toukokuu 04, 2024, 11:24:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


KEMIRAN HYDROLANNOS KIMPPATILAUS !

Aloittaja cornell, heinäkuu 19, 2007, 12:54:18 ip

« edellinen - seuraava »

juja

Tänne myös 16e paketti. Tiedot yv:llä.

Tulipuna


Kärsä Babar

Tänään käyn postittaan ekat setit. Voin noita lähetystunnuksia ilmoitella sitten niin saa seurattua postin sivuilla, missä paketti kulkee.
Lauantaisin Tampere-Hämeenkyrö välillä voin kotiinkuljetellakkin.
Lisää tilauksia otetaan vastaan.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Miksaa

Kärsä, ison satsin ostit...

Mä saan Vaasan Agrimarketista sitä hydrolannoitetta suoraan varastosta. Tänään oli tullut niitä 25kg säkkejä. Salpietari pitäis vaan tilata erikseen. Jos sulla jää sitä yli (kuten sillä edellisellä myyjällä) niin mä voisin ostaa sitä sit.

Pitäis vaan ensin kartoittaa Vaasan tilanne, olisko menekkiä, niin säästäis porukka postareissa...

Paljos muuten niissä tilauksissa oli rahtia? Koska, nyt sitä sais suoraan hyllystä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Kärsä Babar

En tiedä vielä joutuuko rahdista maksaan, ei ole laskua tullut vielä. Salpietaria ei taida jäädä yli ku mitoitin ne tarkkaan.
Miiteistäkin saa toki ilman postikuluja vaan kun rahaa perseensä paikalle. Itse oon aikas useissa miiteissä ollut.

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Arto


Pitää laittaa kiitos Kärsälle ja teille muille aktiivisille jäsenille, jotka jaksatte auttaa muita ja hoitaa näitä kimppatilauksia. Lisäksi on mukava ja hyödyllistä lukea teidän kommentteja täältä Chilifoorumilta.

Kiitoksin
Arto


Dazzler

Suuret kiitokset Kärsä Babarille lannoitteista


Epäilyttävän näköiset jauhepussit saapuivat tännekin  ;D

ippemopo

Jees, täältä myös suuret kiitokset Kärsälle! :)

Toxie

Voisin kanssa ottaa 16€ paketin, laitan tiedot yv:llä.

Dazzler

Miten nämä saisi parhaiten liukenemaan veteen?
Tein juuri ensimmäiset hydrolannos mehut ja reson pohjalle jäi liukenematonta lannoitetta.


Ensiksi laiton lannoitteet (60ml hydrolannos & 20ml salpietari) 0,5litran pulloon ja lisäsin lämmintä vettä ja heiluttelin pulloa mutta ei kyllä kovin hyvin liuennut veteen.
Vai liukeneeko ne loput sitten sieltä reson pohjalta ajan myötä

Kärsä Babar

Kyllä ne liukenee ittekseen. Tuskin kovin kauaa edes kestää.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Arto

huhtikuu 24, 2009, 11:41:10 ap #71 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 24, 2009, 11:46:46 ap käyttäjältä ArVu
Lainaus käyttäjältä: Dazzler - huhtikuu 23, 2009, 23:35:33 ip
Miten nämä saisi parhaiten liukenemaan veteen?
Tein juuri ensimmäiset hydrolannos mehut ja reson pohjalle jäi liukenematonta lannoitetta.

Ensiksi laiton lannoitteet (60ml hydrolannos & 20ml salpietari) 0,5litran pulloon ja lisäsin lämmintä vettä ja heiluttelin pulloa mutta ei kyllä kovin hyvin liuennut veteen.
Vai liukeneeko ne loput sitten sieltä reson pohjalta ajan myötä


Minulla liukemiseen meni ainoastaan hetki ja käytin kylmää vesijohdosta tulevaa vettä. Voisiko tuon sekoituksen väkevyys vaikutaa liukemiseen? Minulla perusliuos on 1dl hydroa/ 1l vettä ja toinen liuos 0,5 dl salpietaria / 1l vettä. Näistä annostelen tarpeenmukaan resoon ja kasteluvesiin.

TurboPuberteth

huhtikuu 24, 2009, 11:59:43 ap #72 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 27, 2009, 23:37:23 ip käyttäjältä TurboPube
Miltäköhän sivullisen silmään näyttää kun on hirmu lauma ukkoja ostamassa valkoista jauhetta (auton) peräkontista? ;D Tämä viesti tuli kirjotettua kun lueskelin noita ensimmäisiä sivuja..vahingossa siis kirjotettu:D:D:D

Chilivaari

huhtikuu 24, 2009, 12:06:05 ip #73 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 24, 2009, 12:09:40 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Dazzler - huhtikuu 23, 2009, 23:35:33 ip
Miten nämä saisi parhaiten liukenemaan veteen?

Kai tuosta jossakin on viralliset ohjeetkin?

Minulla muodostui jonkinmoista "sakkaa", vaaleita höytyviä, kun sekoittelin kaikki yhdessä. Sitten aloin tehdä hydrolannoitteesta väkevän varastoliuoksen 1:5. Tästä sekoitan käyttöliuoksia veden kanssa ja siihen lisään salpietarirakeet. Hyvin sulavat ja nopeasti.

