Ihan hauska lajikehan tämä. Tuli idätettyä tänäkin vuonna. Vastaavat tulettomat tai melkein tulettomat baccatumit on yleensä palleroita tai kelloja, piispanhattuja, ameeboja...
Mä olen oppinut vuosien varrella varomaan omia aistejani tuon tulisuuden suhteen, kun esim. mun äitini on pari kertaa sylkeny tulta kun annoin maistaa: "Ota vaan, ei siinä oo yhtään poltetta ... " [Champion, PI441551, Ubatuba yms.]
Kaleidoskopissakin oon (jopa itse] havainnut poltetta joskus syksyllä parvekkeelta, kun ovat kypsyneet kylmässä. Luulen niin. Samoin on muuten tullut yllättävästi tulisuutta myös Lombardoon, kun oon säilyttänyt pidempään jääkaapissa ... Siitä oon varma.
Mun tytöntylleron tyttärien ristiäisiin multa tilattiin voilepäkakut, kerran. Sattui olemaan juuri silloin sopivasti muutama Kaleidoskopin hedelmä ja uskaltauduin monta kertaa maisteltuani leikkaamaan niistä reinkaita koristeeksi niihin kakkuihin. Oletin vieraiden uskovan silmiään ja varautuvan että voi olla polttavaa. Keneltäkään en saanut kuitenkaan kommentteja ja jäi epäselväksi olisiko joku herkkä voinut niissä aistia jotain "tsiliä" ja olisivatko ehkä jotkut poimineet ne renkaat kohteliaasti sivuun ... Kakkuja muuten kehuttiin, tietysti ...
Tuskin tätä(kään) lajia paljon säilömään viitsii ruveta. Kuivattunakaan en oikein keksi käyttöä. Hyvää vihannesta leivälle ja salaattiin!
Viime kesänä kasvattelin myös PI260460, joka on yksi tulisimmista baccatumeista. Ne hedelmät olivat aika samannäköisiä kypsinä. Tein hauskan kokeilun kun pidettiin taas juhlia mökillä [sisko 60v]: Laitoin kulhoon sekaisin Kaleidoskopia ja PI260460. Vieraita oli ruokapöydässä 12 henkeä eikä taaskaan kukaan kommentoinut chilejä - kaikki syötiin!?! Näyttää siltä, että ihmiset vaan ei kehtaa kommentoida vaikka polttaisivat suunsa ... Eikä sitäkään erikseen mainita jos ei ...