huhtikuu 20, 2024, 01:12:24 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilijamppa 2018

Aloittaja Chilijamppa, tammikuu 29, 2018, 20:06:07 ip

« edellinen - seuraava »

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 14, 2018, 18:09:03 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 14, 2018, 17:46:18 ip
Näyttää hyvältä :) Hieman karvaakin näyttäis olevan.  Valoa vasten itekkin tarkastelen näitä välillä mutta joskus on parempi katsoa myös valon suuntaisesti kun ei huomaa muuten pintavaurioita. Annatko muuten samalla seokselle kuin viimeksikin vai tehnyt jotain muutoksia?


Sama settiä pistänyt nyt 14 päivää putkeen:

15ml A/ 15ml B 10 litraan vettä.

Jos pistäisin samalla tavaralla menemään kasvihuoneessa, niin sitten:

25ml A/25ml B 10 litraan vettä kasvukaudella.

Sisäkasvatuksessa menee kasveilla hyvin vähemmilläkin vahvuuksilla seuraamalla sitä kultaista keskitietä jonka yli on melkoisen turhaa mennä, kunhan pitää nuo suhteet muuten samana.

Joo, ite kun tasapainoilen tässä. Tuntuu että joka viikko pitäs hieman muuttaa johonkin suuntaan. Oppia kaikki vielä. Mulla toi isompi bhut tuntuu olevan jokin steroidi yksilö. Tuottaa satoa kymmenkertaisesti enemmän kuin tuo kolmanneksen pienempi. Kun saan valmista satoa otan siemenet molemmista erikseen talteen ja voin kyllä halukkaille muutaman antaa. Mutta kunhan pääsen sinne asti. Omat tuntuu vielä kituuttelevan kypsymisessä. Sanoisin että viikko tai puoltoista niin valmista on toivon mukaan :)

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 14, 2018, 19:07:52 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 14, 2018, 18:09:03 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 14, 2018, 17:46:18 ip
Näyttää hyvältä :) Hieman karvaakin näyttäis olevan.  Valoa vasten itekkin tarkastelen näitä välillä mutta joskus on parempi katsoa myös valon suuntaisesti kun ei huomaa muuten pintavaurioita. Annatko muuten samalla seokselle kuin viimeksikin vai tehnyt jotain muutoksia?


Sama settiä pistänyt nyt 14 päivää putkeen:

15ml A/ 15ml B 10 litraan vettä.

Jos pistäisin samalla tavaralla menemään kasvihuoneessa, niin sitten:

25ml A/25ml B 10 litraan vettä kasvukaudella.

Sisäkasvatuksessa menee kasveilla hyvin vähemmilläkin vahvuuksilla seuraamalla sitä kultaista keskitietä jonka yli on melkoisen turhaa mennä, kunhan pitää nuo suhteet muuten samana.

Joo, ite kun tasapainoilen tässä. Tuntuu että joka viikko pitäs hieman muuttaa johonkin suuntaan. Oppia kaikki vielä. Mulla toi isompi bhut tuntuu olevan jokin steroidi yksilö. Tuottaa satoa kymmenkertaisesti enemmän kuin tuo kolmanneksen pienempi. Kun saan valmista satoa otan siemenet molemmista erikseen talteen ja voin kyllä halukkaille muutaman antaa. Mutta kunhan pääsen sinne asti. Omat tuntuu vielä kituuttelevan kypsymisessä. Sanoisin että viikko tai puoltoista niin valmista on toivon mukaan :)


Itsellä onneksi on takana vuosien säätö ravinteiden kanssa, siten uudenkin ravinteen säätäminen aika lähelle kohdilleen ei ole yleensä vienyt kovinkaan kauan ja sitten kun jokin omasta mielestä järkevä säätö löytyy, niin annan mennä sillä loppuun asti turhia murehtimatta.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 14, 2018, 19:15:04 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 14, 2018, 19:07:52 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 14, 2018, 18:09:03 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 14, 2018, 17:46:18 ip
Näyttää hyvältä :) Hieman karvaakin näyttäis olevan.  Valoa vasten itekkin tarkastelen näitä välillä mutta joskus on parempi katsoa myös valon suuntaisesti kun ei huomaa muuten pintavaurioita. Annatko muuten samalla seokselle kuin viimeksikin vai tehnyt jotain muutoksia?


Sama settiä pistänyt nyt 14 päivää putkeen:

15ml A/ 15ml B 10 litraan vettä.

Jos pistäisin samalla tavaralla menemään kasvihuoneessa, niin sitten:

25ml A/25ml B 10 litraan vettä kasvukaudella.

Sisäkasvatuksessa menee kasveilla hyvin vähemmilläkin vahvuuksilla seuraamalla sitä kultaista keskitietä jonka yli on melkoisen turhaa mennä, kunhan pitää nuo suhteet muuten samana.

Joo, ite kun tasapainoilen tässä. Tuntuu että joka viikko pitäs hieman muuttaa johonkin suuntaan. Oppia kaikki vielä. Mulla toi isompi bhut tuntuu olevan jokin steroidi yksilö. Tuottaa satoa kymmenkertaisesti enemmän kuin tuo kolmanneksen pienempi. Kun saan valmista satoa otan siemenet molemmista erikseen talteen ja voin kyllä halukkaille muutaman antaa. Mutta kunhan pääsen sinne asti. Omat tuntuu vielä kituuttelevan kypsymisessä. Sanoisin että viikko tai puoltoista niin valmista on toivon mukaan :)


Itsellä onneksi on takana vuosien säätö ravinteiden kanssa, siten uudenkin ravinteen säätäminen aika lähelle kohdilleen ei ole yleensä vienyt kovinkaan kauan ja sitten kun jokin omasta mielestä järkevä säätö löytyy, niin annan mennä sillä loppuun asti turhia murehtimatta.

Oon nyt ollu tyytyväinen tuohon NPK suhteeseen  mitä käytän mutta vielä haen vahvuutta ja oikeata pH:ta. Nyt kun yli puolittanut vahvuuden noin 1 mS/cm tuntumaan ja pH:n alensin noin 5 tuntumaan niin ihan hyvin pärjää vieläkin. Koitan nyt hakea sadon maksimointia.

Chilijamppa

huhtikuu 14, 2018, 19:40:53 ip #83 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2018, 19:52:19 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 14, 2018, 19:32:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 14, 2018, 19:15:04 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 14, 2018, 19:07:52 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 14, 2018, 18:09:03 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 14, 2018, 17:46:18 ip
Näyttää hyvältä :) Hieman karvaakin näyttäis olevan.  Valoa vasten itekkin tarkastelen näitä välillä mutta joskus on parempi katsoa myös valon suuntaisesti kun ei huomaa muuten pintavaurioita. Annatko muuten samalla seokselle kuin viimeksikin vai tehnyt jotain muutoksia?


Sama settiä pistänyt nyt 14 päivää putkeen:

15ml A/ 15ml B 10 litraan vettä.

Jos pistäisin samalla tavaralla menemään kasvihuoneessa, niin sitten:

25ml A/25ml B 10 litraan vettä kasvukaudella.

Sisäkasvatuksessa menee kasveilla hyvin vähemmilläkin vahvuuksilla seuraamalla sitä kultaista keskitietä jonka yli on melkoisen turhaa mennä, kunhan pitää nuo suhteet muuten samana.

