maaliskuu 19, 2024, 04:00:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aloitteleva chilipää Kuopiosta

Aloittaja Afterburner, lokakuu 06, 2014, 12:12:31 ip

« edellinen - seuraava »

Afterburner

Moi,

Elikkäs ensimmäistä kautta vasta kasvattelen ja myöhäseksi meni idätys kun vasta toukokuussa ehdin laittamaan siemenet itämään.. Lajike on cayanne long slim, puskia oli 28, nyt enään n. 20 ja ensimmäinen podi kypsyi vasta viime viikolla.

Pelkäsin ettei satoa ehdi tulla ollenkaan joten investoin 400w natikkaan, nyt tosin rupesin miettimään josko 250w esl tai 250w natikka olisi sopivampi talven ajaksi. Kumpaa suosittelette?

Sen ensimmäisen kypsän söin heti ja prkl.. Enpä odottanut tuollaista poltetta.. Itse olen kuitenkin jonkun verran jo tulisia esineitä ehtinyt syömään, ja blairs death rain jolokia sipsit ovat suurta herkkuani, mutta kyllä cayanne pääsi yllättämään pahemman kerran..

Ensi kaudeksi tulossa jo eri lajikkeita, kutrn:

Bolivian Rainbow
Fatalii Jigsaw
Birds eye baby
Black Scorpion Tongue
White fatalii

Yms jotain muita vielä..

Joulun aikaan tarkoitus laittaa itämään :)

Onko 170mm altakastelu ruukut sopivia sellaisille chileille, jossa on 3-5 podia ja 10 kukan alkua?
Ja lannoitteena käytän biobizz grow + bloom + topmax + heaven + alg a mic ja noin puolelle kasveista annan pelkästään chili focus:ta.


Huru-ukko

Tervetuloa  :)....
Bolivian Rainbow ja Birds Eye Baby on lähinnä koristechilejä. Maku ei ole kaksinen kummassakaan, mutta podit kuivaamalla ja jauhamalla saa kelvollista maustetta.
Itselläni on yksi Bolle nyt kolme vuotta ollut amppelissa koristeena, puska on n. 30 x 30cm.

Ruukkukokoon vaikuttaisi enemmän tieto kasvin koosta, mutta jos se on alle 50 cm niin kyllä ne 17 cm altakastelut riittää...Etenkin talven ajaksi, ellei ole tarkoitus kasvattaa ja sadottaa niitä.

20 kasville sopii se 400w natikka hyvin, etenkin kun näyttää siltä että mopo keulii  :o. Se 250w on hyvä sitten keväällä heittää sen 400 w kaveriksi  ;).

400w on itsellä ollut käytössä kasvatuksissa. Sen alle sopii esim. ämpäribubblereita tai 9 litran amppeleita 16 kappaletta hyvin. Metrin päässä ruukuista noin.

NPhoBiaz

lokakuu 06, 2014, 12:41:45 ip #2 Viimeisin muokkaus: lokakuu 06, 2014, 12:47:17 ip käyttäjältä NPhoBiaz
Tervetuloa! :)
Komppaan Hurua ja täydennän vielä, että jos meinaat 250W eslin keväälle hankkia, niin kannattaa valita 6400K. Sillä on saatu loistavia tuloksia aikaan. ;) Itse omistan myös sellaisen.

EDIT: Niin ja ei kannata Hurun peloitteluista huolimatta jättää Bolivian Rainbow'ta ja Bird's Eye Babyä pois kasvatuslistalta, ehdottomasti hyviä kasvatettavia aloittelijalle. Itse kasvatin molempia ekalla kaudellani ja olin tyytyväinen. Ovat nimenomaan helpoimmasta päästä kasvatettavia, hyvin satoisia, eivätkä vaadi olosuhteiltaan paljoa. :) Onnea kasvatuksiin!

Afterburner

Tarkoitus oli noista BR:sta ja Birds Eyesta yrittää tehdä boncheja..

Noiden lajikkeiden lisäksi tulossa vielä se fataliin beginners pack missä eniten kiehtoo se pimenta de neyde..
Joulun aikoihin meinasin hävittää noi cayannet ja säästän ehkä kaksi parasta yksilöä, kun eivät kuitenkaan olleet mitään erityisen hyvän makuisia..

Osaatteko sanoa jotain erittäin hyvänmakuista lajiketta, joka ei nyt mikään mahdottoman tulinen ole?

ChiliSiili

Tervetuloa mukaan.

Itse olen kanssa hyvin keltanokka (toinen kausi päättymässä). Henilökohtaisesti voisin suositella seuraavia, jota maistelin chilifestareilla eli Rocoto Red ja Orange. Kyseisiin tykästyin hyvin paljon, mutta oma toleranssi ei tainnutkaan olla ihan sillä tasolla vielä. Hetkellinen piikki tuli toleranssiin festareiden ajaksi...  ::) Eli tykästyin niiden mehukkuuteen ja makuun, mutta poltettakin löytyi sen mukaan. Jos en väärin muista niin tulisuus on tasoa 9. Molempia laitan tulevalle kaudelle itämään ja toivon että saan satoa. Sitten miedoista muka tuttavuus oli Piispanhattu, jota myös maistelin festareilla. Josko noista voisi löytyä innoitus kokeilla kyseisiä lajeja.
ChiliSiilin kasvatuksia ja muuta elämää voi kurkkia: http://chilisiili.blogspot.fi/

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Afterburner - lokakuu 06, 2014, 14:03:54 ip
Osaatteko sanoa jotain erittäin hyvänmakuista lajiketta, joka ei nyt mikään mahdottoman tulinen ole?


Ehdottomasti Aji Fantasy. :) On aivan järkyttävän hedelmäinen ja hyvän makuinen, oikea herkku! Ja hyvin mieto, voi huoletta napsia puskasta ohimennen suuhun. Toinen hieman tulisempi on Aji Cristal, joka on yhtä lailla chilimaailman kaviaaria. Monella kasvattajalla Aji Fantasy tai Aji Cristal ovat jokavuotinen ns. pakkokasvatus. En voi kuin suositella! Fantasy on ainakin hyvin helppo kasvattaa, Cristalista ei ole omaa kokemusta.

Jame

Tervetuloa!

Komppaan Hurua ja NPhoBiazta ja nokitan vielä sen verran että tuo BST menee myös mielestäni koristelajikkeiden kategoriaan. Minulla oli sellainen tällä kaudella mutta ei mene jatkoon kasvatuslistalla. Omani oli ehkä liian varjossa mutta podit ainakaan eivät olleet lähellekään niin komean värisiä kuin monissa kuvissa.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Toby

Hienot lajikkeet sulla. Niin ja tervetuloa! :)
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.