maaliskuu 29, 2024, 07:41:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Reetan kasvattelut 2019

Aloittaja Rähinä-Reetta, tammikuu 03, 2019, 17:31:57 ip

« edellinen - seuraava »

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 10, 2019, 15:45:46 ip
Tuo vihreä taitaa olla lämmitin? Sitä tulet tarvitsemaan.
Ainakin Forecan ennuste on synkkää katsottavaa. Aivan loppukuulle asti yöt ovat nollan tuntumassa, ehkä pari astetta yli ja päivätkin vain kymmenen tienoissa. Tosin aurinko voi silloin nostaa lämmöt hetkessä siedettäviksi, mutta onko sitä aurinkoa?


Lämmityksen varassa mennään. Täyytyy toivoa että noilla pääskysillä on jotain parempaa tietoa kesän etenemisestä.  :)

Siika

Rohkea temppu :),todella kylmää virtaa pohjoisesta alkavalla vkolla >:(...toki itsekkin haaveilen kasvarikauden aloituksesta,kerranhan se vaan kirpaisee ja riskejä häätyy ottaa aina elämässsä....meinaan siis mennä ilman lämmitintä täällä pohjoisessa ::) ::)
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Siika - toukokuu 10, 2019, 15:48:37 ip
Rohkea temppu :),todella kylmää virtaa pohjoisesta alkavalla vkolla >:(...toki itsekkin haaveilen kasvarikauden aloituksesta,kerranhan se vaan kirpaisee ja riskejä häätyy ottaa aina elämässsä....meinaan siis mennä ilman lämmitintä täällä pohjoisessa ::) ::)


Toivottavasti ei liian rohkea.  :D Minulla alkoi annuumeissa olla ödeemaa aika paljon ja jotenkin tuntui siltä, ettei pienessä purkissa olo auta kauheasti sitä asiaa. Plus että tila sisällä pöydällä alkoi käydä ahtaaksi ja mies ahdistuneeksi.   ;D Hän nimittäin saa taas pian uuden chilinhoito-pestin.

Toivotaan kaikille hyviä ilmoja, johan nyt saisi riittää kolea sää.  :thumbup:

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - toukokuu 10, 2019, 16:32:46 ipMinulla alkoi annuumeissa olla ödeemaa aika paljon ja jotenkin tuntui siltä, ettei pienessä purkissa olo auta kauheasti sitä asiaa.

Tartunpa tähän heti.
Taannoin pohdin blogissani ödeeman olemusta ja pääsyyksi paljastui, että lehdillä oli viileämpää kuin juurilla. Päteekö sinun tilanteeseesi? Vai kostutitko ilmaa? Sekin voi aiheuttaa ödeemaa.


Minulla annuumin ödeema kyllä korjaantui kun se pääsi parvekkeelle, vaikka siellä onkin viileää.

Rähinä-Reetta

toukokuu 10, 2019, 21:50:17 ip #24 Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2019, 21:55:51 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 10, 2019, 20:13:45 ip

Tartunpa tähän heti.
Taannoin pohdin blogissani ödeeman olemusta ja pääsyyksi paljastui, että lehdillä oli viileämpää kuin juurilla. Päteekö sinun tilanteeseesi? Vai kostutitko ilmaa? Sekin voi aiheuttaa ödeemaa.


Minulla annuumin ödeema kyllä korjaantui kun se pääsi parvekkeelle, vaikka siellä onkin viileää.


Ödeeman olemus on mietityttänyt itseänikin, mielenkiintoinen tuo lämpötila-ero syynä. Olen kyllä sumutellut chilejä toisinaan mutten mitenkään kamalan usein, en edes kerran päivässä, silloin kun olivat vielä sisällä. Voikohan esimerkiksi jokin parvekkeenoven auki pitäminen lähellä saada aikaan ödeemaa jos se viilentää sisäilmaa tai aiheuttaa jopa vetoa?
Minullakin ongelmaa on nimenomaan annuumeilla, Numex Piñatalla varsinkin. Sillä oli samaa myös viimevuonna eikä se ollut koko kesänä oikein hyvävointisen näköinen.

