toukokuu 14, 2024, 15:51:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Projekti: Hainan Yellow Lantern

Aloittaja NPhoBiaz, joulukuu 27, 2014, 21:17:22 ip

« edellinen - seuraava »

Madde 1992

Itsellä ollut nyt 3viikkoa itämässä ja ei mitään näy :( ja yks siemen siis on itämässä.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Madde 1992 - joulukuu 28, 2016, 17:16:31 ip
Itsellä ollut nyt 3viikkoa itämässä ja ei mitään näy :( ja yks siemen siis on itämässä.


Kannattaa laittaa useampi siemen, koskaan ei siementen itävyysprosentti ole 100.

Ezmo

Ehkä on susi tuo itämään alkanut, kun hännän pää on menny ruskeaksi. Jännä ois tietää tuohonkin tarkka syy.

Madde 1992

Ootko sumutellu niitä entä kuinka palion oot kastellu ettei oo saanu liikaa vettä?

Ezmo

Lautalla mulla nuo on ollut ja eilen huomasin, kun kivivillaan olin sitä siirtämässä.

Madde 1992

Laita vaan villaan uskon että se siitä toipuu kyllä ja älä kastele liikaa äläkä myöskään sumuttele liikoja mulla meinas chilit kuolla liika sumutteluun mutta muutin tapani ja nyt ovat hyvässä kunnossa, multa on parempi pitää vähän kuivahkona kuin liian märkänä eli sopivan kosteena :)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Madde 1992 - tammikuu 01, 2017, 13:51:36 ip
Laita vaan villaan uskon että se siitä toipuu kyllä ja älä kastele liikaa äläkä myöskään sumuttele liikoja mulla meinas chilit kuolla liika sumutteluun mutta muutin tapani ja nyt ovat hyvässä kunnossa, multa on parempi pitää vähän kuivahkona kuin liian märkänä eli sopivan kosteena :)


Ei sitä nyt enää kannata villaan laittaa, jos alakanut jo häntää puskeen. Saat vaan tapettua sen, jos nyt hännällisenä koitat tunkea kivivillakuutioon. Annat nousta sirkoille, mikäli nyt alkaa nousemaan ja siitä sitten siihen kasvualustaan, missä oot aikonut kasvattaa. Voi olla, että kuollut jo, kerta häntä ruskea, voi olla, että on mätä.

unenkuva


Tainno lisättäköön, että jos teet reijästä riittävän ison, että menee helposti sinne, niin sitten.
Tosin jos kivivallassa meinaat sitä siirtää sitten taas seuraavaan, niin ei sitä kannata aluksi lautalla idättää, vaan heti alkuun idättää kivivillassa.

sorrii

Tapoja on monia.
Mä olen idättänyt lähes kaikki kasvini lautalla vuodesta 2010. Chilit siirtänyt aina joko kivivillakuutioon tai Jiffyyn siinä vaiheessa, kun on sirkoilla. Onpa ollut se joori jopa 10cm pitkä! Oon sellaiseen 1cm reikään sen kieputellut puolihuolimattomasti. Onnistumisprosentti 99% luokkaa... ;-)
Ja oonpa siis idättänyt tupakoita ja mansikoitakin paperilautalla. Niitä ituja istutellut sitten lusikalla multaan, kuutioon ja Jiffyyn...

Oon kyllä ymmärtänyt jo ekan kerran jälkeen, ettei se ehkä järkevää tai tehokasta ole, mutta kun on toiminut, niin oon sitä tapaa jatkanut. Joskus monen kauden jälkeen älysin helpottaa hommaani repäisemällä kuution reilusti halki: sitten juuret rullalle väliin ja kuutio kiinni kumilenkin kanssa. Aika nopeesti se juurakko pitää kuution kasassa ilman sitomista.

Hyvä puoli tuossa tavassa on, ettei mene hukkaan yhtään kuutiota eikä itänyttä taimeakaan eli siementä. Lautalla voi seurata idun vaiheita alusta asti, mikä ei onnistu, jos idättää suoraan kuutioon.
Niinhän nuo kuutiot ja muutkin pallerot on tarkoitettu, että siemen idätetää niissä. Ei silti ole kiellettyä tehdä asioita hankalammin, jos se on mielenkiintoista. Hyvin se pikkutaimi mun kokemukseni kestää käsittelyä ja jopa juuren katkeamisen, kunhan ei varsi katkea ja ainakin toinen sirkkalehti säilyy. Kypäräpäitä operoidessa on käynyt, että toinen lehtikin irtoaa. Eisemitään. Tää on harrastelua ;-))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

No tarkotus alunperin oli kasvattaa mullassa aluksi ja siitä kookokseen, mutta sitten muutinkin mieleni. Siinä missä vaiheessa siirtää lautalta pois ei taida suurta eroa olla, kun joka vaiheessa pitää olla varovainen ja tuossa vaiheessa se on vielä helppo tipauttaa kuution aukkoon.


