maaliskuu 29, 2024, 06:46:00 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tuoreesta chilistä jauheeksi, kuvitettu ohje.

Aloittaja Caderusso, elokuu 26, 2010, 15:41:43 ip

« edellinen - seuraava »

Caderusso

No, huomasin kyllä että täällä on eri kiinteä topicci "Chilin kuivatus".
Laitan nyt kuitenkin oman ketjun tänne joka toimii aloittelijan näkökulmasta hyvin.

Eli mullahan oli bubblerissa tuo yksi pirun iso Anaheim-puska ja kun piti valita tarkoin mitkä kasvit otan sisälle talveksi, Anaheimin kohtaloksi jäi kuolema syksyn ilmastossa, kunhan ensin ehdin korjata siitä sadon.
Arviolta podeja tuli joku 1-1,5 kg ja näistä oli tarkoitus tehdä chilijauhetta, joten itse etenin seuraavaa reittiä.

1. podit halkaistaan pitkittäin kahtia. Siemeniä en aikonut säästää joten halkaistut podit siemenineen uunipellille.



2. uuni "yläala"-lämmölle 50 asteeseen. Pelti chileineen uuniin ja puulusikka tai vastaava uunin oven väliin jotta ilma liikkuu. Jo 3 senttimetrin rakokin riittää mainiosti. Ilma kyllä ehtii liikkua. Sitten joku kello huutamaan noin 14-16 tunnin päähän ja kellon huutaessa chilit pois uunista, jolloin välitilanne näyttää suunnilleen tälle:



3. Kotoa jos (toivottavasti) löytyy jonkinlainen moulinexi tai yleismonitoimikone, niin chilit sinne jotta niitä saadaan vähän pienemmiksi palasiksi. (kyllä kyllä, tiedän että moulinex on merkki eikä laite..) ;)



4. Minuutin jauhatuksen ja hirvittävän kolisevan metelin jälkeen (josta tulee mieleen "will it blend?" -pätkät) chili näyttävät suunnilleen tältä ja nyt voi alkaa ihmetellä mihin helvettiin se 1,5 kiloa hävisi  ;D



5. Sitten esiin Braunin kahvimylly! Muunkin merkkinen kahvipapumylly käy ihan yhtä hyvin :) Itse jouduin tuolla chilimäärällä täyttämään myllyn kahdesti. Tässä vaiheessa kannattaa ehdottomasti laittaa pärstään kiinni jonkinlainen hengityssuojain. Itse sidoin kaulahuivin pääni ympärille ja kaivoin kaapista uimalasit vielä silmille  :D Onneksi ovikello ei soinut silläaikaa kun olin noissa pukineissa, olisi varmasti tvlupatarkastaja/kerjäläinen/kaupustelija ihmetellyt että mitä helvettiä täällä tehdään. Housuja ei tarvitse pitää tässä vaiheessa. Itse tuskin koskaan pidän kotona ollessani housuja jalassa.. joo.. mutta palatakseni aiheeseen:



Ja sitten huudetaan simsalabim! ja olemme juuri semiautomaagisesti muuttaneet 1,5 kiloa chilejä noin 100 grammaksi chilijauhetta  ;D



Omatekoinen jauhe maistuu lähes aina hyvältä  ;)

Inca

Oioi, hyvä ohje! Naureskelin tuolle housukohdalle  ;D Peukkua tälle!

Rince

Uunissa on tainnut olla lämpöä hieman enemmän kuin 50 astetta, kun chilit ovat noin tummuneet? Se uunin oma säätönamiska voi helposti näyttää 10-15 astetta väärin. Itselläni chilit säilyttivät kyllä värinsä kuivattaessa uunissa.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Rince - elokuu 26, 2010, 16:13:41 ip
Uunissa on tainnut olla lämpöä hieman enemmän kuin 50 astetta, kun chilit ovat noin tummuneet? Se uunin oma säätönamiska voi helposti näyttää 10-15 astetta väärin. Itselläni chilit säilyttivät kyllä värinsä kuivattaessa uunissa.

