Ohutta tuuletinta etsimässä

Aloittaja Käki, tammikuu 11, 2017, 07:58:20 ap

« edellinen - seuraava »

Käki

tammikuu 12, 2017, 17:43:20 ip #40 Viimeisin muokkaus: tammikuu 12, 2017, 17:47:19 ip käyttäjältä Käki
Lainaus käyttäjältä: Maikeli - tammikuu 12, 2017, 17:20:47 ip
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 12, 2017, 14:06:41 ip
Kyllä se siitä.  ;D

https://www.google.fi/search?q=propellihattu&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiQqfHSyLzRAhWEBiwKHcKxALoQsAQIHw&biw=2560&bih=1329#imgrc=cnjyv9A85KG1WM%3A


(En muuten usko pätkääkään että tuuli auttaisi lähelle kasveja ripustetun valaisimen esiin tuomiin ongelmiin.)


;D Kyllä täytyy sanoa, että on täällä pitkäpinnaista porukkaa. Eipä näissä ketjuissa juuri muuta ole, kuin hupiarvo. No, jokainen tyylillään, mutta eikö konkareilla tule jo hiljalleen otsa kipeäksi jatkuvasta pään seinään hakkaamisesta?   ::)

Totta. Etenkin jos ei osata vastata esitettyyn kysymykseen, niin pitkää pinnaahan se aloittajalta vaatii. Kukaanhan ei sinänsä kysynyt mielipidettä, vaikka kaikki mielipiteet ovat tietty tervetulleita. Tässähän keskustellaan siitä, että missähän niitä myytäisiin.

Edit. Niin ja se lisäarvo syntyy siitä kun ensimmäinen palstalainen tosiaan tietää mistä niitä saa.




















Vuorikaskas

tammikuu 12, 2017, 20:13:44 ip #41 Viimeisin muokkaus: tammikuu 12, 2017, 20:21:57 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Käki - tammikuu 12, 2017, 17:43:20 ip
Totta. Etenkin jos ei osata vastata esitettyyn kysymykseen, niin pitkää pinnaahan se aloittajalta vaatii. Kukaanhan ei sinänsä kysynyt mielipidettä, vaikka kaikki mielipiteet ovat tietty tervetulleita. Tässähän keskustellaan siitä, että missähän niitä myytäisiin.

Edit. Niin ja se lisäarvo syntyy siitä kun ensimmäinen palstalainen tosiaan tietää mistä niitä saa.


Luulin vastanneeni kysymykseen. Laitetuulettimia on myös seinävirralle ja ne ovat kyllä oikein ohuita,  30-40mm.    Sitä miten päin ja minkälaiseen tarhaan se tulisi, en lainkaan osaa kuvitella kysymyksestä.  Ei seinästä ulos tai seinään päin ainakaan voi mitään laittaa, sillä ilmalla on oltava sekä tulo- että menosuuntaan tilaa liikkua.    Ja miksi tuulettimen pitäisi olla jossain kasvien ja seinän välissä?

Ezmon mainitsemasta siivettömästä tuulettimesta en myöskään ymmärrä.  Mikä sellaisessa ilmaa liikuttaa?

nm.  Ihan pihalla kun luin uudestaan kolme ensimmäistä postia tässä   ;D


Käki

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 12, 2017, 20:13:44 ip
Lainaus käyttäjältä: Käki - tammikuu 12, 2017, 17:43:20 ip
Totta. Etenkin jos ei osata vastata esitettyyn kysymykseen, niin pitkää pinnaahan se aloittajalta vaatii. Kukaanhan ei sinänsä kysynyt mielipidettä, vaikka kaikki mielipiteet ovat tietty tervetulleita. Tässähän keskustellaan siitä, että missähän niitä myytäisiin.

Edit. Niin ja se lisäarvo syntyy siitä kun ensimmäinen palstalainen tosiaan tietää mistä niitä saa.


Luulin vastanneeni kysymykseen. Laitetuulettimia on myös seinävirralle ja ne ovat kyllä oikein ohuita,  30-40mm.    Sitä miten päin ja minkälaiseen tarhaan se tulisi, en lainkaan osaa kuvitella kysymyksestä.  Ei seinästä ulos tai seinään päin ainakaan voi mitään laittaa, sillä ilmalla on oltava sekä tulo- että menosuuntaan tilaa liikkua.    Ja miksi tuulettimen pitäisi olla jossain kasvien ja seinän välissä?

