maaliskuu 29, 2024, 06:33:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

huhtikuu 03, 2018, 10:41:20 ap #640 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2018, 11:08:33 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 03, 2018, 09:59:06 ap
Oliko se nyt determinate, päättyväkasvuinen sama kuin pylvästomaatti ...  :-\

Mä olen pähkäillyt vuosia noita että mikä on mikä, ja epäilen että joistakin lajeista saa vielä väärää tietoa, tai en ymmärrä  :)

Näitä "päättyväkasvuisia" kun oon latvonut, niin uutta latvaahan ne kuitenkin tekee alta aikayksiköiden, jos muuten on kasvuolot otolliset. Eksootikaa ainakin sanotaan taas seemenmaailmassa pensastomaatiksi, mutta asiaa ymmärtämättä kasvattelin kaksi kesää hyvällä menestyksellä pylväsmallisena - toki kaksihaaraisena - ja satoa pukkasi kivasti. Joku kirsikkatomaatti -pensas- oli yhtenä kesänä muovitunnelin alla ja olin vähän laiska leikkaamaan. Siitä kasvoi kaksimetrisiä haaroja sellainen solmuvyyhti, ettei kyllä olisi voinut kertoa Erkkikään onko se pensas vaiko haaroittunut pylvästomaatti ....

Mä tein oman päätelmäni, että leikkelen vaistovaraisesti luottaen hölmön tuuriin, enkä välitä noita determinate - indeterminate -määritelmistä enää ollenkaan  8) 8)


Mun päättelyt aiheesta meni niin että nuo ovat jalostajan ideoita joihin kuitenkaan kasvit eivät täydellisesti taivu. Todellisuudessa ne lienevät enemmänkin taipumuksia jotka ovat enemmän tai vähemmän vahvoja.  Taikka ihan vain jalostajan tarkoitus että näin tämä lajike ainakin  toimii hyvin.   Yllättävän vähän näkee semi-determinate tai muita välimuotoja kuvaavia luokituksia.

Determinate = päättyväkasvuinen   -tällaista tyypillisesti kasvatetaan pensasatomaattina
Indeterminate = jatkuvakasvuinen  - tällaista tyyppillisesti kasvatetaan runkotomaattina

Runkotomaatissa on idea, että kasvatetaan vain päälatvaa jolloin kasvi  vie hallitun tilan kasvaen vain yläsuuntaan ja jokainen uusi terttu muodostuu noin viikon välein aina ylemmäs ja samoin kypsyvien hedelmien kokonaismäärä pysyy hallittuna ja sadonkorjuu on täten hallittua ja  ilman suurta pääsatoa joka sitten  ei jaksa ehkä edes kypsyä.


Vaihtelua  kasvutavoissa on, se on selvää, joten huono ajatus olisi hoitaa ihan kaikkia erilaisia samalla tavalla.  Eipä jotain Tiny Timiä tullut mieleenkään leikellä yhtään edes kokeeksi ja sehän antoikin yli kuukauden, ehkä kaksikin,  joka päivä tomaatteja. Täähän olisi hyvä koe varmistaa että leikkelisi haaroja siitä, tai jopa kasvattaisi runkotomaattina, mutta vahva oletus on että kyllä sato vähenisi selkeästi.  Sen verran uskon näihin juttuihin.  Sitten taas jokin isompi pensastomaatti Nepal CL1131 kasvoi niin mahdottoman isoksi puskaksi ja sivuhaaroja syntyi lisää pitkin kesää  minkä kerkesi että kyllä aloin niitä poistelemaan.   

Tuossa on jotain parista lajikkeesta, kuten Outdoor Girl, jolle käy kaikki:  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17457.msg338120#msg338120  Toisaalta sitten miksei mitä tahansa jatkuvakasvuista voisi antaa vaan rehottaa... no ehkä joissain tapauksissa lopputulos ei ole tyydyttävä sitten hedelmänmuodostukseen. Pihvitomaatteja en ekana alkaisi sellaiseen.   (Tartteekin lisätä tuohon ketjuun myös viime kauden kokemukset. )

Jomppe

Jotenkin on itseäni aina häirinnyt tuo että "runkotomaatti" kuuluisi kasvattaa yksiorunkoisena. Kokeiluun menee että annan kasvattaa "varkaita" ja yhden tertun per "runko" ja maksimissaan 5 terttua samaan aikaan. En latvo kuin silloin jos tukeminen tuottaa ongelmia. Sitä mukaa kun kypsiä poimii niin saa tehdä saman verran lisää. Eli siis koko ajan tuon max 5 terttua. Epäilen kuitenkin, että ei enempiä suomen suvessa kerkiä kypsytellä.

Kahdella lajikkeella edetään, Moneymaker puutarhaan istutettuna sekä Pink Bumblebee korkeaan ruukkuun runsaalla multatilalla suojaisassa, lämpimässä ja aurinkoisessa paikassa.