Aji Inferno

Muistellaanpa C. lanceolatimin historiaa. Kasvihan on käytännössä kuollut sukupuuttoon luonnossa. Siitä löydettiin kuitenkin vielä pari pensasta Guatemalan kukkuloilta, ja siemenet otettiin talteen. Nämä tutkijat tekivät chilimaailmassa ainutlaatuisen teon, eli laittoivat rajallisen määrän siemeniä harrastajille myyntiin kohtuullisen kovaan hintaan. Se saattoi pelastaa lajin sukupuutolta, sillä käytännössä kaikki maassamme nytkin liikkuvat lancen siemenet ovat noiden kalliiden, alkuperäisten siemenien jälkeläisiä. Kannattaisin tällaista menettelyä ylipäätään harvinaisimpien ja uhanalaisimpien villichilien kohdalla. Ne eivät saa jäädä "kesäkissoiksi".

Hainanin Lantern on sitten vähän toisenlainen tapaus. Se ei ole ymmärtääkseni uhanalainen - ainoastaan harvinainen Kiinan ulkopuolella. Kuten oli mm. Naga Morich Intian ulkopuolella pitkään. Tai Trinidad Scorpion - ja lukuisat muut chililajikkeet. Kaikissa näissä tapauksissa kaupalliset toimijat ovat yrittäneet rahastaa harrastajien himolla päästä kasvattamaan (vielä) harvinaisia ja himoittuja chilikasveja. Kapitalismiin kuuluu kysynnän ja tarjonnan laki. Jos jotain halutaan kovasti, sen hinta nousee. Jos joku alkaa nyt jakaa vaikka ilmaiseksi (tai postikulujen hinnalla) Hainanin siemeniä, kuten hyvin voi käydä, tuo "bisnes" katoaa. Silloin tästäkin lajikkeesta tulee vain yksi lukemattomista chiliyhteisön peruslajikkeista. En sinänsä kritisoi tätä myyntitapaa; arvo on aina ostajan silmissä. :)

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - tammikuu 02, 2017, 01:20:55 ap
En sinänsä kritisoi tätä myyntitapaa; arvo on aina ostajan silmissä. :)


Tämänhän kohdalla korkeahkolla hinnalla vain siivilöitiin ne innokkaimmat ihmiset kaikkien halukkaiden joukosta, kun kesken projektin julkaistiin vain kourallinen siemeniä. Yhdistykselle tämä koko myyntierä meni +/- 0, eli yhtään voittoa ei tullut. Kaikki kulut laitettiin siihen, että paketista tulee ainutlaatuinen keräilykappale. Tämän vuoden lopussa lajiketta tullaan myymään erittäin edulliseen hintaan!

Ezmo

Ostipa mitä hyvänsä, niin aina joku voi tulla sanomaan, että ihan turhaa rahaa haaskasit. Raha kuitenkin aina kuluu johonkin ja se saattaa olla vielä turhempi asia.


Tuolla itämään alkaneella on jokin omituinen tapa nostaa juuri aivan pystysuoraan ilmaan. No ei ainakaan oo kokonaan kuollut, kun tuolleen vielä liikehtii tai no ehkä se vain luulee olevansa kana ja esittää kuollutta. :D

sorrii

Edellinen johtuu siitä että Kiinassa paitsi kiinalaiset, myös kasvit ovat tottuneet elämään pää alaspäin. Siksi juuren pitää kasvaa päinvastaiseen suuntaan ... luulisin ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Madde 1992

Noniin viimein mullaki iti Hainan Yellow Lantern tuossa lautalla eikai siinä muuta ku et laitan nyt sen multaan :) noin viikko meni siitä kun laitoin lautalle itämään.

Juso

tammikuu 12, 2017, 16:48:34 ip #296 Viimeisin muokkaus: tammikuu 13, 2017, 11:47:01 ap käyttäjältä Juso
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - tammikuu 02, 2017, 01:20:55 ap

Hainanin Lantern on sitten vähän toisenlainen tapaus. Se ei ole ymmärtääkseni uhanalainen - ainoastaan harvinainen Kiinan ulkopuolella. Kuten oli mm. Naga Morich Intian ulkopuolella pitkään. Tai Trinidad Scorpion - ja lukuisat muut chililajikkeet. Kaikissa näissä tapauksissa kaupalliset toimijat ovat yrittäneet rahastaa harrastajien himolla päästä kasvattamaan (vielä) harvinaisia ja himoittuja chilikasveja. Kapitalismiin kuuluu kysynnän ja tarjonnan laki. Jos jotain halutaan kovasti, sen hinta nousee. Jos joku alkaa nyt jakaa vaikka ilmaiseksi (tai postikulujen hinnalla) Hainanin siemeniä, kuten hyvin voi käydä, tuo "bisnes" katoaa. Silloin tästäkin lajikkeesta tulee vain yksi lukemattomista chiliyhteisön peruslajikkeista. En sinänsä kritisoi tätä myyntitapaa; arvo on aina ostajan silmissä. :)


Word.

Alkuperäisen ajatuksen mukaisesti olen mukana kasvattamassa lajipuhtaita siemeniä kaksi kautta (ja varmaan pitempäänkin), jolloin niitä on varmaan riittävä määrä halukkaille. Mun mielestä niitä vois jakaa jatkossa (siis ensi syksynä) suht vapaasti ja niin itse aionkin tehdäkin ilman korvausta enkä katso sen rikkovan mitään sovittua periaatetta. Itse asiassa, koska sato oli runsas olen näitä jakanut useamman kilon duunissa ihmisille joista ehkä 1% ymmärtää asiasta muuta kuin että "chili kun chili" ja ehkä 5-10  tuikkaa talteen otetun siemenen multiin näkemättä siinä mitään erikoista. Useimmille maallikoillehan tämä on turhan tymäkkää tavaraa ja voi olla ettei se innosta satunnaista maistajaa "jatkamaan sukua". Mitä laajemmalle leviää sitä varmemmin syntyy erilaisia risteytyksiä, mutta veikkaan silti että moni kasvattaja pitää huolta lajipuhtaudesta.

Tämä on hienosti hypetetty projekti paketteineen kaikkineen (kaikki kunnia organisaattorille lajikkeen brändäyksestä Suomessa) muttei tässä chilissä nyt mitään erityistä mystiikkaa ole, paitsi että on tosiaan ollut harvinainen Kiinan ulkopuolella. Sitä tuotetaan tonneittain kaupalliseen käyttöön kastikkeen raaka-aineeksi, joka kertoo jotain.Hieno juttu on helppo kasvatettavuus ja hyvä satoisuus, jotka ovat monelle tärkeitä asioita ja siksi mahdollisimman usean on syytä päästä nauttimaan tästä ominaisuudesta.

NPhoBiaz

Juuri näin. Koko homman tarkoitushan on saada tämä lajike pysyvästi suomalaisten saataville, eikä mikään muu. :)

Ezmo

Kaikki kome itämään mennyttä siementä on itänyt, mutta hitaita olivat, kun siemenestä sirkkalehdille kesti 20, 26 ja 39 päivää. Kahta ensimmäistä on hiomapaperilla avitettu.

sorrii

Uteliaana kysyn, että onko nyt kysymys itämisestä perinteisesti mullassa, kivivillassa tms. jolloin itu nousee "maasta" vaiko idätyslautasta, jossa "itäminen" näkyy heti kun pukkaa ½mm valkoista juurta siemenestä. Noiden vaiheiden välillähän voi olla pari viikkoa!

Itse just eilen katselin pubescensejani idätyslautalla, joilla tuli viikko täyteen: Nopein [Riesen Yellow] näytti pikku-itua jo 4 päivässä. Viikossa oli jokaisella lajilla ainakin 1/5 "itänyt" eli juurta näkyi vähän. Mun kokemukseni on, että tästä voi mennä viikon verran siihen, että alkavat idut nousemaan pystyyn: kunnon sirkoille menee enemmänkin.
Silloin noiden pubescensien oikea itämisaika olisi vähintään 2-3 viikkoa, vaikka itse ajattelen nopeimman "itäneen" 4 pävässä ...  :-\

Jos tämä "itäminen" kestää 2-3 viikkoa, niin jää mulla itämättä kokonaan ...  ???

PS. Oon "idättänyt" C.Lanceolatumin 6 päivässä haljenneesta siemenestä  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`