Chilivaari

Kyllä nuo hoitotoimenpiteesi, parvekkeen ovi auki ja suihkuttelu (varmaankaan ei yhtä aikaa) vahvistavat ulkomaisten tutkijoiden kurjenpolvilla tehtyjä tutkimuksia. Kun juuret työntävät ravinnevettä ylös, mutta lehdet eivät haihduta entiseen tahtiin, kiteitä muodostuu. Kyllä siellä kiteiden syntytapahtumakin oli kuvattu, mutta minulle riitti syiden selittely. Lämpötilaero tai korkea ilman kosteus vähentävät haihduttamista.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 10, 2019, 22:51:46 ip
Kyllä nuo hoitotoimenpiteesi, parvekkeen ovi auki ja suihkuttelu (varmaankaan ei yhtä aikaa) vahvistavat ulkomaisten tutkijoiden kurjenpolvilla tehtyjä tutkimuksia. Kun juuret työntävät ravinnevettä ylös, mutta lehdet eivät haihduta entiseen tahtiin, kiteitä muodostuu. Kyllä siellä kiteiden syntytapahtumakin oli kuvattu, mutta minulle riitti syiden selittely. Lämpötilaero tai korkea ilman kosteus vähentävät haihduttamista.


Kiitos tämän tietämyksen jakamisesta, pääsen vähän helpommalla kun ei tarvitse enempiä ihmetellä. :)

Rähinä-Reetta

18.5. Kuumat kasvarikelit tulivat vähän yllättäen. Eilen en ollut avannut ovea tuuletuksen varmistamiseksi (minulla on yhä harso yllä kasvihuoneessa ja se estää hiukan tuulettumista vaikka sitä yrittäisi osin keriä pois tieltä) ja makkaranpaistoreissun aikana muutama kasvi oli saanut lämpöä läkähdykseen asti. Arvon milloin hankkiutuisin harsosta eroon. Lämmitin on yhä varalla joten ehkä se riittäisi yksinkin mahdollisten kylmien öiden pelastukseksi.

Huru-ukko

https://www.foreca.fi/Finland/Eurajoki/10vrk

Tänne tämmöistä luvassa. Alan totuttaa ulos meneviä tomaatteja ja chilejä aurinkoon. Varmaan joutuu nostaman josku sisälle tai harsottamaan+pressuttamaan muutaman kerran.

Kituniemeen sopii tosin monenlaista keliä.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 18, 2019, 09:48:53 ap
https://www.foreca.fi/Finland/Eurajoki/10vrk

Tänne tämmöistä luvassa. Alan totuttaa ulos meneviä tomaatteja ja chilejä aurinkoon. Varmaan joutuu nostaman josku sisälle tai harsottamaan+pressuttamaan muutaman kerran.

Kituniemeen sopii tosin monenlaista keliä.


No siellä näyttää lämpimältä.  :) Täällä yölämmöt ennusteen mukaan kymmenen asteen hujakoilla mutta alempiakin vielä voi tulla loppuviikosta. Taidan tänään ottaa harson pois kun mies jää taas hoitamaan kasveja, ei tarvitse pelitellä niin paljoa.

Rähinä-Reetta

28.5. Annuumit jo podittaa kasvihuoneessa, ei vaan ole kerennyt paljoa kuvata saati muutakaan, ehkä asia korjaantuu lähiaikoina. Harson olen jo ottanut pois, kasvihuoneessa rehottaa kymmenkunta hankalaa hyasinttipavun tainta chilien seassa. En ole vielä laittanut chilejä paikoilleen, ovat vielä olleet koossa lämmittimen lähellä, sekin varmasti pikapuoliin tapahtuu. Kesäkukat olisi kiva saada ulos, ainakin nuo hankalat venyvät köynnökset.

