maaliskuu 29, 2024, 06:56:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tee-se-itse MultiEslilamppu&heijastinosa. Rosterista!

Aloittaja Ashrak, marraskuu 11, 2009, 18:19:07 ip

« edellinen - seuraava »

masaiman

Laitetaanpa tähän perään rapsa tosta omastakin proggiksesta.

Ekana pahoittelut monista kuvista suoraan langassa. yritin linkitystä mut se ei jostain syystä toimi...

Lähtökohtana mulla oli niukka tilankäyttö ja  mahdollisimman huomaamaton asennus hellasärön minimoimiseksi, joiden takia kulmaheijastimet täytyi unohtaa heti kättelyssä vaikka valoa menisikin sitten vähän hukkaan.

Sähkö (elektroniikka)- asentajan paperit tuli aikoinaan amiksesta haettua niin uskoa omaan osaamiseen löytyi sen verran että viitsii alkaa itse värkkäilemään. Työn puolesta tulee käytyä päivittäin Lahtelaisessa erilaisia loisteputki ja LED-valaisimia valmistavassa firmassa josta sain kullanarvoisia tipsejä ja osan osista ilmatteeks.

eli:

Tilaa oli siis käytettävissä suht niukasti ja se luonnollisesti pyrittiin hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti.

Putkien kantojen ja hyllynkannakkeen väliin jää melkein puoli senttiä tilaa... mihinkähän sen kaiken tuhlais...:) Kuvan alareunassa hyllynpohjassa aiemmin majaillut tuplaputkinen lamppu josta onnekseni löytyi tuollaiset minikuristimet elektronisytkillä. muuten olis voinu alkaa ahdistamaan.

Edellä mainitussa firmassa teetätin peltipuolen pojilla 0,75:sta peilirosterista valaisimen rungon/heijastimen. Reijät täytyi porata tehdessä itse koska valaisimen suunnittelu tapahtui vähän lonkalta lennossa.muuten oltais tehty robottiajolla. Pelti on millilleen maksimikokoinen mitä hyllyn pohjaan mahtuu.

Kuristin, kannat ja piuhat täytyi käydä ostamassa LSK:lta. hintaa yhteensä n.14e. Plus kourallinen poppareita ja poranterä Liukkosen pultista joku pari rahaa. Suojamuovin yritin pitää pellin päällä mahd. kauan välttääkseni naarmuja ja rasvaa. Kuvassa oikealla näkyvään haitariniittariin suosittelen lämpimästi sijoittamaan kaikkien jotka eivät iltasella telkkarin ääressä murskaa kiviä paljain käsin. mulla ainakin hyytyy näppivoimat pihtien kanssa varsin äkkiä.


Valaisin alkais olla johtojen siistimistä vaille valmis... vielä kun keksis miks p***ssä noi sytkäreillä varustetut putket ei syty. piuhotus pakko olla oikein kun toisen sytkän hyppylangalla ohittamalla saa sen toisen putken syttymään, ja langan poistamalla molemmat... weird shit...


jepp... Hieman nolona poistuin lampun kanssa LSK:lta... Kun selitin kaverille mikä on vikana se katto mua vähän huvittuneena ja tokas
-yrität sit sinkkusytkillä noita päälle.... iski sarjatulpat paikalleen -ja katso- valkeus tuli! Sit vielä messumainoksesta siivu valkoista kuorma-auton kylkiteippiä jolla etureuna piiloon niin on emäntäkin tyytyväinen.

Itse olen ainakin varsin tyytyväinen lopputulokseen. valotehoa löytyy 72w joka riittää mulle varsin hyvin. putkina 3x osram 635-neutral white sekä 1x osram 77-fluora (se sellainen hieman lila).
Tila on tasan maksimissaan käytössä eikä lopputulos edes lämpiä mainittavasti (etupelti on koskettaessa hieman kättä lämpimämpi)

Ja KeVi on vedetty silmukka-abikolla runkopeltiin siihen sokeripalan alle, ja vedonpoisto hyllyn jalkaan :)

Coofdrad

Nostanpas tämän aiheen takasin ylös.

