Kasvivaloksi led-nauhaa. Nevoja, vinkkejä, kokemuksia .. ?

Aloittaja sorrii, maaliskuu 21, 2019, 13:41:54 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Tein uuden ketjun vaikka näistä on muistaakseni kirjoiteltu ennekin. Ehkä olisi hyvä olla yksi ketju joka käsittelee pelkästään led-nauhoja  :)

Tuli ostettua Wish'istä 5m pätkä sini-puna-nauhaa (3+1): SMD5050. Setti muuntajan (*60W  ???) kanssa ~10€ [*oon luullut että näillä on aina tehoa 72W]

Sunnitelmissa ollut pitkään laittaa sellaiseen 50cm leveään IKEA'n lasihyllyyn 50cm pitkiä pätkiä kolmelle tasolle. Ylimpään hyllyyn 4kpl ja kahteen 3kpl
Ajatus olisi liimata nauhat alumiinilistaan, jota en pihinä ala tilaamaan kalliista ledikaupoista, vaan Rautasoinin pihamaalta 4€/kg
Olisihan noita ollut eBayssä 50cm listoja valmiinakin, mutten ole osannut valita. Nyt vaan naksahti ja tilasin tämän, kun sai halvalla.

Luulen että mun värisilmälle kelpaa se sinipuna koska hylly tulee ikkunan lähelle, jossa on valkoista lisävaloa muutenkin. Ajattelin tuon hyllyvalon piilottaa ohuen u-mallisen listan sisään, joten sitä värikästä valoa ei paljon näy ulospäin. Itse uskon, ja kokemustakin vähän kertynyt, että sini-puna-valo on energiatehokasta lisävaloa kasville; tehokkaampaa kuin valkoinen, selvästi. JOillekin ongelmana vaan on se väri. Tai ettei eukko anna ...

Oletan mutu-tuntumalla että eri hyllyjen valot ainakin kannattaa kytkeä rinnan jollan nippeli-juotos-abiko-kutistesukka-virityksellä. Mietin kannattaako nuo hyllyjen vierekkäiset valot kuitenkin liittää peräkkäin ja ontaa virta vaikka molemmista päistä??

Sellainenkin asia olisi ehkä mietittävä, josko pitäisi askarrella ne listat sellaisiksi, että niitä voi siirtää: Alumiinilistaa vähän yli ledinauhan pään, niin että sinne mahtuu joku kiinnike tai ruuvinreiät. Jospa vaikka bonchit innostuisivatkin kasvamaan 2 hyllyn korkuisiksi, niin voisi ledilistoja sijoittaa myös sivulle tarpeen mukaan. Joku klipsikiinnitys ehkä ...

Ja onko varmempaa ja kuinkakin vaikeaa juottaa johdot suoraan nauhaan, vaiko käyttää niitä puristettavia liittimiä. En ole mikään kokenut juottaja [oon itseäni vaan juottanut] mutta aikaa on kyllä näpertää. Liittimiä tuli kyllä tilattua niitäkin. On valoprojekteja myös mökillä: Aurinkosähköllä vähän valoja sinne-tänne: saunaankin ...

Tuollaisen heräteostoksen takia saa taas miettiä pää punaisena mitä niillä tekee. Ihan kun ei olisi muuta tekemistä  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Ja oli muuten taas hyvä ostos: Huomasin, että pakkauksesta puuttui myyntikuvassa näkyvä pieni sovitin, jolla saa johtimen pistokkeeseen. Jostain syystä mukaan oli pakattu sensijaan kansainvälinen pistokeadapteri. Johto kuitenkin oli ihan oikein eu-pistokkeella - maadoitettu.

Laitoin Wishin tukeen tuosta maininnan ja noin tunnissa tuli ehdotus että koko hinta hyvitetään ...  ;D ;D ;D ... Sain siis ilmaiseksi 5m ledinauhaa sekä virtalähteen.

