maaliskuu 28, 2024, 09:58:50 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilivaarin muisteluksia

Aloittaja Chilivaari, lokakuu 20, 2007, 22:42:12 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Aloitetaanpa tämä jatkuvajuoninen tarina takautumalla:
Se oli toukokuun loppua kun viisivuotias pikkunassikka pölähti meidän parvekkeelle ja sanoi: "Tässä on sulle chiliä kasvatettavaksi". Hänellä oli pieni kori, jossa 6 pientä ruukkua ja niissä taimet. Purkeissa oli sievästi kasvien nimet. Mitäpä siinä voi kuin kiittää ja laittaa taimet ikkunalaudalle.

Poikani asuu omakotitalomme yläkerrassa ja viisivuotias pojanpoika oli siis asialla. Miniäni oli jostakin siemenliikkeestä tilannut kokoelman chilin siemeniä ja onnistunut saamaan niistä taimia yli oman tarpeen. Edellisellä viikolla olin lahjoittanut heille pari tomaatin tainta ja nyt sain koko mitalla takaisin.

Enhän minä mitään chilin kasvatuksesta tietänyt, enkä heti älynnyt ottaa selvääkään. Kuviakaan ei tullut otetuksi. Luulin kait, että ei se Suomessa kuitenkaan onnistu. Laitoin helppouden vuoksi kaikki ruukuissaan parvekelaatikkoon, jossa ne voi kastella kerralla ja helposti siirrellä pois muiden taimien tieltä.


Heinäkuun 23. päivä löytyi ensimmäinen varsinaisesti chileistä otettu kuva, sekin videolta.  Laatikossa on järjestyksessä De Arbol, Hungarian Yellow Vax, Habanero, Cayenne, Cobra ja Tabasco. Ne on laitettu kasvamaan joskus huhtikuussa ja 3kk myöhemmin Annuumit olivat n. 30cm korkeita, Habanero ei puoltakaan siitä. Unkarilaisessa oli hedelmän alkua, Cayennessakin pikkuinen ja muissa Annuumeissa kukkia. Kastelin niitä kun joku alkoi mennä veltoksi. Pidin niitä lasitetun parvekkeen länsipuolella. Tomaatit saivat eteläisen auringon.

Kasvu oli hidasta. Toivottoman hidasta. Ei tullut mieleeni vaihtaa niille multia. Hiukkasen nestemäistä lannoitetta annoin joskus. Juuret alkoivat tunkea ulos purkeista, jotka olivat vain 10-12cm leveitä. Yhteiskastelu sujui kuitenkin helposti näin.


Leikataanpa suoraan melkein parin kuukauden yli. Syyskuun 8. lukee tietokoneeni kalenterissa, että ensimmäiset omat chilit on maisteltu. Tästä alkoi kiinnostus herätä. Hungarian Yellow oli mieto kuin paprika sekä keltaisena että punaisena.  Ei siitä sen enempää. Kaunishan se on. Cayenne avasi makuhermot. Olen moninkertainen Intiankävijä ja tiedän, mitä HOT tarkoittaa. Tämäkin kuitenkin maistui joltakin. Itse asiassa hyvältä, erilaiselta kuin jauheet joka tapauksessa. Pihvin päällä renkaita pureskellessa tuli mukava polte suuhun ja vähän hikikin. Noita tahtoi lisää, mutta kun ne kypsyivät niin hitaasti, eikä niitä edes ollut kuin kymmenkunta. Taustalla vasemmalla luuraa kuitenkin Habanero.

Nyt alkoi chilin kasvatus kiinnostaa ja löysin nämäkin sivut sekä Fataliin. Imin tietoa ja päätin ensi kesäksi saada satoa hyvistä aineista ja aikaisemmin. Kasvatuspäiväkirjat ovat mainioita. Montakin niistä olen selannut, mutta avaamattomiakin on vielä. Niistä oppii käytännön kokemusten kautta. Eivät ole äidit kovin hyvin pojilleen opettaneet, miten huonekasveja kasvatetaan. Tietämättömyys yritetään joskus korvata tekniikalla. Niinhän me miehet helposti toimimme. Erityisesti olen ihastunut Chiliparkin mietteisiin. Niissä on maanläheistä ja maata ymmärtävää asennetta. Itselläni on ikää toista vuosikymmentä enemmän ja jonkinmoista kasvatuskokemustakin, mutta ei chileistä. Sitä tietoa yritän täällä lukemalla ja utelemalla kasvattaa.


