IKEA Tertial + LED/ESL?

Aloittaja Everkistus, toukokuu 08, 2015, 22:50:30 ip

« edellinen - seuraava »

jussa

Lainaus käyttäjältä: Käki - helmikuu 07, 2017, 15:22:42 ip
Mistä noita löytyy? Tuppaa tyssäämään johonkin 14w ja 20w noiden etsiminen.. (?) E40 kannalla löytyy kyllä vaikka satoja watteja.


Motonetistä löytyy 4000K -versiota: http://www.motonet.fi/fi/tuote/383498/Varalamppu-36W-E27-38-349697

Mutta mites olis tollainen 135W/5300K: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/0303/dmnfm/Falcon-Eyes-StudioKing-ML-135-paivanvalolamppu?
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Hubert

helmikuu 07, 2017, 18:38:27 ip #21 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2017, 18:43:15 ip käyttäjältä Hubert
Biltemassa on ainakin ollut vuosikausia 45 wattisia.

Chiliharri

helmikuu 07, 2017, 18:57:48 ip #22 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2017, 19:21:06 ip käyttäjältä Chiliharri
Lainaus käyttäjältä: jussa - helmikuu 07, 2017, 17:14:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Käki - helmikuu 07, 2017, 15:22:42 ip
Mistä noita löytyy?...


Mutta mites olis tollainen...Falcon-Eyes...


Kirjoitinkin tämän merkin lampusta vuosia sitten, mutta tännehän nämä hukkuu foorumille  ;):
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6691.msg299370#msg299370
Tuosta ainakin mulle tutusta puodista löytyy usean tehoisia noita, kun laittaa PÄÄSIVUN HAKUKENTTÄÄN esim. "Falcon Eyes ML"

Mulla on 40W:n versioita kaksi kappaletta käytössä. Ensimmäisen hommasin siis kolmatta vuotta sitten ja molemmat toimii edelleen. Toinen on nyt muussa käytössä, mutta taas toinen tälläkin hetkellä apuvalona talvetettavien chilien kaverina.

EDIT: lisäys vielä, että en tiedä miten nuo polttimot mahtuvat esim otsikon valaisimeen, itselläni on muunlaiset lampunpitimet/varjostimet.

(Laitetaan tähän jotain hakusanoja, jos joku etsii tulevaisuudessa E27 ESL CFL päivänvalo 40w 55w 28w 70w 130w )

PP

Ei nuo ESLit oikein kannata nykyään ellei ole pakko saada yhteen lamppuun enemmän kuin 30 W tehoa. Hyötysuhde on huonompi eikä kestävyys ainakaan parempi kuin LEDeillä.

Käki

Lainaus käyttäjältä: jussa - helmikuu 07, 2017, 17:14:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Käki - helmikuu 07, 2017, 15:22:42 ip
Mistä noita löytyy? Tuppaa tyssäämään johonkin 14w ja 20w noiden etsiminen.. (?) E40 kannalla löytyy kyllä vaikka satoja watteja.


Motonetistä löytyy 4000K -versiota: http://www.motonet.fi/fi/tuote/383498/Varalamppu-36W-E27-38-349697

Mutta mites olis tollainen 135W/5300K: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/0303/dmnfm/Falcon-Eyes-StudioKing-ML-135-paivanvalolamppu?


No niinpä tietenkin. Kiitos kaikille vastanneille, olenhan mä sieltä sun täältä ledejä etsinyt, mutten ole tajunnut noista ESL vilkaista.
Nyt alan ymmärtämään paremmin sorriin tekstejä, kun itse en ollut noita löytänyt..

Mitähän lumenia tuommoinen antaa?

sorrii

Näyttää siellä Verkkokaupan sivulla olevan luumenit ilmoitettuna: 40 wattisella Falcon Eyes'lla reilu 2000 lumen, joka on vähemmän kuin tuolla Airamin 20W ledillä! En tosiaan usko että kannattaa enään loisteputkiin [esl=pienloisteputki+sytytin yms.] satsata. Ledit on pitkäikäsempiäkin.

Kyllähän tuolla Airamin ledillä on se lumen/w -lukema ihan parasta tasoa mitä nyt oon noita seurannut. Eri juttu on kuinka hyvin nuo ilmoitetut pitävät paikkansa!

Mulla on tuossa askartelupöytäni päällä kattolampussa se Airamin 20W ja pöytävalaisimessa [=Tertial] IKEA'n 13W Ledare 5000K. Molemmissa on "kauluksena" lautasmallinen hyvin kirkas heijastin. Tertialista tulee 10000lux vähän alle 15cm päässä; Sillä Airamilla saa mennä ~25cm päähän. Teoriassa siis Airamilla pitäisi olla jopa 3-4 kertaiset luumenit! [[2-kertaisella etäisyydellä luxit tippuvat 1/4-osaan]] Ikea lupaa 1000lumen ja Airam lupaa 2450lumen. Varmaan pitää paikkansa aika hyvin ...