Ezmon mainitsemasta siivettömästä tuulettimesta en myöskään ymmärrä.  Mikä sellaisessa ilmaa liikuttaa?

nm.  Ihan pihalla kun luin uudestaan kolme ensimmäistä postia tässä   ;D

Moi, joo.. 230v. laitetuulin on toki yksi vaihtoehto, mutta en ole nähnyt sellaisia valmiilla virroilla. Kuten täällä jo aikaisemmin käsiteltiin, niin omat viritykset ovat laittomia. Jos en mistään löydä valmista tuuletinta, niin vaihtoehdoksi jää jotkut 12v. laitetuulettimet, tai sitten jättää koko hankinta myöhäisemmäksi kunnes sopiva laite löytyy. Kahlasin nyt tänään (taas) 8 sivua hakutuloksia läpi, mutta ei ohuita löytynyt. Ehkä jotain 20cm syviä kaikki ohkaisemmatkin. Vaihtoehtona olisi tietty puhaltaa ne lämpimät ilmat nurkkiin, mutta mielummin ottaisin tuon lämmön hyötykäyttöön ja vääntäisin vaikka sähköpatteria asteen pari pienemmälle.

Toi lavaton tuuletin varmaan toimii moottorilla, tuleehan sitä ilmaa kompurastakin vaikkei siinä siipiä olekkaan. Sen tarkemmin en toimintaa tiedä, varmaan joku fiksumpi osaa sen selittää. Vähän hintavia ovat vain chileille. Jotain satkun luokkaa ne niistä näyttää pyytävän ja lavallisia saa muutamilla kympeillä.



Vuorikaskas

(Mitähän laitonta siinä on että sokeripalaan liittää töpselistä tulevan johtimen?   No olkoon vaan, mutta kuten sanottu,  12V mahdollistaa säädön jolloin se ei huuda täysillä.)

Mihinkähän nurkkiin sitä lämmintä voisi puhallella niin, ettei se olisi huoneessa hyötylämpönä?

Käki

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 12, 2017, 20:44:36 ip
(Mitähän laitonta siinä on että sokeripalaan liittää töpselistä tulevan johtimen?   No olkoon vaan, mutta kuten sanottu,  12V mahdollistaa säädön jolloin se ei huuda täysillä.)

Mihinkähän nurkkiin sitä lämmintä voisi puhallella niin, ettei se olisi huoneessa hyötylämpönä?

Miksihän sä haluat kinata siitäkin mihin mä haluan puhalta lämpimän ilman? Mä varmaan haluan nauttia siitä itse, enkä siitä paljoa hyödy jos se lämmin ilma on huoneen nurkassa, kun en siellä oleile.

Eikö se ole ihan mun oma asia mihin mä sen haluan puhaltaa, vaikka esilämmittää saunaa ;)
Kun jos mulla on lämmin niin sehän tässä se pääasia on. Voin tiputtaa huoneen lämpöjä vaikka 10 asteeseen, jos meikällä vain pukkaa hikeä.


Vuorikaskas

tammikuu 12, 2017, 22:17:39 ip #45 Viimeisin muokkaus: tammikuu 12, 2017, 22:19:38 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Käki - tammikuu 12, 2017, 21:43:12 ip
Miksihän sä haluat kinata siitäkin mihin mä haluan puhalta lämpimän ilman? Mä varmaan haluan nauttia siitä itse, enkä siitä paljoa hyödy jos se lämmin ilma on huoneen nurkassa, kun en siellä oleile.


Ilmaisin vain etten ymmärrä.  Minulla on tässä huoneessa, jossa eniten oleskelen, yksi ainoa sähköpatteri yhdellä seinustalla. Lämpö ei kuitenkaan jää sinne lähelle vaan leviää koko huoneeseen.   Sama juttu kun sytytän kamiinaan tulen.  Lämpö leviää huoneeseen.  Vain ulos puhallettu tai tuuletettu lämmin ilma ei jää hyötykäyttöön.    Ei mulla muuta.   :D

Ezmo

Kovin ohutta 230 voltin tuuletinta et helpolla löydä halvalla, kun se sähkömoottorikin on jo tuolla jännitteellä iso. 10-20cm ne on järkiään, eli lähimmästä kaupasta sellainen hakemaan.

Nuo siivettömät puhaltimet toimii jotakuinkin niin, että niitten jalassa on pieni puhallin, joka puhaltaa kehässä olevien pienten reikien kautta ilman ulos. Siinä tapahtuu "vahvistuminen" joten renkaan läpi kulkee monta kertaa enemmän ilmaa kuin puhaltimesta tulee ulos. Parhaimmat lupailee 16 kertasta vahvistusta.

Vuorikaskas

tammikuu 12, 2017, 23:13:52 ip #47 Viimeisin muokkaus: tammikuu 12, 2017, 23:49:03 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 12, 2017, 22:41:37 ip
Kovin ohutta 230 voltin tuuletinta et helpolla löydä halvalla, kun se sähkömoottorikin on jo tuolla jännitteellä iso.