Olen tilaamassa kimppatilauksena 4kpl 50w, E27, 5000k lamppuja. Pitäisi suunnitella näille lampuille jonkinlaiset heijastimet.
Ne tulevat 300W ledin sivuille antamaan vähän lisäpotkua  8)

Kasvatan 120cmx 120cmx 200cm kokoisessa teltassa kasveja. Kasvit tulevat isoihin Ikeasta ostettuihin muovilaatikoihin (bubbler).

Ajattelin rakennuttaa heijastimet Tilaus Oy:llä. Ei varmaankaan maksa ihan hirveitä, vaikka näin teenkin. Sen verran laiska olen, eikä tarvittavia laitteita löydy itseltä, joten annan ammattilaisten hoitaa homman.
Kannattaisikohan rakennuttaa minkä mallinen heijastin? Tekisiköhän yhden pitkän mallisen mihin olisi sitten myöhemmässä vaiheessa mahdollisuus lisätä vielä kolmas lamppu? Vai toteuttaisiko kaikkiin neljään lamppuihin erilliset heijastimet. Mallejahan on monia erilaisia. Olen miettinyt tollasta silver sunin tapaista...

http://www.growlightexpress.com/grow-light-reflectors-4/index-2.html

Sanokaa viisaammat mielipide mikä olisi järkevä ratkaisu mun setupille??  ::)

MatskuPetteri

Juupajaapa. Telttaanhan tollasen vois laittaa. Mut jos teltta lähtee ni ton uusiokäyttö voi olla vaikeeta, useimmilla näyttäs olevan hyllyy/ikkunalautaan pohjautuvat viritelmät, ja ees jotain ulkonäöllisiä arvoja huomioivat. Ja voisin kuvitella et insinöörit on suunnitellu sen heijastuskulmia pitkään saadakseen parhaan heijastustehon irti, ni osaako sitä ite jäljitellä. Ja meinasitko noin suurta 125x125 cm?

Ja eiks siin teltassa oo sisäseinät jo valmiiksi heijastavaa pintaa?
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

Coofdrad

Lainaus käyttäjältä: MatskuPetteri - joulukuu 25, 2010, 23:21:58 ip
Juupajaapa. Telttaanhan tollasen vois laittaa. Mut jos teltta lähtee ni ton uusiokäyttö voi olla vaikeeta, useimmilla näyttäs olevan hyllyy/ikkunalautaan pohjautuvat viritelmät, ja ees jotain ulkonäöllisiä arvoja huomioivat. Ja voisin kuvitella et insinöörit on suunnitellu sen heijastuskulmia pitkään saadakseen parhaan heijastustehon irti, ni osaako sitä ite jäljitellä. Ja meinasitko noin suurta 125x125 cm?

Ja eiks siin teltassa oo sisäseinät jo valmiiksi heijastavaa pintaa?


Teltta ei ole ainakaan itellä lähdössä pitkääään aikaan mihinkään. Tollanen telttahan on todella hieno sisustuselementti, eiku ehdottamaan vaimoille/tyttöystäville  :D

Totta puhut, että itse varmaan hankala jäljitellä. Mitäs tarkotat tolla 125cm x125cm? Heijastimesta tulee suht pieni. Sanoisin, että max 40cm halkaisijaltaan. Seinät ovat teltassa mylaria, joten hyvin heijastaa niinkin.

Ajattelin, että saisin vähän suunnattua/keskitettyä valoa kasveille enemmän, rakentamalla niille heijastimet.

MatskuPetteri

LainausMitäs tarkotat tolla 125cm x125cm?

Siin sun Hopeisen Aurinkon linkissä oli 49x49 tuumanen esimerkki.

Jos seinät on mylaria ni sinne vaan piuhan päähän roikkumaan. Valonsäteet ei pääse karkuun vaan kimpoilee seinästä seinään niinkauan et törmäävät chiliin.
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

masaiman

Näkisin kanssa et jos kasvatusteltan seinät on mylaria, ei erillisiä heijastimia todellakaan tarvita.

Coofdrad

Lainaus käyttäjältä: MatskuPetteri - joulukuu 26, 2010, 00:01:04 ap
LainausMitäs tarkotat tolla 125cm x125cm?

Siin sun Hopeisen Aurinkon linkissä oli 49x49 tuumanen esimerkki.

Jos seinät on mylaria ni sinne vaan piuhan päähän roikkumaan. Valonsäteet ei pääse karkuun vaan kimpoilee seinästä seinään niinkauan et törmäävät chiliin.


