huhtikuu 18, 2024, 06:01:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hometta - perkeles ja huikka Jalmaria!

Aloittaja Jaamäävai?, kesäkuu 21, 2002, 09:14:06 ap

« edellinen - seuraava »

Jaamäävai?

Noniin, kasvatusurani ensimmäiset homeet ovat ilmestyneet muutamaan taimiastiaan. Mustan mullan kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, mutta kun siirryin joku aika sitten turpeeseen, tuli heti hometta. Mikäköhän siinä on? Kaikki taimet on ~26C lämmössä, valot päällä 24h ja tuuletin puhaltelee kevyehkösti. Taimien kasvupuitteet siis ovat kuin suoraan Jamaicalta.

Enivei. Onko tietoa miten tosta pääsis eroon suht kätevästi? Itse aattelin, ihan omilla aivoilla, että vaihdan turpeet siitä ympäriltä ja vaihdan astiaa. Uuten kasvuympäristöön tulee lekasoraa 20%, turvetta 40% ja kukka/puutarhamultaa 40%.

Miten ootte toiminut itse tuon homeen kanssa?

Niin ja hyvät pyhät, eikä sitten mennä uimaan siinä kunnossa, kuin minä olen nyt ;)

Strode

Lainaus käyttäjältä: "Jaamäävai?"Enivei. Onko tietoa miten tosta pääsis eroon suht kätevästi? Itse aattelin, ihan omilla aivoilla, että vaihdan turpeet siitä ympäriltä ja vaihdan astiaa.

Itselläni ilmestyi yhteen Bolivian Rainbown taimeen hometta, joka näytti PAHALTA. Vaihdoin astian ja mullat, mutta muutaman päivän päästä home oli vähintään yhtä pahan näköisesti takaisin.

Tein asian sitten tehokkaammin;

Ota taimi pois idätysastiasta. Huuhtele juoksevan veden alle niin kauan, että kasvissa/juurissa ei ole YHTÄÄN multaa. Varmuuden vuoksi suihkutin itse juuristoa mäntysuopaliuoksella "uskon vahvistamiseksi". Tämän jälkeen vaihda uuteen kippoon ja puhtaaseen multaan.

Minulla ei ole home uusiutunut tämän tempun jälkeen ollenkaan.

Multaseoksesi kuulostaa aivan loistavalta!