Odottelen kyllä innolla, että nuo 2 vanhinta podia kypsyvät loppuun, niin saa siemeniä jakoon. Ei pitäisi olla päässyt risteytymäänkään, enkä toisaalta ole ihan varma kuinka hyvin se edes risteytyisi, vaikka 24 kromosominen onkin.
Sinäänsä ihan hupaisaa, että olen tilannut siemenet pari vuotta sitten, kun ekat kauppachilini olin saanut "kasvatettua". Tuolloin ei ollut mitään käsitystäkään, että mitä tilasi. Vasta keväällä kun olin onnistunut yhden idättämään, niin aloin tajuta, että tässä pussissahan lukee jotain ihan muuta kuin muissa. Sinäänsä oikein sopiva lajike, että kiinnostaa muutenkin enemmän chilit kasvina ja hydro yms kikkailun kohteena, kuin valtaisina satoina.
Et ehkä arvaakaan miten erikoista ja harvinaista (!) chiliä tuossa kasvatat! Näitä ei todellakaan maailmalla kasvata moni. Ei ole liioiteltua verrata tätä siihen, että kasvattaisit saimaan norpan poikasta. Kotonasi kasvaa, kuten villichilien kohdalla yllättävänkin usein, uhanalainen ja jopa sukupuuton partaalla oleva, huonosti tunnettu kasvi. Jokainen saamasi siemen on sikäli arvokkaampi kuin voisi kuvitellakaan. Sitä en kyllä itse tajua, miten helkkarissa näin merkillinen, vain tiedepiireissä vähän tunnettu lajike pääsi hetkeksi ns. "yleiseen myyntiin" siemenkaupassa!!

No, se on suomalainen ilmiö. Fataliin siemenkaupan kautta on moni todella harvinainen ja ainutlaatuinen chili (Aji Cristal selkein esimerkki) päätynyt suomessa paikallisesti yleiseksi ja jopa parhaimmillaan kauppojen hyllyille!

Toisin sanoen: kasvatat nyt suurharvinaisuutta, jolla on jopa tieteellisesti suurta arvoa. Kasvisi saattaa hyvinkin elää jopa kymmeniä vuosia, kuten ne luonnossa tekevät. Siitä kannattaakin pitää erittäin hyvää huolta. 22795 ei ole ehkä aivan kaikkein harvinaisin yhteisössämme kasvatettu chilikasvi, mutta se kyllä kuuluu ehdottomasti sinne järeään sarjaan. Jos heitän ihan hatusta vaikka näin, lajien harvinaisuus/arvokkuusnumeroilla (jos moista termiä voi edes käyttää):
10: c.caballeroi, c.hunzikerianum, c.friburgense, yms... : villichilit, joita on ainakin nykyisellään käytännössä mahdotonta löytää harrastajakasvatukseen.
9: c.parvifolium, c.buforum, yms: villichilit, joiden saatavuus on äärimmäisen vaikeaa, mutta muutamat avainhenkilöt maailmalla (suomessakin) ovat päässeet kokeilemaan niitä.
8: c.tovarii, c.lanceolatum, yms: villichilit, jotka ovat erittäin harvinaisia, mutta joita suomessakin on jo joillakuilla kasvatettavina.
7: c.baccatum var. baccatum, c.cardenasii, c.eximium, c.praerermissum, jne. : harvinaiset villichilit, joilla on harrastajayhteisössä jo jonkinlaista pientä menestystä.
6: Yleisemmät villichilit ja harvinaisemmat jalostetut chilit...
Jne.
CGN22795 kuuluu oman arvioni mukaan tuolla skaalalla jonnekin luokkaan 8. Siitä kannattaa olla ylpeä!