Joo, ite kun tasapainoilen tässä. Tuntuu että joka viikko pitäs hieman muuttaa johonkin suuntaan. Oppia kaikki vielä. Mulla toi isompi bhut tuntuu olevan jokin steroidi yksilö. Tuottaa satoa kymmenkertaisesti enemmän kuin tuo kolmanneksen pienempi. Kun saan valmista satoa otan siemenet molemmista erikseen talteen ja voin kyllä halukkaille muutaman antaa. Mutta kunhan pääsen sinne asti. Omat tuntuu vielä kituuttelevan kypsymisessä. Sanoisin että viikko tai puoltoista niin valmista on toivon mukaan :)


Itsellä onneksi on takana vuosien säätö ravinteiden kanssa, siten uudenkin ravinteen säätäminen aika lähelle kohdilleen ei ole yleensä vienyt kovinkaan kauan ja sitten kun jokin omasta mielestä järkevä säätö löytyy, niin annan mennä sillä loppuun asti turhia murehtimatta.

Oon nyt ollu tyytyväinen tuohon NPK suhteeseen  mitä käytän mutta vielä haen vahvuutta ja oikeata pH:ta. Nyt kun yli puolittanut vahvuuden noin 1 mS/cm tuntumaan ja pH:n alensin noin 5 tuntumaan niin ihan hyvin pärjää vieläkin. Koitan nyt hakea sadon maksimointia.



Elä vetele pitkään noin alhaisella EC lukemalla koska kohta loppuu kasvu/kukinta, sellaiset 1.4-1.6 on ok. Kunhan ph sattuu sinne 5-6 väliin, niin kookoskuidulla on kyky tasata ph mieleisekseen ja muutenkin tuolla Florasarjassa on omat keinot tasata ph aika lähelle kohdilleen, ilman että kasvattaja itse tekee asian eteen yhtään mitään ylimääräistä.

Itse en ainakaan jaksa murehtia kaiken maailman ph juttujen tms. kanssa kookoskasvatuksessa, jos kasvi näyttää muuten hyvältä ja tuottaa satoa riittävästi omasta mielestäni, niin annan mennä vaan niiden sopivan vahvojen liemien kanssa eteenpäin tukka punaisena.

Chilijamppa

huhtikuu 15, 2018, 17:23:02 ip #84 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2018, 17:27:41 ip käyttäjältä Chilijamppa
Random jänis tuli tarkastamaan kasvatukset aamulla:


Vielä surkean kokoiset Aji golden ja Naga morich puskee terveen näköistä sivuversoa hyvällä tahdilla tässä vaiheessa, niin ei mulla suurempaa valittamista ole:



Kasvutahti vain kiihtyy entisestään kun alkaa puskiin tulemaan ajan kanssa hieman kokoa.

Chilijamppa

huhtikuu 17, 2018, 09:41:40 ap #85 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 17, 2018, 09:47:32 ap käyttäjältä Chilijamppa
Pari chiliä on jo kasvattanut pari juurta pohjalevyn läpi ja minä yritän saada juuret parhaani mukaan oivaltamaan, että astiassa on jotain todella herkullista tavaraa imeskeltäväksi:


Muovinen ruuvi toimii hyvänä merkkinä vesirajan pitämiseksi kohdillaan ja sitten kun juuria on astiassa riittävästi, niin sitten alkaa viimeistään kasvien passiivihydro bileet. ^-^

Vuorikaskas

huhtikuu 17, 2018, 10:40:44 ap #86 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 17, 2018, 11:05:24 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 17, 2018, 09:41:40 ap

Muovinen ruuvi toimii hyvänä merkkinä vesirajan pitämiseksi kohdillaan ja sitten kun juuria on astiassa riittävästi, niin sitten alkaa viimeistään kasvien passiivihydro bileet. ^-^


Vesirajan pitäminen kohdillaan?  Passiivihydro?  Tarkoitatko että pidät kookosta lillumassa vedessä jatkuvasti?  ed.  Ei kai sentään vaan ehkä olet pannut sinne imukangasta sydämeksi nostamaan vettä?  Multapohja lie jossain ruuvin tasolla?

Kaipa tuossa vaiheessa tarkoituksenmukainen kastelu olisi esim. upottaminen kunnolla veteen hetkeksi esim kerran viikossa mutta muuten ruukun pitäminen ihan jalatkin kuivana. 

Chilijamppa

huhtikuu 17, 2018, 11:05:15 ap #87 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 17, 2018, 11:11:38 ap käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - huhtikuu 17, 2018, 10:40:44 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 17, 2018, 09:41:40 ap

Muovinen ruuvi toimii hyvänä merkkinä vesirajan pitämiseksi kohdillaan ja sitten kun juuria on astiassa riittävästi, niin sitten alkaa viimeistään kasvien passiivihydro bileet. ^-^


Vesirajan pitäminen kohdillaan?  Passiivihydro?  Tarkoitatko että pidät kookosta lillumassa vedessä jatkuvasti?  ed.  Ei kai sentään vaan ehkä olet pannut sinne imukangasta sydämeksi nostamaan vettä?  Multapohja lie jossain ruuvin tasolla?



Todellinen multapohja on siis ruuvin yläpuolella eikä näin ollen kookos lillu vedessä milloinkaan, joten siitä voi helposti tarkkailla vesimäärää ja eikä se mitään imukankaita tarvitse kun veteen lopulta kasvavat juuret hoitaa ravinteiden imemisen sitten lopulta itsestään.

Kastelen aina ruukkua yläpuolelta, jolloin ylimääräinen tavara huuhtoutuu alas, josta sitten juuret imeskelee tyytyväisenä tavaran takaisin kasvin käyttöön. Tämä on minun yksi kikka siihen että saan kesällä kasvatettua kasveista massiivisia kasvihuoneessa ja sadostakin tulee melkoisen hurja jos on vaan hyvä kesä näin yleensä.

Chilijamppa

Kyseessä on vähän kuin tässä videossa oleva double cup method:
https://www.youtube.com/watch?v=9sVLxVnpIZk&t

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 17, 2018, 11:05:15 ap
Kastelen aina ruukkua yläpuolelta, jolloin ylimääräinen tavara huuhtoutuu alas, josta sitten juuret imeskelee tyytyväisenä tavaran takaisin kasvin käyttöön. T


No joo, onhan näissä monta toimivaakin variaatiota kuinka toimii hyvin.   Kauheen passiiviselta ei kuulosta tuokaan! 

Itse en tunnusta passiivihydroa - sellaista ei ole olemassakaan tai jos se tosiaan passiivisesti toimii on tuloksena  jokseenkin jatkuvasti huonot olosuhteet koska emme kasvata järviruokoa tai suokasveja.  Esim viimeksi ällistyin fb:ssä kun joku näytti vedessä pitämiään kivivilloja.  Ilmeisesti monilla on käsitys että kivivilla olisi jotenkin automaaginen alusta joka on sopivasti kasveltu jos sen yläosakin vaan on vedenpinnan ylätpuolella. 


Chilijamppa

huhtikuu 17, 2018, 11:31:57 ap #90 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 17, 2018, 11:47:57 ap käyttäjältä Chilijamppa
No ei tässä mitään suokasveja olla kasvattamassa, vaan chilejä kookoskuidussa ja niillä oli kesällä niin epäsuotuisat olot, että kasvuvauhti oli parhaimmillaan tyyliin 3-5cm päivässä nopeimmilla yksilöillä, lisäksi onneksi minun ei tarvitse kenenkään mutujuttuja tässä selitellä, kun onhan mulla kuva todisteena vuodelta 2016:


Eikä vuosi 2016 ollut erityisen hyvä säiden suhteen muutenkaan, mutta silti sain kohtuullisen kovan sadon tuolla samalla systeemillä, eli annoin juurien imeskellä ylimääräiset liemet takaisin kasvin käyttöön enkä niitä erityisemmin pois keräillyt kuin siinä vaiheessa jos tuli laitettua liian paljon liemiä ruukkuun että alkoi kookoskuitu lillumaan suoraan vedessä.

Kuvan etualalla Aji golden huitelee siinä 2.5 metrin korkeudessa vähintään ja on palkoa niin täynnä että oksat meinaa katketa, minä vähän meinaan että tämä tekniikka toimii aivan älyttömän hyvin ja jatkan samaan tyyliin jatkossakin.

Minulla on nyt paremmat kasvihuoneet ja pelit kuin vuonna 2016, niin yritän pistää vieläkin paremmaksi kasvatusten suhteen jos vaan ilmojen haltia olisi tällä kertaa suotuisa.

skemppi

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - huhtikuu 17, 2018, 10:40:44 ap
Vesirajan pitäminen kohdillaan?  Passiivihydro?  Tarkoitatko että pidät kookosta lillumassa vedessä jatkuvasti?  ed.  Ei kai sentään vaan ehkä olet pannut sinne imukangasta sydämeksi nostamaan vettä?  Multapohja lie jossain ruuvin tasolla?

Onko siitä jotain haittaa jos kookos on koko ajan vedessä? Autopoteissa ainakin on koko ajan vettä ruukun pohjalla ja kasvu on melko vauhdikasta.

Vuorikaskas

huhtikuu 17, 2018, 13:25:03 ip #92 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 17, 2018, 13:35:21 ip käyttäjältä Vuorikaskas
En tunne kookosta hyvin.  Uusi juttu mulle.   Autopoteista en tiedä muuta kuin kauppojen esittelyt.  Jostain syystä niihin on suunniteltu Air-Dome mutta eikö tää ilmansyöttö ole yleisesti käytössä?  Pumput pörisemään.  :P  https://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=46/354437

Noin vanhalla perstuntumalla kasveista muutaman vuosikymmenen ajalta välttäisin tilannetta jossa juuret ovat vedessä.  Mutta mihinkä ei poikkeuksia olisi.

skemppi

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - huhtikuu 17, 2018, 13:25:03 ip
En tunne kookosta hyvin.  Uusi juttu mulle.   Autopoteista en tiedä muuta kuin kauppojen esittelyt.  Jostain syystä niihin on suunniteltu Air-Dome mutta eikö tää ilmansyöttö ole yleisesti käytössä?  Pumput pörisemään.  :P  https://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=46/354437

Noin vanhalla perstuntumalla kasveista muutaman vuosikymmenen ajalta välttäisin tilannetta jossa juuret ovat vedessä.  Mutta mihinkä ei poikkeuksia olisi.

Air-Domesta ei ole kokemusta. Minulla autopot on ihan peruskäytössä joten se on käytännössä vain altakasteluruukku jossa on vettä koko ajan. Pari vuotta ollut nyt käytössä eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Syksyllä kun repii kasvit pois ruukuista niin juuret ovat terveen vaaleat ja sato on ollut hyvän makuista.

Chilijamppa

huhtikuu 17, 2018, 14:25:08 ip #94 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 17, 2018, 14:38:25 ip käyttäjältä Chilijamppa
En tiedä mistään mitään sen tarkemmin, mutta mun chilit tykkää mun systeemistä ja se riittää mulle vallan mainiosti.  Aji golden/Naga morich puskan sivuversot ovat kasvaneet 2 päivässä n. 2cm lisää terveen näköistä kasvua ja vasta harjoitellaan kasvua tässä vaiheessa:





Minun mielipide on edelleen että kookoskuitu+air-pot on helpoin ja parasta chilin kasvatuksessa sitten valmiiksi leikatun leivän koska se vaan yksinkertaisesti toimii kuin se kuuluisa junan vessa.

Chilijamppa

huhtikuu 17, 2018, 14:59:26 ip #95 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 17, 2018, 15:06:31 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: skemppi - huhtikuu 17, 2018, 13:16:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - huhtikuu 17, 2018, 10:40:44 ap
Vesirajan pitäminen kohdillaan?  Passiivihydro?  Tarkoitatko että pidät kookosta lillumassa vedessä jatkuvasti?  ed.  Ei kai sentään vaan ehkä olet pannut sinne imukangasta sydämeksi nostamaan vettä?  Multapohja lie jossain ruuvin tasolla?

