maaliskuu 28, 2024, 15:29:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Helsingin raflat

Aloittaja theBro, tammikuu 24, 2004, 22:03:49 ip

« edellinen - seuraava »

Visa

Tässä tulisia ravintola kokemuksia Jyväskylästä. Olin kerran olisko ollut
-90 luvun alkupuolella ammattiosastomme kesäretkellä. Menomatkalla tietysti tuli nautiskeltua virvokkeita. No siitähän tietenkin tulee jossain vaiheessa pirunmoinen nälkä. Ja eikun syömään ja eka ravintolaan mikä vastaan tuli. En muista ravintolan nimeä. Kävin pöytään istumaan ja olin ainoa asiakas siellä, sitten ruokalistalta tilaamaan jotain härkäruukkua.
Tilasin myös ruokajuomaksi pari isoa olutta. Vihdoin ruokani tuli ja se oli pirun kuumaa ainakin tuntui siltä, vaikka kuinka puhaltelin sitä niin ei se jäähtynyt, oluttakin meni monta tuoppia. Ruokaa jäähdytellessäni lueskelin ruokalistaa ja ihmettelin mitä joissain annoksissa oli liekin kuvia.
Sitten se vihdoin selvisi se oli ruokalistan alareunaan kirjoitettu pienellä, ruoka on  voimakkaasti maustettu. Urhoollisesti yritin syödä annoksen loppuun, kun lapsena on opetettu, että lautanen pitää syödä aina tyhjäksi.
En syönyt annosta loppuun, kun nielu oli suorastaan tulessa. Varmaan ravintolan henkilökunta löi vetoa keskenään miten paljon pystyn annostani syömään. Semmoinen ensi kokemus tulisesta ruoasta. Nyt kyllä moinen annos menisi melko varmasti ilman suurempia irvistelyjä.  :x

Visa

Edellinen juttu piti laittaa Jyväskylän rafla sivulle, mutta meni Helsinkiin aloittelijan kömmähdys :oops:

Poppamies Tuliliemi

:lol:
Tuo Visan juttu sai kyllä naurua aikaan... Vaan taitaapa kuvata "normaalien" suomalaisten suhdetta chiliin vielä tänäkin päivänä, vaikka edistystä lienee tapahtunut  :wink:
"In sudore vultus tui vesceris pane"

Amd

kävikö joku testaamasa ton tony's delin rocotosalsan, vai jäikö vaan puheeksi?

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "Jonne"runeberginkadulla töölöstäpäin ku laskeutuu, ni just ennen mannerheimintietä on joku kiinalainen, nimeä en muista  mutta tilasin eilen kanaa kung-po ja jälkeenpäin huomasin et siel ois ollu vaihtoehtona mieto, keskitulinen, tulinen ja extratulinen.. nokun en ajoissa huomannu mitään sanoo ni sieltä tuli mieto..

mietoki on sellane, et se sais varmaa heikommat varpaillee.. enskerralla astetta enemmän nostetta ja kokeilis keskitulista ;)

annos makso mukaan otettuna 6,5e ja siin oli kyllä syömistäki :)

murmeliini

Helsingissä manskun namaskaarissa saa todella tulista kanaa. Mieheni otti sitä ekalla kerralla ja tarjoilija muistutti että se on sitten tulista  :lol:  se todellakin oli tulista...voi veljet! kyllä upposi naanleipää, vettä ja riisiä  :D  minä söin leivän palan joka oli mieheni lautasen reunalla ja siihe osui kastiketta ja mun suu oli tulessa viel kotimatkalla   :lol:  mä en olis selviytynyt siitä annoksesta mutta mies urhoollisesti selviytyi.
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

Aji Inferno

Peshawar on tunnettu myös luomuruokaravintolana. Ravintolan menu on, odotetusti, varsin Intialaistyylinen, mutta omaperäisiäkin piirteitä löytyy. Aivan erinomaiset talon omat leivät käyvät esimerkistä. Esimerkiksi valkosipulileivässä tuntuu olevan rutkasti chiliäkin: aivan loistavaa!