Jostakin olen lukenut että lehtien poistaminen jouduttaa kypsymistä. En ymmärrä tätäkään. Lehdethän ne tuottaa sokereita ja muita yhteyttämisaineita ja pumppautuu hedelmiin. Ei kai mikään kasvi ole niin hölmö että pumppaisi ne kasvuun ensisijaisesti?

Kasvihuonekasvatuksessa kaupallisessa mielessä ymmärrän nämä asiat, joista myös Vuorikaskas kirjoitteli.

Huru-ukko

Minä annan runkotomaatin tehdä 3-4 haaraa, joita leikaan jos liikaa terttuja on tulossa.

Mitä lehtien poistamiseen tulee, niin tomaatti käytää tertun yläpuolella olevaa kahta lehteä sen tertun kasvuun/kypsyttämiseen. Yleensä tomaatit itsekkin poistaa vanhoja alimmaisia lehtiään, jos rungon alapuolella ei ole versoja nousemassa.

Minä poistan alapuoliset lehdet alimmaisen tertun alta. Ja kaiken mitä alhaalta versoo. Parantaa ainakin ilmankiertoa ja estää siten homeiden muodostumisen.

PP

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 03, 2018, 18:24:35 ip
Minä poistan alapuoliset lehdet alimmaisen tertun alta. Ja kaiken mitä alhaalta versoo. Parantaa ainakin ilmankiertoa ja estää siten homeiden muodostumisen.


Olen tehnyt samoin. Lisäksi kuluttaa vähemmän vettä ja yleisesti ottaen kasvari on avarampi kun tomaatit on alhaalta pelkkiä rankoja. Kai siihen on syynsä, että ne on ammattitarhoillakin sellaisia.

Vuorikaskas

huhtikuu 03, 2018, 22:36:57 ip #644 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2018, 22:49:23 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 03, 2018, 18:24:35 ip
Minä annan runkotomaatin tehdä 3-4 haaraa, joita leikaan jos liikaa terttuja on tulossa.


Monesti käy noin ihan itsestäänkin.  Että poistat varkaat normaalisti mutta  kasvi päättää sitten jakaantua kahteen tai useampaan tasavahvaan latvaan.  Sellaisia joskus kokeilin leikata yksilatvaiseksi ja totesin ettei ole järkeä.  Kehitys tuntui siitä hidastuvan.   Sitten homma toimi hyvin kun hoiti niitä latvoja normaalisti varkaat poistaen.  Eihän missään ole määrätty että runkotomaatissa pitäisi olla vain yksi runko.

Ja tosiaan joutunut kanssa hedelmiä vähentämään jos tulee liikaa. Joko kokonaisia terttuja tai yleisemmin terttuja leikkaamalla, liikoja kukkia tai raakileita pois. Joskus niitä vaan tulee tuhottomasti liikaa.

ed.  Sitten on myös niin tuuheita ja reheviä kasveja joita ei tee mieli päästää monilatvaiseksi.  Hankalaksi menisi hoito ja ilma ei kierrä eikä valokaan pääse enää samoin. Yhtälailla istutus voi olla niin suunniteltu ettei ole tilaa.

Jomppe

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 03, 2018, 18:24:35 ip
Minä annan runkotomaatin tehdä 3-4 haaraa, joita leikaan jos liikaa terttuja on tulossa.

Mitä lehtien poistamiseen tulee, niin tomaatti käytää tertun yläpuolella olevaa kahta lehteä sen tertun kasvuun/kypsyttämiseen. Yleensä tomaatit itsekkin poistaa vanhoja alimmaisia lehtiään, jos rungon alapuolella ei ole versoja nousemassa.

Minä poistan alapuoliset lehdet alimmaisen tertun alta. Ja kaiken mitä alhaalta versoo. Parantaa ainakin ilmankiertoa ja estää siten homeiden muodostumisen.


Takkar o pokkar. Tuo nuista lehdistä oli uutta tietoa, kiitän.

Voisi tulevina vuosina tehdä ihan testin, että miten käy sadon kanssa useampirunkoisena versus tarkasti varkaat poistettuna ja yksirunkoisena.

Whili

Onkos kellään kokemuksia Pink pear ja De Baroa black tomaateista ??

Onko satoisia ? Onko maukkaita ??

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - huhtikuu 01, 2018, 18:03:51 ip
Ensimmäiset. Eivät ole vielä edes myöhäisiä idätyksiä vanhan kokemuksen mukaan. Ei ollenkaan: Päinvastoin tomaateilla olen nähnyt sitä kuinka turhan aikaiset taimet lopulta herkästi ovat heikoimpia lähtökohtia kun istutusaika tulee.  Sellaisia kannattaisi mieluummin leikkaamalla pitää kurissa kooltaan.



