huhtikuu 19, 2024, 07:25:37 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kaktukset!

Aloittaja slaye, syyskuu 22, 2010, 07:49:58 ap

« edellinen - seuraava »

Blade

Olisko ollu joku viikko(?). Joskus maaliskuun alussa laitoin itämään.

Jalien

Tuli tilattua huernian siemeniä, tämä oli siemensekoitus, lajikkeet on sitten mitä on. 50 siementä ei paljoa enempää maksanut kun pienemmät erät, joten sellainenhan sitä tuli tilattua. Lautalla idättelin, 35 suostui itämään. Itämiseen meni muutamasta päivästä reiluun viikkoon, huerniat on onneksi nopeita tässä. Kaikki en noita itse pidä, vaan osa lähtee aikanaan jakoon, tai heitä mäkeen jos ei kotia löydy.



Feint

Aika vaikuttava määrä :D mulla meinas pää hajota parin ruukun täyttämisessä mullalla, tossa on kait muutama noita... Mielenkiintoisen näköisiä kuvia löytyi Huerniasta googlaamalla, aika hienoja kukkiessaan!

Jalien

Huerniat kasvaneet hienosti sitten viime postauksen. Kastelun yhteydessä huomasin mukavan yllätyksen, ensimmäinen kukka. Sikälikin miellyttävä yllätys, etten ole kasveja mitenkään talvettanut, vaan ovat olleet tasaisissa olosuhteissa loisteputkien loimeessa koko ajan.


Jalien

helmikuu 24, 2015, 19:20:40 ip #84 Viimeisin muokkaus: helmikuu 24, 2015, 19:45:06 ip käyttäjältä Jalien
Toinen huernia kukkeloi, ja uutta kukintoa tulossa viiden nupun voimin.


KP78

Lainaus käyttäjältä: Aku - heinäkuu 04, 2013, 00:02:36 ap
Tiputin puolisentoista viikkoa sitten Hylocereus costaricaensiksen joillekin areoleille 6-benzyloaminopuriinia pipetillä. Nyt kyseiset areolit ovat alkaneet kasvaa uusia versoja.

Mistäs tuota 6-BAPia saa? Ei taida olla ihan apteekkitavaraa. Tekis mieli kokeilla muutamaan tarhametsäkaktuksen taimeen.

Solanum1

Komeita Huernian taimia! Täytyy yrittää itsekin metsästää siemeniä jostain.

Jalien

Lainaus käyttäjältä: Solanum1 - helmikuu 28, 2015, 16:22:27 ip
Komeita Huernian taimia! Täytyy yrittää itsekin metsästää siemeniä jostain.

Juu, hienoja kasveja, helppohoitoisia ja kukkivat komeasti. Itse tilasin siemenet eBaystä, Ameriikan pojat möivät tuollaisen sekoituksen.

Jalien

Vähän lisää huerniakukintoja, kun kukkivat komeasti. Kukat ovat "luonnossa" kolmisen senttiä halkaisijaltaan.








yan

Olisi muutama kysymys mitä olen miettinyt. Olen idätellyt kaktuksia viimevuonna ja nyt kun ovat kasvaneet pituutta, mutta leveyskasvu on heikkoa. Johtuukohan tämä huonosta valaistuksesta vai liian suuresta/pienestä ravinnemäärästä?

Valaistuksena ollut vaihtelevasti led lamppu ja kesällä paahtava aurinko. Ravinteita olen antanut harvoin. Olen käyttänyt normaalia kukkamultaa istutuksiin, johon olen sekoittanut hiekkaa arviolta 50:50 suhteessa. Multaa saattaa olla kyllä hieman enemmänkin.

Nyt syksyn tullen kun kastelua on vähennetty, niin selkeästi kaktuksen vesimäärä on pienentynyt. Tästä syystä kaktus ei jaksa enää pysyä pystyssä ja alkaa kaatumaan omasta painostaan. Nousee kyllä pystyyn kun vettä annetaan. Onko kenelläkään muulla kasvattajalla ollut tälläistä ongelmaa että kasvaisi liian ohuena tms.?

KP78

Mistäs Jalien noita huernian siemeniä hankki? Voisi itsekin kokeilla ensi vuonna :)

Jalien

Lainaus käyttäjältä: KP78 - lokakuu 27, 2015, 08:00:25 ap
Mistäs Jalien noita huernian siemeniä hankki? Voisi itsekin kokeilla ensi vuonna :)


Tuollaisesta eBay puljusta:
http://stores.ebay.com/Exotic-Cactus-Collection/Succulents-Seeds-/_i.html?_fsub=15772911

Ei vaan tällä hetkellä ole kuin 5 siemenen versiota myynnissä, aika kalliiseen hintaan.

manover

Asclepidarium.de ja Cactusplaza.com. Ovat hyviä olen tilannut molemmista. Ekalla on hidas palvelu mutta tosi hyvät hinnat. Toisessa on vähän kalliimpaa mutta hyvää palvelua ja reilussa viikossa tulivat. Ps.Asclepidarium.de taimien listaa tulee vastaa keväällä uudelleen.

MarkJohn

marraskuu 03, 2015, 10:29:18 ap #93 Viimeisin muokkaus: marraskuu 03, 2015, 10:31:06 ap käyttäjältä MarkJohn
Moikka!

Hommasin ensimmäisen kaktukseni (pylväskaktus(?)) lidlistä. Kyseessä on pieni yksilö. Olen lukenut ristiriitaista tietoa kastelusta. Jotkut sanovat että pienet eivät kestä koko lepoaikaa ilman kastelua. Miten on? Ja silloin kun kastelee, mikä on hyvä määrä vettä?

(Klikkaa kuvaa jos tahdot sen isommaksi)

manover

Mä olen pitänyt pieniäkin kaktuksia marraskuusta maaliskuuhun tipattomina kaikki ovat kukkineet hyvin runsaasti

MarkJohn

Lainaus käyttäjältä: manover - marraskuu 03, 2015, 21:02:48 ip
Mä olen pitänyt pieniäkin kaktuksia marraskuusta maaliskuuhun tipattomina kaikki ovat kukkineet hyvin runsaasti

Kiitos tiedosta!  :)