maaliskuu 28, 2024, 10:36:02 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Maukkain lajike?

Aloittaja Anonymous, huhtikuu 14, 2005, 15:34:28 ip

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

helmikuu 24, 2018, 19:06:16 ip #20 Viimeisin muokkaus: helmikuu 24, 2018, 19:59:43 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 24, 2018, 18:38:56 ip
Maukkain lajike jos ei vaadita että olisi hyvä se maku, on ainakin yhtenä Goats Weed ...  ??? .. Moniko on maistanut tuoreena ..  :'(
Sekin on kuivattuna jauheena ehdotonta elittiä, oikeesti suorastaan namimauste! Tuoreena yksi myrkyllisimmän makuisista luonnon tuotoksista!

Mulla kesti 5 vuoden harjoittelun ennenkuin opin edes sietämään Habaneron, ja yleensäkin chinensejen maun. Mun suuhuni se maistui jotenkin "kemialliselta". Sitten kun maistelin Nagaa, järsin oikein uhmalla koko podin, niin opin tykkäämään siitä aromistakin. Sain herätyksen!

Vähän samma juttu, kun maistelee ekaa kertaa viinaa, whiskyä tai konjakkia: Yöks-pyöks ... burp .. ja kääk!
Sitä makua oppii arvostamaan vasta, kun on alitajunnassa koeteltu tieto että siitä tulee "kiva olo" ..  ;) .. (luulen)


Totuttu käsite meni uusiksi kun maukkauden huipulla on eniten mitä tahansa makua.  :o     Yäk kuinka maukas!   ;D


Totesin viimeksi kun hain uuden hapanchilikastikepurkin kellarista ja valitsin toista erää, että oli kaikkein parasta. Piti ihan tarkistaa muistiinpanoista mitä siinä oli.   Erilaisia baccatumeja annuumien kanssa ja myös tulettomia laimennoksena. Olin sieltä käyttänyt toista laatua jossa chinencet oli baccatumien sijaan.  Poltteen voimakkuuden eroa ei niissä kastikkeissa ole.   Chinensen polte on usein mun suuhun valkopippurisen ohuen pistävää.   Kyllä 'makunystyröissäkin' on perinnöllisiäkin eroja, kuten happaman kokemisen tutkimuksissakin on todettu (puolukka karpalo).

Mutta se mikä on usein tai muuta yleistävää, ei kuitenkaan taas pidä paikkaansa joskus toiste eikä tietenkään aina. Chinensemaistelut on melko alkutekijöissä mulla ja muutamia suosikkeja on löytynyt.

Vuorikaskas

Kuten aiemminkin tässä mainittu, kuivatut on taas oma alueensa.  Aika vähän toistaiseksi olen eri chinensejä silleen käyttänyt.  Uusin erinomainen juttu oli Habanero Red Mayan lautaselliseen keittoa laitettuna.  Oli ainakin vaihtelun vuoksi mainiota, mutta luulenpa että pääsin jo vihille siitä mitä niin monet sanovat.

DiscoKai

Jo edelläkin mainittua Aji Cristalia arvostetaan meidänkin perheessä. Varsinkin kuivattuna.

Tuoreena ja grillattuna viime kesänä ykköseksi nousi Lemon Drop


ÖrkkiPaska

Aji Panca Lima C.chinense. Mielestäni tuoreena, kuivattuna ja soseena todella maukas chili. Suosittelen. :thumbup:

