toukokuu 13, 2024, 02:47:28 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


siementen kuivaus

Aloittaja papereeka88, elokuu 02, 2009, 14:59:02 ip

« edellinen - seuraava »

papereeka88

Taas kyseltäs tyhmiä :)Nyt olis otettu kaupan chilistä siemeniä ja mietein että onnistuuko noiden kuivaaminen kahvin suodatin pussissa?Vai täytyykö olla avoin tila vai miten homma tapahtuu?koitin haeskella,mutta en löytänyt asiasta mitään valaisevaa tietoa.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Antti.S

Talouspaperin päällä on ehkä paras menetelmä.

papereeka88

niin tuolta chilemanin sivuilta kattelinkin.Täytyy varmaan tehdä kokeilu kummallakin :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

pete79

taitaa tuo kuivaaminen onnistua oikeastaan kuinka vaan. itse olen vaan pitänyt lautasella ilman mitään papereita..

Linda

Mutsi joskus neuvoi laittamaan jonkun esim. korin pohjalle talouspaperia ja siemenet vaan siihen päälle ja sitten vaan odottelemaan että kuivuvat. Tolla systeemillä mä oon tähän asti onnistuneesti siemeniä kuivatellu :) Tosin joku aika sitten laitoin pakasterasian pohjalle talouspaperin palasen ja hyvinpä nuo tuntui niinkin kuivuvan, eli tuskinpa sillä astiallakaan niin kauheesti merkitystä on :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

tikkam

Siemenet kirjekuoreen ja kuori arkistoon.
#825

Hakkis

Itse olen kuivaillut siemenet avonaisissa kahvin suodatinpusseissa. Niihin saa mukavasti kylkeen kirjoitettua mitä siemeniä on kuivumassa, varsinkin jos on useampi lajike työn alla. :D

MikaK

Vaimo tehnyt paperista reunallisia astioita tarpeen mukaan, joihin helppo kirjoittaa reunaan mitä siemeniä astiassa on. Eivät vie keittiön pöydällä paljoa tilaa ja pysyvät siististi poissa tieltä.

papereeka88

ittelläni on nyt siemeniä kahvin suodatin pussissa jonka pää on taitettu kertaalleen ettei siemenet karkaa.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Arto

Laitan siemenet taloupaperin päälle ja taitan paketiksi. Paketti suljen maalarintipin palalla, johon laji ja päivämäärä. Paketti kuivaan paikkaan kuivumaan. Myöhemmin muutamman viikon tai kuukauden kuluttua siirän siemenet minigrippipussiin.

masaman

hei! tilasin itselleni juuri siemenet ja sain tuoreen aji cristallin extrana. Pistin siemenet kuivumaan ja osan itämään, eli kauan niiden pitäisi antaa kuivua talouspaperin päälle? entäpä lähteekö siemen itämään kun otin tuoreesta chilista siemenen?

Kiitos!

ps. nyt alko mun chilivillitys käyntiiin!

Niabo

pitäs lähteä ihan suoraan jos istuttaa tuoreesta chilistä napatun :) mä oon yleensä pari viikkoa pitäny talouspaperin päällä välillä sekottaen niin on tullu kuivaks.

sorrii

On noita tullut kuivattua vuosien varrella monella tapaa. Yleensä isot satsit pikkulautasilla talouspaperinpalan päällä. Lautaset patterien päälle, tai digiboksin, tietokoneen ym.
Yksittäisistä hedelmistä oon usein laittanut siemenet vessa- tai talouspaperin palaseen, jonka käärin nyytiksi ja maalarinteipillä kiinni. Nuo nyytit sitten kuivumaan esim sinne digiboksin päälle. Mulla tuollainen nauhoittava digiboksi on aina tasaisen lämmin, vaan ei kuuma. Kuivuneet oon sitten pakannut Minigrip-pusseihin kun oon kerennyt. Joskus noita paperinyyttejä on kirjahyllyn päällä kulhossa kymmeniä, ja saattaa mennä puoli vuotta -tai kaksi- ennenkuin muistan pussittaa ne. Yleensä ovat kaikki mun siemenet itäneet kohtuullisen hyvin ...

Nyt kävi sellainen juttu, että löysin yhden kukkapyödän alta patterin päältä kaksi pikkulautasta, joissa iso kasa siemeniä [Goats Weed; Birds Eye Babay] syksyn sadosta. Ne ovat olleet kuivumassa yli 2kk  ??? Koko ajan ollut lämmitys päällä. Saapa nähdä ovatko toimivia enää: Sen kokeilen lähipäivinä. Olis noloa tallettaa 1000 siementä jotka ovat kuoliaaksi paistettuja!

Jos taas itävät, niin ainakin tiedän että ovat riittävästi kuivuneet  8) 8) .. Onko jollain kokemusta vastaavasta: Voivatko siemenet kuivua liikaa?? Ei tässä talossa patterit kovin kuumana käy kuitenkaan: Kiertovesi on muistaakseni 45 asteen kieppeillä. ...hmm hetkinen ... 43.5 astetta näyttää pistoolimittari. Taitaa olla aika rajoilla. Teoriassa siemenet lautasella paperin päällä ovat varmaan muutaman asteen viileämmät, kun ilma kuitenkin kiertää ympärillä ... Tästä tuli mielenkiintoinen kokeilu. Yritän muistaa parin viikon päästä, kun tiedän itävätkö!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`