Oiskohan näin?   :P
No enköhän mä uso teitä  ;D Eli ei siis heijastimia...

chilihardhead.fi

joulukuu 26, 2010, 11:32:28 ap #47 Viimeisin muokkaus: joulukuu 26, 2010, 11:36:44 ap käyttäjältä chilihardhead.fi
Olis se valo kyllä hyvä suunnata sinne kasveille suoraan alas, hajavalo hidastaa kasvua. Eikä se mylarkaan todellakaan häviöttä sitä valoa heijastele, kunnes oikea kulma löytyy ja osuu kasveihin.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

MatskuPetteri

Niin. Oon ymmärtäny et valon pitäs tulla ylhäältä, ja voimakkaampi sivulta tai alhaalta tuleva valo vaan häiritsee kasvii. Eli isoja loistoja (aurinkoja)  teltan kattoon, noita pienii eslejä siel teltassa ei tarvii, arvaan ma.
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

Coofdrad

Noh, tämäpä poeka ratkasee ongelman ja hommaan Väinö Pakkalalta kaksi kappaletta 250w 6400k eslejä sen 300W ledin rinnalle. Eiköhän valoteho riitä ihan hyvin sit  ;D

Ajattelin pitää valoja silleen, et jos kokonais kesto on vaikka sen 16 tuntia päivässä. Niin ledi olisi ensin sen 4 tuntia ilman eslejä. Sitten esl + ledi sen 8 tunia ja lopuksi pelkkä ledi taas 4. Näin saisin matkittua luontaista valosykliä!!

No joopa joo, aika korkea lentoista eikö  :P
Säästääpä vähän sähkölaskussa näin ainakin...

THä

helmikuu 14, 2011, 19:03:01 ip #50 Viimeisin muokkaus: helmikuu 14, 2011, 19:09:15 ip käyttäjältä THä
On tuolla mun päiväkirjassakin pientä tarinaa, mutta laitetaan omasta lampusta pari kuvaa tännekkin. Tuo varjostin/heijastin on kiiltävää rosteria joka on ulkopuolelta maalattu ja sisällä on pari bilteman 30W esliä perseet keskellä vastakkain. Mielestäni hyödyntää ja kohdistaa valon melko hyvin eikä noilla tehoilla kuumene kuin hieman kättä lämpimämmäksi. Nuo päädyt kannattaa mielestäni kallistaa jos tuollaista tekee... Kustannuksista sen verta, että lampunkannat oli yhteensä 4,40e, eslit 7e ja tuo hyllynkannatin-vanerimutka jotain 3e. Loput on nurkista kerättyä. Mielestäni asiallinen hinta-valo -suhde.

Sen verta noihin kiillotteluihin, että itse ainakin kiillottaisin suoran levyn ja sitten vasta alkaisin taivutella. En nyt muista ulkoa, mutta jos etsii juttuja auton alumiinivanteiden kiillottamisesta, niin löytänee sen hioma-aineen nimen joka jättää tavallaan suojavahan metallin pintaan. Lakata ei tosiaan kannata, kellastuu.


THä

Kiitän. En kyllä itseäni tunne ollenkaan puuihmiseksi, paljon paremmin metallit tottelevat. On näemmä yksi kuva mun tekemästä lehtitelineestä. Ihan mäntyliimapuulevyä jonka myöhemmin käsittelin kirsikan väriin. Olen kyllä tehnyt kaiutinjalkoja sun muutakin puusta. Nyt on työn alla bonchi-ruukku akaasiasta. Ihan liikaa olenkin taas sekaantunut näihin orgaanisiin materiaaleihin...

solari

näin laserleikkaajan ammatissa olevana suosittelen kiiltohehkutettua kromilevyä :) rosteria myös se mutta ERITTÄIN kirkas pinta! sitä löytyy juurikin 0.8-2.0mm vahvuisena varmasti tai MELKO varmasti paikallisista metallipuljuista. Varsinkin jos tietää että laserleikkuria jossain käytetään. Itse ajattelin juurikin vastaavanlaisen töissä väsätä..:F

e: Jaah, olisi vissiin pitänyt hieman tarkemmin selata, tuollahan oli käytetty jo "peilirosteria" periaatteessa samaa tavaraa:)