Tiny Tim, Tumbling Tom, Yellow Canary, Outdoor Girl.

(Tuli laitettua vielä muutamaa lajiketta.  Ja purjot ja  juuripersiljat..)


Öh tuota,  jäänyt nämä kitumaan idätysrasiaan. Mutta nyt alkaa istutus.


Kojootti

Lainaus käyttäjältä: Kojootti - maaliskuu 29, 2018, 23:59:58 ip
Mikähän lienee vikana kun useampi lajike tomaatteja näyttää kuolevan. Siis varresta tippuu lehdet ja karvatkin. Chilit kyllä jaksaa hyvin about samoissa oloissa, kastelu kuitenkin lajeille sopiva. Pitää ottaa kuvia kunhan pääsen viljelmän ääreen...


Eipä tullut sitten kuvia otettua, Romaa meni muutama taimi ja Anna Russian taimet kuolivat kaikki. Ei tuholaisia eikä mitään sen kummempia oireita, ihan kuin olisivat olleet liian kuivana mutta siitä ei ollut kyse. Taimilla oli kuitenkin kokoa jo n.15-20cm.

Samaa "saapumiserää" olevista Moneymaker puskee jo raakiletta ja useampi muukin kukkii. Chileissä Bendigossa peukalonpään kokoinen raakile suurin ja monta muuta kukkii.

Lienee ensi talvena syytä jarrutella esikasvatusta, ulkona tänäänkin vain 3 astetta lämmintä ja lunta satoi...

Vuorikaskas

huhtikuu 24, 2018, 21:36:48 ip #649 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 25, 2018, 10:54:47 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Kojootti. Outo juttu tuo tomaattien kuolema.  Mulla kuoli yksi kun koulin taimet.  Tässä eiliset näkymät tomaatien vaiheesta:

Kasvarissa.  Kangaspussit on jotain 11-12cm.  Neliöruukut on 11cm.  Kanelia muurahaisten takia.


Ikkunalla.  Nämä on pienempiä kangaspusseja. Vastaa kooltaan maitopurkkeja leveydeltään.

VezQu

Ekaa kertaa ite kasvattamassa tomaatteja. Hommasin Fataliista Golden Sweet ja trace of a flying dragon lajikkeet. Siirsin tänää omii ruukkuihin ja taimimultaa mullaksi. Mites noitten lannottaminen. Tai lähinnä voiko antaa esim. puutarhan kesää samantien (samalla ku chileille). Ja tarviikohan noi samal tavalla vettä ku chilien taimet ?

Vuorikaskas

Taimimullassa taitaa olla hyvin mieto lannoitus valmiina joten siksi voisi varmaan antaa koulituille taimille aika äkkiä enemmänkin. 

Mites tomaatin ja chilin erot oikein kuvailisi. Niissähän on eroja ja samankaltaisuuksia. Tomaatti on nopeammin kasvava melkein joka vaiheessa ja siksi se kuluttaa yleensä nopeammin kaikkea.  Mutta elähän hötkyile pikku taimien kanssa vaan anna sille aikaa vahvistua.  Kuten chilikin, sekin sopeutuu erilaisiin olosuhteisiin.  Liika lannootus voi tehdä esim. heikkoa vetistä vartta.

Ikkunalaudallako?  Pääseekö ne kesän tultua mihin?

sorrii

LainausIkkunalaudallako?  Pääseekö ne kesän tultua mihin?


Taimien olisi hyvä päästä paljon viileämpään kuin asunnon ikkunalle, jos et halua kesäkuun alussa 150cm taimia ...
(onnistuuhan niidenkin kanssa jotenkin jos saa katkomatta siirrettyä sittenku ...  ??? .. niin, siis mihin??
Parveke, kasvihuone, puutarha. Sisällä asunnossa on aika hankalaa ....  :(

Mä itse olen siirtänyt viikko sitten lasiparvekkeelle tomaattini ~20cm taimina. Kohta kun lämpenee, niin alkavat ne sielläkin liikaa venymään melkeimpä väkisin. Toivon että vielä viikon olisi viileää ja pilvistä ...  8) 8) 8). Mä vien ne mökille kasvariin lopulliselle paikalleen ja se onnistuu vasta kesäkuussa vaikka olisi lämmintäkin: Kasvarista jäi lasitus ja vähän muutakin tekemättä syksyllä. On muuten Ajitkin tuossa vieressä näköjään 70-80 cm korkeita. Saattaa olla että pitää istuttaa vähän isompiin jo: Ne ovat 1.3l Ventipoteissa sekä 10cm kivivilloissa ...  :o
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

VezQu


Vuorikaskas

toukokuu 03, 2018, 19:49:44 ip #654 Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2018, 20:19:00 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 03, 2018, 19:01:49 ip
LainausIkkunalaudallako?  Pääseekö ne kesän tultua mihin?