Tässä vähän oman puutarhan satoa muutaman viikon takaa.  Keltainen tomaatti Golden Sunrise on tämän kesän löytö, mehukas, maukas ja kohtuullisen aikainenkin.

10.10. tuli vihdoin aika, että siirsin chilini sisätiloihin. Päivälämpötila laski alle 10 asteen ja yöllä uhkailtiin pakkasella. Cayennet ja hollantilaiset oli jo syöty, muut Annuumit olivat kasvaneet 60cm korkeiksi. Sekä De Arbolissa että Cobrassa oli viitisentoista vihreää palkoa. Habanerossa on mukavasti pikku pötkylöitä ja Tabascossakin muutama siellä latvassa. Kaikki siis selvisivät kesästä parvekkeella ja tuottivatkin jotakin. Kypsyvätkö ne koskaan, se onkin toinen kysymys. Seuraavaksi jatketaan reaaliajassa jonkin matkaa kunnes mennään talvilevolle, jos maltetaan.

terawatti

Tervetuloa :)  

mitä lajikkeita suunnittelet ensi kesäksi? jos et ole vielä chileihin ruukkuja vaihtanut isompiin niin suosittelen, kasvunopeus lisääntyy huimasti.
Hyvä tarina ja hyviä kuvia (:
Shiny Frog-device

Herra 47

itsellä edelleen kasvit kasvarissa...  :D  (auton sisätilan lämmitin hoitaa lämpötilan 2 asteen lämpötilalla noin 6-7 asteen tienoille...

ja tuntuu että silloin tulee noilla "pikku" chileille kiire alkaa kypsyttää palkoja... osa pitäis kyllä tuoda pian sisälle mutta suurin osa saa kyllä olla loppuun saakkka kasvarissa...

sen jälkeen olen luvannut parille kaverille kasvin jämät... kun en raaski niitä lopettaa ja pistää maatumaan...  8)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "terawatti"Tervetuloa :)  

mitä lajikkeita suunnittelet ensi kesäksi?

Kiitos.
Tuota tietoa yritän etsiskellä täältä muiden kokemuksista.
Viime kesän satunnaiseen valikoimaani ei kuulunut yhtäkään Baccatumia, joten niihin ainakin pitää tutustua.

Hakusessa olisi lajike tai pari, joista saisi satoa jo pitkin kesää vaikkapa ulkona kasvatellen. Grillikauteen voisi kuulua omat chilit. Mitään ennätysvahvuuksia tai erikoisia kasvateltavia en tavoittele, vaan minulla chilin tavoite on lopulta päätyä ruokapöytään ja aiheuttaa yleistä mielihyvää. Kasvatus sinänsä on oiva harrastus ja kasvamisen ihme aina ilon aihe.

Chilivaari

VAROITUS:
Seuraavat kuvat voivat olla liian voimakkaita chilien ystäville, joten herkät henkilöt, sulkekaa silmänne ja hypätkää tämä päivä yli.
Kävin vihdoin tänään käsiksi ruukunvaihtoon, joka olisi pitänyt tehdä jo heinäkuussa, mutta en silloin älynnyt, kun en chilien kasvatuksesta mitään tiennyt. Kasvavathan jotkut kasvit montakin vuotta samassa ruukussa.

