huhtikuu 25, 2024, 01:11:12 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jos saisitte suunnitella chiliravintolan ruokalistan...

Aloittaja Janne, marraskuu 06, 2008, 19:24:40 ip

« edellinen - seuraava »

Janne

...niin mitä listalta löytyisi?

Ideoita, suuntaviivoja, annoskokonaisuuksia, mitä vain. Nyt on tilaisuus kertoa toiveensa, vinkit menevät eteenpäin eräälle ketjuravintolalle. Tästä lisää hieman myöhemmin mutta nyt voi oikeasti vaikuttaa asiaan!
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

hessi

EHDOTTOMASTI ! jättikatkarapuja chili valkosipuli yrtti yms. grillattuna !
jotain jälkkäriä jota ravintoloista ei yleensä löydä, chiliversiona tietenkin,
ja drinksuja ! esim Margarita oikein hileinen ja siinä ripaus vaikka chipotlenagaa päällä ! Hmmm, kokeiltu on!
ja erilaisia chili kastikkeita(mössöjä) miedoista vahvempiin, on paljon ihmisiä jotaka pitävät chilistä, mutta ei ehkä niin tulisista! ehkä jonain dippi versioina?
.... hmmmm ....

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

MrFrost

Chipotlepohjainen chilimajoneesi nyt ensimmäiseksi tulee mieleen, ja samoin chippepohjaiset maustevoit kunnon pihveille.

Ja toki jotain vaihtoehtoja niille perinteisille friteeratuille juustotäytteisille jalapenoille, eli voisi jotain muutakin chiliä käyttää.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Jassu

Chilihän sopii mihin vaan, mutta toiveena ettei aina tarvitsisi sitä sotkea valkosipulin kanssa...
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Aji Inferno

Oikeasti tulisia ja maukkaita kanansiipiä, nam!! Sitten aasialaisesta keittiöstä voisi lainata ainakin tuliset paistetut nuudelit kaiken hyvän (ne normaalit kananmuna, erilaista lihaa, katkarapuja...) ollessa seassa. Taitaa kulkea kiinalaisittain ihan nimellä paistetut nuudelit... Verratonta herkkua! Klisheitä vähän välttelisin, ellei sitten esim. meksikolaisia standardeja tehdä todella epätavallisen hyvin ja kunnon potkulla. Erittäin villiä olisi tehdä suomalaiskansallista ruokaa tosipotkulla! Ja mahd. aasialaisittain ja/tai meksikolaisittain maustaen / sikäläisiä aineksia ainakin osin käyttäen. Tulinen papu/kalkkunakukko..? Habaneroläskisoosi paistetulla riisillä? Mihin ylipäätään KAIKKI mielikuvitus on ravintoloiden kokkauksista kadonnut - vai kunnioitetaanko perinteitä liikaa? :D

Xbow

Tietenkin katkarapu pil pil   resepti 1 resepti 2-- alkuperäisellä reseptillä, jossa se punainen jauhe on puhdasta piri piriä.

Niin, kyseessä tosiaan on katkarapu pili pili, lisäksi vielä siten että sana pili tarkoittaa siellä Afrikassa samaa asiaa kuin Suomessa :p ( toi saattaa tietty olla vaan joku heitto, eikä faktatieto )

Edit: Juu, tuon fiery foodsin jutun mukaan sillä sanalla tarkoitetaan (chili)paprikaa yleisesti. Eli piri-piri = chili-chili / paprika-paprika :lol: No, hyvin tehtynä noi katkikset ovat tosi hyviä, mutta kuitenkaan ei mitään kovin terveellistä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

MikkoM

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Tietenkin katkarapu pil pil   resepti 1 resepti 2-- alkuperäisellä reseptillä, jossa se punainen jauhe on puhdasta piri piriä.

OT:
Oletko maistanut Saludin versiota :
------------
Katkarapuja Pil Pil 7,30€
Saviastiassa öljyn ja valkosipulin kanssa nopeasti haudutettuja, chilillä maustettuja katkaravunpyrstöjä
------------

itse en ole maistanut, eräs tuttu vaan aina kehuu että tuo on hyvää Saludissa.

wille

Kyllä se heittäisi meksikolaiseen ruokakulttuuriin päin aikas isosti. Ei siis Tex-Mexiin, vaan ihan oikeaan pelkkään Mexiin.  :wink:
Isolla porukalla viihtymään saman pöydän ääreen. Myös tuliset Wingsit olisi ihan loistavia. Naposteltavia pikkupurtavia ja asiaankuuluvaa kyytipoikaa rennolla asenteella. Kalaa sekä muita meren antimia, kanaa, nautaa ja sikaa, ja toki myös kasvisruokia niitä janoaville. Ruokaa jota ei vain mentäisi syömään vaan myös nautiskelemaan illanvietosta hyvän ruuan ohella. Ja tietenkin reilusti oikeaa chiliä sapuskoihin eikä ainaista Tabasco- ja Cayenne"pippuri"linjaa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

hessi

kiitos Xbow
olen kyllä tehnyt usein vastaavanlaisia katkarapujuttuja nam....
mutta ei niitä suomessa ravintolassa juuri saa.
Piri piri tuli minun ruokapöytääni vuonna 1991
kun ensimmäisen kerran kävin portugalissa ja sen
jälkeen sitä vuosittain kannettin erimuodoissa kotiin,
jauheena, kokonaisina kuivattuina ja erilaisina sörsseleinä.
ja siitä se minun chilin käyttöni on alkanut.
piri piriä käytetään portugalissa niin kala kuin kanaruuissa ja kasvisherkuissakin. yksi herkku on pienen pienet porkkananpalat  piripirikastikkeessa jonka reseptin sain yhdestä ravintolasta!
näitä tarjotiin alkupaloiksi rapean paahdetun leivän kera! nami...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Sauli Särkkä

Tuokaa ravintolassa pöytään tuoretta tavaraa, vaikka se oikeasti onkin vaikeaa. Pakasteestakin voi kampetta tuoda.