Taimien olisi hyvä päästä paljon viileämpään kuin asunnon ikkunalle, jos et halua kesäkuun alussa 150cm taimia ...


Jotain lie vialla jos kasvu on neljässä viikossa 150cm. Ei se pelkillä kesälämmöillä onnistu.  Ehkä turhaa lannoitusta.   Kasvata mullassa tai turpeessa ja ota rennosti.  :)

Lajikkeestakin on kiinni, mutta jos ei ole kyse kääpiöistä niin jossain maitopurkeissa saa ihan kivoja puolen metrin taimia reilussa kuukaudessa.  Tosin jossain 2-3 l astioissa voi olla kivempi hoitaa niitä tässä just ennen kesäistutusta.

sorrii

LainausJotain lie vialla jos kasvu on neljässä viikossa 150cm. Ei se pelkillä kesälämmöillä onnistu.  Ehkä turhaa lannoitusta.


Mä olen aikaisempina keväinä idätellyt tomaatit maaliskuussa viimeisten chilien kanssa. Kasvatellut kyllä ihan turpeessa jatkettuna vähän perliitillä. Ehkä vähän lannoitellut Tomaatti&Mansikka-lannoitteella. Ollut vaan huonelämmöt päivisin 26-28 asteessa kun natikka ja muutama muu lamppu lämmittää kevätauringon lisäksi. Ja saattaa olla että tomaatit on aina jäänyt vähän huonommalle valolle kuin chilit ... Toukokuussa mulla on ollut parvekkeella ihan samat lämmöt kuin sisällä, kun ovet ovat auki. Kyllähän ne siinä 3 kuukaudessa reippasti yli metriin nousee. Ehkä tuo 150cm oli vähän tehostusta  8) 8) 8) ... Tänä vuonna jätin vähän myöhempään tomaatit ja siirsin viileään parvekkeelle pienempinä. Saas nähdä miten nyt menee ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

toukokuu 07, 2018, 13:48:52 ip #656 Viimeisin muokkaus: toukokuu 07, 2018, 13:52:33 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 03, 2018, 19:49:44 ip
Lajikkeestakin on kiinni, mutta jos ei ole kyse kääpiöistä niin jossain maitopurkeissa saa ihan kivoja puolen metrin taimia reilussa kuukaudessa.  Tosin jossain 2-3 l astioissa voi olla kivempi hoitaa niitä tässä just ennen kesäistutusta.


11cm ruukussa. Mistä ton kuukauden sitten laskee alkavan, mutta olisi pitänyt sanoa 1,5-2kk.  Äkkiähän nää parhaillaan kehittyy jo mutta se alkoi vasta just.




Vuorikaskas

Nyt on istutettu ainoat varsinaiset kasvaritomaatit tänä vuonna. Muuten sitten amppeli-, ruukku- ja avomaalajikkeita.  Amish Paste ja Ciliegia Rossa.

sorrii

Minäkin ruukuttelin lopullisiin ruukkuihin kaikki, vaikka ei ole kasvihuone valmis! Lasitus puuttuu - onneksi vanha risa pysyy jotenkin pystyssä pihalle siirrettynä. Ei ehkä näillä keleillä edes tarvitsisi koko kasvaria!

Lajit Fataliilta:
Big Zag
Blue Pitts
Candies from the Garden
Wolds Smallest

Piti laittaa jokaista yksi 15l. autopotteihin. Nyt on ylimääräiset 2kpl Worlds smallest amppelissa. Laitoin myös Big Zagin ja Candies ylimääräisiin isoihin Ventipotteihin: Mihin lie mahtuvat. Ehkä upotan maahan kasvimaalla ja muovitunneli päälle. Saavat kasvaa vaakatasossa jos ei korkeutta riitä ... Kaikenkaikkiaan ollaan aikaisessa tänä vuonna!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ilebani

Osaisivatkohan palstan tomaatinkasvattajat arvata mikä tomaattejani vaivaa. Pääsivät noin viikko sitten NFT:hen kasvihuoneeseen ja nyt on varsiin ilmestynyt tuommoisia vaaleita rakkuloita. Samaa vikaa oli myös viime vuonna, jolloin iso osa kasveista oli nuiden peitossa ja osittain rakkulat olivat kasvaneet parin sentin mittaisiksi roikkuviksi "madoiksi", lisäksi sato jäi hyvin heikoksi. Lannoitteena käytössä Kekkilän kastelulannoita ja vetenä jokivesi, johon epäilykseni ensimmäisenä kohdistuvatkin minkä vuoksi tyhjensin kastelualtaan ja laskin vesijohtovedestä uudet litkut.

https://drive.google.com/file/d/1eEvJVBMwP4L_zT0SHqXHD2PZhVgRRt9x/view?usp=sharing