Tätä pohdiskelin itsekin, että se uunin oma termostaatti ei läheskään aina toimi niin kuin pitäisi. Jauheesta tuli hieman savuisen makuista, mutta silti todella hyvää. Tämä oli mun ensimmäinen kokeilu kuivattamisesta, joten olen jokatapauksessa tyytyväinen lopputulokseen :)

masaiman

elokuu 27, 2010, 19:35:41 ip #4 Viimeisin muokkaus: elokuu 27, 2010, 19:38:21 ip käyttäjältä mattson
Tosta monitoimikoneesta sain idean, ja kun sattumoisin kaapista löytyi pariakin lajia kuivattuna niin päätin kokeilla:

Tollasella saapi aikaan suoraan sirotinvalmista jauhetta kunhan jauhettava chili on vaan tarpeeksi kuivaa. Just jatkoin hiukan Nagajauhetta Championilla ja mahtavasti onnistui.(oma kone tosin musta, mutta tokkopa vaikuttaa lopputulokseen..) Hyvän näköstä kun yliääninopeudella pyörivä terä pitää koko jauheen lennossa lasissa:)
Nyt vaan odottelemaan että just tiskattu lasi kuivuu että pääsen jauhamaan lemon dropit.

Ilmainen vinkki: ÄLÄ HELVETISSÄ AVAA TON KANNEN KORKKIA JOS KONE KÄY! Yritin vauhdista lisätä pari palkoa koneeseen... Vieläkin huulia polttaa... ja kyseessä oli siis champion... Naga=kyynelkaasu?

Rundari

Ja kannattaa koneen pysähtymisenkin jälkeen venailla muutama minuutti, ainakin oma kahvimylly pistää erittäin hienoa pölyä leijailemaan.

Tomppa

Höpöhöpö  ;D

vähän jos kutittaa tai aivastuttaa niin kuuluu asiaan..ja pöly laskeutuu...

löysin porukoiltani semmoisen noin 8 vuotta vanhan tehosekoittimen missä on 25 cm terä halkaisijaltaan..

murskaa kaiken mahdollisen ja mahdottoman...
  täytyy koittaa ruinata lainaan  ;D ;D


kahvimyllyä ajattelin ostaa..toisaalta kun tarvin niiiiiin paljon muuta sekoittajaa/isoa " blenderiä"

että tuo voi jäädä pieneksi..

toisaalta jauhaako kahvimylly paremmin....  kyllä.  :-\


nyt jos jollain on lahjoittaa mulle ja kihlatulleni omakotitalo ISOLLA keittiöllä niin saa infota....  :'(

tila loppuu prk!... :'( :'(

keto

Itse kuivailen chilit yleensä kokonaiseen olomuotoon ja purkitan kuivatut sellaisenaan (optimaalisesti umpiopurkkiin silica gel-pussin kera). Jauhan sitten tarpeen mukaan pienemmissä erissä käyttöön, väittävät että aromit säilyvät paremmin näin. Ainakin itse olen huomannut omassa kokkailussani tämän olevan erittäinkin toimiva metodi, jauhelahjoitusten uhreilta on tullut samansuuntaista kommenttia.
CAVOK

masaiman

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - elokuu 27, 2010, 21:37:40 ip
toisaalta jauhaako kahvimylly paremmin....  kyllä.  :-\


Hiukan jättää joo hiutaleiseksi tuo blenderi ainakin noi pitkulaisemmat podit. Siivuina kuivatusta Championista (päärynämäinen) teki ihan pölyä.

Larski

Vallan pätevän olonen ohje. Justiin kans jauhoin aamulla kuivumaan laittamiani chilejä, ihan morttelilla kylläkin. Myllyn ostaminen alko taas tuntua vähä houkuttelevammalta ku keittiössä aikansa köhi pölyjä kitusistansa ja tuskaili nagalastua silmässänsä tohtimatta yrittää saada sitä chilisillä käsillään pois. Loppujen lopuksi alistuin vetämään suojavermettäki päälle. Oli jossaki määrin höynä olo huivi naamalla ja aurinkolasit päässä puoliltaöin hinkata morttelia ku vaimo tuli keittiös käymään. Caderussolta ehkä pitää ottaa jatkossa mallia ainaki noitten uimalasien osalta, astetta vakuuttavampi varuste.

Joo'o. Pääpointti tässä oli ehkä se, että jauhaminen onnistuu vallan hyvin ilman hienoja masiinoitaki. Kivinen mortteli ja jauhosiivilä pelitti mulla jälleen ihan riittävän hyvin. Henkilökohtaista mukavuutta voi tietysti lisätä tai ainaki epämukavuutta vähentää hommaamalla hienostuneemmat aparaatit.

sammal

Itsellä on obh nordica mylly.
Myydään nimellä kahvi mylly.
linkki--> http://www.onoff.com/online/fi/inet.nsf/vProd/50481?opendocument&markID=29-40-10

Tuohon kuvun ylä osaan tarttuu kuivattujen chilien jauhamisesta erittäin hienoa jauhetta joka on koostumukseltaan perunajauhoa ja tuonne alas jää se siemenmurska sotkuinen huonompilaatuinen jauhe.
Olen kaapinut eri jauheet eri purkkeihin.

Toi on vähän pienehkö mutta kokonaiset chilit sinne vaan  niin täyteen kun menee ja muutaman minuutin surrauksen jälkeen saat n 1kukku ruokaslusikallisen hyvää jauhetta ja sitä sotkua jonkin verran joka on sekin hyvöä mutta karkeampaa.

THä

Mikä muuten on pointti kun monissa jauheohjeissa kehoitetaan siemenet poistamaan? Itse en ole koskaan jauhetta tehnyt, ainoastaan kuivannut ja sitten sormin murskannut kuivia podeja ruokaan mielen mukaan. Enkä siis ole siemeniä poistanut tai muutakaan. Helposti nuo kuivat menevät ihan riittävän pieneksi puruksi sormissa. Kädet kannattaa pestä ennen nenänkaiveluita...

masaiman

Liekö jollakin muulla jokin muu agenda siihen, mutta itse huomasin viime syksynä kuivatellessani tollasella yleiskasvikuivurilla, että siinä kuivatessa, varsinkin ritilöitä koneesta poistaessa, suurin osa siemenistä ravisee kuivurin pohjalle ja lämpöelementtiin. Itse tykkään kuivata palot halkaistu puoli alaspäin. Tuntuis kuivuvan paremmin. Toinen mitä huomasin oli että jos blenderillä jauhettaessa ei jauha kovin kauaa jää siemenet isommiksi osiksi kuin itse chili ja näinollen hiljalleen kertyy sirottimeen kun ei mahdu ritelistä läpi ja tukkii sen. Tulipa pötkö.... Siis tekstistä...

linker


Kuinka paljon tavallinen kiertoilmauuni kuluttaa sähköä, kun sitä käytetään 50 asteella
kuivattamiseen ?



MrFrost

Lainaus käyttäjältä: linker - maaliskuu 01, 2011, 13:11:31 ip

Kuinka paljon tavallinen kiertoilmauuni kuluttaa sähköä, kun sitä käytetään 50 asteella
kuivattamiseen ?





En osaa sanoa, mutta veikkaisin, että enemmän, kuin hyötykasvikuivuri.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

BlackWolf

Alku postaukseenhan voisi lisätä siemenistä, että eihän niitä edes kannata poistaa. Tulevat kuivatuksi sitten samalla, jos varastoida meinaa. Tehokkaampaa kuin joku talouspaperi tms. systeemit. Ei homehdu ja itävyys ei kärsi noin matalista lämpötiloista ainakaan oman kokemuksen perusteella.
Pessimisti ei pety koskaan

Jahvetti

En ole törmännyt sellaiseen, että siemenet jauhautuis huonommin.
Itellä Boschin kahvimylly. Kun ei ihan täyteen tunge niin 20, max 30 sekuntia jurnuttaa niin on hienoa pölyä.
Tosin aika pieni määrä mitä kerralla saa jauhettua. Käyttöohjeessa vielä sanotaan että jos on käytetty kolme kertaa peräkkäin niin täytyy pitää tunnin tauko. Juu en oo pitäny. :)
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

linker



bamix myllyineen on vielä postissa, mutta tuota Moulinexiä parempaan jauhinkoneeseen en ole vielä
törmäännyt. Eikä vähään aikaan tarvitsekaan, kun noita on kolme kappaletta jemmassa.
ja värikin on oikea  :)




Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

InkRose

Hohhooo, pitääpä katsella josko äiskällä on vielä tuo koneensa tallessa. Saman näköinen muuten, mutta väri oli valkoinen. Voi tietty olla ettei jouda ennakkoperintönä ihan vielä... ;)