Foorumistien moottoripyörät,-kelkat, mönkijät, ym. vast. Harrasteliikuttimet!

Aloittaja masaiman, elokuu 20, 2011, 23:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Kappu

syyskuu 24, 2011, 23:20:58 ip #40 Viimeisin muokkaus: syyskuu 25, 2011, 09:35:55 ap käyttäjältä Kappu
Kait tartte enempiä sanoa. Katoksessa majailee tällä hetkellä Ducati st2 sivu-&takalaukuilla sekä toki taakkatelinekin on (saa teltankin mukaan).

Muoks. Tartti kuitenkin mainita, että pyörä on sellaisen kypsän chilin värinen ;) eli aika liki maranellonpunainen.


vsw0


◄♪► ←               ☼       
syökää nagaa se on hyvää!

susi

Taiteen ja valokuvauksen ystäville
http://mindofhelkala.blogspot.com/

masaiman

Onkos kenelläkään mielipidettä tai mielummin kokemuksia HANXin varusteista? Olis 24 prossan synttäriale päällä ja bongasin pari aika hyvännäköistä takkia jota ajattelin huomenna käydä kokeilemassa. Ajattelin joko TERRAIN musta/huomiokelta tai musta/puna, joka sopis pyörän väreihin. Toinen mitä mietin oli FLAME 2011 edition. Ois melko makee, ja sopis taas hanskojen väriin kun samat värit kun edellisessä MP-asun takissa. Aika sieltä halvemmasta päästä molemmat (~135e). Yks mitä mietin kans oli RICHA RIX Neon, mut on yli tuplaten kalliimpi...

masaiman

Tommonen tarttu matkaan putiikista:





HALUTAAN OSTAA KAPPA- TAKALAUKKU. Telakka löytyy pyörästä valmiiksi, mutta boksi puuttuu.

masaiman

Nyt olis Honda melkein valmis kesän rientoihin. Entinen omistaja ei ole vissiin tehny pyörälle MITÄÄN huoltoja kaiken kunnosta päätellen: Lähtökohtana huollon alkamiselle siis se, että pyörä on syksyllä ajettu sisään talliin, mutta nyt ei startatessa suostu edes lupaamaan.


Ihan oikeesti, jos katteen ruuvi näyttää tältä, SITÄ EI ruuvata enää takaisin kun sen on saanut irti!!! Meni puoli tuntia saada vasen kylkikate veke tuon yhden ruuvin takia, jonka irroittamiseen lopulta tarvittiin iskumeisseli.



Vanha ilmanputsari oli tainnu nähdä vaihtovälinsä jo pariin kertaan, enpä muista nähneeni koskaan noin paskaista patjaa.


Tulppien vaihtamisessa tarvittiin hienoista akrobatiaa... Tuntuu, että tuo kone olisi suunniteltu huollettavaksi pöydällä...



Tommosen laitoin läpällä lyhtyyn, saas nähdä onko siitä muuta kuin haittaa...

Kolme ja puoli litraa Castrolia koneeseen, uusi suodatin, tankin tyhjennys, uutta bensaa tilalle, ehdin hädin tuskin hipaista starttinappulaa kun kuului WUMMMM



Työnsin vielä vekottimen ulos ja käytin kuumaksi. Ottaa huomattavasti herkemmin kierroksia kuin ennen, käyntiääni minusta muuttui mureammaksi, koneesta aiemmin kuulunut "inisevä" ääni (melkein kuin löysä laturin hihna autossa paitsi hiljaisempi) hiljeni merkittävästi, tuo etulyhty on yllättävänkin kirkas ja flekti ei toimi... Alkoi lämmöt hiipiä mittarin yläreunalle eikä ropelli tenhy mitään, joten sitä täytyy vielä kattoo samalla kun vaihtaa ketjut ja rattaat...

Sit vielä pesu, vahaus ja kunnon kiilloitus.

Caggiva

Paha valinta edessä kun näköjään loppukuusta voisi jo aloittaa:

Keltainen sen Tellun olla pitää.


Guzzi taitaa kyllä sottaantua liikaa näin keväällä.

Caggiva

Lidliin tulee kohta mp tarvikkeita taas myyntiin:
http://www.lidl-pageflip.com/fi.html?kid=l1nIqw
Sukat halpoja ja hyviä sekä aluspaidat.Kalsareita ei näkynyt tuossa olevan.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Mattson - maaliskuu 11, 2012, 21:15:27 ip
Nyt olis Honda melkein valmis kesän rientoihin. Entinen omistaja ei ole vissiin tehny pyörälle MITÄÄN huoltoja kaiken kunnosta päätellen: Lähtökohtana huollon alkamiselle siis se, että pyörä on syksyllä ajettu sisään talliin, mutta nyt ei startatessa suostu edes lupaamaan.


Ihan oikeesti, jos katteen ruuvi näyttää tältä, SITÄ EI ruuvata enää takaisin kun sen on saanut irti!!! Meni puoli tuntia saada vasen kylkikate veke tuon yhden ruuvin takia, jonka irroittamiseen lopulta tarvittiin iskumeisseli.



Vanha ilmanputsari oli tainnu nähdä vaihtovälinsä jo pariin kertaan, enpä muista nähneeni koskaan noin paskaista patjaa.


Tulppien vaihtamisessa tarvittiin hienoista akrobatiaa... Tuntuu, että tuo kone olisi suunniteltu huollettavaksi pöydällä...



Tommosen laitoin läpällä lyhtyyn, saas nähdä onko siitä muuta kuin haittaa...

Kolme ja puoli litraa Castrolia koneeseen, uusi suodatin, tankin tyhjennys, uutta bensaa tilalle, ehdin hädin tuskin hipaista starttinappulaa kun kuului WUMMMM



Työnsin vielä vekottimen ulos ja käytin kuumaksi. Ottaa huomattavasti herkemmin kierroksia kuin ennen, käyntiääni minusta muuttui mureammaksi, koneesta aiemmin kuulunut "inisevä" ääni (melkein kuin löysä laturin hihna autossa paitsi hiljaisempi) hiljeni merkittävästi, tuo etulyhty on yllättävänkin kirkas ja flekti ei toimi... Alkoi lämmöt hiipiä mittarin yläreunalle eikä ropelli tenhy mitään, joten sitä täytyy vielä kattoo samalla kun vaihtaa ketjut ja rattaat...

Sit vielä pesu, vahaus ja kunnon kiilloitus.


Eikä ole edes alkuperäinen kateruuvi. Mahtoiko olla edes oikealla kierteellä? Noita kateruuveja kannattaa olla pussillinen varastossa. Vanhat katteet tuppaa niitä varistamaan tielle vaikka kuinka koittaisi lukittaa paikalleen.

Ja mitä tulppien vaihtamiseen tulee, niin olisit nyt ottanut tuon ilmanputsarikotelon pois tieltä :) Noissa muovihondissa, jos vaan katekiinnitykset on ehjiä, niin huollot on aika helppo tehdä. Kannattaa hakea netistä orkkis huoltokirja.

Ja sitten vielä jos tuntuu mopotin syövän castrollia reippaasti, niin kannattaa sit koittaa mineraaliölppää tilalle. Edellinen matkalehmäni tuppasi nauttimaan synteettisten iloista litratolkulla, kun taasen mineraaliöljyllä meni kausi lisäämättä. Sitä se tykkää käyttää mille on alunperin tehtykkin.