 
Habanero ja Tabasco olivat 10cm läpimittaisissa muoviruukuissa. Tabasco on puolimetrinen, Habanero vain 35cm korkea. Juuret olivat tunkeneet jo kesällä pohjasta läpi leviten parvekelaatikon pohjalle kosteutta tavoittelemaan. Kun voimakkaasti repien sain kasvit irti ruukuistaan, näky oli murheellinen ja selitti hyvin hitaan kasvun. Habaneron "multapaakusta" pari senttiä pohjalla on pelkkää paksua juurta. Muilla kasveilla olisin leikannut sen pois, mutta hedelmää kantavalla chilillä en rohjennut, jos se vaikka ottaisi nokkiinsa ja pudottelisi satonsa. Tuollaisen valkoisen juuripaakun pois leikkaaminen yleensä aiheuttaa voimakasta juurien kasvua ja haaroittumista ja tervehdyttää kasvin. Noilla paksuilla juurillahan se ei edes pysty imemään vettä, vaan siihen tarvitaan ohuita imujuuria. Ne olivat nyt ruukun ulkopuolella. Aikamoinen shokki leikkauksen kuitenkin täytyy olla, joten jätin sen nyt väliin. Vaihdoin ruukun vain 14cm läpimittaiseen, jolloin sain pari senttiä lisämultaa pohjalle ja sivuille. Laskiskelin ensi kesää ajatellen, että tuohon parvekelaatikkoon mahtuisi 4 kpl 17cm ruukkuja. Niissä jo kasvattaisi jotakin, kun kymmensenttisissäkin tuli hiukan satoa. Isommille kasveille sitten isommat ruukut ja jotkut ulos kasvamaan.


Habanerossani on nyt kymmenkunta pikkuista pötkylää, kolmisenttisiä mitaltaan. Pitäisiköhän niiden vielä kasvaa, vai alkavatko kypsyä? Väristä minulla ei ole mitään tietoa. Siemenpussissa oli lukenut vain Habanero. Lähiviikot näyttävät, putoavatko hedelmät ruukun vaihdon seurauksena vai alkaako kypsyminen tai kasvaminen. Lisävaloakin pitäisi hankkia. Chilit ovat nyt olohuoneen eteläikkunalla, mutta päivät käyvät lyhyiksi.

Volitans

Habsut vaihtavat vielä väriä, joko kerran tai kaksi, esim. oranssi->punainen.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

snu

:)

Löydän aika paljon yhtymäkohtia omaan chili-tarinaani. Olen myös nähnyt ihan saman laisen juuripaakun itselläni. Omat habanerot ovat jääneet kaikki (kolme) noin neljäsenttisiksi. Niissä vain käväisi se oranssi väri noin vuorokauden ajaksi, sitten punaiseksi. Tulisuutta löytyi, ja maku oli paljon alkuperäistä parempi.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Hombre

Minulla kävi sellaisten ämpäriä hiukan pienenpien ruukkujen kanssa sillätavalla, että sieltä juuret puski pohjan reijistä läpi. No otin ja laitoin ne ruukut ämpäreihin ja sinne jäi muutaman sentin tyhjä tila sinne ämpärin pohjalle. Sinne sitten laitoin vettä, ja niinpä niistä tuli eräänlaisia altakasteluruukkuja. Nyt täytyy todeta että, toimi erittäin hyvin. Chilit kasvoivat ja tuottivat satoa jo kesän aikana vallan mainiosti. Jos olisin vaihtanut ne siinä vaiheessa suurenpiin ruukkuihin niin, tuskin olisin saanut niistä satoa vielä elokuussa, vaan kausi olisi todennäköisesti venynyt. Eli toimii ns. hätätila ratkaisuna kun tekee näin...
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "ChiliPark"... Hienot juuret olet saanut aikaiseksi, kastelutekniikkasi toimii...

Eikös tuo ole jo kasvin kiusaamista? Juuret työntyivät ulos ruukuista jo heinäkuussa ja pääsivät välillä helteillä kuivumaan mustiksi. Aina niitä kasvoi uusia. Sisällä ruukussa oli kuitenkin hyvin ahdasta.  :lol:

Lainaus käyttäjältä: "ChiliPark"... Itse pidän siitä että viestejä täydentämään laitetaan kuvia...

Kuvien kanssa olen puuhaillut pienen ikäni ja kuvilla aion tämänkin tarinan kertoa. Valitsin tuollaisen 600 pikseliä leveän linjan. Onko se jollekin liian iso? Vai turhan pieni isolla näytöllä? Isoja kuvia linkin päähän en aio laittaa, ellei jotakin erityisen tarkkaa tule esiin.

Lainaus käyttäjältä: "ChiliPark"...Se millä kuvat on otettu ja käsitelty kiinnostaa aina...

Digijärkkärin kuvia noista on vain tuotekori rypäleistä (Zilga) ja tomaateista. Viime aikoina olen kuvannut pääasiassa videokameralla ja napannut sieltä ruutuja nettiin. Videokamera on kätevä muistiinpanoväline. Siihen jää aina päiväys ja valonkin määrä tavallaan valotustietoina. Sinne voi myös ääniraidalle kommentoida asioita samalla. Uusi kamerani on HDV-laatua ja kuvaa 1920x1080 pikselin kuvia nauhalle. Niitä vähän Photoshoppailen, rajailen ja pienentelen. Videossa on se hieno juttu, että se ottaa 25 kuvaa sekunnissa, joten oikean hetken voi tarkasti valita. Toisaalta kamera helposti heiluu niin, että sieltä on vaikeaa löytää terävää yksittäiskuvaa, vaikka video onkin ihan siedettävää.

Chilivaari

Tänään minun piti kertoa Tabascosta, mutta nyt näyttää siltä, että ruukunvaihdolla on ollut sille vaikutuksensa. Pitää katsoa, mihin suuntaan se kääntyy. De Arbol ja Cobra, kaksi kovaa annuumia odottavat myös maistelijaansa. Mutta nyt tuli jotakin tärkeämpää väliin.

Päivän aiheeksi muodostui: Auringonvalon vaikutus aromiin.  

Aloitan tomaateilla, jotka paremmin tunnen. Samaa heimoahan nekin ovat. Jutun lopussa palataan chileihin. Kuvassa on "varkaasta" kasvatettu Golden Sunrise, kaunis huonekasvinakin. Pääsin juuri sen makua kehumasta, kun tänä aamuna viipaloimme tuosta puskasta komeita tomaattiviipaleita leivän päälle. Mitä, ei makua ollenkaan. Rakenne ja ulkomuoto on ihan jees, mutta maku puuttuu.

Tarina alkoi elokuun alkupuolella, kun havaitsin ulkona lasin alla kasvavissa tomaateissani tosi ison "varkaan". Ne ovat siis lehtihankaan muodostuvia versoja, jotka äkkiä venähtävät emokasvin kokoisiksi ja vievät siltä voimat. Yleensä ne taitetaan pois jo pienenä. Pensas- tai minitomaateissa ei ole tällaista vaivaa. Tuo oli melkein puolimetrinen ja runko oli jo emokasvin paksuinen. Taitoin sen irti, mutta pistin varjossa olevaan avoimeen turvesäkkiin. Turve oli huomattavan hapanta, ph ilmoitettiin olevan 3.5-5.5 välillä. Seuraavana päivänä tomaatti oli aivan vetelänä pitkin säkkiä, mutta viikon päästä se oli juurtunut, virkeästi pystyssä ja alkoi kukkia. Kaivoin lapiolla säkistä aika paakun turvetta juuren ympäriltä ja laitoin kasvin ruukkuun kasvamaan parvekkeelle, eteläikkunalle. Eihän syys- ja lokakuussa paljon aurinko paistanut ja kylmäkin alkoi tulla. Siirsin komeuden viime viikolla sisään. Ikkunalaudalle se ei mahtunut, joten sijoitin sen pöydälle. Ikkuna on parvekkeelle, josta ei kauheasti valoa tule sisään asti. Muutamassa päivässä se kypsyi, yllättävän nopeasti koko terttu kerralla. Tänään sitten nautiskeltiin ja petyttiin. Mitätöntä mössöä.

Syitä mauttomuuteen voi etsiskellä, mutta auringon valon puuttuminen on pääehdokkaita. Kylmyys se ei ole, sillä näihin päiviin asti on syöty ulkona lasin alla kasvaneita saman tomaatin hedelmiä ja herkkua ovat. Myös vihreänä kerätyt ja komerossa kypsyneet ovat maistuneet. Ne saavat vähän happoa lisää, alkavat muistuttaa kaupan tomaattia. Pitää vielä kokeilla tuostakin puskasta viimeiset poimia raakana. Jospa se auttaisi edes vähän. Äkkinäinen lämpöön tuonti voi olla osasyy. Myös turpeen osuutta voi epäillä, sillä nämä ovat koko ajan kasvaneet siinä happamessa turpeessa. Vain vettä olen lisännyt. Ulkona kasvavat oikeassa mullassa, suoraan maaperässä, johon on lisätty kompostia ja kanankakkaa.

Nyt päästään vihdoin asiaan. Muistin täällä juuri lukeneeni vastaavasta ilmiöstä.
Päiväkirjassaan NaokiSoma kirjoitti: "Taisin manata noiden Cayenne Long Slimien olevan miltei tulettomia ja vetisiä. Nyt kuitenkin nuo ulkona kasvaneet osoittivat, että auringonvaloa ei voi olla liikaa! Nämä olivat todella maukkaita ja voimakkuus oli suurin piirtein Jalapenon luokkaa."

Kaivoin Naokin manauksen esiin ja näinhän siellä luki: "Cayenne Long Slim: Vetinen, mauton. Ei edes vieraat huomanneet minkäänlaista poltetta. Heitän tuon länsi-ikkunalla olevan yksilön kompostiin."

Nyt olen valmis uskomaan niitäkin, jotka väittävät haban tai nagan maistuvan Jalapenolta.

Chilivaari

Tabasco sitten ryhtyi kukkimaan uudestaan sisälle päästyään.



Vaihdoin siihenkin mullat viikonvaihteessa ja juuret olivat vielä pahempi paakku kuin Habanerolla. Oli todella aika vaihtaa. Lämmöstä ja uudesta mullasta se innostui taas kasvamaan ja kukkimaan. Kukat tosin tippuvat nopeasti, kun ei tuota valoakaan ole kuin eteläikkunan vähäinen syysvalo ja huoneen katossa loisteputket. Pitänee hankkia tuohon ikkunalle jotakin.

Kasvi on tästä alaspäin puolimetrinen "tikku", sillä se pudottelee alapäästä lehtiä samalla kun niitä ylös kasvaa lisää. Kuvassa oikealla olevan uuden verson typistin heti poikki latvasta, sillä honteloiden oksien kasvattaminen tähän aikaan vuodesta ei tunnu minusta hyvältä ajatukselta. Uudet lehdet vetävät ryppyyn, mikä tomaatillakin merkitsee liiallista ravinnetta, typpeä mullassa. On niissä kirvojakin ollut, mutta lisätyssä mullassa kyllä puolet oli lannoitettua puutarhamultaa. Vanha multaseos vaikutti hiekan sekaiselta kukkamullalta. Sehän tuli minulle taimien mukana. Jo parvekkeella kasvoivat nuo neljä pikku palkoa ja näyttävät edelleen pysyvän puussa. Väri vain on kovin raaka vielä.

e-Boy

Näitä Chilivaarin postauksia on ilo lukea, hyvät jutut ja hienot kuvat aina.  :D
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Chilivaari

Kiitos kannustuksesta!

Ottakaa sitten huomioon, että chilin kasvatuksesta minä en tiedä mitään - tai enintään jotakin siitä, mitä näiltä sivuilta on jokaisen luettavissa. Kokemukseni vasta alkavat karttua. Minusta aloittelijan ihmettelytkin on hyvä kirjata ylös, sillä joku muu voi olla samassa tilanteessa vuoden päästä tai joskus myöhemmin. Siksi minä noita muiden kasvatuspäiväkirjoja käyn nyt läpi.

snu

Minäkin tykkään tätä lukea. Hyvin kirjoitat.

Alalehtien kellastuminen minulla johtui typen puutteesta, ei liiallisesta typestä. En kyllä tiedä jos liiallinen typpi aiheuttaisi samaa. Lehtien kupruilu on ihan normaalia, varsinkin chinenseillä. Tabasco oli kai Frutescens? Siitä ei ole kokemusta.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Chilivaari

Alalehtien putoileminen alkoi jo parvekkeella eli se johtui kylmästä ja liian pienestä purkista. Silloin oli myös typen puutetta varmaan. Putoilu on vain jatkunut, mutta ehkä ne jo aikaisemmin päättivät irtautua "hukkuvasta laivasta".

Sadon mahdollisen kypsymisen jälkeen olen ajatellut pistää varren poikki ja kasvin talviteloille autotalliin muutamaksi kuukaudeksi. Onko tuollaisesta kokemuksia Tabascon tyyppisillä? Kokonainen talvetuskeskusteluhan tuolla jo on.

Mapa

Olet todella hyvä kirjoittaja, ja kuvan räpsijä! :) Juttujasi on ilo kuunnella (korjaan; lukea).

Ihmettelin vain sitä että olet antanut chilisi kukkia tähän aikaan vuodesta... Onhan tuon Tabascon palot varmaan ihan hyviä raakoinakin.
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Maba"... Ihmettelin vain sitä että olet antanut chilisi kukkia tähän aikaan vuodesta...

Kun ei mistään mitään tiedä, antaa vain kaiken tapahtua. Ja ihmettelee sitten, miten tässä näin kävi.  :wink:

Nuo siis ovat ensimmäiset kasvattamani chilintaimet, eivätkä nekään itse kylvämäni. Ensimmäisessä viestissäni aloittelijan foorumille kyselinkin, onko olemassa aikaisempia lajikkeita?

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Ottakaa sitten huomioon, että chilin kasvatuksesta minä en tiedä mitään - tai enintään jotakin siitä, mitä näiltä sivuilta on jokaisen luettavissa. Kokemukseni vasta alkavat karttua. Minusta aloittelijan ihmettelytkin on hyvä kirjata ylös, sillä joku muu voi olla samassa tilanteessa vuoden päästä tai joskus myöhemmin. Siksi minä noita muiden kasvatuspäiväkirjoja käyn nyt läpi.

Aloittelija, joo, mutta chilin kasvattamisessa vain. Kokemusta kasvien kasvattamisesta yleensä näyttääkin sitten löytyvän sitäkin enemmän, ja siitä on suuri apu. Kun vertaa esim. tällaiseen todelliseen aloittelijaan kuten minä! ;) Hyvä esimerkki meikän tietämätömyydestä: Tuo Infernon kasvatusopashan on todella loistava; aloittelijakin pääsee kärryille. Mutta silti olen joka välissä ihan pihalla, jokainen pieni naksahduskin pitää vääntää rautalangasta. Esimerkiksi kun käskettiin laittaa kevytsoraa, piti kattoa wikistä mitä se on... Hyvä etten käyny ostamssa hiekoitussoraa!!!  :lol:

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Kuvien kanssa olen puuhaillut pienen ikäni ja kuvilla aion tämänkin tarinan kertoa. Valitsin tuollaisen 600 pikseliä leveän linjan. Onko se jollekin liian iso? Vai turhan pieni isolla näytöllä? Isoja kuvia linkin päähän en aio laittaa, ellei jotakin erityisen tarkkaa tule esiin.

Tuo 600pixeliä näyttäis olevan loistava valinta kuvakooksi, ainakin omalle näyttökoolleni. (1280x1024)
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "e-Boy".. Hyvä etten käyny ostamssa hiekoitussoraa!!!  :lol:

Mutta kerroitko tuosta päiväkirjassasi?
Juuri tuollaiset perusasiat unohtuvat "guruilta". Niiden esille tuonti on aloittelijoiden tehtävä. Kyllä se hiekoitushiekkakin olisi multaa keventänyt, ainakin vähän. Itse olen kaivanut ulkoa hiekkaa  mullan sekaan, kun asun soraharjun etelärinteessä. Täällä ei ulkona viljellessä ole sitä vaaraa, että jäisi vesi makaamaan juurille.  :lol: Kuivaa on.

Vakavasti puhuen eniten aloittelijat tappavat kasvejaan liialla kastelulla. Multa ei koskaan saisi olla täysin märkää. Itse asiassa pintamullan voi pitää aina kuivan tuntuisena. Kaikkien ruukkujen pohjassa pitää olla reiät, eikä koskaan saa makuuttaa alulautasella vettä. Jos kasvi ei sitä kohtuullisessa ajassa (enintään tunteja) hörppää, sillä ei ole jano. Kasvi ilmoittaa kyllä hätätilanteessa lehtiään lerputtamalla, milloin se tarvitsee lisää vettä. Liikakasteluun sillä ei ole välitöntä merkkiä. Tuho tulee hiipien. Siinä vaiheessa kun lehdet alkavat kellastua, juurista on jo suuri osa tuhoutunut.

Altakasteluruukut ja vesiviljely ovatkin sitten oma lukunsa.

chilifellow

Mukaansa tempaavaa luettavaa. Hyviä pohdintoja aloittelijan vinkkelistä. Tarkkoja kuvia. Kiitos Chilivaari!

Odotankin tarinan etenemistä kuin erään viikkolehden kolumnia. :mrgreen:

- cf -
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #