toukokuu 14, 2024, 04:54:12 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Erään risteytysprojektin vaiheita

Aloittaja -V-, syyskuu 03, 2013, 18:25:55 ip

« edellinen - seuraava »

-V-

syyskuu 03, 2013, 18:25:55 ip Viimeisin muokkaus: syyskuu 07, 2013, 16:49:35 ip käyttäjältä -V-
Ajattelin koota tänne jo omankin muistin virkistämiseksi/tueksi vähän juttuja sieltä täältä liittyen risteytyskokeiluuni.

Tarina alkaa vuonna 2008, jolloin pölytin Bolivian Rainbown kukkia Pimenta da Neyden siitepölyllä. Pienen haparoinnin jälkeen podit alkoivat tarttua. Näitä sitten laitettiin vuodenvaihteen tienoilla iso läjä itämään (olin kuullut huhuja lajienvälisten risteymien mahdollisesti huonosta itävyydestä). Ennen pitkää olikin sitten helvetinmoinen kasa taimia. Kuvia näistä (käytännössä identtisistä, kuten vakiintuneiden lajikkeiden F1-polven jälkeläisten pitäisikin olla) ei tietääkseni ole. Tuolla ikkunalla on yksi (oikeastaan kaksi yhteenkiedottua) hengissä, tiedän myös toisen hengissäolevan yksilön. Mitään ihmeellistä noissa ei ollut, kuin vähemmän kompakti Bolivian Rainbow, joka tekee optimiolosuhteissa myös isompia podeja.

Siirrytään vuoteen 2010, jolloin pistin F2-sukupolven itämään (saatoin idättää hieman edellisen vuoden puolella, mutta so not). Suurin osa siemenistä oli ns. mustasilmiä (syytän tästä sitä, että emokasvit olivat liian pitkälle syksyyn käytäväparvekkeella), mutta muutaman kasvin sain aikaiseksi. Näissä alkoi olla vähän variaatiota, kuten odottaa sopi. Muistaakseni neljästä kasvista kolme muistutti Bolivian Rainbowta, tummuusaste vaihteli. Yksi onneton ei tuottanut murustakaan siitepölyä, mutta lainapölyä saatuaan (tästä lisää myöhemmin) kasvatti pitkiä ja kasvin yleiseen kokoon nähden suurehkoja podeja. Alla kuva tästä kasvista otetusta pistokkaasta:

Sieltähän pilkistää pari podinalkua, alkuperäisen kasvin kuoltua pistokas sai aikaan siitepölyä ja teki muutaman pienehkön podin.

Vuonna 2011 (nämäkin taisivat kyllä itää edellisen vuoden puolella) alkoi nimeämiskäytäntö mennä aavistuksen verran komiikan puolelle. Tuhkamunan F2-yksilön pölytykseen käytetyn siitepölyn luovutti Harold St. Barts, jolloin lopputulos oli lyhyesti ja ytimekkäästi (Bolivian Rainbow X Pimenta da Neyde)F2 X Harold St. Barts. Näistä kaksi yksilöä päätyi Symbivit-mykorritsatestiin, joten lainasin kameraa muutaman kerran dokumentointitarkoituksiin:





Viimeisessä kuvassa havaittavissa jo alustavaa kypsymistä, kypsästä podista en löytänyt kuvaa. Kypsyi kuitenkin keltaisen kautta punaiseksi.

Vuonna 2012 kasvattelin yhden Pimenta da Neyden saadakseni siitepölyä. Sitä tuli sitten tökittyä ylempänä olevan kuvan oikeanpuolimmaisen yksilön kukkien emeihin. Kasvoni vääntyivät paholaismaiseen virnistykseen ja hieroin käsiäni yhteen; ensi vuonna kasvatuksessa olisi ((Bolivian Rainbow X Pimenta da Neyde)F2 X Harold St. Barts) X Pimenta da Neyde.

Siinäpä historiaosuus. Tällä hetkellä tuota nimihirviötä kasvaa eri puolilla Suomea (itsellänikin on muutamia, tosin yhtä lukuunottamatta pistokkaina, kun juurensa homehtuivat), ja vihdoin homma alkaa näyttää siltä miltä pitääkin. Yksilövaihtelua on, kuten odottaa sopii, mutta kaikki näyttävät mielenkiintoisilta. Pidemmittä puheitta:




Tämännäköistä kasvaa nimim. Minppun luona.


Nimim. sorrii oli saanut tämännäköisen kasvin aikaiseksi. Nuo oranssit kuuluvat kasviin ja ovat kypsiä.






Nimim. Miikos kasvatteli tämän. Jännän muotoisia podeja ja niitä on paljon.

Nähtäväksi jää, mikä on tämän touhun tulevaisuus. Vaikuttaisi siltä, että tuolla geeniämpärissä on nyt sopiva sisältö, ja olisi aika ryhtyä vakiinnuttamaan lajiketta. Resurssit, tai pikemminkin niiden puute, eivät tue tätä vaihtoehtoa. Joten saattaa olla, että lottomeiningillä mennään, ei se väärin ole, vaikkei kaikille sovikaan.

Horna

Oot kyllä hullu professori! :D haha, eikun jatka ihmeessä tarinaa! mielenkiinnollahan näitä projekteja seurailee. Ja makutuomio tietysti!
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

-V-

lokakuu 19, 2013, 18:53:11 ip #2 Viimeisin muokkaus: lokakuu 21, 2013, 18:54:59 ip käyttäjältä -V-
Noniin, Tammerforcesta tuli postipaketti:


Samasta kasvista peräisin, vaikkei heti uskoisikaan. Nuo isommat ovat myöhempää tuotantoa. Helvetin hienon näköisiä.

Tuli myös maistettua. Ei ollenkaan huono maku, aavistus vetisyyttä Bollen perintönä, mutta kyllä tuota jo mielellään syö. Tätä verrattiin vähän White Habaan, itse en ole tuota maistanut, mutta kyllä tässä jotain samaa vaaleiden chinensejen kanssa on. Tuommoinen isompi oli tuoreempana myös mukavan rapsakka ja mehukas. Tulisuutta on riittävästi, arvioisin poltteen kuitenkin vähäisemmäksi kuin esim. Habanerossa. Jännänä yksityiskohtana myös siemenkiinnikkeistä löytyi antosyaniinia. Onneksi myös muutama siemen, tämä menee ehdottomasti jatkoon.

Sorriille kiitokset podeista.

Miikos

Nuo kaikki "pierutyyny" kuvat on mun kasvista  ::)

Oliko niissä mun lähettämissä mitään maistettavaa? Tosiaan se minigrip pakkaus ei ollutyhtään järkevä vaihtoehto  :-X
Omissa podeissa ei ollut yhtäkään siementä  :-\ Mulla on vielä jäljellä niitä siemeniä mistä tää pierutyyny yksilö kasvoi ja ajattelin niitä parit idätellä.
It burns!

-V-

Lainaus käyttäjältä: Miikos - tammikuu 02, 2014, 14:58:50 ip
Oliko niissä mun lähettämissä mitään maistettavaa? Tosiaan se minigrip pakkaus ei ollutyhtään järkevä vaihtoehto  :-X


Pari oli säästynyt homeelta (vähän oli pinnalle tarttunut muista, mutta ajattelin, ettei siihen kuole, jos sen pyyhkäisee pois). Niitä piti maistaa, mutta olikin mukamas jotain parempaa tekemistä ja parin päivän päästä olivat päässeet nahistumaan. Ajattelin, että kuivukoon loppuun, kerään sitten siemenet.

Erinäisistä syistä johtuen chilihommat eivät ole olleet päällimmäisenä mielessä, joten palasin asiaan äsken. Kuivuneita hedelmiä rusentaessa nenään hiipi melkoisen hyvä aromi. Tod. näk. olisi ollut hyvää tuoreena (ja kuivattunakin, en vaan iljennyt maistaa, kun olivat suurimmaksi osaksi homeessa). Mutta...

Lainaus
Omissa podeissa ei ollut yhtäkään siementä  :-\


Sama vika täällä, sellaista muutaman solun kokoista tummunutta aihiota löytyi paljon, muttei yhtään kehittynyttä. Mikähän lie syynä, sorriin podeistakaan ei montaa itämiskelpoisen näköistä irronnut. Eiköhän niistä muutaman kasvin kuitenkin saisi...

Lainaus
Mulla on vielä jäljellä niitä siemeniä mistä tää pierutyyny yksilö kasvoi ja ajattelin niitä parit idätellä.


...kunhan vaan pääsisi kasvattelemaan. Parin kuukauden päästä menee asumiskuviot uusiksi, tavalla tai toisella. Viitsi näin epävarmassa tilanteessa idätellä kallisarvoisia siemeniä, varsinkin kun tässä kämpässä näköjään homehtuu kaikki. Välivuosi se kai on pidettävä.

Voisin kyllä penkoa loput noista viime vuonna kehissä olleista siemenistä esiin ja pistää taas jakoon. Turha niitä on erityisemmin säilöä, kun ei tosiaan ole tietoa seuraavista omista kasveista.

Miikos

Lainaus käyttäjältä: -V- - tammikuu 22, 2014, 01:51:29 ap


Lainaus
Mulla on vielä jäljellä niitä siemeniä mistä tää pierutyyny yksilö kasvoi ja ajattelin niitä parit idätellä.


...kunhan vaan pääsisi kasvattelemaan. Parin kuukauden päästä menee asumiskuviot uusiksi, tavalla tai toisella. Viitsi näin epävarmassa tilanteessa idätellä kallisarvoisia siemeniä, varsinkin kun tässä kämpässä näköjään homehtuu kaikki. Välivuosi se kai on pidettävä.

Voisin kyllä penkoa loput noista viime vuonna kehissä olleista siemenistä esiin ja pistää taas jakoon. Turha niitä on erityisemmin säilöä, kun ei tosiaan ole tietoa seuraavista omista kasveista.