Bruce Willis

Siinä kuvaa minun "harrasteliikuttimestani"  On vain niin arvokasta puuhaa  8) mutta samalla parasta mitä voi mies housut jalassa tehdä..



masaiman

Jaaaa.... Liikkeestä mulle tuota lientä lykkäs, täytyykin pitää mielessä seuraavan kerran kun vaihtaa. Eli ei vaarallista jos vähän kaasu sinertää jos toi liru syntikka tuleepi läpi... Ajavat kuulemma jenkeissä 87 oktaanisella näillä kun käy parhaiten, joutuu tekemään ton paikallisen ysikasin kanssa niin paljon ylimääräistä työtä ettei anna luvattuja tehoja. En uskaltanu irrottaa tota kotelon pohjaa kun tuntui olevan niin monesta paikasta kiinni että pelkäsin et saankohan takas paikalleen repimättä mitään tiivisteitä sen alta. Kyllä siinä ährätessä pohdin et näinköhän tätä on tarkoitettu tehtäväksi ihan näin, mut tulpat vaihtui kuiteskin...

masaiman


Bruce Willis

juu, kotikenttä kun on. Kiusata on väärä sana mutta..  8)  Jos tahdot nauttia elämästäsi niin keinot on kyllä olemassa...

masaiman

Äiteen naapurilla on kans yks kone siellä. Elä kysy merkkejä tms, en tiiä...

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 03, 2012, 11:41:12 ap
Jaaaa.... Liikkeestä mulle tuota lientä lykkäs, täytyykin pitää mielessä seuraavan kerran kun vaihtaa. Eli ei vaarallista jos vähän kaasu sinertää jos toi liru syntikka tuleepi läpi... Ajavat kuulemma jenkeissä 87 oktaanisella näillä kun käy parhaiten, joutuu tekemään ton paikallisen ysikasin kanssa niin paljon ylimääräistä työtä ettei anna luvattuja tehoja. En uskaltanu irrottaa tota kotelon pohjaa kun tuntui olevan niin monesta paikasta kiinni että pelkäsin et saankohan takas paikalleen repimättä mitään tiivisteitä sen alta. Kyllä siinä ährätessä pohdin et näinköhän tätä on tarkoitettu tehtäväksi ihan näin, mut tulpat vaihtui kuiteskin...


Ei ole vaarallista. Vaarallisempaa on se, että tämä vanhempi tonniseepra mulla söi litran kallista täyssynteettistä 2tkm matka-ajossa (täydessä matkavarustuksessa kesähelteellä). Eli sai olla tarkkana. Vaihdoin tilalle eräällä foorumilla legendaariseen asemaan noussutta delvaccia, niin tosiaan öljynkulutus loppui kokonaan ja vaihteisto kolahteli pehmeämmin. Saa tietysti käyttää muitakin mineraaliöljyjä. Ainoa mitä sen kanssa sitten tuli mietittyä oli se, että vaihteistokin ajettiin lämpimäksi kunnolla ennen kepittelyjä. Mutta 14 km ajo ennen kaahailua on muutenkin hyvä idea. Ja mitä kestopelotteluun tulee, niin 8.5tkm reissu tuli euroopassa täydellä varustuksella ajettua (2päällä 4 täyttä laukkua), sekä sen jälkeen 4 kautta kyseisellä pyörällä ilman ongelmia.

Seeprahan on tehty tosiaan jollekkin ryssäoktaanille alunperin, eli tosi alhaisellakin toimii. Perus susivitosta vaan tankkiin ja hyvin on kulkenut kikottimeni. Ja Ekympit myös. Sen verran singerimäisestä myllystä on kuitenkin kyse. Kannattaa keskittyä pärräilyssä enemmän siihen ajamiseen ja vähemmän sen viimeisen huipputehon saavuttamiseen :) Tämä siksi, että jos tehoja haluat, niin ensimmäisenä sitten pyörä vaihtoon ja toisekseen tuossakin on jo sitä tehoa aivan tarpeeksi.