Samanlainen kävi kuukausi sitten kun tilasin "Google Chromecastin" josta tiesin kyllä ettei ole aito. Se oli samannäköinen, mutta vanhentuneella Miracastilla toimiva tikku. Siitä myös tuli hyvitys samantien. Paljon ennen kuin olin mitään maksanutkaan. Palautuksista ei puhuta mitään ...
Se saattaa olla tuo Wish sellainen hyvä kanava ostaa ilmaista Kiinan-rojua, jos ei laadulla ole väliä. Aika monesta tuotteesta voi vaikka keksiä jonkun vian. Tai oikein kiero konna voi valehdella että ei toimi! Ei ne paljon kysele ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Siika

heh löytyisköhän nuilta tuulivoimaloita,häätys nuita aurinkopaneleita saada tukeen talviksi pari myllyä...ties vaikka pari ruuvia puuttus paketista 8) 8) 8)
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

sorrii

Honkkarissa oli pari vuotta sitten 400W tuulimyllyjä .. en muista paljonko maksoi, mutta on mielikuva että vähemmän kuin joku 100W paneeli. Kävi silloin mielessä, mutta jätin sikseen. Mun mökillä on suurimman osan kesää hyvin puuskaista ja useimmiten heikkoa tuulta johtuen väärästä suunnasta eli maastosta. Ostin viime keväänä 270W paneelin 170€'lla. Riittää oikein mainiosti meidän käyttöön: Valo, jääkaappi ja telkkaria 6t/p silloin kun ei oo akka kieltämässä ...

Näkyy Wishissä olevan tuuligeneraattoreitakin! Pieni pystymallinen 400W maksaa 149€. Isompi 5-lapainen 1200W 232€ ... Ei oo kallista  ???
Akut perkeleet ne vaan maksaa. Mähän jouduin hommaamaan uudet akutkin viime kesänä lopulta jääkaapin takia, kun en tajunnut kuinka se vaatii virtaa. 220Ah AGM-akkuja sai Puuilosta jollain 250€'lla ... Säätimessäkin (siinä uudessa  8)) oli kaksi sisääntuloa 12-24V joihin olisi voinut laittaa tuuligenunkin. Se säädin vaan oli paska/viallinen ja piti tuuletin sellaista pörinää ladatessa, että palautin kauppaan, ja ostin toisen mallin ilman tuuletinta. Siinä ei tiet ole kahta sisääntuloa ... Olis aika magee sellainen tuulimylly, kun pitäisi rakentaa ainakin 20m korkea masto sille ... :) .. Kyllähän niitä Wishistä saisi. Ehkä noissa ei ihan saa rahoja yhdellä viestillä takaisin ...  :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

maaliskuu 22, 2019, 01:43:34 ap #4 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 22, 2019, 01:59:58 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Tuolla näkyi valkoisia ledinauhoja erilaisilla tehoilla metriä kohden

https://www.aurinkopaneelikauppa.fi/epages/aurinkopaneelikauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=Categories

Pientä 12V aurinkosysteemiä olen miettinyt.  Ainakin vesipumpuille.  Tuossa kaupassa en bongannut 12V ajastimia, kai sellaisiakin on?  Enkä erilaisia vesipumppuja vaan vain yksi malli.


https://www.aurinkosahko.net/product/133/280w-aurinkopaneeli-monikide


-----
ed.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&ei=QhyUXLvNNMaZkwWAlICYAw&q=timer+12v+programmable&oq=timer+12v&gs_l=psy-ab.1.1.0l2j0i22i30l8.1972022.1975304..1979487...0.0..0.200.1266.1j7j1......0....1..gws-wiz.....0..0i71j0i131j0i67.WhEkgIlzt00

https://www.quora.com/Will-a-12v-DC-water-pump-work-if-directly-connected-to-solar-panels-without-a-battery
"Second, most of common DC water pumps can work directly connected to the solar panel, but their biggest problem is stuck. "


