huhtikuu 25, 2024, 16:26:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


12v tuulettimet hyötykäyttöön

Aloittaja Miksaa, marraskuu 19, 2009, 16:24:16 ip

« edellinen - seuraava »

Miksaa

Siivosin kaappeja ja eteen osui 5 rikkinäistä poweria. Päätin ottaa tuulettimet uusiokäyttöön.



Kirppikseltä löytyi adapteri 12V/1A 2 eurolla.
Kuvassa on kolme 0.19A tuuletinta rinnan ja laitan vielä pari lisää.

Hönkii ihan kivasti ja tuolla pärjää kevääseen asti helposti.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

p3pp3r0n1

Moro, osaisko kukaan tässä foorumis auttaa kun olen näissä ihan NOOB.
Haluaisin rakentaa itselleni sellasen pienen puhaltimen.
Löysin kaapin perukoilta tälläisen halkasijaltaan 100mm ropellin, mikä näyttää ihan tietsikan kotelotuulettimelta.
Merkintöjä siin on Whisper 50/60HZ, 230v, 12w ja taitaa päiväyskin olla vielä jostain 80-luvulta. Sormilla oon pyöritelly sitä ja tosi herkästi pyörii kyllä  vieläkin.
Käviskös sille virtalähteeksi kännykän laturi joita olis ylimääräsenä 2kpl, molemmat erikssonnin, ja niissä on eri output jännite: 6v 700mA ja 4.5v 300mA. Vai täytyykö hommata ihan muunlainen poweri? Minkälaisia liittimiä pitäis olla ja joku kytkin???
Hyvä jos sais sen pyöriin kahella eri nopeudella.
Että tälläsiä  :-\

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: p3pp3r0n1 - marraskuu 18, 2010, 17:04:11 ip
Moro, osaisko kukaan tässä foorumis auttaa kun olen näissä ihan NOOB.
Haluaisin rakentaa itselleni sellasen pienen puhaltimen.
Löysin kaapin perukoilta tälläisen halkasijaltaan 100mm ropellin, mikä näyttää ihan tietsikan kotelotuulettimelta.
Merkintöjä siin on Whisper 50/60HZ, 230v, 12w ja taitaa päiväyskin olla vielä jostain 80-luvulta. Sormilla oon pyöritelly sitä ja tosi herkästi pyörii kyllä  vieläkin.
Käviskös sille virtalähteeksi kännykän laturi joita olis ylimääräsenä 2kpl, molemmat erikssonnin, ja niissä on eri output jännite: 6v 700mA ja 4.5v 300mA. Vai täytyykö hommata ihan muunlainen poweri? Minkälaisia liittimiä pitäis olla ja joku kytkin???
Hyvä jos sais sen pyöriin kahella eri nopeudella.
Että tälläsiä  :-\



Älähän hanki sähköiskua jos tuosta rakentelet.... 50/60HZ, 230v, 12w eli verkkovirtaa suoraan käyttävä tuuletin, ei mitään virtalähteitä väliin. 12W on aika reilu teho eli tuolla saisi kyllä ihan kohtuullisen puhalluksen mutta kytkentä kannattaa jättää osaavammalle jos vähänkin epäilee omia taitojaan, verkkovirta aiheuttaa pahoja vahinkoja jos sen kanssa töpeksii. Tuota on aika hankala saada fiksusti toimimaan kahdella nopeudella (tarvittavat kilkkeet maksavat enemmän kuin pöytätuuletin muutamalla nopeudella ellei satu olemaan tarvittavia osia miljoonalaatikossa).

jla1710

Ihmettelen miksi kukaan ei ole vielä keksinyt tehdä tieteiskoneen tuulettimista, vesipumpusta (mielellään heikkotehoinen) ja muovilaatikosta spinklerijärjestelmää. Idea on yksinkertainen: Laitetaan tieteiskoneen tuuletin puhaltamaan ylöspäin kohti kasvin juuria. Vesipumpulla pumpataan vettä vähän tuulettimen siipien päälle ja simsalabim! Tuulettimen lavat ampuvat veden kasvinjuurille. Homman voi tietenkin ajastaa haluamallaan tavalla, jotta tuuletin ehtii kuivahtaa aina välillä ja toimii näin ollen myös pidempään. Ja voi tietenkin ottaa tuulettimen vesijäähdytteisestä tieteiskoneesta niin se on vedenkestävä eikä tule sen kanssa ongelmia. Tuuletin hoitaa yhdessä vesipumpun kanssa veden hapetuksen niin ei tule juurimätää.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Lihamestari

Ei vaan taida olla tollasia kompuutterituulettimia, mitkä ois kosteudelta suojattuja?

Mitä mä olen ymmärtänyt, niin noi vesijäähdytyssyteemit on suljettuja järjestelmiä!
Lämmin vesi menee vaan alumiinirivan läpi, jota jäähdytetään tuulettimella...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Warcock

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - helmikuu 28, 2011, 22:43:54 ip
Ei vaan taida olla tollasia kompuutterituulettimia, mitkä ois kosteudelta suojattuja?

Mitä mä olen ymmärtänyt, niin noi vesijäähdytyssyteemit on suljettuja järjestelmiä!
Lämmin vesi menee vaan alumiinirivan läpi, jota jäähdytetään tuulettimella...



Sama periaate tietokoneen vesijäähyssä kuin vaikkapa auton moottorin jäähdytyksessä...
Tomppa


Jahvetti

Ei tosiaan taida vettä kestää moiset viritykset, korkeintaan satunnaista roisketta. Eikä pitkään sitäkään.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

jla1710

Voishan siihen tuulettimeen liimata/juottaa jatko-akselin ja laittaa ropellin jatkoakselin päähän niin vesipyttyyn tule muuta kuin mekaniikkaa ja jätetään sähköosat ulkopuolelle. Samahan se mikä se siellä ja miten vettä pärskytetään. Ympäriinsä se kuitenkin lentää loppupeleissä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Lihamestari

Vääntökin voi lopua noista, jos siihen tuulettimeen roiskii oikein huolella vettä!

Parempi vaihtoehto olis varmaan tollaseen akseliviritykseen joku pienoismalliveneen moottori?
Siitä saa samalla kunnon juurisilppurin! ;)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

tonttu

No voi elämän käpy mikä topicci :-D

Täältähän puuttuu enään Top Gear tyyppinen Isolohko V8 spriklerisysteemi. Yhdeltä moottoriltahan saisi kardaanilla jo kahdelle pöntölle sprinklerit ja pinnavanteet kestää kyllä vettä nätisti ja varmasti ripsottaa vedet kauniisti juurelle, kun D:llä painaa kaasu pohjassa renkaat pyörimään. Veden syötöksi sopisi sitten varmaan ihan hyvin tuommoinen pieni 3.5W pöytäsuihkulähde pumppu, kun sprinkleri jaksaa kyllä roiskia pienemmänkin vesimäärän. Laittaa vaan releen ohjaamaan starttimoottoria ja pumppua yhtäaikaa, niin molemmat lähtee näppärästi käyntiin, sanotaanko 15 min välein?