huhtikuu 19, 2024, 06:09:01 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


2012 Tompan Chilit

Aloittaja tomppa,, tammikuu 25, 2012, 10:53:18 ap

« edellinen - seuraava »

tomppa,

Elikkäs ajattelin avata ihan oman päiväkirjan niin ei tarvitse sotkea kenenkään ammattilaisen päiväkirjoja omilla kuvillani. jotka liittyvät chiliin ja sen kasvattamiseen. Tai kasvattamisen yrittämiseen..
Parin vuoden taukoa olen pitänyt mutta jos sitä nyt innostuisi taas, vastoinkäymisiä on tullut niin liikakastelun kuin auringon osalta. En ymmärrä miten olen surmannut kaikki kasvit mutta ainakin saan siemenet itämään. Katsotaan miten nämä kärsivät kohta  8)

Tiedän että ruukut ovat kenties "liian isoja" mutta eipähän tarvitse vaihdella. Kenties istutan hieman syvemmälle jos tarvetta on mutta katsotaan nyt.





Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Nizo

Kerrotko mitä lajikkeita noissa purkeissa kasvaa?

tomppa,

champion ja lemon drop !pitäisi! olla mutta varmuutta ei ole.Sattui ikävä sekaannus istutusvaiheessa,mutta odotellaan nyt muutama kk etiääpäin niin nähdään. Kasvavat vain saakelin hitaasti.. pistin juuri jalopenon multiin (taimimultaa) ja katson että miten se siitä lähtee, nyt on ainakin valot kunnossa. Ja kunhan aurinko rupeaa keväällä heräilemään niin katsotaan miten lähtevät kasvamaan.

Noilla on ikää 3 viikkoa

Chilivaari

tammikuu 25, 2012, 12:39:32 ip #4 Viimeisin muokkaus: tammikuu 26, 2012, 09:48:09 ap käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 25, 2012, 12:22:41 ipNoilla on ikää 3 viikkoa


Enpä minä omia tapojani halua muille pakottaa, mutta tuollainen kuin taimen ikä on määrittelykysymys ja se tehdään täälläkin eri tavoilla.

Minun tapani on laskea alku siitä kun chili on sirkkalehdillä, eli selvästi elämässä. Jotkut laskevat siemenen multaan (tai lautalle tai kivivillaan) laittamisesta. Tässä on se huono puoli, että itämisajat vaihtelevat useita viikkoja, jopa kuukausia. Minusta ei tunnu oikealta, että siemenen odotteluaika ennen henkiin heräämistä laskettaisiin taimen ikään.

"Syntymäpäivä" voisi luontevasti olla se, kun "niskalenkki" putkahtaa mullasta, mutta senkin jälkeen on vielä monia hankaluuksia, joihin taimen kasvu voi pysähtyä. Sitä paitsi talouspaperilautalla kasvatellen tuota vaihetta ei ole. Niinpä olen valinnut sirkkalehdet, siemenestä vapautumisen uuden taimen syntymän merkiksi. Siitä seuraa, että minun taimeni saattavat näyttää kuukauden ikäisinä isommilta kuin toisella tavalla lasketut.

Lisäys 26.1.
Kesällä lämpimässä baccatumit kasvoivat tuossa vaiheessa sentin päivässä, vähän myöhemmin kolme senttiä: http://chilivaari.blogspot.com/2010/06/rehevasti-kasvaa-aji-chanca_21.html

Tuollainen kasvu ei olisi nyt varmaan toivottavaa, joten anna niiden ihan rauhassa kasvatella ensin juuria. Terveiltähän nuo näyttävät.

tomppa,

Tuntuu että taimet ovat jämähtäneet paikoilleen, ei kasva sitten mihinkään päin..  juuret saivat varmaan sen verta pipiä kun siirsin että täytyy vain odotella. Hengissä ovat ja näyttävät elinvoimaisilta kyllä..  kunhan kasvu ei pysähtyisi kokonaan.  :'(


Niian

Tuo jämähtäminen kuulostaa niin tutulta tällä hetkellä :) Onneksi koko aika kuitenkin mullasta puskee uutta joten kasvua ilo seurata.

tomppa,


Leipis

Voi myös olla ettei kasveissa ole mitään vikaa ja pysähtynyt kasvu johtuu suuresta multatilasta juuriin nähden. Ei noissa ulkosesti näytä olevan mitään vikaa vaan hienoilta näyttävät.

exa

Lainaus käyttäjältä: Leipis - tammikuu 29, 2012, 13:36:10 ip
Voi myös olla ettei kasveissa ole mitään vikaa ja pysähtynyt kasvu johtuu suuresta multatilasta juuriin nähden. Ei noissa ulkosesti näytä olevan mitään vikaa vaan hienoilta näyttävät.


Nimenomaan.

