maaliskuu 29, 2024, 08:06:23 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

-mIDE-

Nyt kaikki kokeneemmat tomaattien kasvattajat, laittakaahan parhaat kasvatusvinkit tulemaan!
- Paras idätysajankohta?
- Pienten taimien lämmön- ja valontarve?
- Onnistuuko vesiviljely?
- Tarvittavat ravinteet?
- Parhaat lajikkeet?

...

Proudfoot

En nyt kokeneesta tiedä, mutta on noita ikkunalla tullut jonkun kerran kasvateltua. Itse olen idättänyt maalis-huhtikuussa. Taimet ovat ainakin selvinneet ja kasvaneet ihan normaalissa huoneenlämmössä, idätys näin myös. Valosta tykkää ja kasvaa itselläni rinnakkain chilien kanssa ESLien alla. Huhtikuussa varmaan luonnonvalo riittää jo komeasti eli ikkunalle vaan, näin teen myös tosin chileillekin. Ravinteiksi olen tarjonnut kananPeetä ja/tai Puutarhan Kesää. En tiedä olisiko parempia olemassa, mutta varsinaiset tomaattiravinteet sen verran hintavampia ja kun noillakin on satoa tullut niin en ole kokeillut. Kasvatan siis melko samalla tavalla kun chiliäkin.

Vesiviljelystä en osaa sanoa mitään. Miksikäs ei?

Tomaatilla pitää vaan muistaa leikkaamiset ja muut kikkailut. Runkotomaatilta poistetaan varkaat, pieniltä taas ei (tarvitse). Latvat poikki siinä vaiheessa, kun terttuja on riittävä määrä, että keskittyy kasvattamaan hedelmät. Aion kesällä yrittää kasvattaa ekaa kertaa runkotomaattia parvekkeella, saa nähdä miten käy.

PP

Vesiviljely onnistuu yhtä lailla kuin chilillekin. Kannattaa varautua nopeaan kasvuun ja jatkuvaan varkaiden poistamiseen.

chili_maestro

Kyllä idättää voi koska vaan kunhan on tarpeeksi antaa keinovaloa (luonnonvalon lisäksi)
Nutriforte Tomaatti Mansikkaravinne hyvä lannoite (myös chileille) löytyy mm. allekirjoittaneelta
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

bluesman

Kylvöt oon tehnyt jo parisen viikkoa sitten ja taimet ovat kymmensenttisiä. Annan samaa ravinnetta kuin chileillekin, vaatimukset melko lähellä toisiaan.
Vesiviljelyssä ei muita ongelmia kuin hillitön kasvu. Paras lajike on toistaiseksi ollut "Eksootika". Oranssi ovaali keskikokoinen ja todella maukas lajike. Muita ovat mm. "Hundreds and thousands" ja "Tumbling Tom red" amppelitomaatti.

jewe

Tomaatinkasvatus ollut aina lähellä sydäntä kun niistä oikeastaan tuo kasvihuoneharrastus aikanaan lähti käyntiin. Ensimmäiset tomaatit taisin idättää joskus 2003 jolloin ne vielä kasvoi lasiterassilla ja sitten tuli hankittua ensimmäinen kasvihuone ja juuri lähinnä tomaatin kasvatusta varten. Kovin ihmeellisiä taitoja ei tomaaatinkasvatukseen tarvita.

Nykyään taimikasvatusvaiheessa menen samoilla lannoitteilla kuin chileilläkin. Kun istutan taimet lopullisiin ruukkuihin tai kasvihuoneen kasvupenkkeihin niin istutuskuopan pohjalle laitan desin kananpeetä vararavinnoksi kesää varten. Muuten satoaikana mm. puutarhan kesä toiminut ihan hyvin lannoitteena.

Kylvöajankohtaan vaikuttaa kasvatusolosuhteeet, jos ei ole lämmitettävää kasvihuonetta niin varmaan maaliskuu voisi olla hyvä aika idättää. Itse idätin viime vuonna jo vuodenvaihteessa mutta se oli liian aikaisin ja nyt siemenet idätin tammikuun lopulla ja tänään ne olisi tarkoitus viedä kasvariin ainakin iltapäivän ajaksi ja nyt taimet on sopivan kokoisia kun niitä joutuu siirtelemään.

Tämän vuoden päiväkirjassani esittelin myös tomaattilajikkeita jotka nyt kasvatuksessa.http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8768.100


Omat suosikit: amppeliin Tumbler, runkokirsikkatomaatti Sungold ja perusrunkotomaatti Erk

Kattila

Mulla on kasvamassa keltainen päärynätomaatti ja luumutomaatti Incas F1. Tuossa luumutomaatin siemenpussissa lukee, ettei tarvitse tukea ja varkaita ei poisteta. Pitäisi siis olla aika kompakti kasvi. Saa nähdä.

Kaltsu

Tumbling Tomit kasvattelevat ensimmäisiään lehtiä. Missäs vaiheessa alan antamaan Puutarhan Kesää ja millaisella määrällä? Onko järkevää laittaa kaksi taimea per ruukku?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

jewe

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - maaliskuu 06, 2011, 10:24:34 ap
Tumbling Tomit kasvattelevat ensimmäisiään lehtiä. Missäs vaiheessa alan antamaan Puutarhan Kesää ja millaisella määrällä? Onko järkevää laittaa kaksi taimea per ruukku?


Itselläni oli viime vuonna tuosta Tumbling Tomista keltainen versio kasvamassa ja siitä tuli ihan mahdottoman tuuhea eli uskoisin että yksi taimi per ruukku riittää. Muitakin amppelitomaatteja olen aina istuttanut vain yhden taimen ruukkuun. Jos on kovin iso ruukku niin ehkä sitten max. kaksi taimea ruukkuun.
Itse lannoitan taimia ihan alusta asti koko ajan....tällä hetkellä vielä nutrifortella, myöhemmin sitten puutarhan kesällä.

Coofdrad

Itselläni kasvaa tossa teltassa bubblerissa Totem F1 (amppelitomaatti) ja Vilma (ruukkutomaatti). Hyvin tuntuvat kasvavan ja ravinteina on hydrolex + salpietari. Ec:n olen pitänyt 1,9.

Jahvetti

Kasvihuoneeseen kompostia ja hevosenpaskaa, päälle ehkä vähän kasvuturvetta/puutarhamultaa ihan säkkitavarana, niin johan tomaatit kasvaa. Samassa penkissä on kurkut, yrtit ja chilitkin olleet, ja satoa on riittäny ihan omiks tarpeiks. Ja naapurin. Ja vähän ylikin.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Quini

Pitää varmaan kohta laittaa itämään. Aikaisempina vuosina idätin liian aikaisin ja olin lievää suuremmissa vaikeuksissa kun lumien lähtö kesti... joten nyt odotan vielä hetken. Lajikkeet tälle kaudelle bloody buthcher, ace 55 VF, ja kolme nimetöntä kirsikka- ja avomaan tomaattilajiketta. Näillä mennään tänä vuonna.

PP

Onko kokemuksia Gardenes Delight -lajikkeesta? Tilasin sitä Exotic gardenilta, mutta ensimmäisesti kuudesta siemenestä yksikään ei itänyt mullassa vaikka muut kolme tomaattilajiketta iti hyvin. Laitoin nyt uuden satsin itämään kivivillaan, jos vaikka itäisi paremmin.

Jan

Tiny Tim lajiketta (prismasta) laitoin itämään. Ihan mutu-tuntumalla valitsin heräteostoksena. Tulee saamaan saman kohtelun, kuin chilitkin.

Pahakeijo

maaliskuu 16, 2011, 07:09:40 ap #14 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 16, 2011, 11:25:20 ap käyttäjältä Pahakeijo
Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 15, 2011, 23:31:32 ip
Onko kokemuksia Gardenes Delight -lajikkeesta? Tilasin sitä Exotic gardenilta, mutta ensimmäisesti kuudesta siemenestä yksikään ei itänyt mullassa vaikka muut kolme tomaattilajiketta iti hyvin. Laitoin nyt uuden satsin itämään kivivillaan, jos vaikka itäisi paremmin.


Ekaa kertaa ko. lajiketta kasvamassa, mutta kyllä mulla ainakin iti kaikki siemet mitä laitoin multiin viime kuun puolella. Nyt on pari lisää kivikivillassa ja sieltäkin puskee elämää.

jsikonen

Hyviä vinkkejä tuossa tullutkin jo. Itsellä viime vuonna tomaatin taimet kasvarissa turvesäkeissä. Turvesäkkien huono puoli on, että juuret tarvitsisivat enempi tilaa kasvaa alaspäin. Tänä vuonna istutus itsellä tulee tapahtumaan ns. kaupan lihalaatikoihin tai 10 l ämpäreihin. Lajista riippuen tarvitsevat myös tukea. Nyt tämän vuoden taimet jo 10-30cm ja lajeina: Incas, Bloody Butcher, Sweet 100 F1, Yellow (päärynän muotoinen keltainen) ja kaupan suomalaisista ja espanjalaisista tomaateista otettuja siemeniä. Itämisvarmuus ollut 28 siemenellä 100%.

A-Drop

Ostin lidlistä tomaatteja, "moneymakeria", ku niin silmään pisti. Eli, onko kellään kokemusta näistä, en ole edes nähny koskaan tomaattipuskan kuvaa... ;)
Z  z  .

Päiväkirja 2011:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9077.0

Herra 47



siinä niitä ja moneymaker yhtenä :) kivasti tuli satoa noista viime kesänä... lopulta syksyllä yli 20 kg keräsin vihreinä vielä



money makerin isoin tomaatti viime vuonna
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

jewe

Onpas massiivinen Moneymaker, itse kasvattelin muutama vuosi sitten samaa lajiketta ja siitä tuli minulla "normaali kokoinen" runkotomaatti, ei pihvitomaatti jolta tuo näyttää.

Herra 47

3:sta money makeristä vain 1 kasvatti tuollaisia :) taisi olla olosuhteet sillä kohdillaan ja noita tuon kokoisiakaan ei ollut kuin jotain 4-5 kpl muut "normaalin" kokoisia
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)