Tiemuhin perinneruoka körmyytyksiä ja muita ruuan ylistyksiä

Aloittaja Tiemuh, lokakuu 24, 2011, 22:05:32 ip

« edellinen - seuraava »

Tiemuh

Aloitampa perinneruokien körmyytykseni

Rocoto de San Isidro munavoi.

Ohje neljälle kokemattomalle chilinsyöjälle (tottuneemmalle enempi Rocotoa):
1 RdSI
6 munaa
1 cm siivu voita
suolaa (maun mukana)

Survotaan halutunlaiseksi. Itse tykkään melko pieneksi hakatusta, mutta useimmat haluaa munat isompana hakkeena. Tästä riittä noin kahdeksan karjalanpiirakan päälle. Hifistelijät tekee piirakat itse alusta loppuun ja kypsentää leivinuunissa. Älä unohda voidella heti uunista tulleita piirakoita vesivoisulalla. Piirakoiden paras sisältää puuroriisiä, mutta jokut tykkää myös perunamuussista.

Voin kertoa että oli hyvää. Tätä kirjoitellessa tuli nälkä. Taidan siirtyä syömään näitä.

Herpiili

Toimii myös tavalliseen voihin sekoitettuna ;)
Kannattaa tehdä itse satsi karjalanpiirakoita ja käyttää puurotaikinaan tuoretta rocotoa, tulee äärimmäisen hyvää (raiskattua) perinneherkkua ;)

Tiemuh

lokakuu 25, 2011, 14:59:49 ip #2 Viimeisin muokkaus: tammikuu 25, 2012, 11:31:29 ap käyttäjältä Tiemuh
Olen todennut että mökillä ruoka maistuu yleensä paremmalle kuin kotona. Tämä saattaa johtua siitä että tulee ulkoiltua ja touhuttua enemmän (mitä, eikö mökki olekaan lepäämistä varten).  Mökillä tulee myös yleensä yksinkertaistettua makuja. Ehkä siksi että maustekaappi ei ole niin hyvin varustettu. Yleensä pelkkä merisuola ja chili riittää mausteeksi.
Empiirisissä tutkimuksissani olen myös todennut että kanansuikaleet sopivat hyvin yhteen makkaran kanssa. Perinteisempi makkarakastike (miksei ehkä parempikin) muodostuu tietty B luokan makkarasta, mutta itse käytän yleensä A luokkaista saadakseni enemmän proteiinia ruuasta.

Rocoto Red Peruvian makkarakastike:

N. kahdelle

öljyä tai voita
1 RRP
1-2 makkaraa
maustamatonta kanasuikaletta
sipuli tai kaksi
sitruunasuolaa
jauhoja
vettä

Makkarasta otetaan kuori pois ja pilkotaa. Sipuli kuoritaan ja pilkotaan. Rocoto pilkotaan. Jos käytetään kanapihvejä, niin ne palotellaan. Rasva pannuun. Sitten kaikki kuumaan pannuun ja paistetaan. Lisätään rkl tai kaksi jauhoja ja käännelään hetki. Älä pelkää, ei tule paakkuja. Lisätään noin desi vettä, jos halutaan hifistellä niin kermaa. Nautitaan hyvän keitetyn perunan kanssa, itse nautin tällä kertaa perunanpuutosoireiden takia nuudelin kanssa. Pirteämpi kaveri olisi hakenut myös sieniä metsästä ja liittänyt ne ruokaan. No nyt aika menee chilien uudelleen ruukutuksessa ja pakastin on jo täynnä sieniä ym. metsän antimia.

JK: Olisi voinut käyttää toisenkin rocoton, jotta tulisuus olisi ollut reilumpi, mutta käytetty oli niin iso että ajattelin yhden riittävän.



JK kuvan lisäys