sorrii

Mikä on se "pieni" .. Mulla on mökillä "iso" systeemi, jossa on 270W paneeli ja 2x220Ah AGM-akut: mökin valaistus, jääkaappi ja tv. Vanha "iso" systeemi 100W paneeli ja 180Ah tulee saunaan valoille ym. Vettä kannetaan ämpärillä ja 5Hp polttomoottoripumpulla ...
Kasvarissa on pari vesiviljelysysteemiä 10W paneeli ja 4.5w pumppu. Aurinko on hyvä ajastin. Pieniä eBayn 20€ paneeli+pumppu settejä on ollut monena kesänä käytössä betonipaljuliruttimissa joissa chilit kasvaa kuin hirvi  ??? ... Kyllä mun tarpeisiini on toiminut ne pikkupumputkin ihan ok ... Tomatilloja oli 2kpl sellaisessa 90l betonipalju-hydrosora-liruttajassa kerran: satoa tuli n. 30kg ... Keskellä peltoa Peltolammin viljelypalstalla.

Funtsailin joskus akkusysteemiä ja ajastinta vesiviljelyyn,  mutta hylkäsin ajatuksen turhana ja kalliina, kun 20€ setitkin toimi niin hyvin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

maaliskuu 22, 2019, 03:21:00 ap #6 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 22, 2019, 03:45:01 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Pienellä ajattelin kenties 50W paneelia ja ehkä 50Ah akkua.   Siinä olisi aina virtaa muutamiin asioihin kasvihuonepumppujen lisäksi murtojen ja sähkökatkosten varalle. Liiketunnistimella / ajastimella joitain valaisimia, läppäri jatkuvasti päällä turvakamera/hälytysjärjestelmän perustaksi ja sen semmoista. 

Tuossa voisi olla mallia kokoonpanoon.  https://www.eurosolar.fi/tuotteet/aurinkosahkojarjestelmat/aurinkosahkopaketit-pwm-saatimella-safire-lammitin/solar-50

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 22, 2019, 02:51:28 ap

Funtsailin joskus akkusysteemiä ja ajastinta vesiviljelyyn,  mutta hylkäsin ajatuksen turhana ja kalliina, kun 20€ setitkin toimi niin hyvin ...


Pitääpä katsella näitäkin millaisia malleja on.    Kasvari on talon nurkalla, joten jos talossa on akkusysteemi, silloin ei kuitenkaan tarvii näitä.

ed, https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=solar+panel+water+pump&_sacat=0

sorrii

Oudon pieni akku tuossa paketissa. Pitää ottaa huomioon ettei akusta ole oikeesti käytettävišsä kuin puolet kapasiteetista. 50% kohdalla menee virta pimeäksi ja palaa vasta 75 kohdalla. Suositus on että akkukapasiteettia on 10 kertaa päivän tarve .. Ja yleensä ainakin 2'n päivän täysi reoreettinen lataus ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

maaliskuu 22, 2019, 04:04:14 ap #8 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 22, 2019, 04:06:47 ap käyttäjältä Vuorikaskas
OK.  Vähäistähän se on mitä tollasesta "pikkuauton akusta" riittää jos ei ladata samaan aikaan. 

Mitäpä sanot tästä:

- Solar Panel: 7V / 1.2W
- Maximum Power Current (Lmp): 0.17A
- Open Circuit Voltage (Voc): 7.6V
- Short Circuit Current (Lsc): 0.19A
- Solar Panel Size: 110x 110x 25mm
- The power of pump: 7V / 1.1W
- Max Flow quantity of pump: 180L/H

Start automatically in 3 seconds when bright sunlight shines on the solar panel directly without any shadow

Miten käy pilvisenä aamuna tai ennen kuin aurinko ennättää suoraan osumaan paneeliin?  https://www.ebay.de/itm/Solar-Water-Panel-Power-Fountain-Pump-Kit-Pool-Garden-Pond-Watering-Submersible/153041053411?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20140117130753%26meid%3D1d8c09adbb6a4322b0da9442d029d1eb%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D3%26sd%3D113367761514%26itm%3D153041053411&_trksid=p2047675.c100005.m1851


