toukokuu 13, 2024, 20:10:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


ZenGrow-hydro chileille

Aloittaja Caderusso, huhtikuu 18, 2010, 18:59:54 ip

« edellinen - seuraava »

Feint

Lainaus käyttäjältä: Seppo - huhtikuu 04, 2013, 14:43:53 ip
Tuon ruukkuongelman ratkaisin itse leikkelemällä neliskanttieseen 6cm-taimiruukkuun rakoset, jotka ulottuvat pohjasta ruukun reunoille muutamien senttien korkeudelle. Kaikkineen kuusi sellaista viiltoa. Eiköhän niistä juuret mahdu kasvamaan. Ohkaista muovia oleva ruukku mahtui paikoilleen sopivasti survomalla. Saisihan tuohon tehtyä hyvinkin sopivan ruukun vaikka muovisesta kertakäyttömukista poraamalla siihen sopivasti reikiä pohjaan ja reunoille. Luovuutta! ;)

Aukkojen kansien ei tarvitse ollakaan kunnolla kiinni. Ne voinee jättää myös poiskin.


Täytyy käydä huomenna katsomassa paikallisen puutarhamyymälän valikoimaa ja koittaa modailla kipot tuohon. Onko tietoa meneekö isommat kivivillakuutiot noihin koloihin? Itselläni on vain pieniä kuutioita ja ne taitaa upota aika syvälle tuon pömpelin sisälle.

Ja aiheeseen liittyen...mitä lannoitetta kannattaisi hankkia? Puutarhan kesää tai jotain vastaavaa tuotetta, vai onko jotain muuta paremmin vesiviljelyyn sopivaa?

shp

GHE:n litkut ovat toimivia, myös nutriforten tomaatti&mansikka + typpi toimii. Ainakin chilitarvike myy zeniin mahtuvia 6cm ruukkuja.

Edit: Zeniin mahtuu myös 8cm verkkoruukut, kun niistä leikkaa siipaleen pois, saa tosi tukevasti kasvit laitteeseen.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Dendrochili

Kävisikö jokin muu vaihtoehto tuohon idätykseen, kun itselläkin olevat kuutiot eivät oikein asetu. Menisikö joku kukkasidonta sieni ym. vastaava?

Feint

Lainaus käyttäjältä: Dendrochili - huhtikuu 04, 2013, 17:33:08 ip
Kävisikö jokin muu vaihtoehto tuohon idätykseen, kun itselläkin olevat kuutiot eivät oikein asetu. Menisikö joku kukkasidonta sieni ym. vastaava?


Varmaan mikä vaan idätystapa käy, mutta kivivillakuution aion itse ainakin jättää ruukkuun tukemaan kasveja. Vai pitäisikö ruukussa olla jotain muuta(kin) täytettä...?

Dendrochili

Täytyy yrittää metsästää noita kivivillakuutioita. Mites jos kokeilisi kasvattaa chiliä idätyksen jälkeen zengrow:ssa, niin mikä olisi järkevä idätystapa?

Feint

En suoraan sanottuna keksi :D varmaan talouspaperilla tai minigripissä, jotta siirtäminen on helppoa?

Chilitarvike.fi näyttäis myyvän kaikkea zeniin sopivaa. Ajattelin itse tilata sieltä kerralla kivivillat, verkkoruukut ja lannoitteet. Tarviiko noihin purkkeihin vielä soraa tms, vai pärjääkö pelkällä kivivillakuutiolla?

Seppo

Eiköhän se kannata kivivillakuutiossa idättää niin ei tarvitse kuin pudottaa kuutio ruukkuun sitten kun siirtää Zeniin kasvamaan.

Eihän sinne ruukkuun periaatteessa muuta tarvitsisi laittaakaan kuin se kuutio. Laitoin itse silti ruukkusoraa täytteeksi ja vettä sitomaan/ohjaamaan. Teoriassahan Zen saattaisi huonolla tuurilla lorotella kuutiosta ohi, jolloin kuutio saattaisi päästä kuivumaan. Ja ennen kunnon vesijuuria se olisi tuhoisaa.

Feint

Varmaan täydellä purkilla veden lorinakin vähenee. Saa tosiaan nähdä miten kova ääni tuosta lähtee. Yksiössä asun tällä hetkellä ja eukollakin saattaa olla sana tai kaksi sanottavaksi lampusta ja/tai äänestä :D

shp

Niiden kivivillojen päälle kannattaa laittaa kerros soraa, niin ei pääse levää kasvamaan sen kuution päällä, lähinnä esteettinen juttu =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Feint

Mulla vaikuttais, ettei toi päällikansi mene kunnolla paikalleen, vaan se nousee toiselta puolelta korkeammalle ja toiseen koloon vesi valuu heikosti. Vettä alkaa virtaamaan enemmän, kun kantta painaa alaspäin. Ilmeisesti pientä tee-se-itse korjailua tuo vaatii.

Ääni on melko kova. Pumppu kuulostaa samalta kuin lämpiävä uuni ja toistaiseksi vesikin lorisee aika paljon. Voisin kuvitella tuon häiritsevän monia, itseäni ei tosin ollenkaan haittaa ja jätän myös valon päälle yöksi, vaikka nukun samassa tilassa :D

Kaikin puolin hyvältä laitteelta tuo joka tapauksessa vaikuttaa, eikä mielestäni 50e hintaan ollut huonompi sijoitus. Kunhan itäis noi siemenet niin pääsisin seuraamaan taimien kasvua :)

mxv

Idättäminenhän on helppoa kuin mikä zengrowin kanssa, siemenet vaan kuutioon (zenin oma epämääräinen sieniaine tai ihan kivivilla) ja verkkoruukkuun ja koko paska sinne zengrowiin. Itsellä kaikki mitä olen idättänyt tuon kanssa ovat itäneet 3pv - 1vk -ajassa.

Feint

Lainaus käyttäjältä: mxv - huhtikuu 10, 2013, 11:33:23 ap
Idättäminenhän on helppoa kuin mikä zengrowin kanssa, siemenet vaan kuutioon (zenin oma epämääräinen sieniaine tai ihan kivivilla) ja verkkoruukkuun ja koko paska sinne zengrowiin. Itsellä kaikki mitä olen idättänyt tuon kanssa ovat itäneet 3pv - 1vk -ajassa.


Juu, ei voi paljon helpommaksi tehdä. Ei tarvitse edes vedestä huolehtia koko aikana, mutta silti pakko monta kertaa päivässä tarkastaa kaikki :D lampusta ei siemenille ole iloa, mutta vieressä oleville taimille tulee se suunnattua niin on koko paketti käytössä alusta asti.

MonkeyFace

Kävin tänään Tampereen Plantagenissa ja siellä oli ZenGrowt tarjouksessa. ZenGrow 6 70€, ZenGrow 6 valaisin 70€ ja ZenGrow 2 60€.

Seppo

Lainaus käyttäjältä: Feint - huhtikuu 08, 2013, 13:15:08 ip
Mulla vaikuttais, ettei toi päällikansi mene kunnolla paikalleen, vaan se nousee toiselta puolelta korkeammalle ja toiseen koloon vesi valuu heikosti. Vettä alkaa virtaamaan enemmän, kun kantta painaa alaspäin. Ilmeisesti pientä tee-se-itse korjailua tuo vaatii.