Chilijamppa

Tällä hetkellä varmaankin Aji golden. Tulisuus sitä luokkaa että voi syödä suoraan puskasta vaikka, maku on mukavan raikas ja hedelmäinen. :thumbup:

sorrii

Aji Cristal on ollut kestosuosikki. Tuntuu vaan nykyään olevan vähän liikaa vaihtelua. Oon käyttänyt omia siemeniä, muiden siemeniä, ostochileistä tallennettuja ja tilasimpa uudelleen Fataliiltakin. Tiäähäntä onko om maku muuttunut...
Viime parina vuotena suosikki tuoreena ollut A Amarillo. Naga tietysti maustekäytössä. Heinän Penan Aji Pabca mutantit toissajesänä olivat jätti-isoja, mietoja ja maukkaita ..  Itsellä ei niistä oikein oo tullut satoa (siemenet siis otin talteen) .. Isot miedot annuumit (Ancho, Beaver Dam) ovat myös paprikan sijasta erinomaisia ruoanlaitossa. Ei ole yhtä maukkainta chiliä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jussa

Aji cristal on kyllä ihan hyvä, niitä on nyt ensimmäistä kertaa kasvamassa  ;D
Suosikkini on kuitenkin aji norteno, siinä on ihan omanlaisensa maku, en osaa sitä tarkemmin kuvailla. Aji amarilloa pitäisi jossain kohtaa päästä maistelemaan. Tuskin sitä itse alan kasvattamaan kun aji nortenokin kasvaa parvekkeella pitkästi yli kaksi metriseksi ja aji amarillon kai pitäisi kasvaa vieläkin isommaksi.

Chinensen tyypillinen kukkainen/parfyymimainen maku on myös minulle mieleinen, mutta yleisesti niiden tulisuus on minulle vähän liikaa että viitsisi enemmän niitä syödä. Tykkään ihan kaupan habaneroista ja tykkäsin CGN-21500:n maustakin. Tykkään myös esimerkiksi brown bhutlahin mausta, mutta jostain syystä nagan makuun en ole vielä päässyt. Kovin montaa toki en ole syönytkään  ::)  Koitin viime kesänä kasvattaa tulettomiakin chinensejä, mutta eipä niistä yhtään kunnon podia tullut. Tämän kauden ainoa chinense on HYL ja siitä näyttäisi ainakin pieniä raakileita tällä hetkellä löytyvän.

Niin ja kyllä minulle pubetkin kelpaavat, ne ovat yleensä maultaan mukavan pehmoisia ja tulisuus on hyvin miellyttävän oloinen, vaikkakin voi olla aika kova. Kovin erityisiä makuelämyksiä ne eivät kuitenkaan vielä ole tarjonneet. Ehkä vielä jonain päivänä.

Meinasin jo lopettaa kirjoittamisen, mutta mainitaan nyt vielä annuumit. Pidän kohtuu makeista paksulihaisista annuumeista, kuten mm. leek.

Muita lajeja olen aika vähän päässyt maistelemaan (paitsi tabasco soosia).
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

miiksuli

Mun vähäisellä kokemuksella Bhut Jolokia Yellow. Hapatettuna ja soseena. Tulisuus helvetillinen mutta maku samaa tasoa. Melkein jokaiseen ruokaan joka kaipaa kunnon tulisuutta. Chili con carne tai vaikka munakkaaseen piristystä. Hapanero kanssa ihan kelpo hapatettuna ja maustettuna. Suosittelen hapata chilisi ja (mausta) käytä. Kattoo nyt jos ensi vuodeksi saisi aikaiseksi enemmän mietoja lajikkeita niin kokemus kasvaa.


johniemi

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 27, 2018, 15:07:43 ip
Aji Cristal on ollut kestosuosikki. Tuntuu vaan nykyään olevan vähän liikaa vaihtelua...


Aji Cristalista tuli mieleen oma AC kokeilu kun ensimmäinen AC puskani tuotokset maistuivat todella oudolta (saatoin muuten threadinkin asiasta tehdä). Tunkkainen, multainen sivumaku joka ei poistunut vaikka huuhtelin lannoitteet pois toista poditusta varten.

Nyt kasvamassa toinen AC uudesta siemenestä ja maku on "ihan ok". Vielä aikaista arvioida koska pari podia vasta puskasta saanut mutta siis tuo paha sivumaku on poissa. Eli vaikka lajike on tunnettu ja stabiili niin aina on mahdollisuus että siemen on elinkelvoton mutantti tai vahinkoristeymä... ja maku sitten samasta lottolapusta arvottu :)

Ai niin, ja se oma suosikkilajike on CGN 21500.

MRgreen

Trinidad Chocolate Scorpion

chilimieli

tammikuu 19, 2019, 20:38:33 ip #31 Viimeisin muokkaus: tammikuu 19, 2019, 20:40:39 ip käyttäjältä chilimieli
Helppo:
Aji cristal
Aji fantasy
Starfish
Hungarian hot cherry
Muoks; ..ja tietysti lemondrop

saok

Olen kyllä kammottava alottelija, ja ruokin chilini kookosessa peekoolla. Johtuneeko sitten siitä, että lemon droppini maistuvat lähinnä siltä kasalta mikä kerääntyy ruohonleikkurin sisäkoppaan?  Jalapeno samalla metodilla kyllä maistuu varsin raikkaalta ja paprikaiselta.

Jame

Lainaus käyttäjältä: saok - tammikuu 20, 2019, 02:28:13 ap
Olen kyllä kammottava alottelija, ja ruokin chilini kookosessa peekoolla. Johtuneeko sitten siitä, että lemon droppini maistuvat lähinnä siltä kasalta mikä kerääntyy ruohonleikkurin sisäkoppaan?  Jalapeno samalla metodilla kyllä maistuu varsin raikkaalta ja paprikaiselta.


Tuskinpa se puutarhan kesästä johtuu. Enneminkin vaikka muista kasvatusolosuhteista tai risteytymisestä. Tai sitten vain "makuasioista". Minun mielestäni LD on "ihan ookoo", mutta ei aiheuta mitään säväreitä kuten vaikkapa Aji Christal.

Ja kyllä kolmen kärkeen minun listallani mahtuu myös Rocoto Montufar.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

sorrii

Aji Cristal pysyy kyllä ainakin 3-kärjessä jo 10. vuotta. LD on mustakin ookoo, mutta joskus vähän kitkerä, baccatumien "parfyymimäinen" maku pukkaa myös liikaa läpi. Rocotojen makumaailmaan en ole minä varmaan päässyt ihan sisälle vaikka oonkin kasvatellut vuosia; varmaan siksi että ovat niin komeita. [[siis ne isot kutne Red Peruvian, Riesen ym.]] Minirocoto on ollut ihan pirteä viipaleina leivän päällä. Chinenset maistuivat mun suussa pitkään muoviliimalle [[=lapsuuden muisto Airfix -pienoismallien kanssa, kun sitä liimaa pääsi suuhun...  ???]]
Sitten joskus pitkän tauon jälkeen maistelin Nagaa ja tuli se "noniin-fiilis" ... Naga ja muutkin chinenset mansikkasmoothiessa jäätelön kanssa, on yksi parhaita makuelämyksiä ...

Ja sitten jotkut annuumit! Siitähän mulla koko chili-innostus lähti, kun yritin ensin kasvatella ramiro-paprikoita. Oon aina tykännyt tuoreesta paprikasta. Vähän kehittyneempi elämys siitä on Beaver Dam: Kerrassaan hauskaa leivänpäällistä renkaina aamiaspöydässä, jossa istuu pahaa-aavistamattomia vieraita ...  8) 8) 8)

Mulla pitempiaikainen 3'n kärki siis järjestyksessä: Paprika - AjiCristal /Amarillo myös - Naga ...