Onko siitä jotain haittaa jos kookos on koko ajan vedessä? Autopoteissa ainakin on koko ajan vettä ruukun pohjalla ja kasvu on melko vauhdikasta.


No ei mun nuoret chilit ainakaan tykänneet olla koko ajan märkänä kookoskuidussa, mutta ei ne nyt yleensä alussa tykkää oikein mistään muustakaan kovinkaan paljoa ennenkuin kasvavat kunnolla kokoa. Jos se auto-pot toimii sillä periaatteella ja kaikki toimii hyvin, niin ei kai sillä mitään väliä ole onko se kookos koko ajan sitten vedessä.

Mutta eikös tuossa auto-potissa ole myös jokin veden syötän säätö, että sen saa tarvittaessa säädettyä siten että kasvualusta ehtii hieman kuivahtaa ennen uutta kastelua.

Vuorikaskas

huhtikuu 17, 2018, 15:21:12 ip #96 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 17, 2018, 15:26:02 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 17, 2018, 14:59:26 ip
Mutta eikös tuossa auto-potissa ole myös jokin veden syötän säätö, että sen saa tarvittaessa säädettyä siten että kasvualusta ehtii hieman kuivahtaa ennen uutta kastelua.


Ei se siltä näytä.  Mieluummin niin että tuloventtiili sulkeutuu kun vedenpinta nousee ja avautuu kun se laskee.   https://autopot.co.uk/wp-content/uploads/2017/03/AutoPot_UK_brochure_2017_v5.pdf

ed.  Jos vedentason minimin ja maksimin ero olisi riittävän suuri, voisi ruukun asettaa hiukan korkeammalle niin sitten varmaan.   Vaan onko tuo venttiili enemmänkin sellainen että se pitää tason samassa ilman selkeää vaihtelua?

skemppi

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - huhtikuu 17, 2018, 15:21:12 ip
Vaan onko tuo venttiili enemmänkin sellainen että se pitää tason samassa ilman selkeää vaihtelua?

Pitää tason samassa. Ja siis se ei ole millään tavalla ollut ongelma. Kasveja ei ainakaan tunnu haittaavan yhtään tuo.
Mullan kanssa voisi olla ongelma, mutta kookoksella toimii hienosti.
Ensi kertaa kun yritin ymmärtää tuota järjestelmää luulin, että vettä päästetään aina kun ruukun alta on käytetty edelliset vedet, mutta näin ei olekaan.

Chilijamppa

huhtikuu 18, 2018, 14:16:52 ip #98 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 18, 2018, 14:42:06 ip käyttäjältä Chilijamppa
Hupsis, olipas hyvin väkevöitynyt ravinteet astioiden pohjalle..EC lukema oli mennyt 2.4 kun mittailin liemien vahvuuksia. Kaatelin liemet pois astioista ja säätelin mittarin avulla lukeman 1.5 kohdille vedellä laimentamalla, niin sain kätevästi lisää kasteluvettä chileille.

Jos ei olisi tätä elintärkeää EC mittaria kookoskasvatuksessa, niin olisin täysin kusessa tämän kasvatuksen kanssa. Chilinkasvatus ilman EC mittaria on kuin yrittäisi kiivetä puuhun perse edellä.

Chilijamppa

huhtikuu 19, 2018, 17:41:59 ip #99 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 19, 2018, 18:34:56 ip käyttäjältä Chilijamppa
Hesi coco testit kehiin Lemon drop ja hot paper lantern voimin.







40ml/10 litraa vettä=EC 1.3 ja sillä mennään nyt toistaiseksi. Lannoitteen väri oli kivan kultaisen ruskea.

Jos tämä uusi tavara toimisi edes ok chilin kasvatuksessa, niin voisi vaikka harkita käyttävänsä tuota sitten jatkossa kun muut liemet loppuvat sitten aikanaan, koska mikäs sen helpompaa kuin mittailla yhdestä pullosta tavaraa ja lisätä vaan pitoisuuksia tarpeen mukaan.