toukokuu 14, 2024, 04:37:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilikoti V&V -13

Aloittaja Tiemuh, marraskuu 21, 2012, 13:34:33 ip

« edellinen - seuraava »

wille

On kyllä vaikuttavaa katseltavaa tuo listasi. Täytyypä koittaa päiväkirjasi avulla selvitellä hiukan tuon oman galapagoenseni syntyperää. Sain sen pistokkaana vuosia sitten. Se tuotti jopa hyppysellisen marjoja, joiden siemenistä sain yhden itämään. Melkoinen raasku se on, mutta toistaiseksi hengissä kuitenkin!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Tiemuh

tammikuu 26, 2013, 00:10:16 ap #41 Viimeisin muokkaus: tammikuu 26, 2013, 04:50:50 ap käyttäjältä Tiemuh
Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 25, 2013, 22:58:15 ip
On kyllä vaikuttavaa katseltavaa tuo listasi. Täytyypä koittaa päiväkirjasi avulla selvitellä hiukan tuon oman galapagoenseni syntyperää. Sain sen pistokkaana vuosia sitten. Se tuotti jopa hyppysellisen marjoja, joiden siemenistä sain yhden itämään. Melkoinen raasku se on, mutta toistaiseksi hengissä kuitenkin!


Kiitosta vaan kohteliaisuuksista. Itsellä oli kasvamassa kaksi vuotta sitten yksi galapagoense pistokkaasta. Se tosin kuoli kuivuuteen ulkomaan matkan aikana. Viime vuotinen gala iti sen verran myöhään ja kärsi punkeista niin pahasti että hylkäsin sen. Nyt kasvamassa on kahta eri. Kooditonta on kolme yksilöä ja yksi niitä vähän vanhempi, mutta jurova, CGN 22208. Katsotaan onko näissä jotain eroja.

wille

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 26, 2013, 00:10:16 ap
Itsellä oli kasvamassa kaksi vuotta sitten yksi galapagoense pistokkaasta.


Satutko pistokkaan alkuperää muistamaan?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 26, 2013, 18:36:56 ip
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 26, 2013, 00:10:16 ap
Itsellä oli kasvamassa kaksi vuotta sitten yksi galapagoense pistokkaasta.


Satutko pistokkaan alkuperää muistamaan?


Muistanpa hyvinkin. Olin Ulvilan chilimiitissä ensi kertaa käväsemässä ja joku taittoi vahingossa eteisessä kasvavasta galasta yhden sivuvarren/oksan. Isäntä Herpiili sen lajoitti sitten minulle. Muistan kuinka luin netistä että galapagoense on todella vaikea juurrutettava, mutta onnistui se silti.

Tiemuh

Päiväkirjan pito on ollut asialistalla vähemmän tärkeä viime päivinä. Nyt kun hetki aikaa liikeni niin kasoin parhaaksi tehdä pientä päivittelyä.


Vuoden uusista chileistä oli ensimmäinen kukkiva totutusti rocoto. Kasvatuskauden ensimmäiset idätykset aloitin villeillä ja pubescenseillä, muutoin annuumit saattaisivat olla nopeampia saavuttamaan kukkimis vaiheensa.

Isoimmat chilit uudelleen istutin maitopurkkeihin joista oli 1/3 leikattu pois ja pohjan kulmat leikattu auki altakastelua varten. Kasvualustana kookoskuitu ja turvesekoitusta. Jostain syystä on aina päästävä mixaamaan itse omat sekoitukset.


Chilipurkit on kahden 58-vattisen loisteputken valaistuksessa. Kastelu tapahtuu ryhmittäin alakautta alustoista. Ensimmäiset kastelut hoidin yläkautta että juuret kerkeävät kasvamaan. Pari maitopurkkia oli tullut pestyä huonosti ja niihin on tullut vähän hometta. Varsinkin luomumaitopurkit kannattaa pestä huolellisesti, sillä niissä rasva jää sisäpintaan.


Pienempiä on vielä taimipurkeissa.


Täällä varsinainen lastentarha. Mukana useita yrttejä ja tomaatteja kookoskuitunapeissa. Isommat chilit vasemmalla ovat pienissä kivivillakuutioissa ja oikealla olevat nuorukaiset ovat kookoskuitunapeissa.

Siinä uudet. Vanhoista juttua myöhemmin.


Tiemuh

Kuvailin muutaman sattumanvaraisen passiivivesiviljelyssä olevan chilin.


C. annuum var. glabriusculum PI 511815 'Tepin'


C. baccatum var. pendulum Aji Finlandia


2013 Iso Ulupica # 2, Aji Infernon 2011 siemenistä


2013 Ulupica Large # 7, omista 2011 siemenistä


C. chinense Scotch Bonnet Jamaican Yellow


C.sp hybridi CGN 19198 # 3


C. annuum Big Bertha Paprika F1


C.sp hybridi? 'Blue Mystery'

Tiemuh

Taidan olla yksi ainoita jotka säästivät begoniapunkkien riivaamia chilejään viime kaudelta. Yritin käsitellä ne niin ettei punkit selviytyisi, mutta taisin siinä epäonnistua. Alkuvuodesta tein pari kertaa havainnon punkkivaurioista ja leikkasin kaksi kasvia uudelleen tapiksi.

Nyt päätin koittaa jotain uutta ja tehokasta. Begoniapunkki on tappipunkki kuten mansikkapunkkikin. Mansikoiden tuholaiset tapetaan kuumavesikäsittelyllä, joten päätin kokeilla samaa chileillä. Minulla ei ollut paljon menetettävää. Joko tapan punkit tai ne laittavat chilit kitumaan.

Esilämmitys 25-30 °C
Kuumavesikäsittely 45,5-46 °C vedessä 5-10 min kasvin koosta riippuen.
Jäähdytys 10-15 °C


8 tammikuuta


25 tammikuuta. Tepin käsittelyssä. Pesin sen ja yhden Rocoton juuret ja laitoin kuumavesikylpyyn. Osoittautui kuitenkin että juurten pesu ei ollut fiksua. Menetin molemmat koska pesin juuret puhtaiksi ennen kuumaan veteen upotusta. Ne jotka käsittelin juuret mullassa selviytyivät.


Menetetty Tepin uudessa kookoskuidussa käsittelyn jälkeen. Vielä ei merkkejä tuhoista.


Vasemmalla juuret pestynä käsitelty rocoto käsittelyn jälkeen uudessa kasvualustassa. Se menehtyi. Oikealla oleva praetermissum selvisi kun sen juuria ei ollut putsattu.


3 helmikuuta. Chilit toipuvat käsittelystä. Suurin osa lehdistä tippui parin päivän viiveellä. Karvaiset chilit, eli praetermissumit ja pubescensit, selvisivät paljon muita paremmin. Ne menettivät vain jokusia lehtiä.


Tänään.


Menetetyt. Kaksi kuoli koska laitoin ne kuumaan veteen juuret paljaaksi pestyinä. Toiset kaksi olin tuonut juuri luonnon valosta ikkunalta ja ne kuolivat koska olivat niin heikkoja. Kaikki muut keinovalojen alla hyvässä kasvussa olleet chilit selvisivät.

Punkkituhoja ei ole sen koommin näkynyt. Minulla on myös toveri petopunkkeja tuolla kasvien joukossa. Toivon että tein käsittelyn ajoissa eikä punkkeja päässyt uusien chilien joukkoon pesiytymän. Kasvatustilat siivosin ja superraiditin kuumavesikäsittelyn yhteydessä.

bluesman

 Oletko tehnyt itse punkeista näköhavaintoja? Tunnistitko begoniapunkin vauriot? Mistä olisit voinut tähän aikaan niitä saada ellet ole tuonut jostain muualta uusia kasveja? Kun kerroit ettei viime kaudella ollut vaurioita. Siementen välityksellä punkki ei leviä.

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 13, 2013, 22:13:11 ip
Oletko tehnyt itse punkeista näköhavaintoja? Tunnistitko begoniapunkin vauriot? Mistä olisit voinut tähän aikaan niitä saada ellet ole tuonut jostain muualta uusia kasveja? Kun kerroit ettei viime kaudella ollut vaurioita. Siementen välityksellä punkki ei leviä.


Joko olin epäselvä tai sitten luit jotain väärin. Eli vastaukset kysymysten järjestyksessä. Minulla ei ole luuppia tai vastaavaa, joten punkeista ei ole näköhavaintoja. Viime kaudella katselin niin paljon punkkivaurioita että tunnistan ne kyllä. Punkit säilyivät mitä todennäköisemmin säästettyjen kasvien mukana, vaikka koitin niita käsitellä useilla eri tavoilla punkit tappaakseni. Ja minulla oli siis viime kaudella runsaasti bagoniapunkkivaurioita. Eli joka ymmärsit minut väärin, luit väärin, kirjoitin epäselvästi tai jotain  :o.

bluesman

Juu, luin että säästyit begoniapunkeilta vaan että säästit punkkien vaivaamia kasveja. Rillit huurussa.

Tiemuh

Chilikoti on muuttopuuhissa. Systeemit sitä myötä muuttuu täysin. Nyt olen kasvatellut alkuunsa lisävaloilla ja itä- sekä länsi-ikkunoilla. Tämän jälkeen kasvit ovat päässeet porukoiden mökille rakentamaani kasvihuoneeseen. Muuton jälkeen on käytössä oma talo ja piha sekä matka mökille muodostuu liian pitkäksi. Jonkinlainen kasvihuone saattaa tulla jo täksi kesäksi omaan pihaan, mutta katselen tilannetta rauhassa. Paljon on remonttia nimittäin edessä, ja sitä myöten ajanpuutetta harrastuksille. Lasikasvihuone olisi haaveena, mutta voi olla että nyt mennään vielä muovisella, kun puolet viime vuonna hankkimastani kasvihuonemuovista on vielä käyttämättä ja muovinen kaarikasvihuone on nopea pystyttää. Saa nähdä siis miten ja missä mikäkin yksilö kasvaa. Chinenset ainakin tarvitsee enemmän lämpö kuin mitä Suomen kesällä on tarjota ulkokasvatuksessa ja NFT oli myös tarkoitus saada aikaiseksi, eikä siinä chili oikein menesty ilman kasvihuoneen tuulensuojaa tai julmetunmoista sidontaa ja tuentaa.

Kävin myös isommat chilit läpi ja blokkasin muutosta sivuun jäävät tuplayksilöt. Kymmenen chiliä saa löytää tässä vaiheessa uuden huoltajan tai roskis kutsuu.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 13, 2013, 20:51:39 ip

C. chinense Scotch Bonnet Jamaican Yellow


Onkos tää nyt varmuudella chinense? Omasta mielestäni näyttää enemmänkin annuumilta lehtien ja yleisen ulkonäön perusteella, ainakin "Jamaican Yellow Mushroom"-lajiketta on joissain siemenkaupoissa myyty virheellisesti Scotch Bonnettina.


Tiemuh

Nyt kun sanoit niin kieltämättä Scotch Bonnet Jamaican Yellow näyttää aika aannuumimaiselta. Lieneekö annuumin kanssa risteytetty jotta on saatu helpompi lajike aikaiseksi?

Siemenet on peräisin täältä: http://www.tradewindsfruitstore.com/servlet/the-2648/Scotch-Bonnet-Jamaica-Yellow/Detail Tuolla se mainitaan Capsicum chinenseksi.