Palvelu on kokemukseni mukaan ensiluokkaista, ja ruoka suorastaan suussa sulavaa - ja (etenkin jos sitä erikseen pyytää!) parhaimmillaan todella tulistakin! Ehdottomasti parhaita Pakistan/Nepal/Intia -tyypin ravintoloita Suomessa.

Suosittelen erittäin lämpimästi! Peshawarin löytää Espoosta, läheltä Hangon moottoritien ja Kehä 2:n risteystä.

täysin vihree

Lainaus käyttäjältä: "JuAn"Kukaan kokeillut Käpylässä olevasta El Karim nimisestä paikasta kebabpizzaa tulisena? Varmasti tulisinta pizzaa, mitä olen pizzeriasta ikinä saanut.  :twisted:


Ihmettelinkin, eikö kukaan mainitse Egyptiläistä El Karimia! Tulinen kebabpizza on todella aivan älyttömän tulinen ja mediumkin saattaa toisinaan olla niin tiukka, ettei pysty kaikkea syömään.

Pienehköt, mutta täyttävät pizzat. Hinnat keskiverrot, ei kyllä mitään turkkilaista halpista lähelläkään.

Erikoisuus: kortilla maksamista ei suositella, siitä pyydetään erillinen palvelumaksu. Alennusta ei kannata pyytää, he eivät lähde hintakisoihin, vaan pelaavat laadulla.

Suosittelen!

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "täysin vihree"
Lainaus käyttäjältä: "JuAn"Kukaan kokeillut Käpylässä olevasta El Karim nimisestä paikasta kebabpizzaa tulisena? Varmasti tulisinta pizzaa, mitä olen pizzeriasta ikinä saanut.  :twisted:


Ihmettelinkin, eikö kukaan mainitse Egyptiläistä El Karimia! Tulinen kebabpizza on todella aivan älyttömän tulinen ja mediumkin saattaa toisinaan olla niin tiukka, ettei pysty kaikkea syömään.

Pienehköt, mutta täyttävät pizzat. Hinnat keskiverrot, ei kyllä mitään turkkilaista halpista lähelläkään.

Erikoisuus: kortilla maksamista ei suositella, siitä pyydetään erillinen palvelumaksu. Alennusta ei kannata pyytää, he eivät lähde hintakisoihin, vaan pelaavat laadulla.

Suosittelen!


Kokeiltu! Yritin pyytää tulisinta mahdollista, mutta paikan isäntä kieltäytyi - kaksi edellistä "tulennielijää" oli päätynyt kuulemma lääkäriin, vatsa hajalla... Mies ei muutenkaan näyttänyt olevan hirveän innoissaan paikan maineesta tulisuudessa, vaan painotti maun olevan tärkeämpää. Kuten asia tietysti onkin...

Päädyin saamaan medium-hot maustetun kebabpizzan, ja kyllä täytyy sanoa että 9 eurolla sai tulta vatsaan enemmän kuin laki sallii... ;) Rehellisesti sanottuna, vähemmälläkin olisi tosiaan tullut toimeen - eli paikan isäntä puhui asiaa. Mutta maku oli kohdallaan ja palvelu paikallaan sekä jopa nopeaa. Kyllä voi suositella!

hookoo

Lainaus käyttäjältä: "Kauko"
Mites porukka on käynyt intialaisissa safkapaikoissa, Namaskaar, Indian Tandoor, Maharaja, muutamia mainitakseni? Yleensä annokset ovat hyvin mietoja, mutta pyynnostä saa useimmiten itselleen sopivan annoksen.


Indian Namaskaarissa olen muutamaan otteeseen käynyt syömässä  vindaloota. Ensimmäinen kokeilu oli aika mieto vaikkakin maukas, toisella kerralla tulikin tuhdimmin mausteita (tai sitten uskalsin vaan lapata lautaselle enemmän). Täytyy sanoa että se oli ainakin minulle tosi kulinaristinen kokemus, vailla vertaa tähän asti. Suosittelisin, tosin foorumin keltanokkana en osaa sanoa millaisia arvoja täällä arvostetaan eniten.