No jaa, pannaan tähän 25mm paksua ja alle 25€.   http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=G0031C765&infosivukoodi=DP201AT-2122HBT


Mitat (LxKxS): 120x120x25mm
Laakerointi: Kuula
Käyttöjännite: 230V AC
Toiminta-alue: 220-240V AC
Tehonkulutus: 19 W
Virrankulutus : 0,09A
Melutaso: 44dB(A)
Pyörimisnopeus: 2150rpm ±15%
Ilmavirtaus:112 m³/h
Staattinen paine: 3,55 mm H2O
Liitäntä: kaksi lattaliitintä (2,8 x 0,3 mm)
Runkomateriaali: alumiini
Siipipyörän materiaali: lämpömuovattu PBT (UL94V-0)


Noihin lattoihin sopii sokeripala.   (Joo tiedän ettei nyt tämä kelvannut eikä saanut olla edes parin ruuvarinväännön DIY.  Mutta panin silti.)

Tai hiukan nopeampi, voimakkaampi: http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=G0031C765&infosivukoodi=CN52B3

Tämä on jo sitten isompi ja spesiaali, kallis (yli)arvostettu laatumerkki PAPST. http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=G0031C765&infosivukoodi=7056ES  (Kyllä kilpailevat japsitkin kestää vuosikausia... kymmenen.)

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 12, 2017, 22:41:37 ip
Nuo siivettömät puhaltimet toimii jotakuinkin niin, että niitten jalassa on pieni puhallin, joka puhaltaa kehässä olevien pienten reikien kautta ilman ulos. Siinä tapahtuu "vahvistuminen" joten renkaan läpi kulkee monta kertaa enemmän ilmaa kuin puhaltimesta tulee ulos. Parhaimmat lupailee 16 kertasta vahvistusta.


Mää vähän googlasin kanssa. Ihmeellinen keksintö. Se pikkuruinen propelli siellä jalassa ei vakuuta, mutta mielenkiintoinen tuo vahvistusvaikutus.   Siinä on aerodynamiikan ihmettä kerrakseen.

Ezmo

Pelkkä sokeripala ei ole 230v jännitteelle riittävä liitäntä yksinään ilman suojausta ja vedonpoistajaa. Tuossa ei sellaisia tietenkään ole, kun tuo on tarkoitettu kotelon sisälle. Tuo myös vaatii sormisuojat jo senkin takia, jos joku pääsee tuulettimen väliin, niin tuo syttyy palamaan. Kolmanneksi nuo on hirveitä ääneltään ja teho vastaa aikalailla tietokoneen kotelontuulettimia.

Vuorikaskas

tammikuu 13, 2017, 00:05:40 ap #49 Viimeisin muokkaus: tammikuu 13, 2017, 00:37:15 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 12, 2017, 23:50:57 ip
Pelkkä sokeripala ei ole 230v jännitteelle riittävä liitäntä yksinään ilman suojausta ja vedonpoistajaa. Tuossa ei sellaisia tietenkään ole, kun tuo on tarkoitettu kotelon sisälle. Tuo myös vaatii sormisuojat jo senkin takia, jos joku pääsee tuulettimen väliin, niin tuo syttyy palamaan. Kolmanneksi nuo on hirveitä ääneltään ja teho vastaa aikalailla tietokoneen kotelontuulettimia.


Mihinkään noista en voi väittää vastaan, en varmasti edes palamaan syttymiseen joka kuitenkin minusta tuntuu vähemmän realistiselta uhkakuvalta,  mutta hyviä vehkeitä siitä huolimatta. Tai jos kelpaa silti.  Puhallustehontarvetta ei käynyt kysymyksestä ilmi. Yksi tuommoinen riittää pyörittämään ilmaa yhdelle  lyhdylle sen verran ettei se kerrostu ja mikroilmasto kasveilla tasoittuu nurkkaankin. Pari kolme tietenkin parempi, kun tuuhea kasvusto ja isompi lyhty.

edit.  Jos tuommoinen vaikka putoaisi ripustuksestaan ja propelli jäisi jumiin, niin väitteesi on että se syttyy palamaan.  Se on aika kova väite, mutta jos se edes voisi syttyä palamaan, on sellainen varoitus toki otettava kiltisti vastaan. Kellä olisi tuhottavaksi tuollainen niin voisi kokeilla, kuumenisiko käämit paljon ennen kuin niitten eriste sulaisi ja tulisi oikari ja sulake palaisi talon sähkötaulusta.    Vai kärtsääkö siltä hiilet tai mitkä lie karvat jotka laahaavat pyörivää akselia?  Metallirunkoinen se on, joten runko ei ainakaan syty.

edit2.  Vaan mitäpä noilla leikkimään, kun on hyviä vastaavia 12v tuulettimia. Kuten sanottu ja suositeltu.