Luultavasti et ole vaan saanut laitettua sitä aivan paikoilleen. Ota irti ja aseta paikalleen huolella, olen melko varma että se lopulta asettuu aivan hyvin. Mulla oli samantapaista ongelmaa, mutta ongelman syyksi osoittautuduin minä itse.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Seppo - huhtikuu 11, 2013, 15:25:30 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - huhtikuu 08, 2013, 13:15:08 ip
Mulla vaikuttais, ettei toi päällikansi mene kunnolla paikalleen, vaan se nousee toiselta puolelta korkeammalle ja toiseen koloon vesi valuu heikosti. Vettä alkaa virtaamaan enemmän, kun kantta painaa alaspäin. Ilmeisesti pientä tee-se-itse korjailua tuo vaatii.


Luultavasti et ole vaan saanut laitettua sitä aivan paikoilleen. Ota irti ja aseta paikalleen huolella, olen melko varma että se lopulta asettuu aivan hyvin. Mulla oli samantapaista ongelmaa, mutta ongelman syyksi osoittautuduin minä itse.


Käännellyt ja väännellyt monta kertaa, se menee kiinni vaan yhdellä tavalla. Siinä ei kuitenkaan oo kuin kahdessa kyljessä kiinnikkeet kanteen, kaksi muuta on irrallaan ja nousee pikkasen ylöspäin. Kyllä sitä vettä kuitenkin molemmille puolille valuu about yhtä paljon...sais vaan alkaa siemenet itää!

ChiliEemeli

Itse tuli kanssa hommattua viikonloppuna ZenGrow 6 lampuineen kaikkineen 50€ (hinta alko olla kohdillaan). Vähän samaa ongelmaa ollu myös että ei valuta toiselle puolelle ihan niin hyvin vaikka lisäsin poweriakin syöttöön. Powerin lisäyksellä ei ollu muuta vaikutusta kun että pumpusta lähti vaan kahta kauheammin meteliä. Niimpä askartelin letkusta pienet lisäpätkät syöttöaukoille joista vesi tuli heikommalla "suihkulla" eli putki johdattaa vettä nyt keskelle kivivillakuutiota, ja toimii. Pistin neljään kuutioon chiliä itämään ja pariin lokeroon sitten basillikaa. Chilit ei oo vielä itänyt mutta basillikat alkaa nousemaan jo.
Ei se nyt NII tulista ollu

shp

Tuossa Zenissä idättäminen on asia jota en itse ole ymmärtänyt, paljon paremman tuloksen saa, kun laittaa simenet kuutioineen minikasvariin lämpöiseen paikkaan. Salaateille yms rikkaruohoille toki toimii.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Feint

Lainaus käyttäjältä: shp - huhtikuu 11, 2013, 19:13:47 ip
Tuossa Zenissä idättäminen on asia jota en itse ole ymmärtänyt, paljon paremman tuloksen saa, kun laittaa simenet kuutioineen minikasvariin lämpöiseen paikkaan. Salaateille yms rikkaruohoille toki toimii.


Tämä lienee kyllä totta. Mulla on laitettu minikasvariin(eli pieni terraario+vähän elmukelmua) Lemon Drop, Aji Cereza ja Rhomboideum yhtä aikaa ZenGrown Rhomboideumin kanssa. Zenissä ei vielä näy itämisen merkkejä, kasvarissa itää Lemon Dropit ja kaikki Rhomboideumit. Voipi olla, että siirrän pian nuo Rhombot ZenGrowiin ja idättelen loputkin kasvarissa.

ChiliEemeli

Itse myös totesin että ei tuo Zenissä idättäminen ainakaan mitenkään nopeuta prosessia. Puolentoista viikon kohdalla ei näkynyt vielä mitään muutoksia ni laitoin sit vielä almukelmun päälle ja lähti kahdessa päivässä. Tiiä sitten. Nyt kuitenkin sirkoilla ja aletaan seuraamaan kuinka nopeesti tapahtuu kasvua
Ei se nyt NII tulista ollu

Caide

huhtikuu 19, 2013, 14:56:51 ip #199 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 19, 2013, 14:59:10 ip käyttäjältä Caide
vastasin vanhaan viestiin ja en osaa poistaa tätä viestiä. Sortsi.