maaliskuu 29, 2024, 10:49:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kurkun kasvatus

Aloittaja PP, huhtikuu 15, 2011, 23:07:43 ip

« edellinen - seuraava »

Son nin että:

Avomaakurkku
16 (47.1%)
Pitkä heppikurkku mallia kookauppa
15 (44.1%)
Etikkakurkku
8 (23.5%)
Chilikurkku
18 (52.9%)
Minä en pidä kurkusta
2 (5.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 34

sorrii

Onko tuttu lajike: Chinense Slangen??

Mä sitä ostin (siemeniä) joskus muutama vuosi sitten kuvitellen saavani jokseenkin normi kasvihuonekurkun. Mutta siitä tuli sellaisia piikikkäitä kovakuorisia, sisältä ihan valkoisia. Eivätkä maistuneet "oikealle" kurkulle ...

Nyt vilkuilin joku päivä siemenhyllyjä monessa kaupassa, ja näytti se CS olevan joka paikassa kasvihuonekurkun nimellä edelleen ... ?!? Vaihtoehtoina oli jotain minikurkkuja, tai sellaisia 20cm pätkiä. Avomaan kurkkuja en kuitenkaan jaksa alkaa säilömään, joten saavat olla. (Citymarketista muuten saa mielestäni oikein hyviä Devils -maustekurkkuja ~5€/kg ... miksi vaivautua, jos ei kiinnosta  >:() ... Sama käynyt mielessä Jalapenojen kanssa, vaikkakin ne kaupan tuoreet ei maistu millekään ja säilötyissä laatu vaihtelee rajusti ...

Yhden oikean pitkän kurkun haluan kasvariini kesäksi ja taisin jo päättää että ostan sitten taimen kun niitä tulee.

Tomaatit muuten laitoin tänään. Aikaisemmin oon samaan satsiin laittanut myös kurkut. Nyt en.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

huhtikuu 04, 2018, 17:53:41 ip #81 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 04, 2018, 18:15:45 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Chinese Slangen.  Kiinalaista käärmettä hyötykasviyhdistyksestä on saanut aina. No varmaan se oli jotain 90-lukua kun minä niitä Pähkylä -lehtiä luin ekaa kertaa. Että sellainen "aina".   https://hyotykasviyhdistys.fi/tuote-osasto/siemenet/vihannekset/kurkku/avomaankurkku/

Kovastipa on erinäköisiä samalla nimellä.  Vai onko vaan valittu suoria kuvattavaksi osaan noista.  ^-^  https://www.google.fi/search?client=firefox-b&dcr=0&biw=2518&bih=1314&tbm=isch&sa=1&ei=5-jEWtvxCafU6ATs97mwBA&q=salatgurken+chinese+slangen&oq=salatgurken+chinese+slangen&gs_l=psy-ab.12...34430.40758.0.43316.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.0.0....0.qEXG2RngVVg#imgrc=FVKlqc9Lnr3gDM:


Juu kyllä lajeja on osattava valita kasvatukseen eika kaikkea voi aina laittaa.  Aivan kuin määräkin valita järkeväksi.     Minä tein omista 10 litran astian hapankurkkuja runsaalla valkosipulilla 2016.  Olihan ne loistavia, mutta pitkään prosessiin kasvatuksineen ja sadonkorjuineen juuri oikeaan aikaan (ei saa olla liian isoksi paisuneita) alkoi Myrttisen valkosipulihapankurkut (irtomyynnissä lähes joka kaupassa, suolakurkun nimellä) ) vaikuttaa varsin kivoilta ostella silloin tällöin vaikka aiemmin meinasin että onpahan kalliita.  Sitten menee kanssa Lidlin Freshona isoja lasipurkkeja kokonaisia maustekurkkuja.  Niistä saa kanssa kivat purkit mm. hapanchilin säilytykseen maakellarissa (kantsii laittaa muovi kannen väliin ettei kansi syövy sisäpuolelta...hapanchili on vähän semmoista tavaraa)



Jomppe

Avomaankurkkuja 'Marketmore' kuusi omaan pihaan(sirkoilla) ja mökille niin paljon kun jaksan maata myllätä.
Sisällä kaapin reunaa alas köynnöstävä kukkinut parin kukan voimin, lisää nuppuja muodostuu aika runsaasti kuten kai kurkuille yleensäkin.


bluesman

 Vuorikaskaalla on sama meininki kuin mulla. Avomaankurkku riittää sekä säilöntään että tuorekäyttöön. Normi satsi hapatettuja "venäläisiä" suolakurkkuja on 8-10 ämpärillistä. Poikeuksellisen huono vuosi 2017 tuotti vain kolme ämpärillistä. Varastointi maakellarissa.
Siemenet ostan Seemnemaailmasta Virosta. Pari F1-lajiketta on vakiintunut; Nastja sekä Suzana. Molemmat partenokarppisia.