Luulisin, että kasvit saisivat vähän ryhtiä kasvuun jos siirtäisit ne pienempiin astioihin. Esimerkiksi kertakäyttömukeihin tai johonkin muuhun (muovi)astiaan. Laita vaikka simppelisti muoviastia tohon isompaan astiaan niin ruukutus sujuu kivuttomasti.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

tomppa,

Itse asiassa olen aikaisemmin kyllä saanut tuon kokoiset taimet kasvamaan hyvin isossakin ruukuussa, täytyy nyt seurata mokomia..
Mutta siirsin nuo taimet samasta ruukusta kolmen muun kanssa (yksi menehtyi) jotenka veikkaisin että sai sen verta kipeää juuret että hidasti kasvua hieman.  odotellaan nyt pari viikkoa niin katsotaan mihin suuntaan mennään.

wille

Leipistä ja exaa kompaten:

Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 29, 2012, 13:14:33 ip
Tuntuu että taimet ovat jämähtäneet paikoilleen, ei kasva sitten mihinkään päin.. 



Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 25, 2012, 10:53:18 ap
Tiedän että ruukut ovat kenties "liian isoja" mutta eipähän tarvitse vaihdella.


Vastasit siis jo aiemmin itse omaan hämmästelyysi. Chilien juuret haluavat hallita tilaa ja noin pienellä taimella noin isossa ruukussa juurien kasvattelu on aika hidasta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

tomppa,

tammikuu 30, 2012, 16:48:48 ip #12 Viimeisin muokkaus: tammikuu 30, 2012, 19:07:21 ip käyttäjältä .TOMPPA.
Noniin, En malttanut olla istuttamatta lisää,harrastehuone saa muuttua viidakoksi tässä huushollissa.
Itämään laitetaan seuraavat lajit:

Numex twilight
Birds eye baby
Mini mini
Short yellow tabasco
Jindungo
Peito de moca

Kävin taas ruukku sekä multaostoksilla, nyt on mietitty samalla sopiva hyllykkö noille,saa nähdä sitten toteutuksen kanssa  :)

Tällä kertaa parhaiten kasvavat pääsevät sopiviin ruukkuihin! eli nyt on ostettu pienempiäkin.

Edit:  Laitoin nyt sitten vielä kolme lemon droppia lisää jos vaikka itävät.. :)

Leipis

Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 29, 2012, 21:40:14 ip
Itse asiassa olen aikaisemmin kyllä saanut tuon kokoiset taimet kasvamaan hyvin isossakin ruukuussa, täytyy nyt seurata mokomia..
Mutta siirsin nuo taimet samasta ruukusta kolmen muun kanssa (yksi menehtyi) jotenka veikkaisin että sai sen verta kipeää juuret että hidasti kasvua hieman.  odotellaan nyt pari viikkoa niin katsotaan mihin suuntaan mennään.



Jos siirto tuhosi osan juuristosta niin voi mennä hieman enemmän aikaa kunnes taimet alkavat taas kasvaa, joten kärsivällisyyttä vain kehiin :)

tomppa,

Taimia on tulossa kovaa vauhtia  :D

tomppa,

toivottavasti nuo innostuu kasvamaan kunhan saavat paljon valoa, nyt on lautalla vieläkin muutamia siemeniä mutta uskon että nekin itävät pian.
Vielä voisi laittaakin lisää jos edes joku itäisi  :) ja tietysti sitten itää kaikki  ;D

Jahvetti

helmikuu 14, 2012, 15:16:43 ip #16 Viimeisin muokkaus: helmikuu 14, 2012, 15:18:28 ip käyttäjältä Jahvetti
Lemon Droppia on itsekkin laitettu aika varman päälle!

Se vaan on yksi parhaista maistamistani chililajikkeista, talvella kulutus on kovaa kuivattuna.

edit. Täytyy vielä lisätä, että kokemukseni eri lajikkeista on aika suppea moneen muuhun verrattuna.

#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

tomppa,

helmikuu 19, 2012, 19:45:13 ip #17 Viimeisin muokkaus: helmikuu 19, 2012, 19:47:05 ip käyttäjältä .TOMPPA.
Valon puutetta tuntuu olevan mutta..kasvua on havaittavissa. (lue siis,että vielä en ole näitä onnistunut tappamaan)



tomppa,

Noniin, nyt kun ovat kasvit saaneet aurinkoa niin näyttää ihan erilaiselta tuo chilirykelmä. Kaikki ovat toistaiseksi hengissä ja voi hyvin,nopeasti ovat kasvaneet..täytyy kuvia pistää kun kerkiää.
Nyt saisi arska paistaa sitten kunnolla niin voisi suunnitella pistää nuo isompiin ruukkuihin jossakin välissä.

tomppa,

Tästä lähtien päivityksiä tulee tuonne blogin puolelle............myös ruokavinkit yms päivittyvät ensisijaisesti sinne!
Että näin tällä kertaa..