Jos ei elämä muuten olisikaan vähän sikinsokin, avustamassa on vielä 8-viikkoinen junioriapulaispuutarhuri. Hänestä jonkun hätäisen kuvan kerennyt ottamaan.

Rähinä-Reetta

toukokuu 30, 2019, 19:19:20 ip #31 Viimeisin muokkaus: toukokuu 30, 2019, 19:20:54 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
30.5. Kasailtiin tänään uutta Volya LLC Dachnay Tryoshka polykarbonaattihuonetta. Iltasella vielä piti asetella chilihuoneen asukit oikeille paikoilleen. Muutama kuva.






Nurkka-asukit Aji Fantasy, Aji Cristal ja Sugar Rush Orange. Aji Cristalit ovat jostain syystä itäneet ja kasvaneet todella hitaasti.

Huru-ukko


Rähinä-Reetta

31.5. Chilit ovat voineet todella hyvin, tuntuvat hyötyvän kovasti yölämmittämisestä mitä olen jatkanut edelleen. Ödeeman jäljet ovat hävinneet täysin. Jopa Numex Piñata, joka viimevuonna näytti kamalalta koko kasvukauden, on todella hyvävointisen näköinen. Ötököitä ei ole näkynyt yhtä yksittäistä persikkakirvannäköistä nymfiä lukuunottamatta, muurahaiset siellä alkoivat päivystää heti kun vein chilit sisään, joten koitan pitää tilannetta silmällä. Ei ole siis tarvinnut vielä mitään torjunta-aineksia käytellä.

Kasvullisesti ovat ehkä hitusen jäljessä mitä normaalisti, myöhästyinhän vähän kylvöjen kanssa, mutta baccatumeja ja annuumeja jo podittaa. Chinenseistä ainakin Dalle Khursani on avannut ensimmäisen kukkansa. Saa nähdä kuinka kesän sadon käy.

Rähinä-Reetta

3.6. Olisinkohan tuohon kasviin onnistunut saaman ripauksen pohjalaista verenperimääni ympättyä mukaan, vaikka täällä Savon maalla ollaankin.  :D


Rähinä-Reetta

kesäkuu 11, 2019, 18:46:35 ip #35 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2019, 10:24:03 ap käyttäjältä Rähinä-Reetta
11.6. Lämpö on ollut chilien mieleen, ovat kasvaneet meikäläisellä mittakaavalla jo melko kookkaiksi ja podejakin on alkanut ilmaantua sinne-tänne. Kiinnittelin Jamyja kattorakenteisiin narulla ja huomasin että ötökkäelämäkin alkaa olla vilkastumaan päin. Niitä oransseja jonkin kirvan esiasteita löytyy jo enemmän. Täytyy harkita jonkinlaisen ruiskutuksen tekemistä, mäntysuopa + neem varmaankin.


Habanerot: Caribbean Red, Brown Large sekä Orange


Habanero Orangen seurana Quintisho ja Aji Charapita.


Aji Fantasyn podeja.


Lemon Drop.


Fresno.


Nocturne. Olen menettänyt joitakin isompien paprikoiden alkuja "ruskealaikkuisuudelle", mitä se nyt onkaansitten virallisesti, jokin vioitus.

**


Juniori apulaispuutarhuri menossa mukana. Aiheutti tänään kauhun hetkiä päättämällä reitittää kulkunsa kasvihuoneessa Aji Cristalien läpi.
Kiltti ja fiksu on kuin mikä, täytyy varmaan erikseen mainita.  :D

**

Venäläinen 12m2 kaarihuone yrittää nousta talon päätyyn. Mies sen jostain tilasi. Ristin sen jo "Täti Tamaraksi". Aika helvetillinen määrä pieniä ruuveja ruuvailtavana. Miehen nakkisormet on liian isot ja minulla on vasemmassa olkapäässä kiertäjäkalvosin todennäköisesti aika umpip*skana, joten hitaasti on edistynyt.



Olen tyytyväinen että tuohon rytönurkkaukseen on tulossa jotain, siinä on tähän asti ollut kaikenmoista lautakasaa sun muuta sälää.


Chilivaari

kesäkuu 11, 2019, 21:40:18 ip #36 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 11, 2019, 21:42:43 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - kesäkuu 11, 2019, 18:46:35 ipNiitä nopeita oransseja jonkin kirvan esiasteita löytyy jo enemmän. Täytyy harkita jonkinlaisen ruiskutuksen tekemistä, mäntysuopa + neem varmaankin.

Älä vain hyrräpunkkeja ala tuhoamaan, ne ovat hyviksiä.
Tuolla on perustietoa, kuvan joudut etsimään jostakin muualta: https://www.meillakotona.fi/artikkelit/5-x-pihan-hyodylliset-hyonteiset


Edit: Tuoltahan kuvakin löytyi: https://www.flickr.com/photos/sunglass/3651782964

Hubert

Meinasin tulla kirjoittelemaan samaa kuin vaari. Eli kirvoista ei saa nopeita tekemälläkään. Kaikki nopeasti liikkuvat ovat käytännössä aina hyviksiä.

Tuosta kasvarista tuli mieleen, että onko siellä ilmankosteuden suhteen ongelmaa? Näyttää niin valtavalta kasvimassan suhteen, että kuvittelisi paahtella vetävän tosi kuivaksi ilman, kun pohjallakin on kuivaa soraa.

Rähinä-Reetta

kesäkuu 12, 2019, 08:43:20 ap #38 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2019, 10:37:35 ap käyttäjältä Rähinä-Reetta

Näitä ovat, silmät selvästi nähtävissä jonkin suurentimen avulla katsottaessa.

Tunnistan kyllä hyrräpunkin. Hyrräpunkkiin verrattuna ovat hitaita eivätkä hyöri samalla tavalla. Kirvanalut kulkevat suoraan ja hyppäävät jos niitä yrittää litistää. Aji Fantasyn kuvassa on löydettävissä kaksi näitä oransseja pieniä kirvanalkuja ja onpa siellä muurahainenkin jotka niitä hyysäävät.



Kasvihuoneessa minulla on murskelattian sisään upotettuna rei'itetty muoviletku, johon saan veden kiertämään halutessani. Miehen minulle ideoima ilmankostutussysteemi. Vesi tulee vähän matkan päästä järvestä, se ehtii kuumana päivänä kuumeta letkussa joten en uskalla käytellä sumutuksia kasvarin mukana tulleen yläsumutusputken kautta. Toimii loistavasti juurikin murskeen kanssa, eivätkä kasvatuslaatikot saa turhaa kosteutta.
Ahtaammassa kasvustossa tuntuvat homevioitukset tulevan syksymmällä helposti kun satokausi on minulla parhaimmillaan, tykkään että on tilaa ja vältän yhäkin täyttämästä pohjoisnurkkia. Home voi pahimmillaan pilata kokonaisia oksia kerrallaan, se on aika ikävä juttu kun se tapahtuu.


Mainittakoon että en ole vielä tehnyt mitään ruiskutuksia, tuossa vaiheessa kirvoista ei vielä ole haittaa mutta jossain vaiheessa alkaa löytyä imeviä yhdyskuntiakin.

Rähinä-Reetta

kesäkuu 12, 2019, 09:19:57 ap #39 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2019, 10:27:26 ap käyttäjältä Rähinä-Reetta

Acme ilmankostutin.


Oma vanhempi kuva kirvoista. Tulevat lisääntymään, joten hyvä niitäkin on pitää silmällä.


Poistin harhaanjohtavan "nopean" aiemmasta tekstistä, mutta nämä kyllä liikkuvat halutessaan (verrattaen nopeastikin), ovat oransseja  eivätkä kuulu hyviksiin.