Käki

tammikuu 13, 2017, 09:53:52 ap #50 Viimeisin muokkaus: tammikuu 13, 2017, 09:56:47 ap käyttäjältä Käki
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 12, 2017, 22:17:39 ip
Lainaus käyttäjältä: Käki - tammikuu 12, 2017, 21:43:12 ip
Miksihän sä haluat kinata siitäkin mihin mä haluan puhalta lämpimän ilman? Mä varmaan haluan nauttia siitä itse, enkä siitä paljoa hyödy jos se lämmin ilma on huoneen nurkassa, kun en siellä oleile.


Ilmaisin vain etten ymmärrä.  Minulla on tässä huoneessa, jossa eniten oleskelen, yksi ainoa sähköpatteri yhdellä seinustalla. Lämpö ei kuitenkaan jää sinne lähelle vaan leviää koko huoneeseen.   Sama juttu kun sytytän kamiinaan tulen.  Lämpö leviää huoneeseen.  Vain ulos puhallettu tai tuuletettu lämmin ilma ei jää hyötykäyttöön.    Ei mulla muuta.   :D

Kyllä mulle hiki tulee takan vieressä mökillä, vaikka lämpöä leviääkin ympäri mökkiä. Kulmissa ja ikkunoiden alla onkin sitten paljon viileämpää. Lisäksi TÄMÄKIN on täysin turha keskustelu, koska en ole kinaamassa asiasta täällä, että mikä on paras lämmitysmuoto, vaan tarkoitus on ainoastaan hyödyttää chilejä yli lämpiämästä. (jos hyötyvät)
Tutkimuksia asiasta ei liene, jotain kaikki perustuu jokaisen omaan mutuun? Jos löydän tuohon sopivan tuulettimen, niin laitan sen saman tien käytännön testiin. Jos homma menee mönkään, niin palaan kommentoimaan, että olitte oikeassa ja heitän tuulettimella lokkia ja syön lokin.

Ps. Näitäkin ne tekee varmaan ihan huvin vuoksi, sopisi hyvin siihen kaminasi päälle ;)

https://www.netrauta.fi/takat/ilmanlammittimet/lampotuuletin-ecofan-812-airmax-sahkoton-679m-h

Jossain oli halvemmallakin tuommoinen.


Käki

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 12, 2017, 23:50:57 ip
Pelkkä sokeripala ei ole 230v jännitteelle riittävä liitäntä yksinään ilman suojausta ja vedonpoistajaa. Tuossa ei sellaisia tietenkään ole, kun tuo on tarkoitettu kotelon sisälle. Tuo myös vaatii sormisuojat jo senkin takia, jos joku pääsee tuulettimen väliin, niin tuo syttyy palamaan. Kolmanneksi nuo on hirveitä ääneltään ja teho vastaa aikalailla tietokoneen kotelontuulettimia.

Niin kuten sanottua, jos rakennan laitetuulettimista (mitä en mielelläni tee) niin teen sen 12v jännitteelle. Ei oikein houkuta tehdä itse tehtyjä huonosti suojattuja kytkentöjä chilien viereen, joiden kanssa lutrataan päivittäin vesien kanssa. Mulla olis noita 12v kasvatus ledejäkin kaapissa, mutta kytkennät täytyisi tehdä itse, eli siis suomeksi sanottuna rakentaa koko lamppu itse ja sen kytkeminen 230v mietityttää. Toisaalta mulla on keittiössä yksi lamppu itse rakennettu  ^-^ mutta sielläpä keittiön katossa ei lutratakaan vesien kanssa  8)


Käki

Tuossa klasulla myytävän yhden tähden lavattoman tuulettimen arvio:

Tällä kahdessa alimmassa tilassa, se mahdollistaa suhteellisen ok, mutta puhaltaa oikea hieman niin melkein vieressä hyödytön, koska olet istua sen edessä, kun taas muut ihmiset huoneessa eivät saa joku palanut. Nostaa olla korkeampi päästä puhallin ulos huoneesta niin se alkaa tehdä melua, joka on oikeassa ärsyttävä kuin kun aloitat air.condi lentokoneessa, mutta taustalla häiriöitä voida luopua päähän, koska se on jotain tutljud alhainen ilman luonnoksen. On retunera kauppaan välittömästi.
Vain komea patsas ei ole joku hyvä tuuletin ja hinta ei saisi olla 49kr 799kr sähköpostitilin niin kovin huono. Todella pettynyt.