Ilmanputsarikotelo lähtee siististi irti, kun kaasareiden raitisilmapuolelta höllää talttaruuvarilla klemmarit pois ja sen jälkeen nyppää koko muovipöntön poikkeen. Kattelee vielä mitä reittiä putsarin sadevesiviemäriletku kulkee siinä samalla ja homma on hoidettu. Samalla pääsee sitten ihmettelemään niitä kaasareita ainakin päällisin puolin. Miksipäs ei samalla sitten synkkaus.

masaiman

Arvokasta tietoa, kiitos tästä! Meinaat et tenubensaakin vois käyttää? Ja juu, tuo Cebarin 600cc MV9-moottori on kyllä aika ikiliikkujan maineessa, 98tkm mittarissa ja ainoa mistä huomaa on et alasvaihtaessa saa vähän talloa. Huipputehoja en minä kaipaa, harvoin tarvii kaasua kokonaan avata. Ens kesästä tulee vasta ensimmäinen täys kausi isolla pyörällä, EHKÄ seuraavaksi sitten päivitetään Firebladeen, tuo on vaan hemmetin hyvä pyörä ajaa, uskomattoman suuntavakaa ja ajoasentokaan ei ole mikään käsien päällä pahasti makaava. Jossain on vaan joko epätasapainoa, suuntaus persiillään tai väljää kun jos yli 70km/h vauhdissa päästää hetkeksikään irti molemmista kahvoista yhtä aikaa alkaa eturengas vispaamaan villisti. Meinas kaataa viime syksynä kerran.

tonttu

huhtikuu 03, 2012, 12:19:38 ip #57 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2012, 12:22:45 ip käyttäjältä tonttu
Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 03, 2012, 12:06:56 ip
Arvokasta tietoa, kiitos tästä! Meinaat et tenubensaakin vois käyttää? Ja juu, tuo Cebarin 600cc MV9-moottori on kyllä aika ikiliikkujan maineessa, 98tkm mittarissa ja ainoa mistä huomaa on et alasvaihtaessa saa vähän talloa. Huipputehoja en minä kaipaa, harvoin tarvii kaasua kokonaan avata. Ens kesästä tulee vasta ensimmäinen täys kausi isolla pyörällä, EHKÄ seuraavaksi sitten päivitetään Firebladeen, tuo on vaan hemmetin hyvä pyörä ajaa, uskomattoman suuntavakaa ja ajoasentokaan ei ole mikään käsien päällä pahasti makaava. Jossain on vaan joko epätasapainoa, suuntaus persiillään tai väljää kun jos yli 70km/h vauhdissa päästää hetkeksikään irti molemmista kahvoista yhtä aikaa alkaa eturengas vispaamaan villisti. Meinas kaataa viime syksynä kerran.


Eipä mitään. Itte olen vuodesta 1998 ajanut eri seeproilla, joten jonkin verran tuntumaa. Siis sen verran, että muita pyöriä olen kyllä koeajanut, mutta jostain syystä separin sitten ostanut. Tenubensaa sinne vaan, ihan samanlailla silläkin kulkee IMO. Alasvaihtamisen tallomiseen voi tuo "pehmeämpi" öljy hyvinkin auttaa. Itellä liruöljyillä suorastaan ampu ajosaappaasta läpi ykköstä hakiessa ja tosiaan raktoriöljyillä tämmöiset unohtui. Eikä ole kilsoista kiinni, mulla oli alle vuoden vanha kusiainen 2000 vuonna ja ihan yhtä karu se vaihteisto siinäkin oli. Jos kusiainen tuntuu hyvälle ajaa, niin ei sitten kannata 1000fää koeajaa ollenkaan :P Kun tuon exäni ostin niin tuli siinä vuosi jos toinenkin ihmeteltyä miksi se kusianen piti edes mennä alunperin ostamaan :D

Tarkista työntömitalla niiden ketjunsäätöruuvien ylijäämä kierteen pituudet. Pitäisi olla samat. Selviää takapyörän suuntaus. Ja sitten rengaspaineet riittävän ylös. Alhainen rengaspaine woblaa ja syö rinkulat äkkiä piloille. Jos noista ei ole apua niin ei muuta kun rengastus vaihtoon. Kyykyt on ronkeleita rengasvalintansa suhteen. Kierrä sitten bridgestonet kaukaa. Hyviä renkaita, joita saa sitten olla 2 kertaa per kausi, kun kuluvat silmissä. Pilot roadit, taikka metzeler z6set vois olla hyvät tuohon.

