktaa foorumilta :)

Lehdet tosi paksut ja vihreät. Uusi kasvu on vaaleampaa, mutta kurttuja edelleen.

Puutarhan kesää on tuolla purnukassa odottelemassa, sitä ennen käytin npk 4-2-5 muutaman kerran.