maaliskuu 29, 2024, 06:51:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Cix Chilidagbok

Aloittaja cix, tammikuu 22, 2013, 20:41:31 ip

« edellinen - seuraava »

cix

Hej, Jag skall försöka mig på att hålla en chilidagbok. Jag har odlat chilin i 10år. På grund av utrymmesbrist har jag bara odlat 6-10 plantor per år. I år har jag 8 olika sorter på gång. Alla frön lag jag i jorden 16.1.2013.
Chilin i år:

Champion
Turbo pube
Lemon drop
Pepperoni
Rocoto red peruvian
Naga
Starfish
Serrano


Turbopube,naga och serrano är nya för i år.
Jag testade att lägga fröna i kokosfiber i år. Har tidigare år haft problem med fluglarver i såjorden.

Nästa gång jag uppdaterar så skall jag försöka bifoga en bild. Måste bara hitta någon simpel bildsida dit jag kan ladda bilderna... har någon förslag?

Fredrik-flugarn

Kul att en till nöter på här på svenska sidan!  :)

-Jag har mina bilder på picasa  ( http://picasa.google.com/ ) men de har ett ganska konstigt användaravtal på nåt vis. Känns som man ger bort rätten att använda bilderna till nästan vad som helst. Rätt smidigt, om man är google användare från förr så fattar man snabbt hur det fungerar.

mvh. F
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

cix

Starfish och serrano har kommit upp :). Dom andra kommer väl småningom.

Jag har använt picasa någon gång. Tyckte inte riktigt om det.

/C

varg

tammikuu 30, 2013, 12:30:50 ip #3 Viimeisin muokkaus: tammikuu 30, 2013, 12:34:05 ip käyttäjältä varg
Hey, Cix! Hoppas att dina plantor mår bra!  :)
På tal om picasa.google.com
Jag håller på at använda den här bildtjänsten i över 2,5 år. Första gången när jag bara började att utnyttja den kändes det lite krångligt att publicera bilderna på mina growlog sidor. Men nu blev jag van att göra det och jag ångrar inte att jag började använda den där tjänsten. Får jag visa här hur jag placerar mina peppar bilder?

Man får att högerclicka på den bilden som man har redan placerat på sin picasa sida och kopiera URL av den där bilden
https://lh6.googleusercontent.com/-LmQF-aWG16c/UQAHhFdV_NI/AAAAAAAAHdg/ngyykx2HsXs/s800/Goronong_pod_forming11-2.jpg
sedan infogar man den här koden med hjälp av Insert Image ikon
d.v.s man får så här koden
[img]https://lh6.googleusercontent.com/-LmQF-aWG16c/UQAHhFdV_NI/AAAAAAAAHdg/ngyykx2HsXs/s800/Goronong_pod_forming11-2.jpg[/img]
Om man vill göra bilden mindre får man ändra den här parametern s800 och göra den för exempel s400, i så fall blir bilden 2 gånger mindre.
Hoppas att jag har kunnat hjälpa dig och min förklaringen är inte så krångligt för dig...  ;)
P.S. Jag ber om förlåtelse för min Svenska därför att jag är självlärd och har aldrig varit i Sverige  ;) :)

cix

Hej igen alla chilivänner! Det är nu 2014 och jag har inte skrivit här sedan januari 2013:). Så nu skall jag referera lite hur det gick förra året och sedan lite vad som är på gång 2014.
Vi flyttade in i ett nytt radhus på hösten 2012 och balkongen är riktad mot väst. Jag konstaterade under sommaren 2013 att soltimmarna på den balkongen är allt för få. Jag hade antagligen den minsta skörden på 10år. Lemondropen klarade väl av att producera en hel del chilin, men inte alls så mycket som jag är van att se. Nagan blev det inte så många av, men de är otroligt eldiga:). Har till och med några kvar i frysen ännu. Jag övervintrade en del plantor till 2014. Jag klippte ner dom helt och lag dom svalt men ljust. Men jag böt inte mullen till dom förrän i april. Det var kanske ett misstag, för de höll på att dö när de fick ny jord. Det är möjligt att jag gav dom allt för mycket vatten. Jag gav dom inte vatten på 3 veckor och nu först har dom börjat ta sig igen.

cix

En annan nyhet som jag helt glömde skriva -är att jag skaffat ett växthus för mina chilin. ca 5m2 stort direkt från Tyskland (ebay). Konstruktionen är helt ok för att vara ett billigt växthus. Själva aluminiumramen verkar vara ganska stadig, men plastväggarna är nog jätte tunna.  Jag får fundera hur jag skyddar allt på vintern. Ska göra en lista på mina chilin när jag har tid. Dom är inte så många ännu. Har en hel del tomat i växthuset också. Hoppas det lyckas bättre i år, man vet ju inte med det här vädret grrrr!!!