toukokuu 13, 2024, 22:40:12 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten itse kuivaat chilisi??

Aloittaja Torakka, toukokuu 08, 2007, 12:51:49 ip

« edellinen - seuraava »

vilkku

Ite kuivatan hyötykasvikuivurilla millä myös kuivatan osan mustikoista. Halon pituus suunnassa. En poikittain. 40 astetta niin pitäs pysyä maku tallessa! Muutama päivä niin ovat kuivia.

Whili

Tänä vuonna chilistä jauheeksi projekti sai uuden lisälaitteen kuivurin ja teholeikkurin jatkoksi: kahvimylly



Chilipölyn määrä pieneni huomattavasti kun ei tarvitse leikkurilla silputa jauhoksi asti.


bluesman

 Mun Krupsin mylly on ollut pari kautta käytössä ja pölisee ihan riittävästi jotta en saa kotona sitä käyttää. Otan kuvun pois aina liian aikaisin enkä anna pölyn laskeutua. Oiva kapine muutoin.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 20, 2012, 14:56:09 ip
Tänä vuonna chilistä jauheeksi projekti sai uuden lisälaitteen kuivurin ja teholeikkurin jatkoksi: kahvimylly



Chilipölyn määrä pieneni huomattavasti kun ei tarvitse leikkurilla silputa jauhoksi asti.
Ostin tänään samanlaisen!  :D
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PP

Tuo jauhoi minulla chilit melko sujuvasti, kunnes yritin jauhaa suurempia määriä savurocotoa. Aikasemminkin jotkut sitkeät lajikkeet tökki hieman, mutta savurocoto vetää terät totaalisen tukkoon hetkessä. Hommasin tänä syksynä tällaisen Boschin ja nyt jauheet syntyy puolessa ajassa Krupsiin verrattuna vaikka säiliö on pieni. Pölisee siihen malliin, että teen jauheet hengityssuojaimen kanssa, kun muita ei ole kotona. :)

Whili

Katselin myös tuollaisia Boschin kaltaisia leikkuriterämyllyjä, mutta totesin kuitenkin jauhavan olevan kätevämpi.
Komiasti meni eilinen satsi jauheeksi. Pistin ensiksi rouheeksi isommalla silppurilla ja sitten Krupsilla jauheeksi.
Ja pölyä ei juurikaan tullut. Toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen ostokseeni.

Jahvetti

Mulla kans tuollainen Boschin mylly ollut käytössä nyt pari vuotta.
Erittäin hienoksi pölyksi jauhaa, ja nopeasti. Tosin se pölyongelma on todellinen, pölläyttää käynnistettäessä kannen välistä.
Tosin jauhan aina liesituulettimen alla, niin tuo ei ole niin vaarallista.

Hintansa arvoinen peli. Ohjeissa lukee, että kahden (kahvi)satsin jälkeen pitää odottaa n. 20 minuuttia, että laite jäähtyy.
Olen surautellut kymmeniä satseja peräkkäin, ei ainakaan toistaiseksi ole leiponut kiinni.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

SK

Jos laittaa kostean talouspaperiarkin jauhimen päälle jauhatuksen ajaksi, niin pöly ongelmat vähenee huomattavasti.
Mutta kyllä sitten jauheen purkitus vaiheessa saa kuitenkin sen verran pölyä ilmaan, että nenässä tuntuu...

Jauhimen virkaa meillä on toimittanut monitoimikoneneen silppuri ja hyvin on toiminut.

Noli Me Tangere

Chilit halki ja lankaan roikkumaan. Kuivuneina sitten morttelissa hienoksi. Sen jälkeen aivastellaan vartin verran ja kiroillaan.

Jahvetti

Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - joulukuu 01, 2012, 08:32:26 ap
Chilit halki ja lankaan roikkumaan. Kuivuneina sitten morttelissa hienoksi. Sen jälkeen aivastellaan vartin verran ja kiroillaan.


Tämäkin tietenkin yksi tapa toimia, oma valinta ::)

PP:llä tuo juuri kehumani Boschin kahvimylly ei sitten kestänytkään. Itselläni toiminut/kestänyt ihmeen hyvin.
Ehkä paksulihaiset ja kovasiemeniset pubet oli sille liikaa, itsellä kokemusta lähinnä baccojen, chinensien ja annuumien jauhamisesta.

Sorry PP että suosittelin sutta sulle, ehkä sulla tosiaan oli ns. maanantai-kappale. Tai sitten, joka todennäköisempää, joutui
sinun myllysi "hiukan" isomman sadon kanssa toimimaan.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

PP

Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - joulukuu 03, 2012, 18:16:57 ip
PP:llä tuo juuri kehumani Boschin kahvimylly ei sitten kestänytkään. Itselläni toiminut/kestänyt ihmeen hyvin.
Ehkä paksulihaiset ja kovasiemeniset pubet oli sille liikaa, itsellä kokemusta lähinnä baccojen, chinensien ja annuumien jauhamisesta.

Sorry PP että suosittelin sutta sulle, ehkä sulla tosiaan oli ns. maanantai-kappale. Tai sitten, joka todennäköisempää, joutui
sinun myllysi "hiukan" isomman sadon kanssa toimimaan.


Mistä noista voi ikinä tietää, turha pahoitella. Ei siitä mennyt läpi kuin kilo, jos sitäkään, kuivaa chiliä eikä rocotoissa olut edes siemeniä. Saa nähdä, miten toinen kappale toimii, kun käyn vaatimassa Koneboxista uuden myllyn.

Tunari

Omalla kohdalla chilit pieniksi paloiksi (ja siemenet huoneenlämpöön kuivumaan lajikkeisiin järjestettynä 2-4 vko; loppusäilytys jääkaapissa siemenien osalta [omien 11+ v testien jälkeen itävyys tuntuu olevan huomattavasti parempi kuin huoneenlämmössä säilötyt(??)])..:

Mutt varsinaiset palot, jooh palaset 6-14h hyötykasvikuivurissa ja sitten rouheeksi kahvimyllyllä (tai tuoreena pakkaseen, riippuen lajikkeesta)...