Jos tämä on annuumi niin chinense version metsästys jatkukoon. Vaikuttaa siltä että Scotch Bonnetin lumous pysyy siis voimassa. Kasvi tuntuu olevan äärimmäisen harvinainen Suomalaisten kasvattajien keskuudessa.  Kummallista sinänsä että kyseessä on kuitenkin yksi yleisimmistä ja tunnetuimmista chilinimikkeistä. Olen kokeillut yksiä siemeniä aikaisemmin ja ne eivät itäneet.

Herpiili

helmikuu 26, 2013, 00:25:17 ap #53 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2013, 00:27:42 ap käyttäjältä Herpiili
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 26, 2013, 00:11:13 ap
Nyt kun sanoit niin kieltämättä Scotch Bonnet Jamaican Yellow näyttää aika aannuumimaiselta. Lieneekö annuumin kanssa risteytetty jotta on saatu helpompi lajike aikaiseksi?

Siemenet on peräisin täältä: http://www.tradewindsfruitstore.com/servlet/the-2648/Scotch-Bonnet-Jamaica-Yellow/Detail Tuolla se mainitaan Capsicum chinenseksi.

Jos tämä on annuumi niin chinense version metsästys jatkukoon. Vaikuttaa siltä että Scotch Bonnetin lumous pysyy siis voimassa. Kasvi tuntuu olevan äärimmäisen harvinainen Suomalaisten kasvattajien keskuudessa.  Kummallista sinänsä että kyseessä on kuitenkin yksi yleisimmistä ja tunnetuimmista chilinimikkeistä. Olen kokeillut yksiä siemeniä aikaisemmin ja ne eivät itäneet.


Kummasti näyttää samalta kuin tuo "Jamaican Yellow"/"Jamaican Yellow Mushroom".

Itsekin oon aitoa Scotch Bonnettia metsästänyt vuosien ajan ja valtaosa siemenistä on osoittautunut annuumeiksi, maun suhteenhan tuon pitäisi erota melkoisesti Habanerosta ja ainakin muutamaa jauhetta sekä kastiketta maistaneena voin todeta että eroa selkeästi maussa löytyy. Tänä vuonna kokeilut jatkuu ja tuolta tilasin viime kesänä siemeniä, selkeä chinense heti taimivaiheessa.



Näissä oli itävyys kohdallaan, taimia löytyy useampi ja voin sulle yhden tai pari antaa kunhan tarkistan montako noita on. Kiinnostaako?

Herpiili

7kpl noita yhteensä näytti löytyvän, jokaisella on korkeutta alle 10cm ja jokaisessa on 5-10 lehteä jotka ovat melkein kämmenenkokoisia, lehtihangoista näyttäis hiljalleen pukkaavan haaraa ja pituuskasvukin kaiketi on hiljalleen alkamassa. Kompakteja kuljetettavia siis ;)

Tiemuh

Kiitoksia tarjouksesta. Mielelläni otan yhden taimen ja jos haluat niin saat edelleen sen galapagoensen vastineeksi, jos haluat.  ;)

Voin tulla vaikka poikkeamaan tässä joku päivä kunhan kerkeän. Muuttohommat kun on melko pitkällä ja Pori jää kohta taakse, kunhan saan vanhan työpaikan viimeiset vuorot vielä tehtyä. Mutta jos nyt en kerkeä niin kyllä täälläpäin toki tulee sen jälkeenkin pyörähdeltyä.

Mielenkiintoista päästä kasvattamaan nämä kaksi vierekkäin. Tuon oman versioni oli tarkoitus mennä NFT kasvualustaan, mutta täytyy sitä nyt vielä sitten katsoa, jos kyseessä ei ollutkaan ihan se minkä piti.

jaolsten

Saako kysyä, miten kauas meinaat muuttaa? Itse olen jo kolme vuotta ollut poissa niistä maisemista, mutta pieni ikävä sinne rannikolle on jatkuvasti. Onneksi mökki on edelleen Luvian saaristossa...
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 26, 2013, 00:53:22 ap
Kiitoksia tarjouksesta. Mielelläni otan yhden taimen ja jos haluat niin saat edelleen sen galapagoensen vastineeksi, jos haluat.  ;)

Voin tulla vaikka poikkeamaan tässä joku päivä kunhan kerkeän. Muuttohommat kun on melko pitkällä ja Pori jää kohta taakse, kunhan saan vanhan työpaikan viimeiset vuorot vielä tehtyä. Mutta jos nyt en kerkeä niin kyllä täälläpäin toki tulee sen jälkeenkin pyörähdeltyä.

Mielenkiintoista päästä kasvattamaan nämä kaksi vierekkäin. Tuon oman versioni oli tarkoitus mennä NFT kasvualustaan, mutta täytyy sitä nyt vielä sitten katsoa, jos kyseessä ei ollutkaan ihan se minkä piti.


Kiitoksia galapagoensen tarjoamisesta, mulla nyt tuntuu olevan galapagoensen kohdalla tilanne turvattuna kun 3 itänyttä siementä on lähtenyt hyvin kasvamaan ja saattaa vielä kolme muutakin siementä itää. Viime kauden jälkeen on pakko pitää vähän tiukempaa linjaa vaihtotaimien kanssa ja koitankin pitää ötökkäriskin minimissä, en aio puutarhamyymälöistäkään roudata kasveja chilien kanssa samaan tilaan vaan koitan idätellä tarvittavat taimet itse. Kasvien määrän suhteen alan olemaan muutenkin lirissä kun taimia taitaa olla sellaiset 96kpl ja vielä on muutaman villichilin taimet itämässä, onneksi tässä saa keväällä jakaa ison läjän taimia eteenpäin ja toivottavasti ötököiden suhteen ei tällä kaudella tuu muillakaan ongelmia :)

Mitä oon päiväkirjoja lueskellut niin melkoisia monsterikasveja saattaa olla monessa osoitteessa odotettavissa sekä kokonsa, että satoisuutensa puolesta :)

Omista Scotch Bonneteista jätin yhden kasvamaan isoon kivivillakuutioon ja se varmaankin menee myöhemmin keväällä NFT-kasvatukseen parin muun chinensen kanssa. Muut on kookoskuidussa kasvamassa. Kämpänvaihtokin saattaa tulla eteen, jos vaikka löytäis hieman chileille otollisemman kasvatuspaikan tässä kevään aikana.

Tiemuh

helmikuu 26, 2013, 01:44:56 ap #58 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2013, 01:47:10 ap käyttäjältä Tiemuh
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - helmikuu 26, 2013, 01:08:47 ap
Saako kysyä, miten kauas meinaat muuttaa? Itse olen jo kolme vuotta ollut poissa niistä maisemista, mutta pieni ikävä sinne rannikolle on jatkuvasti. Onneksi mökki on edelleen Luvian saaristossa...


Tulen sinun perässäsi sinne Pohjoismaiden suurimpaan sisämaakaupunkiin. Onneksi minullakin on mökki ja veljelle vuokrattu vanha kämppä näillä suunnilla sitten edelleen. Että jos tulee ikävä niin pääsee käymään.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 26, 2013, 01:44:56 ap
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - helmikuu 26, 2013, 01:08:47 ap
Saako kysyä, miten kauas meinaat muuttaa? Itse olen jo kolme vuotta ollut poissa niistä maisemista, mutta pieni ikävä sinne rannikolle on jatkuvasti. Onneksi mökki on edelleen Luvian saaristossa...


Tulen sinun perässäsi sinne Pohjoismaiden suurimpaan sisämaakaupunkiin. Onneksi minullakin on mökki ja veljelle vuokrattu vanha kämppä näillä suunnilla sitten edelleen. Että jos tulee ikävä niin pääsee käymään.
No mutta tervetuloa! Kahvipannu on sit lämpimänä kunhan ehdit piipahtamaan. Ja muuttoavuksi tulen mielelläni tässä päässä, jos vaan kelpaa?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013