maaliskuu 29, 2024, 07:49:13 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Avocado

Aloittaja Tunari, huhtikuu 05, 2011, 22:56:38 ip

« edellinen - seuraava »

Jame

Lainaus käyttäjältä: IceQueen - kesäkuu 27, 2013, 13:00:43 ip
Eilen juur omaa istutustani katselin, eipä ole näyttänyt lähtevän itämään... Auennut oli se kuori, mutta pinnalla ei vielä näy mitään. Tarvii varmaan koittaa uusiksi.


Tyttö laittoi avocadonsiemenen märkään multaan itämään samoihin aikoihin kun siirtelin chilintaimia ensimmäisiin omiin ruukkuihinsa eli huhtikuun puolivälin tienoilla. Kasvun merkkejä alkoi näkyä pari viikkoa sitten eli pari kuukautta istutuksesta ja nyt vartta on  n. 20 cm, jossa 6 kpl lehtiä.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

IceQueen

Tänään bongssin n. 2cm korkean alun avokadossa!!!  :D

IceQueen

Tällä hetkellä avocadolla mittaa n. 25cm! :) Kyllä se vaan sieltä lähti, vaikka ensin epäilinkin ettei tuu mitään. Nostin sisälle kasvaman, kun yöt viileni, ja sit alkoikin pukkaamaan lehteä ja mittaa.

Pavla

Lainaus käyttäjältä: IceQueen - heinäkuu 22, 2013, 14:45:47 ip
Tällä hetkellä avocadolla mittaa n. 25cm! :) Kyllä se vaan sieltä lähti, vaikka ensin epäilinkin ettei tuu mitään. Nostin sisälle kasvaman, kun yöt viileni, ja sit alkoikin pukkaamaan lehteä ja mittaa.


Joko latvoit, vai ajattelitko antaa vaan kasvaa itsekseen? Itsellä on pari avokadoa itänyt 2 viikkoa ja siemenissä on isot halkeamat. Vielä menee hetki ennen kuin näkee kunnon kasvua.

Eri paikoissa on vähän erilaista tietoa, mutta täällä sanovat, että latvominen kannattaa.

Roskankerääjä

Olen pari kertaa latvonut samaa kasvia samasta kohdasta, mutta se ei ole kertaakaan haarautunut. Eli latvominen ainakin mulla ollut turhaa. Avocado tykkää kasvaa pituutta :)
Helevetin hiki!

Pavla

Lainaus käyttäjältä: Roskankerääjä - elokuu 14, 2013, 09:20:49 ap
Olen pari kertaa latvonut samaa kasvia samasta kohdasta, mutta se ei ole kertaakaan haarautunut. Eli latvominen ainakin mulla ollut turhaa. Avocado tykkää kasvaa pituutta :)


Näin minäkin olen ymmärtänyt. Ehkäpä testaan toisella, kun on kaksi itämässä.  :)

Pavla

Vastaan itse itselleni. En lähde latvomaan avokadoja, sillä taitavat tosiaan kasvaa vain pituutta nuorena. Suosittelen siemenen kärkien leikkaamista itämisen nopeuttamiseksi. Tein itämistestin, jota ei tosin pidä ottaa turhan tosissaan. Lähinnä testi vahvisti epäilyksiäni, vaikka otos olikin mitätön.  ;D

Pavla

Lainaus käyttäjältä: Pavla - lokakuu 13, 2013, 19:55:10 ip
Vastaan itse itselleni. En lähde latvomaan avokadoja, sillä taitavat tosiaan kasvaa vain pituutta nuorena...


Jaah. kyllä ne itseasiassa haarautuukin. Juuri latvomastani kasvista kasvaa kolme uutta haaraa. Mitähän ne jotkut väittää, ettei haaraudu. Ei kannata kaikkea uskoa mitä kuulee.  ;D

MiM

Epistä, olen omani latvonut jo monta kertaa, mutta aina nousee yksi ainoa haara suoraan kohti kattoa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Pavla


töttöröö

Eilen laittelin kaksi avokadon siementä itämään. Leikkasin kärjet pois ja laitoin lyhyemmäksi leikatuilla puisilla varrastikuilla vesilasiin itämään. Katsotaan tuleeko hommasta yhtään mitään.