Huru-ukko

Viime vuosi meni Parisian- ja Boston Pickling mauste- ja hapankurkkujen kasvatuksessa. Kohtuullinen sato kasvihuoneesta NFT:ssä. Aivan loppusyksyllä iski joku home tms.

Jos tänä vuonna virittäisi kurkkuNFT:n ulkosalle harson alle. Pelkkiä maustekurkkuja (Marjatan suolakurkut (tuunattu)) on vielä jäljellä 40 litraa ja muutama tölkki hapankurkkuja. Tämä kesä menee maustekurkkujen osalta Russian Ekspress, Nastja F1 ja Temp F1. Näistä Seemnemaailman siemenistä täytyy sanoa että hinta on halpa per pussi, mutta esim. kurkun siemeniä ei pussista löydy kuin 10 kpl, mikä on kyllä mainittukin, ainakin noissa jotka tilasin.

Vuorikaskas

huhtikuu 05, 2018, 10:26:59 ap #85 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2018, 10:30:04 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Ei tullut paljoa muita apuja vielä kysyjälle:

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - huhtikuu 04, 2018, 13:01:07 ip
Lainaus käyttäjältä: Fabricated - huhtikuu 04, 2018, 12:34:05 ip
Heps,

onkohan liian aikasta laittaa kurkut kasvamaan jos oletuksena kesäkuussa saa ne kasvariin?


Kahden avomaankurkkulajikkeen osalta hieman vertailukohtaa.  Tarkistin 2016 muistiinpanoista.

Venlo Pickling itämään 20.5. ja  2.6.  istutettu kasvimaallle. Satoa tuli hyvin.
Rhensk Druv itämään 20.6 ja heinäkuun puolenvälin jälkeen alkoi yltää kasvihuoneen kattoon asti ja samalla satokausi alkoi. (NFT)


Muistaakseni kasvimaalla alkoi satoa tulla suunnilleen samaan alíkaan.

-------------------------------------------------------------

Edellä näkyy kasvihuonekurkku Paskan siemenpussin tiedot.  Vaikka siellä sanotaan että satoa tulee 10:ssä viikossa,  luulisin että kannattaa funtsia missä oloissa ne joutuvat olemaan jos nyt jo alkaa.  Miten ne saisi kasvamaan rehevästi esikasvatuksessa isoiksi että satoa alkaisi tulla heti kun kesäkuun alussa siirtää ne kasvariin...  joko mahdotonta tai ei maksa vaivaa. (?)  Mutta tietty miksei voisi koklata yhtä näin aikaisin, jos tilaa ja kokeilunhalua on. Tää on vaan sitten jonkinlainen valistunut arvaus ja mutu.  Voipi käydä niin että myöhemmät idätykset ohittavat aikaisemmat.   Vai mitä mieltä on aikaisia kasvihuonekurkkuja kokeilleet?  Minulla on vaan sellainen tuntuma että kurkun vaatima kosteus ja lämpö on oleellisia hyvälle nopealle ja ongelmattomalle kehitykselle.  Turha niitä on riuduttaa hitaalla kehityksellä vähemmän optimaalisissa oloissa.

Tuolla on huhtikuu merkitty kasvihuonekurkun kylvölle: https://hyotykasviyhdistys.fi/puutarhatieto/kylvokalenteri/  Nyt on kyllä vaan kevät myöhässä että oisko vappuna fiksumpi.
Tässä joitain ohjeita myös: https://hyotykasviyhdistys.fi/tuote-osasto/siemenet/vihannekset/kurkku/kasvihuonekurkku/

sorrii

LainausEi tullut paljoa muita apuja vielä kysyjälle:


Enpä minä mikään kurkkuguru ole, mutta lukisin rivien välistä siellä ekassa vastauksessa, ettei kuukautta enempää kannata esikasvatella ainakaan. Ajankohtaanhan vaikuttaa sekin koska oletettavasti pääsevät lopulliseen kasvupaikkaan.

Omakin kokemus on että nopeitahan kaikki kurkut on sitten kun on valo- ja lämpöasiat tasapainossa. Sisätiloissa harvemmin on ...

Itse oon myös huomannut että kurkut jos jotkut on herkkiä palamaan auringossa: Oon siirtänyt niitä totuttelemaan aurinkoon -ja samalla viileämpään- lasitetulle parvekkeelle sellaisina ½m roikkotaimina mitä tahtoo sisällä tulla. Ne perkeleet ovat aina vähintään osittain palaneet vaikka eivät ihan aurinkoisimmilla paikoilla olleet edes lasin takana.

Kokeilin sitten kerran avomaankurkkua suoraan idättää ulkona kesän alussa. Käytännössä ehtivat ihan samoihin kuin esikasvatetut! Auringossa heti alkuun orastaneet taimet eivät palaneet suorassakaan valossa ... Paikalla idätetyille ei myöskään tule niitä viiveitä mitä juurtuminen vaatii kun istuttaa taimen.

