huhtikuu 25, 2024, 23:32:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Poistatko chileistä siemenet?

Aloittaja Teukka, maaliskuu 06, 2011, 14:19:13 ip

« edellinen - seuraava »

Poistatko syömistäsi tai ruoanlaittoon käyttämistäsi chileistä (tuore,ruoanlaitto,säilykkeet) siemenet?

Poistan kaikesta siemenet
20 (10.2%)
Poistan siemenet tuoreista ja ruoanlaittoon menevistä chileistä
10 (5.1%)
Poistan siemenet ainoastaan tuoreena syötävistä
4 (2%)
Poistan siemenet tuoreista ja ruoanlaittoon menevistä chileistä, sillon kun jaksan
30 (15.3%)
Poistan vain silloin kun haluan ottaa siemenet talteen
83 (42.3%)
Poistan vain joidenkin lajikkeiden chileistä
15 (7.7%)
En poista mitään siemeniä
34 (17.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 193

Teukka

Pistetään pollia pystyyn tykkääkö porukka syödä chilit siemenineen päivineen vai poistaa ne jostain syystä. Sanalla "tuore" nyt viittaan chiliin, joka ei tule kypsennetyksi ennen nauttimista, vaan menee pelkälteen nautittavaksi tai viipaloituna salaatin/leivän/ym kanssa.

Saa myös kertoa syitä, miksi tykkää/ei tykkää poistella siemeniä.

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Herra 47

ainoastaan kun haluan talteen siemeniä...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

pumpkinca


PP

Jos siemeniä on paljon ja ne on isoja kuten suippopaprikassa, ne lähtee, muuten ei.

Larski

Joskus, mutta lähinnä vaan jos meinaan ottaa siemenet talteen. Morttelijauhatukseen menevästä sadosta tulee kans joskus poistettua siemenet homman helpottamiseksi.

Joskus oon jostaki lukenu että pubescenseista kannattais perata siemenet pois. Onkohan tässä mitään todellisuusperää?

Hapa_Nero

Enimmät tulee hätisteltyä näkyvistä tai kerättyä talteen jos lajike kiinnostaa.

Jahvetti

En poista, kuivatukseen menevät jauhan kahvimyllyllä, ne menee ihan yhtälailla hienoksi pölyksi. Onko sitten maussa eroa, en tiedä kun en oo kokeillu.. Ja tietysti kuten Herra47 sanoikin, niin jos haluaa siemenistä kasvattaa niin kannattanee poistaa ;D
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Nizo

Lähinnä poistan siemenet vain silloin kun haluan ne talteen. Joskus tulee ruuan laiton yhteydessä suurimmat kopisteltua pois, mutta en jaksa niitä kaikkia ruveta nyppimään.

Teukka

Jotenkin omassa suussa tuntuu maistuvan kitkerämmiltä siemenien kanssa, tästä syystä poistelen sillon kun jaksan.

tonttu

Chilinsiementen perkaus kuuluu mun reperttuaarissa samaan, kun tomaattien kalttaus. Kerran, kun on tehnyt, niin voi sanoa osaavansa toimenpiteen. Sitten ei tarttekkaan enää tehdä. Kumpikin turhaa hienostelua, tosin jos johonkin kokkikisaan menisin, niin siellä varmaan tartteis tuomareille poistaa. Muutoin ei haittaa ketään/mitään.

Paras on kyllä kokkiohjelmissa vakioteksti, poistetaan nämä siemenet, ettei ruuasta tule liian tulista :-D

Herra 47

Lainaus käyttäjältä: Larski - maaliskuu 09, 2011, 15:19:05 ip
Joskus, mutta lähinnä vaan jos meinaan ottaa siemenet talteen. Morttelijauhatukseen menevästä sadosta tulee kans joskus poistettua siemenet homman helpottamiseksi.

Joskus oon jostaki lukenu että pubescenseista kannattais perata siemenet pois. Onkohan tässä mitään todellisuusperää?


puben siemenet ovat suht isoja ja kovia...  joten riippuen mitä tekee ne kannattaa ehkä poistaa
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Mixu85

Yleensä tulee nyhdettya isoimmat pois, jotenkin vaan tullut tavaksi ja kivempi omasta mielestä syödä. Tosin kun kuivaan ja jauhan annan siementen olla paikoillaan. Vähän tässä mennään fiiliksen mukaan.

Paawi

Tietty jos kyseisen lajikkeen siemeniä tarttee, ni tuleehan ne talteen nypittyä. Ja sitten kaivettua silmiä chilikäsillä. :)
Mut eipä sitä muuten jaksa. Jos jotain lihapataa tms. tekee niin suhteellisen sama se tuntuu olevan onko siemenet tallessa vaiko ei.

popcornmaker

Ite poistan aina.. Paitsi kun kokonaisena säilön. Tosin mikäli ens vuonna sato kasvaa entisestään niin en taida jaksaa. Aika näpertelyä kuitenkin tuo siementen poisto.

Toni.A

En poista yleensä koskaan, ellei sitten tarvitse siemeniä ottaa talteen. Villeistä ja pubescenseista tietysti kaikki pois, niiden vähyyden ja arvokkuuden takia. Pubeista siksi, koska ne ovat inhottavan kovia. :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

kalat69

meillä poistetaan pubeista ja hilloihin ja leivontaan menevistä chileistä. muuten ne taitaa pääasiassa jäädä.


2010- 2013 hallituksen jäsen

Huru-ukko


Eman

Hillon keittelyssä ja ruoan seassa ei siemenet haittaa, mutta tuoreeltaan naposteltavista poistan siemenet. En kauheammin välitä rouskutella siemeniä. ::)
Huhhuh..

Disturbed

Yleensä aina poistan siemenet. Joko talteen otettavaksi tai ruoan suutuntuman parantamiseksi. Ei niistä siemenistä hyvää makua irtoa, että niitä paikoilleen kannattaisi jättää ja ruoanlaitto on muutenkin minulla vähän sellaista, että saatetaan välillä vähän turhankin tarkasti tehdä :)
Ja kyllä lopputuloksen kannalta on yllättävänkin oleellista esim. joidenkin tomaattipohjaisten kastikkeiden teossa, kaltataanko niitä tomaatteja vai ei.

Ruoanlaitto ymäpäristö ja välineet kyllä vaikuttaa minulla paljon laittotapoihin. Jos olen kotona tai hyvin varustellussa keittiössä, niin silloin tulee monesti hifisteltyä, varsinkin jos on syöjiä joihin on kiva tehdä vaikutus. Mutta jos ollaan vaikka kalalla asuntoautolla jossain pohjoisessa, niin silloin tapaan mennä aika suuripiirteisesti ruoanlaiton suhteen. Poikkeuksena tietenkin jos jotakin satutaan saamaan, niin en minä niitä rautuja tai vastaavia ala pilaamaan jollain suurpiirteisellä ruoanlaitolla, vaan mahdollisuuksien mukaan teen niistä niin parasta kuin mahdollista. Mutta kyllä hyvät lohipotut tai medaljongitkin menee jos nuotiolla ollaan. Mahtava tunnelma istua porisevan lohikeitto kattilan ääressä pimenevänä syysiltana ja katsella nuotion leiskumista.