Sen Airamin hinta on ~20 ja Ledaren hinta ~10€ ... Kun sitten vertaa noiden valokuvauslamppujen [Falcon Eyes] hintaa ja valotehoa, niin en menisi kasveille ostamaan. Jossain työtilassa missä tarvitaan erityisen hyvää värintoistoa, ne ovat varmaan hyviä ...

Taimivaiheen jälkeen pitää vaan olla reilusti aurinkoa tai isommat valot. Ei noilla pikkuvaloilla yksistään mitään satoa tuoteta. Taimi- ja talvivalonakin toimivat sitten myös.

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Mennee vähän offtopiciksi, mutta osuipa silmiin aika mielenkiintoinen viritys Verkkokaupan Falcon Eyes -tuotteissa:


https://www.verkkokauppa.com/fi/product/44923/ckdtm/Falcon-Eyes-LH-4E27LS-lampunpidike-4-lampulle-E27-kannalla

Tuollainen maksaa ~30€ ja 4kpl vaikkapa IKEA Ledare 13W K5000 niin on 4000lumenin ledivalo 70€
Vastaavasti jopa lähes 10000lumenia saisi Airamin 20W ledeillä 110€ ...

Sillä rahalla toki saa jo 150W kasviledin eBaystä, mutta tässä voisi olla ideaa sikäli, että lamppuja voi vaihdella tilanteen mukaan, ja uusia kun joku palaa sekä tarvittavan tehon mukaan voisi jättää varmaan jopa osan kannoista tyhjiksi joskus ...

Joku heijastinkin ehkä voisi olla paikallaan, toki ... Itsellä on kuitenkin ollut kaikenlaisia heijastavia seiniä ja verhoja käytössä, jolloin ei se heijastin ihan pakollinen ole. ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Moose

Tuo tarttee vielä salamajalustan. Niitä hempuloita tosin saa ebaysta kohtuuhintaan.

miiksuli

Mielenkiintoinen tekele tuo @sorrii pistämä pidike. Ite tosiaan käytän IKEA:n spotteja E14 kannalla, 5€/kpl ja eBaysta 3€ LED lamput. Ei mitään älyttömiä luxeja saa näillä mutta saa kasvua aikaiseksi ja sitten kun keväällä tulee valo esiin niin satoakin voi saada.

https://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60152444/
https://www.ebay.com/itm/28W-LED-Grow-Light-E27-E14-Lamp-Bulb-for-Plant-Flower-Hydroponic-Full-Spectrum/152843262053?hash=item23962b1865:m:mHvcBQO8gamUVl0cvy4SJQQ


Plantopia

Rupesin miettimään missähän se raja kulkee, paljonko LEDillä tarvis olla tehoa jotta onnistuisi ympärivuotinen kasvatus ja sadotus kokonaan ilman luonnonvaloa? Vai onko edes mahdollista pelkällä ledillä?

sorrii

Onhan noita isoja kasvatusledejä kaupat pullollaan...
Mä olen saanut vähän satoa akvaarioledeilläkin. Varmaan työvaloilla ja huonevaloillakin onnistuu, kunhan on tarpeeksi. .
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

huhtikuu 25, 2018, 09:11:42 ap #31 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 25, 2018, 09:16:19 ap käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 25, 2018, 00:19:28 ap
Onhan noita isoja kasvatusledejä kaupat pullollaan...
Mä olen saanut vähän satoa akvaarioledeilläkin. Varmaan työvaloilla ja huonevaloillakin onnistuu, kunhan on tarpeeksi. .

Ei noikaan mitään järin tehokkaita ole. Hieman tehokkaampia sais vielä LEDit olla.  30 cm päästä puhelimalla mitattuna  500Lx tuo RED/BLUE versio. Full Spectrumilla saan noin 400Lx. Johtuneen siitä kun siinä on IR ja UV niin ei tuo puhelin osaa semmosta mitata. Full spectrum versiolla on hieman isompi virrankulutuskin.  Pitäs varmaan ostaa joku kallis isompi LED lamppu tai sitten rakentaa itse. No mutta näillä mennään toistaiseksi :) Ajatellu että vois jotain nauha/pikkuspotteja laittaa tonne kasvuston eri tasoille. Pitää vaan suojata LEDit niin ettei kasvi saa kontaktia muuten palaa. Mutta niissä on monesti surkeammat LEDit.

Löytyy kaksipäisinäkin Kiinasta. Ei tosiaan tule varjostinta. Joka on hyvä jos haluaa että spottaa paremmin ja kasvit ei pala jos kasvaa kiinni.