Habenerous

Täytyy myöntää, että itsekkin lähdin tähän leikkiin mukaan ja kaksi siementä menivät itämään, tuolla tikut kylkeen ja tylppäpää vesilasiin uimaan-tyylillä. Avocado taitaa olla kirjoituksistanne päätellen sellainen, että ei tarvitse ihan joka viikko kurkistella tilannetta itämisen suhteen?! Mikä on nopein aika jossa olette saaneet itämään?

Habenerous

Itseasiassa nyt Pavla:n "itämistestin" luettuani, täytyyhän se oma korteni kantaa mukaan kekoon ja tehdä sama testi itsekkin :D Tosin olen ehtinyt jo sahata molempien siementen tylpästä päästä sen pari milliä pois, joten nyt eroksi jääkin vain terävän "keulan" lyhentäminen muutamalla millillä toisesta.. Hauskaahan se olisi, jos tulos olisi minullakin yhtä selkeä (ja samaan suuntaan)..

Jame

Lainaus käyttäjältä: Jame - kesäkuu 27, 2013, 17:04:50 ip
Tyttö laittoi avocadonsiemenen märkään multaan itämään samoihin aikoihin kun siirtelin chilintaimia ensimmäisiin omiin ruukkuihinsa eli huhtikuun puolivälin tienoilla. Kasvun merkkejä alkoi näkyä pari viikkoa sitten eli pari kuukautta istutuksesta ja nyt vartta on  n. 20 cm, jossa 6 kpl lehtiä.
[/quote

Avocado on edelleen hengissä, täyttää kohta vuoden. Vartta on puolisen metriä ja latvassa ylimpien 5 sentin matkalla on 7 lehteä. Melkoinen piiska.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Pavla

Tilan puutteen vuoksi heitin toisen avokadon menemään. Jäljelle jäänyt kasvattaa uudet lehdet, jonka jälkeen lähes heti vanhemmat lehdet kuivuvat ja tippuvat. Liekö huoneilma liian kuiva. Olen lukenut samankaltaisia ongelmia muiltakin. Olen kokeillut sumuttelua, eri kastelutahtia ja isompaa ruukkua. Mikään ei auta. Melko jännän nälöinen, kun huipulla on aina n. neljä lehteä ja varsi luikku.

töttöröö

Reilussa viikossa ei ole ihmeitä tapahtunut, mutta tältä näyttää tällä hetkellä:


Habenerous

Viikko ja yksi päivä mennyt, ja molemmissa siemenissä näkyy juurta jo hieman! Onkin tapahtunut paljon nopeammin kuin mitä osasin odottaa lukemani perusteella.. Toinen siemenistä tosin alkaa näyttää siltä, että halkeaa kohta loppuun asti ja tippuu puolikkaat kupin pohjalle :D

Pavla

Lainaus käyttäjältä: Habenerous - huhtikuu 04, 2014, 13:26:53 ip
Viikko ja yksi päivä mennyt, ja molemmissa siemenissä näkyy juurta jo hieman! Onkin tapahtunut paljon nopeammin kuin mitä osasin odottaa lukemani perusteella.. Toinen siemenistä tosin alkaa näyttää siltä, että halkeaa kohta loppuun asti ja tippuu puolikkaat kupin pohjalle :D


Juuret voi tulla hyvinkin pian esille, mutta taimelle nouseminen saattaa kestää kauankin.

töttöröö

Täällä on toisesta avokadon siemenestä tullut juurta esiin. Saa nähdä milloin nousee taimelle.

Habenerous

Lainaus käyttäjältä: Pavla - huhtikuu 04, 2014, 13:47:16 ip
Lainaus käyttäjältä: Habenerous - huhtikuu 04, 2014, 13:26:53 ip
Viikko ja yksi päivä mennyt, ja molemmissa siemenissä näkyy juurta jo hieman! Onkin tapahtunut paljon nopeammin kuin mitä osasin odottaa lukemani perusteella.. Toinen siemenistä tosin alkaa näyttää siltä, että halkeaa kohta loppuun asti ja tippuu puolikkaat kupin pohjalle :D


Juuret voi tulla hyvinkin pian esille, mutta taimelle nouseminen saattaa kestää kauankin.


Aa se siinä kestää siis :) Mutta toisaalta palkitseva idäteltävä, kun sentään antaa elonmerkkejä kehittyessään ja voi seurata tapahtumia helposti. Ja eipä tässä toisaalta mikään kiire ole minnekkään..