Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: Maz - tammikuu 07, 2010, 18:54:25 ip
Kaksi short yellow tabascoa ovat avanneet sirkkalehtensä, laitoin ne 90w ufon alle, pienempi sulki sirkkalehtensä muutaman tunnin päästä. Isompi joka ehti olla 20w eslin alla muutama päivä ennen siirtoa tuntuu tykkäävän. Onko liikaa valoa noin pienelle? Ovat nyt kivivillassa, milloin multiin? Jostain muistaisin lukeneeni että kun ekat oikeat lehdet avautuvat.


Tohon liikaan valoon en osaa vastata muuta kuin että kokeile laittaa kasvia kauemmaksi valosta.
Kivivillat voi laittaa vaikka heti multaa jos haluaa, kunhan muistaa kastella alkuun siitä villan kohdasta.
Jos mullassa kasvattaa niin kannattaa laittaa siemenet suoraan multaan niin ei tule turhia välivaiheita.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Maz

Lampun nosto ja muutaman tunnin yöunet näyttävät tehneen hyvää. Ledi kun ei paljon lämmitä niin kai sitä uskaltaa olettaa ettei liian voimakas valo heti itämisen jälkeen tee hyvää? Kivivillaa en ole ennen käyttänyt siemenien kanssa mutta osoittautunut pistokkaiden kanssa niin hyväksi ja helpoksi että kestän yhden ylimääräisen vaiheen.





Eris

Tarvitseeko itämisvaiheessa valoa ja tuuletusta? Jos niin kuinka paljon? Apache on kyseessä. ja kuinka kauan keskimäärin itäminen Apachella kestää? Itse laitoin ne eilen illalla itämään ja olen ihan uusi näissä jutuissa joten en tiedä mitään!  8)

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 08, 2010, 12:06:54 ip
Tarvitseeko itämisvaiheessa valoa ja tuuletusta? Jos niin kuinka paljon? Apache on kyseessä. ja kuinka kauan keskimäärin itäminen Apachella kestää? Itse laitoin ne eilen illalla itämään ja olen ihan uusi näissä jutuissa joten en tiedä mitään!  8)

Muutamasta päivästä pariin viikkoon, menee apachella itämiseen. Valoksi mulla riitti ko. chilille ihan se mitä ikkunastatuli ja parista puskasta tuli ihan kivan näköisiä podeja. Itämisvaiheessa ei tarvitse valoa niinkään vaan lämpöä. Kun siemen on itänyt ja sirkkalehdet alkavat näkyä, on valo tarpeen. Kun taimi alkaa tekemään ensimmäisiä oikeitalehtiä, niin silloin tuuletusta aina välillä.  Kuten jo muuallakin on todettu, niin apachen maku ei ole huippuluokkaa, mutta tulisuutta löytyy kiitettävästi. Mielestäni apache on helppo aloittelijan chili, josta saa ihan kohtuullista jauhetta patoihin terää tuomaan.

Kuitenkin tervetuloa porukkaan. Tosta apachesta (ja muutamasta muusta lajikkeesta) se munkin lähti. Ennen kuin huomaatkaan, niin mopo karkaa kumminkin lapasesta, joten älä edes pidättele, vaan anna viidakon vallata asuntosi.  ;)

Eris

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 08, 2010, 13:54:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 08, 2010, 12:06:54 ip
Tarvitseeko itämisvaiheessa valoa ja tuuletusta? Jos niin kuinka paljon? Apache on kyseessä. ja kuinka kauan keskimäärin itäminen Apachella kestää? Itse laitoin ne eilen illalla itämään ja olen ihan uusi näissä jutuissa joten en tiedä mitään!  8)

Muutamasta päivästä pariin viikkoon, menee apachella itämiseen. Valoksi mulla riitti ko. chilille ihan se mitä ikkunastatuli ja parista puskasta tuli ihan kivan näköisiä podeja. Itämisvaiheessa ei tarvitse valoa niinkään vaan lämpöä. Kun siemen on itänyt ja sirkkalehdet alkavat näkyä, on valo tarpeen. Kun taimi alkaa tekemään ensimmäisiä oikeitalehtiä, niin silloin tuuletusta aina välillä.  Kuten jo muuallakin on todettu, niin apachen maku ei ole huippuluokkaa, mutta tulisuutta löytyy kiitettävästi. Mielestäni apache on helppo aloittelijan chili, josta saa ihan kohtuullista jauhetta patoihin terää tuomaan.

Kuitenkin tervetuloa porukkaan. Tosta apachesta (ja muutamasta muusta lajikkeesta) se munkin lähti. Ennen kuin huomaatkaan, niin mopo karkaa kumminkin lapasesta, joten älä edes pidättele, vaan anna viidakon vallata asuntosi.  ;)


Kiitos vastauksesta ja ootan vaan sitä hetkeä kun täällä nää eteensä enää  ::) Pitääkö siemen laittaa mullan alle n. parin millin syvyyteen vai riittääkö jos sen painaa hennosti multaan? Vai onko merkitystä? Kokeilemallahan kaikki selviää tietenkin :)

HanippA

Itse ainakin pistän yleensä parin sentin syvyyteen ja painelen kevyesti mullan siihen päälle. En tiedä onko optimaali, mutta ainakin toimii.
Kuvia chileistäni: http://hanippa.kuvat.fi/kuvat/

Linda

Ei kai niitä tarvii edes peittää, jos kerran porukka idättää kostealla talouspaperilla, niin minkä takia niitä sen kummemmin kaivaa. Mä oon tähän mennessä vaan painanu ne siemenet sinne multaan/tupeeseen...En mä kyllä ihan parin sentin syvyyteen viittis laittaa. :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