E27 tarjonta on tosin parempi kuin E14. Helpostihan jostain mukista tekee noille varjostimen  ::)
https://www.ebay.com/itm/E27-LED-Grow-Light-Dual-Head-Clip-on-Flexible-Extension-Bulb-Lamp-Holder-Socket/372203500232?epid=9013618339

Löytyy myös tälläsiä jos haluaa koklailla
https://www.ebay.com/itm/3-4-5-in1-Adjustable-E27-Base-Light-Lamp-Bulb-Adapter-Holder-Socket-Splitter-US/163001540996?hash=item25f3a62184:m:mvyMTtBbNUwai67_fWOQcxA
https://www.ebay.com/itm/E27-to-5-E27-360-Adjustable-Lampholder-Bulb-Socket-Adapter-Splitter-AC110-230V/302670814416?hash=item4678961cd0:g:EqMAAOSwDTNaqYNx

sorrii

Puhelinten lux-mittarit on ihan mitä sattuu ...

Oikealla -vaikka halpis- mittarilla näyttää jokseenkin kaikilla kasvatusledeillä ½m päässä ~yli 10000lux ja linssimalleilla menee usein mittausalueen yli ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 26, 2018, 15:56:40 ip
Puhelinten lux-mittarit on ihan mitä sattuu ...

Oikealla -vaikka halpis- mittarilla näyttää jokseenkin kaikilla kasvatusledeillä ½m päässä ~yli 10000lux ja linssimalleilla menee usein mittausalueen yli ...
hyvä tietää. Pitää sitten katsella ihan oikeita mittareita. Suositella jotain?

sorrii

Katso eBaysta "lux meter" ... Itsellä ainakin tuli ihan käypäinen ~10€'lla. Vielä kulkee kiinaposti ilmiaseksi  ...

Tuollainen on mulla: [ainakin samannäköinen]
https://www.ebay.com/p/Digital-Light-Meter-Lux-Photo-Luxmeter-Tester-Range-Photometer-Flash-Level/8009546683?iid=401509677987
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 26, 2018, 17:13:49 ip
Katso eBaysta "lux meter" ... Itsellä ainakin tuli ihan käypäinen ~10€'lla. Vielä kulkee kiinaposti ilmiaseksi  ...

Tuollainen on mulla: [ainakin samannäköinen]
https://www.ebay.com/p/Digital-Light-Meter-Lux-Photo-Luxmeter-Tester-Range-Photometer-Flash-Level/8009546683?iid=401509677987

Kiitti vinkistä. En tosin pistänyt samaa tilaukseen vaan toisenlaisen. Luvataan 200K luxiin asti mutta saas nähdä.

https://www.ebay.com/itm/200-000Lux-Digital-Light-Meter-Gauge-Luxmeter-Luminometer-LCD-Backlight-H8J8/162980611380
Measuring range   0-200,000Lux / 0-185,806Fc
Accuracy   ±3%rdg±0.5%f.s.(<10,000Lux)
±4%rdg±10dgts.(>10,000Lux)
Digital updates   2 times/s

sorrii

Jep. Mulla se sopiva säätö lamppujen mittaamiseen on 2000-20000lux. Siinä olisi 10000-50000lux se ylin asetus. Se menee yli suorassa auringossa ja natikalla tms. ihan lähellä...
Mä luulisin että yli 50000lux on niitä arvoja mitä ei kuitenkaan tavoitella. Silloin kasvi jo keskittyy suojautumaan!

Kerro piruuttasi millaisia arvoja saat erilaisilla lampuilla ja taivaalta. Eihän noiden kalibroinnista voi tietää. Mulla on kuitenkin käsitys, että ainakin kiinalaisissa Ph- ja EC-mittareissa ne arvot on hyvinkin tarkkoja. Eivät juuri häviä merkkimittareille. Itsellä on Milwaukeen vanhanmalliset mittarit, jotka ostin kuvitellen että olisivat jotenkin luotettavammat kuin kiinalaiset kopiot samoista. Sitten osoittautui, että ne kiinalaiset on paljon luotettavampia ainakin toiminnaltaan: Aidot M't kostuu ja huurtuu jatkuvasti vaikka yirttäisi olla varovainen. Kiinalaisia oon liottanut litkuissa vahingossa tuntikausia ja joskus upottanut melkein kokonaan; niitä myös kuljettelin taskussa mökillä viljelypalstalla kun mittailin järvidettä ja puron, ojien ja sadevettä ...
((sadevesi muuten oli viime kesänä  Ph 4-4.5 kieppeillä  ??? ... Mä kuvittelin että "tislattu" vesi olisi aina neutraalia ... ))

Mä olen valomittarillani mittaillut alkuun "kaiken" ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 26, 2018, 21:42:38 ip
Jep. Mulla se sopiva säätö lamppujen mittaamiseen on 2000-20000lux. Siinä olisi 10000-50000lux se ylin asetus. Se menee yli suorassa auringossa ja natikalla tms. ihan lähellä...
Mä luulisin että yli 50000lux on niitä arvoja mitä ei kuitenkaan tavoitella. Silloin kasvi jo keskittyy suojautumaan!

Kerro piruuttasi millaisia arvoja saat erilaisilla lampuilla ja taivaalta. Eihän noiden kalibroinnista voi tietää. Mulla on kuitenkin käsitys, että ainakin kiinalaisissa Ph- ja EC-mittareissa ne arvot on hyvinkin tarkkoja. Eivät juuri häviä merkkimittareille. Itsellä on Milwaukeen vanhanmalliset mittarit, jotka ostin kuvitellen että olisivat jotenkin luotettavammat kuin kiinalaiset kopiot samoista. Sitten osoittautui, että ne kiinalaiset on paljon luotettavampia ainakin toiminnaltaan: Aidot M't kostuu ja huurtuu jatkuvasti vaikka yirttäisi olla varovainen. Kiinalaisia oon liottanut litkuissa vahingossa tuntikausia ja joskus upottanut melkein kokonaan; niitä myös kuljettelin taskussa mökillä viljelypalstalla kun mittailin järvidettä ja puron, ojien ja sadevettä ...
((sadevesi muuten oli viime kesänä  Ph 4-4.5 kieppeillä  ??? ... Mä kuvittelin että "tislattu" vesi olisi aina neutraalia ... ))

Mä olen valomittarillani mittaillut alkuun "kaiken" ...

Juu, kunhan saan tuon vempeleen. Yritin etsiä sellaisen myyjän joka toimittaa nopeiten vaikkei ihan halvin ollut. Noi on kyllä myös kovia valehtelemaan.  Palailen sitten joskus asiaan :)

sorrii

LainausNoi on kyllä myös kovia valehtelemaan


Juu. Mutta tarkkoja maineestaan (ellei ole satunnainen myyjä) ... Mä olen pari kertaa antanut negatiivista palautetta ledilampuista, ja myyjät melkeimpä lahjoivat muuttamaan palautteen! Mä nurisin ledien ilmoitetuista wateista ja kerroin mittausten tuloksia niin yksi antoi osan hinnasta takaisin ja toinen lähetti ylimääräisen lampun! ... En oikein muista miten se lopulta meni, mutta mä sain 5kpl erilaisia 20-40W ledispotteja n. 50€ hintaan kun vähän annoin palautteita. Yhdeltä tuli uusi lamppu, kun rutisin 5 viikon jälkeen ettei ole tullut perille. Silloinkin se alkuperäinen lopulta tuli ...  8) 8) 8)

Isommilla myyjillä se palauteprosentti kait on "tilastollisesti" tosi tärkeä. Ostajat saattaa pistää myyjiä järjestykseen sen prosentin mukaan, ja jos samaa tuotetta myy moni, niin ... Valittaminen kannattaa, kun se on julkista.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 26, 2018, 22:27:32 ip
LainausNoi on kyllä myös kovia valehtelemaan


Juu. Mutta tarkkoja maineestaan (ellei ole satunnainen myyjä) ... Mä olen pari kertaa antanut negatiivista palautetta ledilampuista, ja myyjät melkeimpä lahjoivat muuttamaan palautteen! Mä nurisin ledien ilmoitetuista wateista ja kerroin mittausten tuloksia niin yksi antoi osan hinnasta takaisin ja toinen lähetti ylimääräisen lampun! ... En oikein muista miten se lopulta meni, mutta mä sain 5kpl erilaisia 20-40W ledispotteja n. 50€ hintaan kun vähän annoin palautteita. Yhdeltä tuli uusi lamppu, kun rutisin 5 viikon jälkeen ettei ole tullut perille. Silloinkin se alkuperäinen lopulta tuli ...  8) 8) 8)

Isommilla myyjillä se palauteprosentti kait on "tilastollisesti" tosi tärkeä. Ostajat saattaa pistää myyjiä järjestykseen sen prosentin mukaan, ja jos samaa tuotetta myy moni, niin ... Valittaminen kannattaa, kun se on julkista.

Tiesin jo tilauksen tehdessäni että noi valehtelee noista 28W lukemista. Oikeasti jotain 6-8W luokkaa mutta ihan riittäviä ollu omassa käytössä. Kunpa vaan osais noita tehdä vähän kestävämmiksi niin ei olis mitään valittamista. Ei niiden tarvis muuta kun eristää liitokset/juotokset hieman paremmin ja parantaa lämmönkestävyyttä/isontaa vaikka rivastoja.