Kirjoittaja Aihe: Chilien Lehdet Käpristyvät/Rullautuvat  (Luettu 3654 kertaa)

Poissa Juuseri

• Zibula
    • Profiili
Chilien Lehdet Käpristyvät/Rullautuvat
« : Marraskuu 28, 2011, 19:27:44 ip »
Eli minulla on 8 ruukkua chilejä kasvamassa ja muutamassa kasvissa (Bubba, Red Serenade ja Lemon Dropit [toisessa ihan hiukan vaa, toisessa reilummin]) uudet lehdet rullautuvat sillain ylöspäin. Ne ovat ihan vihreät, eivätkä näytä kuiviltakaan. Olen vain kastellut vedellä ja päivittäin sumutepullolla suihkin vettä lehdille. Yläpuolella pidän tuollaista 3-nivelistä pöytälampun tyylistä viritelmää valoa antamassa. Ovat kasvaneet jo melkein 2kk. Outo sinänsä, koska Esim Jalapenot kasvavat hurjan hyvin, isot lehdet ja kaikkee. Naga Morich myös kasvaa normaalisti, vaikkakin viimeisimmät lehdet olivat vähän kellertäviä, mutta ovat alkaneet vihertyä pikkuhiljaa.

Poissa Nizo

• Habanero
    • Profiili
Vs: Chilien Lehdet Käpristyvät/Rullautuvat
« Vastaus #1 : Marraskuu 28, 2011, 19:46:52 ip »
Tuon perusteella sanoisin että lannoituksen puutetta. Jos 2kk ikäisiä kasveja ja pelkällä vedellä kasteltu. Mikä kasvualusta?

Foorumin hakua käyttämällä olisi voinut löytyä ratkaisu. Täällä kun on jonkin verran noista rullautuvista lehdistä ollut juttua.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2011, 19:48:41 ip kirjoittanut Nizo »

Poissa Juuseri

• Zibula
    • Profiili
Vs: Chilien Lehdet Käpristyvät/Rullautuvat
« Vastaus #2 : Marraskuu 28, 2011, 23:18:38 ip »
Tuon perusteella sanoisin että lannoituksen puutetta. Jos 2kk ikäisiä kasveja ja pelkällä vedellä kasteltu. Mikä kasvualusta?

Mikähän se oli, muistaakseni jotai perus taimi- tms multaa, joho o sekotettu vähä kevytsoraa. Kuulemma pitäs olla iha hyvvää :) mutku tosissaa tää on vaa nois parissa kasvissa =/

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
Vs: Chilien Lehdet Käpristyvät / Rullautuvat
« Vastaus #3 : Maaliskuu 20, 2018, 10:28:35 ap »
Löytyi historiallinen kysymys, johon ei taida yksiselitteistä vastausta löytyä ...

Mulla on nyt vähän kummastuttanut yksi Embassy Nagan taimi joka rullailee oikein kunnolla. Meinasin koko taimen jo hävittää kun näytti välillä muutenkin sairaalta. Nyt on kyllä paremman näköinen, kukkii täysillä ja on ottanut kasvuspurtin. Sumuttelin viime viikolla yhdellä ihmeaineella [Neudorf - Balsamol] jota tietysti ostin joskus Honkkarin syys-poistoista parilla eurolla. Ehkä se toimii ..  :) :)
[Taisin muuten sumutella joku päivä sitten myös kanelivedellä ... siitä linkki/winkki "itämisen sietämätön ..." -ketjussa]

Mä muistelen että lehtien rullautumista on Baccatumeilla yleensä pidetty merkkinä liikalannoituksesta. Tässä vanhassa ketjussa ravinnepuutoksena .. ?!? Itse mutuilin, että voisi olla kalsiumin puutosta, kun oon kuitenkin lannoittanut kevyemmin kuin ennen. Jonkun verran on rullaantumista näkynyt myös Aji Dulcessa. Molemmissa tapauksissa olosuhteet ja lannoitus on tietysti samaa kuin viereisilläkin kasveilla, jotka ei oireile ..

Ei tässä kai suurempaa huolta ole, kun nuo oirehtivat kasvit näyttävät kasvavan muuten hyvin. Ei niillä kuitenkaan kalsiumlisä mitään vaikuttanut. Laitoin Canna Mono Calcium'ia niille [=kaikille] jo ajat sitten ...

Nopealla haulla en törmännyt missään mainintaan, että Chinense rullailisi lehtiään. Siksi tämä.

EDIT: Embassy Naga on kivivillassa joka upotettu perliitin kera taimiruukkuun. Ajit Jiffyissä ... Eli multaa ei ole. Lannoitus alussa kaikilla Nutriforten Rodo-lannoite [=samaa tavaraa kuin Startti] ja myöhemmin GHE Duo [2-osainen vesiviljelylannoite] sekä Jiffyille/kookospalleroille oon antanut miedosti BioNova Coco Forte'a. Merkkilannoitteilla siis on menty.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2018, 10:37:05 ap kirjoittanut sorrii »
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Älä tee niikuin minä, vaan niinkuin viisaammat neuvoo `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø