toukokuu 11, 2024, 19:18:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ajastimet

Aloittaja Xbow, huhtikuu 15, 2008, 13:47:45 ip

« edellinen - seuraava »

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 10, 2015, 11:54:17 ap
Mulla käytössä Clas Ohlsonin AX300 -nimisiä ajastimia useita. Toiminut ainakin 400W [430W] digi-natikan kanssa. Samoin monenlaisten loisteputkien ja ledien kanssa ja jaettuna useammallekin valolle. Ebbissä ja muissakin vesi-virityksissä toimineet myös täysin luotettavasti.

~5v aikana on yksi ajastin pettänyt yhden kerran, kun oli päässyt patterikotelo kastumaan: sekin korjaantui kun kuivasin ja vaihdoin uudet napit (2kpl LR44) sisään. Tämä vuonna 2011. Yleensä ehkä 3v välein oon vaihdellut noihin pattereita.

Oon noita ostellut jo niin monta etten jaksa lähteä laskemaan nyt 8). Tämän kun havaitsin hyväksi niin miksi vaihtaisin. Hinta oli ensimmäisiä ostaessa 6,95€ ja on siitä noussut pikkuhiljaa euro kerrallaan nykyiseen 12,99€
http://www.clasohlson.com/fi/Digitaaliajastin/32-8618

Käytin tällaista ajastinta aikaisemmin myös vanhalla natikalla, jossa oli magneettinen virtalähde ... no problem.
Ennen tätä tuli kokeiltua sekä Bilteman että Clasun halvimmat mekaaniset ajastimet joita sai silloin 3kpl/10€:
Niistä näkyi heti alkuun, että joka toinen vähintään jää jumiin säännöllisesti. Nyt kuitenkin 5v myöhemmin on jäljellä ja vähemmän tärkeässä käytössä edelleen yksi kumpaistakin! Noissa halvimmissakin siis voi olla tomivia yksilöitä, mutta halvempaa häytännössä on hankkia paremmat heti ... Tuli noita ajastimia hamstrattua aika monta joskus alkuinnostuksissa, kun oli tuulettimia, ilmapumppuja ja ebbivirityksiä kämpässä varmaan kymmenelle aijastimelle. Se hyvä kun löytyi, niin niitä oon sitten kerännyt kymmenkunta nyt. Ja kaikki toimivat virheettömästi. Oon niihin luottanut jo useita kertoja yli viikon matkojenkin ajan kaikilla virityksilläni enkä ole pettynyt ...

Olipa muuten kokeilussa myös Clas Ohlsonin halvempia pieniä digiajastimia joita myytiin tarjouksena kait 2,99€/kpl. Niissä ei ollut patterivarmennusta ja kaikki kuolivat parin kuukauden jälkeen. Palautin ja ostin rahoilla yhden sellaisen paremman...

Ja laskenut sinne 9,99€. Vois tuollaisia kokeilla. Menee hermot näihin 5€ rimpuloihin jotka hajoilee jatkuvasti. Ei kestä edes ottotehoa 25W LEDeiltä kun alkaa sekoilemaan. Nyt sitten hajos varmaan lopullisesti.

sorrii

Ei oo kymppi paha hinta toimivasta ajastimesta.
Näissä Clasun vehkeissä minuutin tarkkuudella ajastuksia muistaakseni 20kpl ...

Hyvä pikku yksityiskohta on on/off -nappi jolla voi ohittaa väliaikaisesti ajastukset ilman että sekoittaa niitä, esim. jos haluaa pimeällä hetkeksi valoa kasvatustilaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

elokuu 15, 2016, 14:54:55 ip #122 Viimeisin muokkaus: elokuu 15, 2016, 15:04:01 ip käyttäjältä unenkuva
Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 15, 2016, 13:54:45 ip
Ei oo kymppi paha hinta toimivasta ajastimesta.
Näissä Clasun vehkeissä minuutin tarkkuudella ajastuksia muistaakseni 20kpl ...

Hyvä pikku yksityiskohta on on/off -nappi jolla voi ohittaa väliaikaisesti ajastukset ilman että sekoittaa niitä, esim. jos haluaa pimeällä hetkeksi valoa kasvatustilaan.


Varmaankin tästä puhut. Itellä näitä muutama käytössä, pari vuotta toiminu, ilman mitään ongelmaa. Kerran resetoinut molemmat, ja sekin vain varalta kun olivat pitkän aikaa käyttämättä. Silti oli sisäisen akun ansioista pitäny kaikki ajastukset ja kellokin oli oikeassa. Se sisäinen akku on tosi hyvä, kun esim sähkökatkon aikaan ei mene kello sekaisin


EDIT: 7,99e näkyy maksavan. ite taisin maksaa tuosta 8,99 tai 9,99, ellen iha väärin muista. Vaan tokkopa väliä maksaako 8 vai 10

sorrii

Ei, vaan tämä: http://www.clasohlson.com/fi/Digitaaliajastin/32-8618


Näitä mulla on varmaan 10kpl. Vanhimmat yli 5v vanhoja. Oon niitä ostellut yksitellen lisää ainakun tarviin. Hyväksi kun oon tämän havainnut, niin en ole muita enää edes kokeillut. Varapattereita on jemmassa vajaat 100kpl  8) 8) 8) ((kestävät ~2 vuotta))

Nyt noita ajastimia on jo varmaan liikaakin, kun oon vähän vähennellyt hallitusti virityksiäni .... Eipähän lopu ajastimet heti  :)

OFFTOPIC: *************varoitus kireähermoisille!!!!!****************************

Mä tilasin Huuto.netin kautta 100kpl LR44 -nappeja, koska DX ja jotkut eBay -kauppiaatkin ilmoittaa etteivät voi lentoturvallisuusmääräysten takia lähettää pattereita. Huuto.netin helppoheikki otti toimituskuluja välistä ~8€ mutta pattereiden hinta vain 2,90€ ... Kiina-postin leimoilla ne silti tulivat!
Ensiksi tuli vielä vääriä pattereita [=puolta ohuempia] 100kpl, mutta lähettivät aika nopeesti uudet, kun valitin. Vanhat jäivät hyllyyn pölyttymään ...   :-\ ... Tarviiko joku 100kpl sellaisia 2mm paksuja ja halkaisijaltaan noiden tavallisten LR44-nappian kokoisia.
LR-44 nappeja käytetään tyypillisesti myös EC- ja Ph-mittareissa .... Jossain miniledilampuissa voisi saada tuplajännitteen noilla  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Huhuh. Nyt tuli tuo AX300. Täytyy ajan kanssa vielä käydä läpi tuo tänään ei kerkeä. Mutta eikös tuossa saa yhdellä säädöllä joka päivälle ajastuksen?

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 22, 2016, 20:56:24 ip
Huhuh. Nyt tuli tuo AX300. Täytyy ajan kanssa vielä käydä läpi tuo tänään ei kerkeä. Mutta eikös tuossa saa yhdellä säädöllä joka päivälle ajastuksen?


Pikaisen vilkaisun perusteella saa. Eli sen yhden ajastuksen saa vain tietylle viikonpäivälle, maanantai-perjantai päivittäin, maanantai-lauantai päivittäin tai koko viikolle. Monesti vaihtoehtoina on vain tietty viikonpäivä tai jokapäivä.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - elokuu 23, 2016, 11:07:54 ap
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 22, 2016, 20:56:24 ip
Huhuh. Nyt tuli tuo AX300. Täytyy ajan kanssa vielä käydä läpi tuo tänään ei kerkeä. Mutta eikös tuossa saa yhdellä säädöllä joka päivälle ajastuksen?


Pikaisen vilkaisun perusteella saa. Eli sen yhden ajastuksen saa vain tietylle viikonpäivälle, maanantai-perjantai päivittäin, maanantai-lauantai päivittäin tai koko viikolle. Monesti vaihtoehtoina on vain tietty viikonpäivä tai jokapäivä.


Tuossa minun linkkaamassa ajastimessa voi esiasetuksena valita valmiiksi joka päivän, joka toisen päivän, pelkät arjet tai pelkät viikonloput. Lisäksi tietysti vaikka yhdelle päivää monta asetusta. 20 muistipaikkaa

kasvattaja

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 23, 2016, 11:45:48 ap
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - elokuu 23, 2016, 11:07:54 ap
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 22, 2016, 20:56:24 ip
Huhuh. Nyt tuli tuo AX300. Täytyy ajan kanssa vielä käydä läpi tuo tänään ei kerkeä. Mutta eikös tuossa saa yhdellä säädöllä joka päivälle ajastuksen?


Pikaisen vilkaisun perusteella saa. Eli sen yhden ajastuksen saa vain tietylle viikonpäivälle, maanantai-perjantai päivittäin, maanantai-lauantai päivittäin tai koko viikolle. Monesti vaihtoehtoina on vain tietty viikonpäivä tai jokapäivä.


Tuossa minun linkkaamassa ajastimessa voi esiasetuksena valita valmiiksi joka päivän, joka toisen päivän, pelkät arjet tai pelkät viikonloput. Lisäksi tietysti vaikka yhdelle päivää monta asetusta. 20 muistipaikkaa


Asetukset kuullostaa tutuilta. AX300 siis itsellä käytössä, eikä mitään ongelmia ole ollut 300 w kuormalla. Erittäin helppo säätää, loppujen lopuksi   ;)
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

sorrii

Tässä AX300'ssa valitaan valikossa ensimmäisenä viikonpäivä tai kaikki arkipäivät, la-su, koko viikko: Viimeisen siis yleensä laitan minä, jonka chileillä ei ole vapaapäiviä ...
Siinä piti olla jotenkin tarkkana, jos ajastuksen alku ja loppu osuu eri päivälle: Jotenkin oudosti muistaakseni neuvotaan laittamaan käynnistys esim. ohjelmaan 1 ja jättämään siitä sammutus tyhjäksi; Sitten ajastetaan sammutus ohjelmaan 2 - ja tietysti siinä se ON-ajastus tyhjäksi. En ole kyllä moista tarvinnut enkä kokeillut; muistelen vaan nähneeni sen ohjeen...

Kaikenkaikkiaan sen ohjelmoinnin oppii nopeasti ja se on senverran looginen, että sen systeemin muistaa parin kokeilun jälkeen. Mä olen niitä tuntimääriä muutellut rutiinilla kuukauden välein: Pikkutaimilla aloittanut 16t päivillä ja vähentänyt pikkuhiljaa 12 tuntiin/vrk. Talvella oon pitänyt 8 tuntiakin ja jossain ikkunoilla, johon tulee luonnonvaloa, vähemmänkin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Noh menihän tuo AX300 ajastus ekalla yrittämällä kohdilleen. Eikä vielä hajonnut :D Selkeä homma kun ymmärtää toiminnan.

Pistoolirapu

Mulle on jäänyt käsiin pyörimään lämpötila-ajastimia kuin myös pelkästään lämpötilaan perustuvia "termostaattikytkimiä". Molemmat siis normaali [suko]pistokekäyttöisiä. Lämpötila-ajastimissa erillinen metrin johdon päässä oleva lämpötila-anturi. Pelkissä termostaattimalleissa sisäinen lämpötila-anturi. YV'llä voi kysellä.

Lisätietoja
Lämpötila-ajastin: https://goo.gl/O8tK5a
Pelkkä termostaatti: https://goo.gl/W0MLnq

sorrii

LainausMulle on jäänyt käsiin pyörimään lämpötila-ajastimia...


Laita Tori-osiooon ilmoitus, niin varmaan menee nopeasti. Harva mieltää noita "ajastimeksi" tai varsinkaan etsii tästä ketjusta, jos tarvitsee moista ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chiliharri

https://www.growland.biz/Romberg-Digital-Thermostate

Onko tällaista ollut käytössä kenelläkään? Bongasin käyttäjän cornell päiväkirjasta ja kirjoitinkin sinne. Voisi olla mielestäni siis hyvä laite, joten kokemukset kiinnostaa.

KP78

Hortiswitch olis kiinnostava. Lähinnä toi viilennysmoodi.

PP

Lainaus käyttäjältä: KP78 - helmikuu 08, 2017, 14:20:18 ip
Hortiswitch olis kiinnostava. Lähinnä toi viilennysmoodi.