Ehdottomia faveja:

- starfishviipaleet tai -murska
- jalapeñoslaissit (=renkaat)
- habaneromössö (kanta ja siidut pois, mössöksi -> astiaan)

Sitten se lihapuoli. Jos lihassa on yhtään rasvaa, kestää maustamiseen käyttää aika vihaisiakin määriä tuoretta chiliä. Jos ko. ketju toimii Oulun korkeudella, voin antaa auttavan suuni käyttöön ihan ilmaiseksi, ruokapalkalla, jos aikataulusta sovitaan. Oikeasti. Mulla on referenssinä vaimo, kaksi pientä lasta, sekä poltteesta tykkäävä, mutta liian kovalle poltteelle yliherkkä täti + tietenkin pelonsekaisesti meillä syövä lähipiiri.. ;)


-Sale
Sauli Särkkä

#002

Miksaa

Oot sit avaamas ravintelia sinne perämettään  :lol:

Mää toivoisin ravintolaan chilikermakastiketta!!!
Nojoo, mä oon kermaperse, mutta mikäs sen parempaa kuin pihvi, kermakastikkeella, joka on chilillä höystetty ja siellä on sattumia joukossa!

Chilipuffetti olis teemana mitä mainioin!
Silloin tällöin puffetti, mistä sais chiliä kaikissa muodoissa, joskin myös taviksille löytyis myös omansa samaan aikaan.

Adressi eduskuntaan: Vuosittainen chilipäivä almanakkaan...

P.S Javu, jos innovoit makeistehtaan kanssa chilitikkarin, niin saat pusun... Poskelle tietty!  :wink:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "wille"Kyllä se heittäisi meksikolaiseen ruokakulttuuriin päin aikas isosti. Ei siis Tex-Mexiin, vaan ihan oikeaan pelkkään Mexiin.  :wink:

Leimautuminen Tex-Mexiin todellakin haittaa maukkaiden ruokien leviämistä isomman yleisön suosioon. Minullakin siinä keittiössä jotkut makuyhdistelmät tökkivät vastaan.

Reseptien aarreaittaa löytyy idästä. Thai, indonesialainen tai vietnamilainen keittiö yhdistelee aineksia eri tavoilla ja maistuu minun suussani mielenkiintoisemmalta. Intia ja Kiina ovatkin jo aika hyvin edustettuna meikäläisissäkin ravintoloissa ainakin isommissa kaupungeissa.

axo

Ja ei sovi unohtaa meitä kasvissyöjiä, v***ttaa aina noissa "chilirafloissa" kun on pelkkää lihaa tarjolla enimmäkseen. Vaikka yks kunnon vegemättö listoille ni sillä pärjää jo pitkälle.

Aji Inferno

Miten ois oikein kunnollinen Louisianalainen Gumbo? :)

Paprikaana

joskus söin ulkomailla sellasta chili suklaa (ilmeisesti)jäätelöä, kun se oli pakastimesta ja piti odottaa että se suli vähän ennen syömistä :) ja se oli muuten namia. jos menisin syömään chiliravintolaan, niin tuo olisi jälkkäri jota haluaisin siellä syödä
Il Mondo Cambia, Io No!

juustohöylä

pho bo ja pho ga huolella tehtynä+ paistetut nuudelit sarja+vietnam ja noh itse olen saanut syödä paljonkin pohjois vietnamilaisia ruokia, jos pöydässä on ,ei niin chilin ystäviä ,on aina tuoreita palkoja ja kalakastike,valkosipuli, chili dippi lientä.
Kalakastiikkeena phu quoq, kalakastikkeissa on todella paljon eroja, kannattaa testata omaan makuun sopiva.

piipari

chipotlee ! paljon !
ja sitä kasvisruokaa kans. ja erilaisia chilejä, ja niiden esittelyjä ..
ja jälkiruokalistaan sarja erilaisia chilikaakaoita sekä hilloja.
chili on herkku juures.

arse

Nachojen kanssa joku dippilajitelmasetti, esim papumuhennos, perus korianteritomskudippi, tuoretta chiliä ja sipulia, ranskankermaa. Muutenkin paneroimatonta uppopaistamatonta pikkunaposteltavaa tapas-hengessä.
Elämässä on tärkeintä puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

Xbow

Nachoista tuli mieleen, että Jenkkilässä ne olivat monesti itsetehdyn oloisia. Maku niissä oli selvästi paremman oloista kun noissa kuukausitolkulla pusseissa olleissa, lisäaineellisissa eineksissä mitä täällä Suamen maasssa poikkeuksetta tarjoillaan.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Noli Me Tangere

- Chilillä ja fetajuustolla taytettyjä kanan rintafileitä
- Täytetyt tortillakolmiot (salsaa, kinkkua, juustoa)
- Chili-jauheliha-riisi-juusto -seoksella täytetyt paprikat
- ja tietysti cheddarilla täytettyjä chilejä, muitakin kuin jalapenoja.

Tulipas nyt lista... kaikissa lukee "täytetty". Kaikkia on itse tehty ja todettu hyväksi.

Mutta digestiiviksi sitten tietysti habanero-kossua.