Öh, ei kai mulla ala taas tää prätkäkuume näin keväällä, kun tulee suu vaahdossa selitettyä :D ÄÄH ei TAAS!... Just meinaa viime syksynä tosiaan vaihdoin harrastusta toistaiseksi.

masaiman

Heh, et ole mitään vaihtanut, sinulla ei vaan ole just nytpyörää   ;D

Tämä on vähän sellainen harrastus että kun se mopokärpänen kerran puraisee, ei siitä taida koskaan päästä oikeen kokonaan eroon... Tuntuvat tuolla CbrForum:in puolellakin nuo vanhemmilla 1000f Hurricaneilla ajavat kaverit olevan aika fanaattisia niiden pyöriensä suhteen. Melko kunnioitettavia kilometrilukemia olen nähnyt vielä ajossa olevissa '88 pyörissäkin, suurin osa jossain Australiassa tms. Aika hurjissa olosuhteissa eikä kuskitkaan enää ole ihan poikasia... On se vähän pappa ehkä mun makuun, Blade vois istua toistaseks paremmin...

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 03, 2012, 12:44:23 ip
Heh, et ole mitään vaihtanut, sinulla ei vaan ole just nytpyörää   ;D

Tämä on vähän sellainen harrastus että kun se mopokärpänen kerran puraisee, ei siitä taida koskaan päästä oikeen kokonaan eroon... Tuntuvat tuolla CbrForum:in puolellakin nuo vanhemmilla 1000f Hurricaneilla ajavat kaverit olevan aika fanaattisia niiden pyöriensä suhteen. Melko kunnioitettavia kilometrilukemia olen nähnyt vielä ajossa olevissa '88 pyörissäkin, suurin osa jossain Australiassa tms. Aika hurjissa olosuhteissa eikä kuskitkaan enää ole ihan poikasia... On se vähän pappa ehkä mun makuun, Blade vois istua toistaseks paremmin...


Näinhän se taitaa olla. Oikeastaan ainoa syy miksi pyörä lähti tauolle on se, että nykyisellään reiluuden nimissä pitää 4 henkeä mahtua kyytiin. Vene siis.

Hurrikaanissani oli ainakin kerran kierähtänyt mittari ympäri ja perus kulutusosat uusittuani ainoa osa mikä hajosi oli paisuntasäiliön paluuletku syylärille. Käsittämättömän kalliiksi siis huollot tuli, kun ilmaiseksi sain vanhan kuorma-auton letkun sinne tilalle :) Pyörähommissa vaan itellä kävi niin, ettei tuo nurkkapyörittely enää jaksanut kiinostaa juur pätkääkään. Elikkäs ois aina pitänyt olla se vähintään 200-300km määränpäähän matkaa, jotta ajamisesta alkoi nauttimaan. Siinä on sitten kotinurkat äkkiä kierretty. R1stä kävin koeajamassa esimerkiksi ja hauskaahan se oli hetken, mutta äkkiä siihen ratamaisuuteen kyllästyy. Bladen kanssa vähän sama juttu, että suosittelen ottamaan viikonlopuksi koeajoon. Edustaa nimittäin juuri vastakohtia noista arvoista mitä seeprassa kehuit. 600f on meinaan todella lähellä isoveljeään, siinä on vaan väärä kone siihen runkoon :D

Voi tosin olla, että ajokuumetta tässä väliaikoina tulee ruokittua kilvettömällä rykkösellä ratakäytössä, siinä hommassa ois polvet suussa pyörälle käyttöä eikä tarttis aina harkita itsemurhaa viikon verran, kun vakuutuslasku kolahtaa postiluukusta.