Tuskimpa kasvihuonekurkku paljon poikkeaa noista avomaan lajikkeista...

Itse päätin nyt ostaa vain yhden valmiin taimen, kun siemenpussi maksaa ihan saman, enkä enempää tarvitse.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

huhtikuu 05, 2018, 12:35:56 ip #87 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2018, 12:40:21 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Se kuitenkin on mielenkiintoinen kysymys missä määrin kurkkulajikkeet voivat ovat erilaisia.  Noin maalaisjärjellä olettaen avomaankurkkujen jalostuksessa voisi olla painotettu enemmän vaihtelevien säiden kestävyyttä ja nopeaa sadontuottoa ajatellen kasvukauden rajallisuutta.  Monille kasvihuonekurkuille voisi olla tavoitteena pitkä satokausi, jos niitä on ajateltu myytävän varsinkin tuorekäyttöön.

Huru-ukko

huhtikuu 05, 2018, 15:34:32 ip #88 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2018, 15:37:20 ip käyttäjältä Huru-ukko
 Avomaankurkku ja kasvihuonekurkku lyhyt oppimäärä

Fabricated:ille sanoisin että ei koskaan ole liian aikaista jos valoja, tilaa ja lämpöä riittää. Loput voi lukea linkistä  :).



sorrii

Olihan muuten hyvä lyhyt oppimäärä. Sen jaksoi lukea wanha adhd-ukkokin ...  ;)

Mä ajattelin laittaa sellaiseen 60l ja 40l betonipaljuista rakennettuun säiliöruukkuun kurkkua. Parikin taimea ehkä kuitenkin ... Nyt en viitsi idätellä kuitenkaan. Noita perustaimia löytyy kesän alussa muutamalla €urolla ...

Vaikka ehtisihän niitä siemeniäkin vielä hankkia. Viime vuonna oli muuten Spacemaster amppelikurkkua, mutten siitä saanut oikein mitään ... Oihan kylymä kesä ja kasvarikin vähän liian varjossa:Tänä keväänä kaatuu iso tammi siitä varjostamasta. ((mutsi kääntyy haudassaan)) ... Mulla on tontilla 5 luonnon taimea ja kaksi vanhaa istutettua tammea kuitenkin. Aika tyhmää pitää parhaalla paikalla varjostamassa kasvimaata sellaista. Kyä lämpenee sitten sauna tammihaloilla!!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 05, 2018, 16:30:46 ip
Olihan muuten hyvä lyhyt oppimäärä. Sen jaksoi lukea wanha adhd-ukkokin ...  ;)

Mä ajattelin laittaa sellaiseen 60l ja 40l betonipaljuista rakennettuun säiliöruukkuun kurkkua. Parikin taimea ehkä kuitenkin ... Nyt en viitsi idätellä kuitenkaan. Noita perustaimia löytyy kesän alussa muutamalla €urolla ...

Vaikka ehtisihän niitä siemeniäkin vielä hankkia. Viime vuonna oli muuten Spacemaster amppelikurkkua, mutten siitä saanut oikein mitään ... Oihan kylymä kesä ja kasvarikin vähän liian varjossa:Tänä keväänä kaatuu iso tammi siitä varjostamasta. ((mutsi kääntyy haudassaan)) ... Mulla on tontilla 5 luonnon taimea ja kaksi vanhaa istutettua tammea kuitenkin. Aika tyhmää pitää parhaalla paikalla varjostamassa kasvimaata sellaista. Kyä lämpenee sitten sauna tammihaloilla!!


Säästä oksia chilien savustamiseen.

Fabricated

Danke schön!

Tästä kaikesta ounastelen että hivenen aikasessa olen kurkun kanssa. Valoa riittää mutta tilaa ei ole liikaa...

sorrii

LainausSäästä oksia chilien savustamiseen


Hmm. Kävisiköhän kiekoiksi sahattuna. Mä hommasin sellaisen sähkövastus-savuttimen pari v sitten. Kokeilin sitä kylpyhuoneessani(!) isossa peltipurkissa. Tein lisäputken poistohormiin ja toimi oikein hyvin: savuahan ei tullut enempää kuin jostain tupakoinnista, ja ilmanvaihto veti hyvin sen. Ongelma oli vaan, että sellaisessa 25x25c40cm pöntässä nousi sillä 35W vastuksellakin lämpö niin että chileistä valuivat nesteet pöntön pohjalle, eli kypsyivät samalla. Nyt voisi kokeilla sen kytkeä rosvoliittimellä suoraan aurinkopaneeliin tai akkuun yöksi. Viileänä syysyönä voisi onnistua oikeesti kylmäsavustuskin ... Kotona en enää viitsi.

Tulisi muuten omenapuun oksaa myös aika paljon ja tarvittaessa löytyy myös katajan rankoja ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`