sorrii

Semmoinen kokemus on, ettei wattien ja volttien perusteella voi luottaa että joku vesipumppu edes toimii tietyllä paneelilla.
Tuli ostettua pari vuotta sitten eBaystä 5W halpa paneeli [alle 10€ ; hieno alumiinikehys ja kaikki] sekä pari 4.5W vesipumppua joiden jännitesuositus oli 6-12V. Ei edes surissut se vesipumppu .. Ne valmiissettien pumput meinasi vastaavasti lähteä lentoon.
Tilasin sitten 10W paneelin [~15€] ja pari kpl jotain 3W vesipumppuja. 10W paneelillakaan eivät 4.5W pumput toimineet mutta 3 wattiset toimi hienosti sekä 5W että 10W paneeleilla. Ostin sitten vielä Motonetistä tuollaisen Solarxonin 15W paneelin tarjouksessa. Myöhemmin huomasin kyllä tyhmyyteni, kun tuli kokeiltua niitä lasiparvekkeella ...  ??? ??? ??? .. Toimihan se 4.5 wattinen kunnon auringossa jopa sillä 5W paneelillakin, mutta vähän heikosti. Nyt on 5W, 10W ja 15W paneelit ja niihin sopivia pumppuja ~10kpl. Lisäksi 3kpl niitä pikkusettejä  8) 8) 8)

Ylläri oli se, että 3W pumpuilla oli todella hyvä voima: Se nostaa vettä kevyesti yli 90cm korkeudelle... 4.5W yli metriin! Näillä 12v pumpuilla siis on voimaa enemmän kuin noilla tutuilla Jebao pikkupumpuilla 220v, joita on ollut nft'ssä ym. Niitä sai muuten yhdessä vaiheessa Honkkarista 4,95€ ja Nekalan Löytöliiiteristä 2,95€ ... Ostin silloin varmaan 10kpl ..

Mä lähdin alunperin askartelemaan systeemeihini noilla vähän tehokkaammilla paneleilla ja pumpuilla siksi, että oli esim. systeemi [Panda Hydro] jossa 150l reson päällä on 8kpl ruukkuja. En uskonut että mitenkään toimisi sillä 10x15cm paneelilla ja pikkupumpulla. 4.5 wattisella sain hyvin jaettua ohuella kumiletkulla lirutuksen kaikkiin... On ehkä tänä keväänä muuten eka kerta kun ehkä saan kasvitkin ajoissa vesiviljelyyn kasvihuoneeseen. Mennyt aina keväällä kaikki aika muuhun rakenteluun ja istutukset jäänyt ihan liian myöhään ...

Betonipaljuhydroissa on päällekkäin kaksi betonipaljua, joista ylemmässä hydrosoraa ja veden lirutus. Poisto tehty niin, että pohjalle jää aina 2-3cm vettä pilvipäivän varalle. Ne toimii ihan ok noilla valmiilla 20€ seteillä. Kun pumppu pyörii 6-8t päivässä, niin lopun aikaa nuo kasvaa kuten passiivihydrot. Passiivinenkin vesiviljely on paljon tehokkaampaa kuin mullassa ...

MENI MUUTEN ASIAN VIEREEN TÄÄ KETJU. HAH. OMA KETJUNIHAN TÄMÄ, KUNHAN EI MODERAATTORIT ALA AKKAILEMAAN. MÄÄ SAAN TÄÄLLÄ HUUTAAKIN ...  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

Valaisimet chilinkasvatukseen niin joo!  Ei mitä tahansa neuvoja vinkkejä ja kokemuksia.   :chili:  Mutta helpostihan sä lähit voimaloihin.  :thumbup:

Sinipunaledeistä ei mulla ole kokemusta paitsi yksi kaveri toi mulle kokeiltavaksi sellaisen.  Aivan hirvittävä loiste, ei voi mitään.  Pakko virittää se aika tarkkaan piiloon teltantapaiseen kyhäelmään. Mielenkiintoinen kyllä.  Kulutusmittarin mukaan haukkaa 100W seinästä ja mitähän se vastaisi monimetalliin verraten.  Jää nähtäväksi.


sorrii

Aika vaikea on noita verrata oikeesti. Varsinkin monimetallia! Monimetallihan on tosi hyvä kasvatusvalo kun haluaa isoja tukevia kasveja ... juu. Sadontuotossa natikka voittaa 6-1
Entäs kun tavoite onkin saada kasvit pysymään pieninä kesään asti kotona tasaisesti yli 24 asteen lämmössä ... huh. Mulla muuten on keraaminen MH 315W ja siihen kylmä sekä lämmin polttimo. Viime keväänä kasvattelin taimia sellaisella 3000K polttimolla ja tuli vähän korkeaa kasvua: muutamia raakileita harvakseltaan. Tänä keväänä kokeilen kylmää 4200K ...