Janne

Nuo ovat samaa kamaa kuin Nutriforten pikkupurkeissa myytävät. Sekoituksessa olen huomannut olevan ensiarvoisen tärkeää sen, että tehdään molemmat liuokset ERIKSEEN. Jostain syystä eivät liukene kunnolla jos molommat heittää samaan pulloon, vaan sakkaantuvat aika pahasti. Omiin pulloihin kun laittaa niin liukenevat hetkessä.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Eltax

Ajattelin käyttää hydrolannosta ja salpietaria chilien lisäksi tomaatin ja lehtisalaatin vesiviljelyssä.

Osaako kukaan antaa vinkkiä, minkä verran noita kannattaa annostella tomaatille ja salaatille? Tomaatin olen käsittänyt kasvavan samoilla litkuilla kun chilitkin, mutta tuon salaatin kanssa olen täysin hukassa =)

99

Hei ottaisin 16€ paketin jos löytyy vielä. Tiedot tulee yv:nä.

ajke

Lainaus käyttäjältä: Eltax - huhtikuu 25, 2009, 15:14:37 ip
Ajattelin käyttää hydrolannosta ja salpietaria chilien lisäksi tomaatin ja lehtisalaatin vesiviljelyssä.

Osaako kukaan antaa vinkkiä, minkä verran noita kannattaa annostella tomaatille ja salaatille? Tomaatin olen käsittänyt kasvavan samoilla litkuilla kun chilitkin, mutta tuon salaatin kanssa olen täysin hukassa =)


Mulla kasvoi viime kesänä (ja toivottavasti tänäkin) tomaatit samassa hydrossa chilien kanssa. Ja kumpiakin tuli enemmän kuin odotin. Salaatille annoin muistaakseni puolet hydrolantaa ja puolet typpeä. Eikä kasvanut. Hentoja, vaaleita lehtiä harvakseltaan. Eli älä tee näin.

Dazzler

Lainaus käyttäjältä: Cornell
Lannoitusohje:

Hydrolannos 1 ja CaNO3 painavat kummatkin n. 1 kg/litra eli desi painaa 100g ja 10 ml painaa 10 g

Hydrolannos 1 : mittaa 100g eli desi jauhetta ja liuota se litraan kuumaa vettä... tuloksena saadaan stokkiliuos jossa on siis 10g kamaa /desilitra...

CaNO3: sama homma

Lannoitevahvuus:

Hydrolannosta 5-15 g/10 l eli 0.5-1.5 desiä (10 -150 ml) stokkiliuosta 10 litraan vettä
CaNO3 0-5 g/10 l eli 0-50 millilitraa stokkiliuosta 10 litraan vettä

Ehdotus vegeen:

Hydrolannosta 6 g eli 60 ml / 10 litraa vettä
CaNO3 4.5 g eli 45 ml / 10 l vettä

Tulos N 104 P 36 K 150 ... jne ppm 413

Ehdotus sadotukseen:

Hydrolannosta 8.5 g eli 85 ml / 10 l vettä
CaNO3 3.5 g eli 35 ml/ 10 l vettä

Tulos N 104 P 51 K 213 ... jne 487  jos on liian vahvaa niin laimenna toki !!


Lainaus käyttäjältä: puuhis - syyskuu 12, 2007, 14:28:02 ip
Lukasin tarkemmin tuon Cornellin ohjeellisen lannoitusneuvon ja on mun mielestä kans aika stydit, varsinki typen osalta. Tulee reheviä heikkovartisia taimia jos antaa liikaa sitä N-Ca osaa(Näin kävi itelle.)
Suosittelisin taimille vaan 1...1,5g sitä N-Ca:ta. Isommillekkaan puskille en oo antanut yli 3,5g, edes tomaatille! Ja kasvu on ollut hyvin vehreää. Hydrolannoksen osalta Cornellin ohje on jees:)

Ite lanttasin emoliuokset 30% niin saa kerralla molommat nesteeksi.
1kg + 2,35 litraa lämmintä vettä ja 0,5kg + 1,2l

Iso käsi lannoitteesta, Cornelille ja välityksestä Calmille! Kiitos


Cornellin ohjeilla Typen ppm on 100, joka ei kyllä tomaatille missään nimessä pitäisi liikaa pitäisi olla

Tässä tomaatin lannoituksesta:

General guidelines for amount of fertilizer to use








Stage of GrowthNitrogen (ppm)Total dissolved solids (TDS) (ppm)Electroconductivity (EC) (mmhos)
Germination to first true leaf fully expanded50450-5500.6-0.7
First true leaf to third true leaf fully expanded50-75550-6000.6-0.7
Third leaf to transplant75-100600-8000.7-0.9
Transplant to second cluster set100-125800-1,1000.9-1.8
Second cluster to topping125- 2001,100-1,6001.8-2.2


Greenhouse Tomato Handbook - http://msucares.com/pubs/publications/p1828.htm

Chilivaari

Tuotapa juuri tarkoitin, kun ohjeita kyselin.  :)   Erilaisia mielipiteitä löytyy. Mitä noista noudatan?

Aloittelija kaipaisi selkeitä ohjeita, joita tarkasti noudattamalla onnistuu. Kokenut lannoittaja taas ei halua sellaisia antaa, koska hän tarkkailee kasvejaan ja lannoittaa tarpeen mukaan. Valo, lämpö, ikä ja lajike vaikuttavat ravinteiden tarpeeseen. Cornellin ohjeet olivat kasvihuoneessa ja putkihydrossa kasvaville chileille. Valoa ja lämpöä riitti. Puuhiksen kasvatuspaikasta en tiedä.

Varastoliuosten teko tuli kuitenkin selväksi. Hydrolannos liukenee jopa 1:3 veteen. Itse olen käyttänyt desin jauhetta puolen litran pulloon, koska viisinkertainen annos sopii mittalaitteilleni paremmin.

Olen nyt parin kuukauden ajan käyttänyt hydrolannosta mullassa eteläikkunalla. Vesiviljelyä en ole koskaan harrastanut.  Näin lyhyellä kokemuksella ei tietysti pitäisi sanoa mitään, varsinkin kun aikaisemmat lannoituskokemukseni ovat viime keväältä  Puutarhan Kesä lannoitteella. Kun ei asiasta juuri mitään tiedä, siitä voi puhua vakaumuksen syvällä rintaäänellä. Myöhemmin saattaa epäilys pyrkiä pintaan.

Hyvin ovat kasvaneet. Chilit ovat terveitä, reheviä, tumman vihreitä. Ne kukkivat runsaasti tullessaan siihen ikään ja kukinta onnistuu, kunhan valoa riittää. Ei siis valittamista. Samalla tavalla kasvatus onnistui viime keväänäkin, kun lannoitteena oli Puutarhan kesä. Ehkäpä salaisuus on siinä, että käytän hydrolannosta suunnilleen samoilla pitoisuuksilla kuin viimekesäinen lannoitteeni. Eroa ei siis pitäisikään olla. Tarkasti tuoteselosteita tutkien Puutarhan Kesästä puuttuvat rikki ja magnesium, joita hydrolannoitteessa on aika paljon. En ole kuitenkaan löytänyt tietoa, että chilin kasvatuksessa tarvittaisiin niitä. Mullassa kasvatus antaa myös anteeksi joitakin lannoitteen puutteita, kun mullassa voi olla korvaavia aineita.

Kun hydrolannosta laittaa gramman eli millilitran ja salpietaria puolikkaan litraan vettä, ollaan lähellä Puutarhan Kesän pitoisuuksia. Nutriforten ohjeista luin, että kukintavaiheessa voisi vielä lisätä typen määrää. Kokeilinpa hetken aikaa sellaista, mutta se ei minun chileilleni sopinut. Niihin alkoi tulla pitkiä hentoja versoja. Pysyn siis hyväksi todetussa. Sellaiseen päätelmään olen tulossa, että tärkeämpää kuin ravinteiden määrä on niiden keskinäiset suhteet. Tuota käsitystä vahvisti Aji Cristalilla tekemäni "lehtien käpristyskoe". Kun täällä oletetaan, että lehden reunojen ylöspäin käpristyminen johtuisi liiallisesta lannoituksesta, annoin muutaman kerran Cristalille kuusinkertaisen annoksen lannoitetta. Se voi paksusti, lehdet sileitä, voimakas kasvu, kukkii hyvin ja chilejä muodostuu lähes joka kukasta. Annoin lannoitetta vain tiivistäen sen koostumusta, mutta pidin N-P-K suhteet samoina. Toisin sanoen sekoitin vajaaseen pariin desiin litran annoksen.

Pubescenseille olen antanut vuoroin vettä ja lannoitevettä, kun kuvittelen, että ne ovat tottuneet vähempään. Tähän asti parhaaseen tulokseen johti kuitenkin kokeilu, jossa Rocoto sai 2/3 hapanta turvetta ja 1/3 hyvää multaa ja näiden kerrosten väliin ripottelin kananP:tä. Sitä olen kastellut vain vedellä. Toisaalta ne kyllä näyttävät kasvavan kovallakin lannoituksella, samalla kuin muutkin. Satoisuudesta ei minulla ole vielä havaintoa näistä lannoitetuista.

Salaatin lannoituksesta löysin Kekkilän sivuilta jotakin. Siinä todettiin, että typpi on myrkkyä salaatille ja jää lehtiin aiheuttaen nitraattimyrkytystä vielä sen syöjillekin. Salaatin lannoitteessa pitäisi olla ainakin kaksi kertaa enemmän kaliumia kuin typpeä. Tähän päästään hydrolannoitteella esimerkiksi laittamalla 1,5 ml hydrolannosta ja 0,5 salpietaria litraan tai ehkä puoleentoista, jos väkevyys on pahasta. Samantapaista suhdetta muuten suositeltiin tomaatillekin. Varovasti siis sen salpietarin kanssa. Minä sain sen runsaalla annostelulla yhden chinensen kasvun pysähtymään pitkäksi aikaa.