Aji Inferno

Tulipa kokeiltua Cantina Westin tulinen gnu-antilooppi-pihvi grillatulla ananaksella ja muulla hyvällä... Pyysin ekstra-chilillä ja tulos oli kieltämättä totaalisen suussa sulava, jos sitten hintavakin. Mutta suosittelen, vaikka juhliin!

Aji Inferno

Vanhan bussiaseman Henry's Pub tarjoaa hot wingsejä, jotka pyynnöstä maustetaan todella ERITTÄIN tulisiksi! Tarjoilija tosin halusi ensin vakuudet siitä, että vatsani sietäisi kokemuksen. On kuulemma ollut vaikeuksia...

Suosittelen!  :twisted:

Jarmo

Parisen viikkoa sitten tuli käytyä nepalilaisessa
ruokapaikassa nimeltään Everest, luotsikadulla
katajanokalla. Oli kans kiitettävän tulista ja maukasta
sapuskaa, pyynnöstä laittoi extra hottia hetken päätä
pudisteltuaan. Pari kertaa kävi kysymässä että onko
kaikki hyvin. No eihän se nyt niin tulista kuitenkaan
ollut...
#041

PunkyFish

Tämä liputtaa kanssa Bamboo Centerin curryille isoin käsin, koska alkulähtökohta on jo normisuulle "tulinen" ( eli chiliin tottumattomalla vesi valuu silmistä jo miedon kohdalla, nähty on).  Lisätulisuutta ruokaan saa tilaten määrittämällä chilin määrä eli vaikka näin: "currykana 5:llä chilillä, kiitos" .. :D
vahvuus muuten vaihtelee, kun kokki heittelee soosin jatkoksi chilimössöä paljan silmin lusikalla eli joka kerta saattaa tulla erivahvuus vaikka tiettyä vahvuutta pyytääkin. Kokemusta on vuosien ajan:)

Toinen paikka missä saa kanssa ihan tujua kamaa, on Mt. Everest Lapinlahdenkadulla lounasaikaan. Salaattien luona on iso kupponen chilisoosia ja sitä kun mätkäsee muutaman lusikallisen lautaselle odottamaan lounasruokaa niin saa siihenkin lounaaseen ihan kivasti potkua. Iltaruokailulla pitäkin sitten jo painottaa tarkkaan, että tahtoo ruokansa t o d e l l a  t u l i s e n a   ja näin voi  onnistua saamaan sopivan tujua ruokaa....

Meidän perheessä on kautta aikain ollut ongelmana tarpeeksi tulisen ruuan saaminen tyttärelle, joka nyt on 14v. Aina on tullut Kung Po:t sun muut  varoituksella tulisuudesta  (ja ne mitään tulisia edes ole) ja kokkia myöten on tultu seuraamaan lapsen ruokailua . Nyt alkaa jo helpottamaan, kun tyyppi on jo sentään ihmisen kokoinen ja tarjoilijoilla on luotto teinin chilinsietokykyyn. Tytärhän on nimittäin konkari tässä chilin syönnissä: aloitti vauvaikäisena habanerolla, piti muutaman vuoden tauon ja aloitti taas n. 6 vuoden iässä habaneroilla. Oi miten on ihanaa olla ylpeä äiti!

 :lol: [/b]

ana198

Pieni esittely lienee paikallaan kun ekan kerran tänne postaan: Eli olen jo kauan ollut SUURI tulisen ruoan ystävä, lemppari safkat stadissa ovat juurikin ensin alkkareiks Cantinan cheddartäytteiset jalopeenot(muualla suomessa ovat vain niitä kaupan pakastealtaistakin löytyviä mauttomia jalopenonpuolikkaita) ja pääruoaksi Bamboon tulinen currykana(paras kana ruoka mitä olen missään maailmassa syönyt).  Tulisin ruoka lienee Thaimaassa syöty currykana jonka faija tilasi vielä erityisen tulisena, tippa linssissä väänsin mutta en saanut loppuun asti syötyä, oli vielä suu niin tulessa että en saanut itse tilattua lisää juomaa:D  Tietty olen habanero chiliäkin maistanut mutta mielestäni se ei kovin maukasta kyllä ole, sama juttu Amarillon habanero-kastike.    


Itse olen jo pitkään metsästänyt stadista kiinalaista ravintolaa josta saisi oikeasti tulista ruokaa, useimmiten tulisuus on saatu aikaan lisäämällä kastikkeeseen pöydästäkin löytyvää öljyista chilimönjää joka myös saa kaikki kanaruoat maistumaan samalta.  

Myös olen kaikki mahdolliset mestat stadissa joista saa noita cheddartäytteisiä jalopeenoja käynyt läpi eikä mistään muualta kuin Cantinasta saa noita kunnollisia versioita, siis ne ovat kokonaisia jalopeenoja joissa on vielä kannat tallella, ja ovat huomattavasti parempia kuin mauttomat pakasteallas versiot joita kaikki muut ravintolat tarjoavat, onko kukaan muu löytänyt noita jostain Suomesta?

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "ana198"pääruoaksi Bamboon tulinen currykana(paras kana ruoka mitä olen missään maailmassa syönyt).  


Bamboon tulinen currykana on vielä mietoa, itseasiassa heidän asteikollaan 2-2.5 . Kokki tekee eri pyynnöstä 9 tasoon asti. Itse vaihtelevasti popsin väliä 4-5 .
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

ana198

Lainaus käyttäjältä: "Jassu"
Lainaus käyttäjältä: "ana198"pääruoaksi Bamboon tulinen currykana(paras kana ruoka mitä olen missään maailmassa syönyt).  


Bamboon tulinen currykana on vielä mietoa, itseasiassa heidän asteikollaan 2-2.5 . Kokki tekee eri pyynnöstä 9 tasoon asti. Itse vaihtelevasti popsin väliä 4-5 .


Itse olen myös kokenut tuolla bamboossa sen että tulinen currykana vaihtelee huomattavasti, välillä ei tunnu missään ja välillä tulee hiki pintaan. Lienee tuo kokin lusikka välillä erikokoinen :wink:

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "ana198"Itse olen myös kokenut tuolla bamboossa sen että tulinen currykana vaihtelee huomattavasti, välillä ei tunnu missään ja välillä tulee hiki pintaan. Lienee tuo kokin lusikka välillä erikokoinen :wink:


Kokeile tulisuusastetta nelosesta ylöspäin, tuosta lähtien nimittäin tekevät pohjakastikkeetkin ihan erikseen eivätkä pelleile sen päällelyötävän tahnan kanssa pelkästään :) Alkaa potkua löytymään...
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

ilmari

Kävin pariin otteeseen siellä syömässä tuon currykanan kun tammikuussa olin Helsingissä... kummallakin kerralla pyysin erittäin tulisena... ekalla oli ihan ok tulinen, toisella kerralla kävi mies kysymässä että onko tarpeeksi, sanoin että ei, sitten tuli nainen joka haki lautaselle lisää chilikastiketta,... sitten oli jo melkoisen tulinen :)
#40

PunkyFish

vahvuus muuten vaihtelee, kun kokki heittelee soosin jatkoksi chilimössöä paljan silmin lusikalla eli joka kerta saattaa tulla erivahvuus vaikka tiettyä vahvuutta pyytääkin. Kokemusta on vuosien ajan:)

Siteeratten itseäni (ah mä:); niin kokki duunailee niitä annoksia silmätuntumalla joka päivä, joskus itkee tulisella ja joskus on vaan pakko pyytää lisää mahtia:D

Nythän bamboo taitaa olla kiinni kesäkuun, ainakin näin sanoi yksi henkilkökunanasta kun Kuala Lumpurin matkallka on:D

Mä muuten suosittelen tätä mestaa ihan tonnilla!