Mulla aikanaan oli alkuun kaikenmoisia loisteputkivirityksiä kippareilta ja Bauhausin halpoja listavalaisimia 4kpl rinnan ym. En mä kotona mitään satoa oikein koskaan saanut kuin ikkunoiden lähellä kesällä ja myöhemmin parvekkeella. Ekana kesänä siis oli vielä talossa julkisivuremontti ja koko talo hupun alla  ???
Innostuin sitten hankkimaan käytetyn 250W natikan. Kyllä siinä riemu repesi, kun alkoi tulla ajia jokapuolella keittiössä: Valo oli katossa keskellä huonetta ja tietysti täynnä kasveja koko keittiö ...  ;) ... Sitten vuoden päästä hommasin ensimmäisen Ledin: "kotimaisen" 120W sinipunaledin joka vastaisi ainakin 400W natikkaa. Jotkut lupasi jopa 600W natikan kasvuvoimaa ... hahahaha ... Kivampi sen väri oli kuin itsemurhaoranssi natikka!
Noooo. Myöhemmin opittuani vähän jotain, oon saanut mutun, että kyllä se 120W ledi kuitenkin sitä 250W natikkaa vastasi. Ja pysyi talvichilit kurissa. Tuli jokusia maistiaisiakin välillä.

Mun nyky tyylini on etten kotona yritäkään satoa tuottaa, vaan hyviä taimia vietäväksi mökille ja jokunen parvekkeelle. Pikkutaimet kasvaa kaapeissa ja valtaa pikkuhiljaa kevään edetessä kaikki ikkunalaudat, ne kaapit edelleen, sekä maaliskuun lopulta lähtien myös parvekkeen. Kyllä tässä 48 neliön kaksiossa ~100 taimea kasvattaa ...  8) 8) 8) Max 1000W yritän pitää ...

Ledinauhan ajatus oli ja on toimia koristehyllyn bonchi-valona. Tilasin muuten toiset 5 metriä kylmänvalkoista nauhaa 5€'lla. Varmaan sijoittelen sinipunaa ja valkoista sillee fifty-fifty ja liimailen ne nauhat U-mallisen alumiinilistan sisään niin että on joku 90 asteen valokulma. Ehkä se toimii. Joku virtalähde pitää vielä tilailla ... Ei tämä nauhahomma mikään kiireprojekti ole. Ehkä syksyllä jos oon saanut muuten kämppäni kuntoon, remontit tehtyä ja ylimääräiset rojut jonnekin, niin saatan talvettaa bonchina jotain erikoisempia tai arvokkaampia ...

Tuli muuten idea siitä miten nuo nauhat käytän. Leikkaan sellaista ~15mm leveää U-listaa alumiinista 50cm pätkiksi. Ledinauhaa sopiva pala sisään ja johdot liittimillä molempiin päihin. Teen jonkun helpon kiinnitys koukku-virityksen niihin jotta niitä voi sijoitella vapaasti sen lasihyllyn 20x20mm metallirunkoon. Sitten mulla on sellaisia uudenlaisia nipistimellisiä "sokeripaloja" jotka siis on helppo kiinnittää ja irroittaa. Teen muuntajalta parin metrin johdon jossa on tasaiseti 30-50cm välein haaraliitäntöjä rosvoliittimillä. Voi sitten esim sijoittaa 3 listaa jonkun hyllyn päälle, jotka on peräkkäin pikasokereilla. Molemmista päistä sitten kiinni niihin haaraliittimiin. Ylimääräisissä haaroissa on joku huppu eristeenä ... Virtalähteeksi joku 120W peltihäkkyrä. Silloin voi noita ~7W listavaloja laittaa kiinni  toista kymmentä. Eiköös se kulutus riipu sitten vaan listojen määrästä. Voihan 120W muuntajaan laittaa vaikka vaan 60W edestä valoja ... Oonpa nähnyt sellaisikin ledi-povereita, joissa on säätöpotikka esim. 0-24V tai 0-12V ... Luulen että se toimii käytännössä kuten himmennin. Nuo ledinauhat on himmennettäviä ainakin ...

T: Pelle Peloton
[[jos voisi vaihtaa nimimerkkiä, niin se olisi kiva. Joskus muutama vuosi sitten ajattelin vaihtaa nimeni Hookaksookaks, kun joitakin oikeaoppisia perinnekasvattajia ärsytti suunnattomasti, kun kerroin aina käyttäväni vetyperiksidia kasteluvedessä. Nyt se on jäänyt vähemmälle, mutta aina on varastossa sitäkin ...]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

No mut kyllä nimimerkkiä voi vaihtaa!  Minäkin vaihdoin alun jälkeen kun eka ei ollut tarpeeksi harkittu.  Alkuperäinen jäi kyllä kirjautumisnimimerkiksi.   OT taas.  :-*

sorrii

Mutkun mä en voi: tää sorrii on käytössä mulla jokapaikassa. En mää halua seikkailla netissä jonain mustanaamiona ...  :D .. Tää on niinkuin "oikea" nimi ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

kasvattaja

maaliskuu 23, 2019, 12:29:25 ip #14 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 23, 2019, 13:51:26 ip käyttäjältä kasvattaja
Muoks* Laitan koneelta linkit osasettiin millä saa kasattu laadukkaan lednauhavalon himmennyksellä. Linkissä oleva nauha säätyy pwm- himmentimellä.

Muoks* Laitan ebay linkit myöhemmin :D
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: kasvattaja - maaliskuu 23, 2019, 12:29:25 ip
Laitoin aikaisempaan led- ketjuun linkit millä saa kasattu laadukkaan lednauhavalon himmennyksellä. Linkissä oleva nauha säätyy pwm- himmentimellä.


Vaikka viestejäsi selaa, ei sellaista näy.  http://chilifoorumi.fi/index.php?action=profile;area=showposts;u=11775

sorrii

Ekaksi kysymys: Eikös tuo mun mutu ole jokseenkin oikein, että voisin laittaa vaikkapa 10A tai 8A virtalähteen ledinauhoille, vaikka nauhoja ei olisi kykettynä kuin vaikkapa min. 8kpl/7W. Eihän se ledidriveri enempää tehoa työnnä niille, kun on se nimellinen kulutus ?!? En mä sähköstä mitään tiedä, mutta vasara pysyy hyvin kädessä  8) 8) 8) ... ja kynä ..

En mä ehkä pidä sitä himmennystä kovin tärkeänä, paitsi ehkä virran [= yksikkö: €] säästön kannalta jos on paljon valoja. Mulla oli parhaimmillaa -tai pahimmillaan  ???- 4kpl LedFinlandin 120W akvaarioledejä, joissa on säätöpotikat vieläpä erikseen valkoiselle ja värilliselle valolle. Kun oli taimet ihan pikkuisia ja aika pienissä kaapeissa, ei ollut järkeä polttaa täyedellä 105W teholla. Säätelin niitä välillä niin että värilliset oli täysillä tai melkein, ja valkoiset ~puoliteholla. Silloin kulutus oli 50W luokkaa mikä riitti mainiosti pikkutaimille.
Välillä taas halusin pitää lasikaapin paraatipaikalla edustavan näköisenä, jolloin sammutin tai säädin puolelle teholle ne väriledit.