Puutarhan Kesän nimittäminen Peekooksi on vähän harhaanjohtavaa, kun on moniakin lannoitteita joiden etiketissä lukee PK - kukintalannoitteet, siis ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 20, 2019, 17:54:43 ip
Aji Cristal pysyy kyllä ainakin 3-kärjessä jo 10. vuotta. LD on mustakin ookoo, mutta joskus vähän kitkerä, baccatumien "parfyymimäinen" maku pukkaa myös liikaa läpi. Rocotojen makumaailmaan en ole minä varmaan päässyt ihan sisälle vaikka oonkin kasvatellut vuosia; varmaan siksi että ovat niin komeita. [[siis ne isot kutne Red Peruvian, Riesen ym.]] Minirocoto on ollut ihan pirteä viipaleina leivän päällä. Chinenset maistuivat mun suussa pitkään muoviliimalle [[=lapsuuden muisto Airfix -pienoismallien kanssa, kun sitä liimaa pääsi suuhun...  ???]]
Sitten joskus pitkän tauon jälkeen maistelin Nagaa ja tuli se "noniin-fiilis" ... Naga ja muutkin chinenset mansikkasmoothiessa jäätelön kanssa, on yksi parhaita makuelämyksiä ...

Ja sitten jotkut annuumit! Siitähän mulla koko chili-innostus lähti, kun yritin ensin kasvatella ramiro-paprikoita. Oon aina tykännyt tuoreesta paprikasta. Vähän kehittyneempi elämys siitä on Beaver Dam: Kerrassaan hauskaa leivänpäällistä renkaina aamiaspöydässä, jossa istuu pahaa-aavistamattomia vieraita ...  8) 8) 8)

Mulla pitempiaikainen 3'n kärki siis järjestyksessä: Paprika - AjiCristal /Amarillo myös - Naga ...

Puutarhan Kesän nimittäminen Peekooksi on vähän harhaanjohtavaa, kun on moniakin lannoitteita joiden etiketissä lukee PK - kukintalannoitteet, siis ...


Super tulisissa on kyllä sitä potkua myös maullisesti. Itse on noista punasista chileistä niin tykkää. Keltaset tai jotain sinnepäin ollu itelle ne maukkaimmat. Nyt uutena tuttavuutena Peach Bleeder kerman värinen. Ei niin sähäkästi iske maku kuin bhut jolokiassa mutta maku hienovarainen. Baccatumeista Peruvian Giallo Arancio ja PI260567 x Duke keltainen on maukkaita. Samantyylisiä maultaan. Mutta mulle tuo Giallo Arancio oli hieman maukkaampi. Pitää nyt ite kasvattaa ja tehdä lopullinen päätös. Ramiro keltainen on kyllä maukas ja oikein hyvä annuumiksi.

Tommy66

Itsellä Lemon Drop, perus-Habanero ja Habanero Limon ovat olleet normikäytössä parhaimpia. 

Tulisemmista Big Red Mojo on maistunut ja Gongo Yellow. Myös Naga toimii.

Miedoista Antep Aci Dolma ja Ancho Poplano ovat olleet suun mukaisia.



Sekunti on 9 192 631 770 kertaa sellaisen säteilyn jaksonaika, joka vastaa cesium-133-atomin siirtymää perustilan ylihienorakenteen kahden energiatason välillä.

bluesman

 Naga Moritch
Aji Cristal
Tobago sweet (tulettomana versiona erottuvat upeat aromit selkeämmin kuin poltteellisella)

Tässä kolmen kärki, ei välttämättä järjestyksessä.
Voisin luetella vielä tusinan lajikkeita (mm. Pubet, Montufar ym. Flexu...) joita tarvitsen ihan makunsa vuoksi.

MorugaReaper


Tämänhetkiset suosikit järjestyksessä.

1. 7Pot Burgundy
2. Aji Amarillo
3. Naga Morich


Tällä kaudella ei Naga Morich valitettavasti itänyt. Aji Amarilloja on 14 kasvamassa ja 7 Pot Burgundyja 2.

Valitettavasti unohdin viimekauden 7Pot Burgundyn kellertävän värimuunnoksen tämän kauden idätyksestä. :-\ 

youngmatador

Oma henkilökohtainen suosikki on tuo Aji Panca. :chili: :fire: