huhtikuu 20, 2024, 01:04:37 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


DIY Cool Tube

Aloittaja sik, heinäkuu 24, 2009, 14:51:36 ip

« edellinen - seuraava »

sik

heinäkuu 24, 2009, 14:51:36 ip Viimeisin muokkaus: heinäkuu 24, 2009, 15:08:02 ip käyttäjältä sik
Kävi mielessä villi idea duunata cooltube itse. Onko kukaan askarrellut vastaavaa?

Itselläni about 60x25x25cm SpNa valaisin kotelossaan. Kirkkasta akryyli- tai lasilevylevystä saisi lampun alle tehtyä |_| muotoisen suojan, jonka molempiin päihin tuulettimet poistamaan kuuman ilman lampun ja välilevyn välistä. Ilmanohjaimet tietenkin tuulettimien päälle, jotta ilmavirta kulkisi oikein..

Kommentteja?

sik

Hyvä huomio  :D

Tuossa pohdin aikeitani ja kallistuin ehkä enemmän akryylin puolelle, sillä siinä on helpompi muovattavuus (lämpö/liuottimet), kuin lasissa. Lasin kanssa pitäisi liitokset tehdä L-listoilla ja silikonilla, akryylilla ei välttämätöntä.

Xbow

Juu, tuossa vähän arvelutti nuo lämpötilavaatimukset. Kun ilma virtaa, niin silloin ei ole niin kuumaa, mutta tosiaan on paljon syytä tehdä semmonen viritys, joka kestää useamman sadan asteen lämmön. Ettei lasi sano poks, ettei muovit tms sula, ettei joku materiaali, esim liima yms, syty palamaan (!), ettei natikkalampun pinta pääse mustumaan / tahriintumaan yms. Tulipalovaarakin on noitten kuumien lamppujen kanssa olemassa. ( joskin esim. halogeeni lämmittää enempi kuin natikka )

Et ei muuta kun jatkokehittämään sinänsä ihan hyvän kuuloista ideaa :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Kiksi

Loistava idea. Tosin itse rakentaisin lasista huolimatta rinnakkaiset tuulettimet. Niin että, jos toinen kärähtää niin toinen tuuletin riittää pitämään touhun tarpeeksi turvallisena kunnes tilanne huomataan.
Edullinen henkivakuutus, niin kylpyhuoneeseen kuin olohuoneeseen on ostaa vikavirtasuoja. Vikavirtasuoja "huomaa" jos virtaa "vuotaa" jonnekkin ja katkaisee virran.

http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=63531947
Chiliyhdistyksen jäsen 642

Kimble

Itse kyhäisin varmaan sellaisen viritelmän, jossa termostaatti toimisi niin, että mikäli lämpötila nousee, on se merkki siitä, että tuuletin on rikki, ja katkaisee täten virrat lampulta. Ja virta ei menisi sitten päälle ennen kuin sen on itse käynyt "kuittaamassa". Eli samantapainen toimintaperiaate kuin vikavirtasuoja, mutta lämmöstä laukeava.
Olikohan nyt tarpeeksi monimutkaisesti selitetty ;D.

Kiksi

Vikavirtasuoja ei kaikissa tapauksissa huomaa virran vuotoa, mutta pääsääntöisesti voi säästää ihmishenkiä ja omaisuusvaurioita.

Vikavirtasuoja(VVS) huomaa eron vaihteen (L1, L2 tai L3, rus, mus, har) ja nollan(N, sin) välillä. Useimmissa malleissa mikäli virran ero on yli 30mA katkaisee VVS syötön. Jos ihminen koskettaa vaihetta (L1) VVS:n jälkeisessä laitteessa tapahtuu virran ero ja kun ero on suurempi kuin 30mA katkaisee VVS syötön. 30mA on aika pieni virta ja henkilö tuskin edes huomaa saaneensa sähköiskun. Vaaralliseksi homma käy jos virrat kasvavat yli 300mA ja sähköiskun aika lähenee muistaakseni muutamaa sekuntia.

VVS on siis hyvä lisä minnetahansa, mutta DIY cooltubessa se ei riitä suojaamaan ympäristöä vahingoilta vikatilan sattuessa. Tämä siksi, että lämpun lämmön aiheuttama tuli palo ei ole mitenkään liitoksissa VVS toimintaan. Siksi Kimblen ehdottama termostaatti on melkeinpä ehdoton, jos haluaa nukkua yönsä sikeästi.

Tämä siis termostaatin ja vikavirtasuojan eroista. Toivottavasti hyödytti jotakuta. =)
Chiliyhdistyksen jäsen 642

sik

Hyödyllisiä parannusehdotuksia, kiitos

Näillä näkymin askartelen pelkästään lämpökilven alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen, mutta eipä tuo paljoa eroa...

calm

Lainaus käyttäjältä: Kiksi - heinäkuu 30, 2009, 13:39:53 ip
Vikavirtasuoja(VVS) huomaa eron vaihteen (L1, L2 tai L3, rus, mus, har) ja nollan(N, sin) välillä. Useimmissa malleissa mikäli virran ero on yli 30mA katkaisee VVS syötön. Jos ihminen koskettaa vaihetta (L1) VVS:n jälkeisessä laitteessa tapahtuu virran ero ja kun ero on suurempi kuin 30mA katkaisee VVS syötön. 30mA on aika pieni virta ja henkilö tuskin edes huomaa saaneensa sähköiskun. Vaaralliseksi homma käy jos virrat kasvavat yli 300mA ja sähköiskun aika lähenee muistaakseni muutamaa sekuntia.


Kyllä 30 mA on jo varsin huomattava virta. Tuntoraja on yhden (1) milliampeerin luokkaa. Vikavirtasuojien on tuolla 30 mA:n virralla vaan toimittava niin nopeasti, että se ei ehdi ihmiselle vahinkoa aiheuttaa. 300 mA:n virralla sitten riippuu sähköiskun hetkestä sydäntoimintaan nähden, että tuleeko kammiovärinä vai pysähtyykö sydän..

blarney

Millainen termostaatti katkaisee virran kun lämpötila nousee liian korkeaksi? Pitääkö viritellä itse vai saako kaupasta valmiina?

jeQQ

Ainakin penkinlämmittimissä käytetään moisia.