Kun kämpässä oli 400W natikka ja 6kpl yli 100W ledejä sekä muutamia 20-30W spotteja ja yksi 220W Marshydro, niin alkoi väkisin miettiä onko järkeä tuhlata 40-50€/kk taimien kasvatukseen. Siinä kyllä oppikin vähän jotain. Taimet kasvaa aika vähälläkin valolla kun ei ole tarkoitus että ne valtaa asunnon, vaan mieluummin kasvavat tuuheiksi ja pieniksi. Akvaariolamppujen sinivoittoinen valo oli/on aikas pätevää. Kummallinen ilmiö ja ihan vastoin hamppuhippien oppeja, oli sellainen, että akvaariovalon alla alkoivat chilit kukkia 10cm mittaisina ja tehdä raakileita 20-30cm mitassa/2kk. Mulle siis paras valo on sellainen joka hillitsee pituuskasvua mutta kasvattaa tuuheita tukevia taimia. Sen ekan ledinauhankin otin 1/3 sini/puna-suhteella, kun usein niissä on 1/5 jopa ...

PS. Kyllähän ne "pienet" chinense-taimet esim. kasvoi silti 80-90cm korkeiksi ja yhtä leveiksi, kun joutuivat ikkunan eteen kaapin käydessä ahtaaksi. Enkä alle 100cm ajeja ole juuri joutunut kuskaamaan mökille keväällä. Viime keväänä kuljetin taimet Muuli-kärryllä vaakatasossa! Tomaatit 150cm; ajit 120cm; chinenset 90cm; annuumit 40-80cm mittaisina ...
Mua on joskus naurattanut esim. Chilivaarin lapputestit, kun se arvioi parhaiksi lampuiksi ne joilla tuli eniten kasvua. Mulla ainakin on aina ollut ongelmana liiallinen kasvu. Ehkä liiallinen lannoittaminenkin jonkun mielestä. Liian lämmin asunto ...  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kojootti

Voit käyttää vaikka 50W poweria 5W ledille mutta toisin päin yhtälö ei ole hyvä.

Pitäs alkaa itsekin askartelemaan taimivalo kun sain 30kpl 1W(87lm) 4000K ledimoduuleita johdotettuna yhteen ja 2kpl 20W powerit niille.

Vuorikaskas

huhtikuu 02, 2019, 23:37:09 ip #18 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2019, 20:04:21 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 23, 2019, 00:47:23 ap
Aika vaikea on noita verrata oikeesti. Varsinkin monimetallia! Monimetallihan on tosi hyvä kasvatusvalo kun haluaa isoja tukevia kasveja ... juu. Sadontuotossa natikka voittaa 6-1
Entäs kun tavoite onkin saada kasvit pysymään pieninä kesään asti kotona tasaisesti yli 24 asteen lämmössä ... huh. Mulla muuten on keraaminen MH 315W ja siihen kylmä sekä lämmin polttimo. Viime keväänä kasvattelin taimia sellaisella 3000K polttimolla ja tuli vähän korkeaa kasvua: muutamia raakileita harvakseltaan. Tänä keväänä kokeilen kylmää 4200K ...

---------------

... Sitten vuoden päästä hommasin ensimmäisen Ledin: "kotimaisen" 120W sinipunaledin joka vastaisi ainakin 400W natikkaa. Jotkut lupasi jopa 600W natikan kasvuvoimaa ... hahahaha ... Kivampi sen väri oli kuin itsemurhaoranssi natikka!  Noooo. Myöhemmin opittuani vähän jotain, oon saanut mutun, että kyllä se 120W ledi kuitenkin sitä 250W natikkaa vastasi.


---------------------



Itse vaihdoin taas natikan monimetallipolttimon tilalle vaihteeksi (olohuoneen nurkassa  ;D) ja sävy on ihan OK.  Osram Plantastar ei toki ole kaikkein punaisin, mutta onhan se toki hehkulampusta aika matkan päässä.  Mutta tuo sinipunaledi joka olisi tuossa kanssa valittavissa on kyllä se varsinainen päänsärky!  Eräskin alkoi kiljua välittömästi  kun sitä esittelin että sammuta sammuta!

Ja ihan hirvee se on minustakin. Täytyy kokeilla sitä hyvin verhottuna. Merkitön se on ja 99W näyttää kulutusmiittari.

Auringossa, kuitenkin ja tietenkin, aika vaatimaton ilmestys: https://kimmomanner.kuvat.fi/kuvat/Aloitus2017/Puutarha/_DSC1652.jpg