Jos viilennystä ei tarvi ajastaa, sen ohjaukseen voi käyttää myös tuota Amazonin palikkaa, joka näyttää täysin samalta kuin Clas Ohlsonin termostaatti. Se taitaa vaan nykyään olla musta.

http://www.clasohlson.com/fi/Pakkas--ja-l%C3%A4mp%C3%B6tilavahti/36-1109

Chiliharri

helmikuu 09, 2017, 18:56:21 ip #135 Viimeisin muokkaus: helmikuu 09, 2017, 19:17:10 ip käyttäjältä Chiliharri
Löytyyhän näitä kun osaa etsiä. Tuolla on eri ominaisuuksilla termostaatti timer ajastin jne.:
http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/mittarit-termostaatit-termostaatit-saatimet-c-2_26_146.html
Tuolta en ole tilannut mitään. Kuukkeli lauloi sekä positiivista että negatiivista, joten onko :chili:-kohtalotovereilla kokemuksia :question:

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 08, 2017, 19:54:30 ip
...Amazonin palikkaa...
http://www.clasohlson.com/fi/Pakkas--ja-l%C3%A4mp%C3%B6tilavahti/36-1109


Nyt mulle ei auennut että mikä on Amazonin palikka? Eli tarkentaisitko PP mistä löytyy tms..
Katsoppas noillakin on tuollaisen ominaisuuden sisältävä. Sitähän ei kerrota suoraan tuotesivulla, mutta kommenteista voi päätellä voivan käyttää myös viilennykseen.
EDIT:  Siis mainitaanhan siellä clasun sivuilla "jäähdytyslaitteen" kun klikkaa <lue lisää>
Suunnilleen samanlainen näyttäisi olevan myös tuolla (jossa ei myöskään mainita viilennystä):
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10003905

PP


Chiliharri

helmikuu 10, 2017, 00:02:12 ap #137 Viimeisin muokkaus: helmikuu 12, 2017, 11:30:37 ap käyttäjältä Chiliharri
Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 09, 2017, 22:06:39 ip
...Veikkaan, että laitteet tulee samalta tehtaalta eri nimillä.


Joo näyttäisivät kuvien perusteella samalta vekottimelta. Tässä on clasun tuotekommenteissa ilmoitettu linkki käyttöohjeelle:
http://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9448431419422.pdf
Hyvät ja huonot puolet (IMHO) verrattuna Romberg Hortiswitch ja http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/ ilmoitettuihin malleihin
+ ilmoitettu korkein tehonkesto 3680W
+ tunnetut myyntipaikat (varmempi takuu)
+ yksinkertaisempi käyttää(?)
+ akkuvarmennus (jos sähköt katoaa väliaikaisesti poissaollessa)
- vain yksi lämpötila-assetus
- hystereesi ei ilmeisesti säädettävissä (toisin kuin HS ja ainakin osassa muista)
- ei ajastin/timer toimintoa
(EDIT: lisään yhden haittapuolen, josta selvittelyä ketsun muutamassa seuraavassa viestissä:)
- CO:n mallin kestävyys kasvihuonekäytössä, käyttäjäkokemuksia kahdelta tunnetulta foorumistilta <LINKKI KESKUSTELUUN>

Yhteenvetona ainakin minä toivon kokemuksia myös muilta ja muista viilennyskäyttöön sopivista lämpötilansäätimistä tai termostaateista. Luultavimmin hommaan kuitenkin jonkinlaisen ensi kesäksi.

PP

Jos haluaa kikkailla, tuon voi laittaa ajastimen perään tai toisin päin. Itse olen tehnyt joskus niin, että ohjasin kasvarin sprinklereitä ajastimella ja tuolla. Tuo oli ensin, ja jos lämpötila oli yli tietyn rajan, paristovarmistettu ajastin ohjasi sprinklereiden pumppua.

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 10, 2017, 09:22:18 ap
...Itse olen tehnyt joskus niin, että ohjasin kasvarin sprinklereitä ajastimella ja tuolla....


Yritin etsikellä vanhemmista viesteistäsi tähän liittyvää, mutta onhan niitä jonkin verran  ;D
Löysin kuitenkin tällaisen maininnan ongelmista, joten onko tuo sama versio? Miten tuo on loppujen lopuksi toiminut kasvarikäytössä?