Kai nyt muutaman jätät itelle jemmaan ens kaudelle? Laitan tänään itämään ja kertoilen jatkoa myöhemmin kuvien kera. Mielenkiintoista nähdä millaista yksilöä pukkaa  ;D Annan yhelle kaverille myös muutaman siemenen, niistäkin laitan tänne raporttia tulemaan. Harmi kun joudut pitämään välivuoden  :-\
It burns!

-V-

Lainaus käyttäjältä: Miikos - tammikuu 22, 2014, 11:59:43 ap
Kai nyt muutaman jätät itelle jemmaan ens kaudelle? Laitan tänään itämään ja kertoilen jatkoa myöhemmin kuvien kera. Mielenkiintoista nähdä millaista yksilöä pukkaa  ;D Annan yhelle kaverille myös muutaman siemenen, niistäkin laitan tänne raporttia tulemaan. Harmi kun joudut pitämään välivuoden  :-\


Toki muutaman ja kaikki nuo, mitä sorriin lähettämistä podeista ovat peräisin, ne kun ovat askel juuri siihen suuntaan, mihin haluaisin tässä hommassa päästä.

sorrii

Aikas vähän tuli siemeniä mulle niistä viimeisistä podeista joita perkasin: Oli mun kasvitunnelissani ehkä liian kuumaa päivisin ja loppukesästä varsinkin yölämmöt aika alhaalla = isot lämmönvaihtelut ...  ???
Suurin osa podeista oli siemenettömiä! Samaa näkyi toisessa "homera" -puskassa: Niitäkin oli kaksi ihan erilaista yksilöä ...
Mulla elelee yksi tätä ristetyshässäkkää bonchina keittiössäni ja päässee kesäksi johonkin kivaan paikkaan vielä kasvamaan. Uusia en nyt idätä kun on kokeilematta vielä niin monta lajiketta  ;D ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miikos

Pakkohan se oli tähän ketjuun tulla kertomaan kun täällä itää vielä näiden vuosien jälkeen "risteytysperseily" siemenet. Mun tiedoissa siemenet on kerätty vuonna -12. Kolme siementä oli tästä yhdistelmästä jäljellä, en enää muistanu et mulla on näitä..

Laitoin itämään lautalle ja nyt on 2/3 itänyt  :D  Odotan et nää vois ehkä olla noita pierutyynyjä  :o
It burns!

Zen

Lainaus käyttäjältä: Miikos - helmikuu 22, 2023, 17:33:24 ipPakkohan se oli tähän ketjuun tulla kertomaan kun täällä itää vielä näiden vuosien jälkeen "risteytysperseily" siemenet. Mun tiedoissa siemenet on kerätty vuonna -12. Kolme siementä oli tästä yhdistelmästä jäljellä, en enää muistanu et mulla on näitä..

Laitoin itämään lautalle ja nyt on 2/3 itänyt  :D  Odotan et nää vois ehkä olla noita pierutyynyjä  :o
Kiva, että nostit tämän topicin esille. Olisi mielenkiintoista kuulla miten risteytysten kanssa tulevana vuonna käy! Itseäkin vähän syyhyttäisi laittaa jokin risteymä aluille, mutta tämä on vielä mietintäasteella.

sorrii

Mulla on ollut "ristetysperseilyn" tittelillä joku Harold St Barts x Pimenta da Neyde x Bolivian Rainbow sekasikiö Fredrik von Flugarn -nimiseltä käyttäjältä noina aikoina ... Perkeleesti se kasvoi ja oli tosi tukeva kasvi. Satosi kohtuullisesti alkuun valko-violetteja ja myöhemmin violetteja hedelmiä. Pahoja habaneron pikkuserkkuja.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

varis

Eli onko tässä maku tai podin muoto, tai ehkä joku muu syy miksi kasvattaa?

Tuo siementen vähäisyys ilmeisesti iskee joissain risteytyksissä. Jotkut pitävät sitä ihan tavoiteltavana ominaisuutena. Mutta jatkojalostus on hieman vaikeampaa jos siemensato jää kovin pieneksi, joten pitäisin jotain minimimäärää siemeniä toivottavana ominaisuutena.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: varis - helmikuu 25, 2023, 01:57:41 apEli onko tässä maku tai podin muoto, tai ehkä joku muu syy miksi kasvattaa?

Tuo siementen vähäisyys ilmeisesti iskee joissain risteytyksissä. Jotkut pitävät sitä ihan tavoiteltavana ominaisuutena. Mutta jatkojalostus on hieman vaikeampaa jos siemensato jää kovin pieneksi, joten pitäisin jotain minimimäärää siemeniä toivottavana ominaisuutena.
Joo. Riippuu tosin marjan koostakin. Mut siit ajatellaan jotain 5-7 grammasta niin hyvä olis olla jotain 20-50 siementä.

akselsson1

Veikeän oloinen tämäkin projekti ja muistahan raportoida saatko tänä kautena noista jotain kasvatettua. Kuukausi sitten olivat itäneet, ovatko lähteneet jo onnistuneesti kasvamaan?
Chilihulluutta jo vuodesta 2011