maaliskuu 28, 2024, 10:20:33 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kukkakuvia...

Aloittaja radiopaa, kesäkuu 12, 2002, 18:52:53 ip

« edellinen - seuraava »

radiopaa



Tuossa minun ensimmäiset annuumini :) mutta epätietoisena ihmettelen tuota hedelmöitystä ja nappasin tänne muutaman kuvan, kun itse tiedä minkälaiseksi chilin hedelmöittynyt kukka alkaa muodostua.



Esimerkkejä erilaisista kukista. Ylläolevassa kuvassa on vasemmalla se mitä jäi jäljelle kun kukka päätti tippua, keskellä on noin viikko sitten täydessä kukassa ollut ja oikealla on tässä hiljattain sulkeutumaan alkanut kukka. Pöllytin noita tämän yksilön kesken pienellä pensselillä. Miltä näyttää, tuleeko satoa? :0

´

Ja tässä vielä yksi täydessä kukassaan. Pahoittelen pientä epätarkkuutta, toivottavasti linkit kuviin toimivat vaikka nuo ovatkin jollakin ilmaispalvelimella.


radiopaa (ei nyt-niin-huolestunut-chilinystävä)

Tekla

radiopaa, kuvassa keskellä näyttäisi olevan hedelmöittynyt kukka. Kukkapohja on alkanut paksuuntua, joten satoa voipi olla tulossa. Vasemman puoleisesta kukkapohjasta on paha sanoa mitään. Mahtaako olla hedelmöittynyt? Saattaa pudota pois, kun näyttää aika hennolta. Chilin palko alkaa muodostua kukan pohjaan, huomaat sen kyllä ennen pitkää.

Hedelmöittyminen ei aina takaa sitä, että chilejä tulee. Joskus kukkapohjat putoilevat pois vielä hedelmöittymisenkin jälkeen.  

Toivotaan, että saat hyvän sadon ja chili-innostus kasvaa kohisten. :)

Strode

Voi, chilisi on niin pieni ettei sitä kannata pilata vielä teettämällä satoa. Nypi rohkeasti vaan nuput, kukat ja chilinalut pois. Katsele uudestaan myöhemmässä vaiheessa.

PS. Kuinka pitkä tuo chilisi on?

radiopaa

Strode, kyllä minä nyt tuon toisen meinaan pilata :) Olen sen verran itsepäinen ja kokeilumielellä vielä liikkeellä, että on nähtävä omakätisesti kasvatettu chilipaprika. Tuossa kuvassa saattaa chilien vieressä näkyä purkissa pari kiwin taimea ja yksi nimeltä tuntematon olio, jota J.W. Goethe aikoinaan tutki sen merkillisen olemistavan takia (kasvattaa lehtiensä reunoille riviin valmiita pieniä taimia, joissa on jo juuretkin...). Kiwin kanssa vaan vieläkin leikkimielisempää tämä toiminta.

Joo, pienemmästä chilistä olen nyppinyt kaikki pois mutta eipä se juuri osoita kasvun merkkejä. Niin, isompi on about 30 cm.


Verigreipin siemeniä sillä silmällä katsellen,
radiopaa

Maroc

radiopaa, mitä tolle pilatulle chilillesi nyt kuuluu? kun itselläni on muutama alkamassa tekemään kukannuppuja, ja olen kahenvaiheilla nypinkö pois tai annanko olla, kun kyseessä on myös ensinmäiset chilini jotka ovat alkamassa kukkimaa.

kasipallo

Lainaus käyttäjältä: "Maroc"radiopaa, mitä tolle pilatulle chilillesi nyt kuuluu? kun itselläni on muutama alkamassa tekemään kukannuppuja, ja olen kahenvaiheilla nypinkö pois tai annanko olla, kun kyseessä on myös ensinmäiset chilini jotka ovat alkamassa kukkimaa.

Sama homma Rahikaisella, mutta päätin nyppiä osasta nuput pois ja osan antaa kukkia! Saas nähä mitä tulee :p