Kirjoittaja Aihe: NFT vs. EBB  (Luettu 4447 kertaa)

Poissa t4ku

• Paprika
  • *
    • Profiili
NFT vs. EBB
« : Syyskuu 18, 2017, 10:31:56 ap »
Elikkäs ajattelin kysellä vähän jengin mielipiteitä Nft-, sekä Ebb-järjestelmistä.
Itse olen tässä viimeiset 2 vuotta kasvattanut chilejä ebb-systeemeillä, ja tänään olisi reissu ikeaan ja ajattelin sieltä samalla ostaa trofast-lodjut ja kyhäillä tollasen trofast-nft systeemin mihin löytyy ohjeet täältä foorumiltakin.

Kysymykseni kuuluukin että kumman systeemin puolesta jengi liputtaa enemmän? Ebbillä oon saanut ihan mukavia tuloksia mutta tosiaan toi Nft on ihan hepreaa vielä. Jostain muistelisin lukeneeni että Nft antaisi parempia tuloksia, mutta pitääkö tämä paikkansa vai onko vaan vannoutuneiden nft-kasvattajien juttuja? :D

Kertokaapa mielipiteitä, niin risuja kuin ruusujakin! :)

Poissa ChIlIDoG

• Canario
    • Profiili
Vs: NFT vs. EBB
« Vastaus #1 : Syyskuu 18, 2017, 16:59:40 ip »
Molemmat toimii. Tässä omat kokemukset
EBB:
-Soran peseminen
+Pumpun ikä
+Sähkökatkot ei tapa heti kasveja.

NFT:
- Pumput toimineet noin 2 vuotta (pikku Resun), minkä jälkeen kuluneet loppuun.
+Omastamielestä kasvu nopeampaa
-Ilman sähköä ei isot kasvit kauaa pärjää

Poissa Chiliharri

• Serrano
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2 : Syyskuu 20, 2017, 16:54:21 ip »
Kysymys tuosta NTF:stä: Onko teillä tällaisessa ajastus vai käykö pumppu 24/7?

Teen talveksi pienimuotoisen NFT:n, johon tulee pari noin 50-80cm neliöputkea. Laitan siihen tuollaisen akvaarion kiertopumpun.

EBB on ollut käytössäni ja siinä on ollut joskus chiliäkin, nyt salaattia ja ruohosipulia; toimii.
+ ei ainakaan lorise koko ajan, joten aika pienet käyttökustannukset  ;)
- tilantarve kasvia kohden (ainakin tuon tyyppisessä ratkaisussa kuin mulla on)

Poissa t4ku

• Paprika
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2017, 17:10:50 ip »
Käsittääkseni NFT:ssä ravinneliuos juoksee tauotta (korjatkaa jos olen väärässä), eli pumppu pumppaa 24/7. Tänään sain rakennettua järjestelmän valmiiksi, eikä lorinasta ole tietoakaan kun leikkasin kuitukankaasta sen verran pitkän että se menee resoon asti ja liuos käytännössä valuu sitä pitkin. Tosin pumppu hurisee ja resonoi jonkin verran, mutta siihen ei taida vippaskonsteja olla. Tosiaan tää NFT-systeemi varmaan kuluttaa pumpun melko pian loppuun, mutta kokeillaan nyt kuitenkin. Eipä noi perus resunin pumput niin kalliita investointeja onneks ole.

Poissa Huru-ukko

• 7pot
    • Profiili
    • Koiruuksia kaupan...
« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2017, 22:35:35 ip »
Pumpun kuuluu olla juurikin tuon 24/7.  Itselläni on Resunin pumppuja, vanhimmat 4 on ostettu 2012. Ja kolme jtn muuta merkkiä, viitsi tuonne kasvariin lähteä nyt tutkimaan. Oma käsitykseni on että ne kestää useamman vuoden, kai niissäkin sitten maanantai kappaleita on. Yhtään ei ole hajonnut.

Poissa Chiliharri

• Serrano
  • **
    • Profiili
« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2017, 22:58:11 ip »
Kiitos kokemuksista, noin se täytyy sitten laittaa pörisemään kunhan saan rakenneltua :)

EDIT: Mulla on ollu EBBissä EHEIM, jolle valmistaja antaa kolmen vuoden takuun.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2017, 22:59:53 ip kirjoittanut Chiliharri »

Poissa MakaZan

• Chiliyhdistyksen jäsen
  • Pepperoni
    • Profiili
« Vastaus #6 : Joulukuu 14, 2017, 17:44:29 ip »
Molemmat toimii. Tässä omat kokemukset
EBB:
-Soran peseminen
+Pumpun ikä
+Sähkökatkot ei tapa heti kasveja.

Mitä tarkoitat soran pesemisellä? Pitääkö se pestä useinkin vai kerran ennen käyttöä?
Kauanko chilit säilyy ilman sähköä? Eikö astia tyhjene kumminkin melko nopeasti? Vai jätettiinkös sinne vesitilaa kuinka paljon tyhjennysputken "alle"?

Paikalla NPhoBiaz

• Chiliyhdistyksen hallitus
  • Administrator
  • Trinidad Scorpion M
  • Chili-insinööri
    • Profiili
« Vastaus #7 : Joulukuu 15, 2017, 09:02:14 ap »
Mitä tarkoitat soran pesemisellä? Pitääkö se pestä useinkin vai kerran ennen käyttöä?
Kauanko chilit säilyy ilman sähköä? Eikö astia tyhjene kumminkin melko nopeasti? Vai jätettiinkös sinne vesitilaa kuinka paljon tyhjennysputken "alle"?

Jos ei halua joka vuosi ostaa uusia sorasäkkejä ebbeihin (toimivat ihan hyvin monta vuotta), niin ne pitää aina ennen uutta taimea pestä. Rakeisiin kertyy vähän kaikkea, levää, juurenpätkiä, pintahometta... Ei niitä kesken kauden pestä, vaan kustannussyistä aina ennen seuraavaa asukkia.

Ebbissä chilit säilyy oman kokemuksen mukaan vähän olosuhteista riippuen n. 12h-72h ilman sähköä. Jujuna on se, että se sora kastellessa imaisee itseensä aina vettä, josta juuret sitten imevät sen pikkuhiljaa pois. Eli pohjalle ei jätetä seisomaan vettä, vaan se reservi on niissä hydrosorarakeissa. Koska NFT:ssä ei tällaista reserviä juuritilassa ole (paitsi ehkä patolevyn kuopat, jos joku on sen niin päin asentanut), niin kasvi on käytännössä täysin ilman vettä heti sähkön katkettua.

Poissa Azasel

• Paprika
  • *
    • Profiili
« Vastaus #8 : Tammikuu 08, 2018, 17:24:01 ip »
Itellä ollu chileistä taukoa nyt muutama vuosi, mutta alkaa olla aika varastoja täydennellä :)
Kasvatellu aina joko turpeessa ja/tai DIY EBBeillä ja ainakin omalla kohdalla toimineet hyvin. Mulla jää aina hiukan ravinnevettä kasvatusastioiden pohjalle tyhjennyssyklin jälkeen, joten kasvit eivät pienistä laitevioista ja sähkökatkoksista piittaa. Lisäksi mitä olen miettinyt tuohon NFT juttuihin verrattuna, niin ainakin omissa EBB:ssä kasvit pysyvät itse pystyssä hydrosoran avulla. Vaikuttaisi, että NFT:ssä pitää aina kasvit tukea?
Lähinnä nyt kyselen samaan ketjuun, kun olis tarkoitus joku pienempi kapeamallinen vesijärjestelmä kasaille tuleville taimille noiden 150cm putkien alle.
Olen itsekin aina pessyt sorat kauden jälkeen noissa, mutta kyllä sen nyt kerran vuoteen jaksaa tehdä :)

Poissa Huru-ukko

• 7pot
    • Profiili
    • Koiruuksia kaupan...
« Vastaus #9 : Tammikuu 08, 2018, 18:29:45 ip »
Minulla NFT:eet on muutaman metrin mittaisia U-kouruja (tasaisella pohjalla), joiden yläpuolella on kaksi ristikkoa n. 60cm ja 1 m korkeudessa. Kasvit kasvaa itse näiden tukien läpi, joten varsinaista tukemista ei erikseen tarvitse tehdä.
Yksittäisten NFT systeemien kasvit kuvien mukaan muiden kasvatuksissa on aika pitkälti narujen varassa.

Poissa MRgreen

• Chiliyhdistyksen jäsen
  • Aji Cristal
  • Hurahtanut
    • Profiili
« Vastaus #10 : Tammikuu 08, 2018, 20:11:34 ip »
NFT  :thumbup:
Järrrjen veiit ja minusta orrrjan teiit...