HanippA

Lainaus käyttäjältä: Linda - tammikuu 08, 2010, 17:56:24 ip
Ei kai niitä tarvii edes peittää, jos kerran porukka idättää kostealla talouspaperilla, niin minkä takia niitä sen kummemmin kaivaa. Mä oon tähän mennessä vaan painanu ne siemenet sinne multaan/tupeeseen...En mä kyllä ihan parin sentin syvyyteen viittis laittaa. :)
Empä tiedä onko sillä oikeasti mitään vaikutusta, mutta jotenkin voisi luulla, että syvemmällä olevat juuret pitäisi pienen taimen paremmin pystyssä yms.
Kuvia chileistäni: http://hanippa.kuvat.fi/kuvat/

hoffi

tammikuu 08, 2010, 20:03:24 ip #868 Viimeisin muokkaus: tammikuu 08, 2010, 20:09:53 ip käyttäjältä hoffi
Lainaus käyttäjältä: HanippA - tammikuu 08, 2010, 19:57:41 ip
Lainaus käyttäjältä: Linda - tammikuu 08, 2010, 17:56:24 ip
Ei kai niitä tarvii edes peittää, jos kerran porukka idättää kostealla talouspaperilla, niin minkä takia niitä sen kummemmin kaivaa. Mä oon tähän mennessä vaan painanu ne siemenet sinne multaan/tupeeseen...En mä kyllä ihan parin sentin syvyyteen viittis laittaa. :)
Empä tiedä onko sillä oikeasti mitään vaikutusta, mutta jotenkin voisi luulla, että syvemmällä olevat juuret pitäisi pienen taimen paremmin pystyssä yms.


Mutta helppohan se siinäkin vaiheessa on sitten syvemmälle istuttaa kun pistää isompaan ruukkuun. Ja sillä muutaman sentin taimella ei liene kovin raskas kuorma vielä kannettavaksi niille juurille.

Eris

Mitenkäs onko tuo 27-30c lämpö "pakollinen" tuohon siemenen itämiseen? Millaiset mahdollisuudet siemenen itämiseen ovat n. 22c lämmössä?

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 09, 2010, 02:20:42 ap
Mitenkäs onko tuo 27-30c lämpö "pakollinen" tuohon siemenen itämiseen? Millaiset mahdollisuudet siemenen itämiseen ovat n. 22c lämmössä?


Hyvin on kaikki ihan huoneen lämmössä itänyt.
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Pihlajaviita

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 09, 2010, 02:30:46 ap
Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 09, 2010, 02:20:42 ap
Mitenkäs onko tuo 27-30c lämpö "pakollinen" tuohon siemenen itämiseen? Millaiset mahdollisuudet siemenen itämiseen ovat n. 22c lämmössä?


Hyvin on kaikki ihan huoneen lämmössä itänyt.


Itsellä iti jopa paremmin huoneenlämmössä. Tuntui että tuo 30c lämpö hidasti itämistä reilusti ja moni jätti itämättä. Vaikka mittarilla seurailin lämpötilaa, niin mahdollista että joskus lämpötila nousi yli tuon 30 ja paahtoi siemenet hengiltä.

Eris

Miten päin siemen itämään multaan? "Uloke" alas- vai ylöspäin?

jeQQ


wille

Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 09, 2010, 14:49:45 ip
Miten päin siemen itämään multaan? "Uloke" alas- vai ylöspäin?

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - tammikuu 09, 2010, 14:52:08 ip
Alas


Onko noin? ??? Enpä ole koskaan edes tullut ajatelleeksi... Oon aina laittanu silleen niinkun se sattuu menemään. Mullan pinnalla idätettäessäkin se juuri kyllä hakeutuu kosteutta kohti.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 09, 2010, 16:29:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 09, 2010, 14:49:45 ip
Miten päin siemen itämään multaan? "Uloke" alas- vai ylöspäin?

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - tammikuu 09, 2010, 14:52:08 ip
Alas


Onko noin? ??? Enpä ole koskaan edes tullut ajatelleeksi... Oon aina laittanu silleen niinkun se sattuu menemään. Mullan pinnalla idätettäessäkin se juuri kyllä hakeutuu kosteutta kohti.


Ei niitä jyviä luonnossakaan kukaan käy laittamassa "oikein päin". Samalla tavalla itää vaikka laittaisit poikittain multaan  8)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

jeQQ

Juu, mutta siitä siemenen hännästähän se häntä tulee ja täten kasvi hyötyy minimalistisen verran itämisprosessissa.. Itekin kyllä joka siemenen vaan viskannut villaan.. :D

chilimieli

Niin no,  :D onko sen siemenen asennon väliä, itsellä aina välillä häntä tekee ns. "spiraalin", ennen kuin asettuu kasvamaan. Siemenellä ei ole ajatusmaailmaa, mutta samankaltaisia automaatioita kuin ihmisellä, ihmisen ei tarvitse keskittyä hengittämiseen, siemenen ei tarvitse kyetä itsenäiseen "ajatteluun", luonto kun on luonut sille alkuun automaation itämisprosessissa.

Eris

Ja lisää kysymyksiä pukkaa päähän aina kun tätä foorumia selailee...  ::) Kiitos vastauksista jo etukäteen! Pitääkö siemenelle tehdä jotain ennen idättämistä? Jostain luin siemenen kuivatuksesta ja jostain taas vesilasissa olemisesta... Ja eikös tuo kaktus-/kylvömulta jogurttipurkissa käy ihan hyvin siementen idättämiseen? Kannattaisiko siinä vielä pitää rei'itettyä kelmua päällä?