huhtikuu 18, 2024, 19:57:22 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Youtube-kanava chilinkasvatukseen!

Aloittaja unenkuva, maaliskuu 12, 2016, 11:59:59 ap

« edellinen - seuraava »

unenkuva


NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - helmikuu 12, 2017, 18:16:25 ip
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - helmikuu 12, 2017, 10:24:59 ap
Video kookoksen lannoituksesta kiitos  :thumbup:


Ei varmaan sais siitä ihan omaksi videoksi asti, mutta vois seuraavaan "5 vinkkiä" videoon ottaa. Kookoksessa voi lannoittaa samoilla suhteilla kuin vesiviljelyssä, vesiviljelylannoitteilla


Muistaakseni olet puhunut vesiviljelyn ja projektisi yhteydessä vähän lannoitteista, mutta lannoitteille pyhitettyä videota en löydä. Miten olisi sellainen video, jossa käytäisiin läpi eri lannoitevaihtoehtoja eri kasvualustoille, sekä vähän yleisselvennystä lannoitteisiin (N-P-K arvot, miksi Substral ei käy, jne)? Kun uusi aloittelija tulee kanavallesi, niin voi olla vähän vaikeaa löytää lannoitusvinkkejä, jos ei meinaa katsoa kaikkia videoita sen löytääkseen. :D Tämä siis ihan vaan ideana.

Ezmo

N-P-K arvoja opettaessa kannattaa neuvoa muuttamaan ne prosenttit johonkin järkevään arvoon, jos niitä koittaa vertailla. Hyvä esimerkki löytyy ChiliWikistä

LainausPuutarhan Kesä N-P-K 13-7-20, mutta sitä neuvotaan käyttämään 1,25 ml/litra, jolloin annokseksi tulee N-P-K 16-9-25


Sama 13-7-20 löytyy 1millistä ja 1,25 millistä, toisessa on vain 0,25ml enempi tavaraa.

Chilivaari

Sori unenkuva, tämä on lähdössä sivuraiteille, mutta en malta olla huomauttamatta Ezmolle, että olen laatinut taulukon, jossa yleisimpien lannoitteiden pitoisuudet ja suositellut annokset on laskettu ja vertailtu (viimeisissä sarakkeissa) paljonko lannoitetta on litrassa vettä, jos ohjeita noudatetaan:
http://chilivaari.blogspot.fi/2008/07/lannoitteista.html


Muut sarakkeet häiritsevät moniakin lukijoita, mutta ne vain kertovat, miten lopputulokseen on päästy. Keksikää joku havainnollisempi tapa ilmaista asia. Taulukkoa saa vapaasti lainata.

unenkuva


Tuo lannoitevideo on muuten hyvä idea, nytkun sen noin laittaa :)
Minä vähän liian yksinkertaisesti asian ajattelin :)
Eikä Chilivaarin tarvi anteeksi pyydellä, tuo oli aiheeseen liittyen mainio linkki

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 12, 2017, 19:20:09 ip
Sori unenkuva, tämä on lähdössä sivuraiteille, mutta en malta olla huomauttamatta Ezmolle, että olen laatinut taulukon, jossa yleisimpien lannoitteiden pitoisuudet ja suositellut annokset on laskettu ja vertailtu (viimeisissä sarakkeissa) paljonko lannoitetta on litrassa vettä, jos ohjeita noudatetaan:
http://chilivaari.blogspot.fi/2008/07/lannoitteista.html


Muut sarakkeet häiritsevät moniakin lukijoita, mutta ne vain kertovat, miten lopputulokseen on päästy. Keksikää joku havainnollisempi tapa ilmaista asia. Taulukkoa saa vapaasti lainata.

Vertailuun voi nuita lukuja käyttää, mutta jos alkaa soveltamaan ja laskemaan paljoko jotain tiettyä lannoitetta pitää laittaa, niin silloin se on helpompi laskea, kun muuttaa prosentit grammoiksi tai litroiksi.

Chiliharri

helmikuu 13, 2017, 21:06:36 ip #126 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2017, 12:32:34 ip käyttäjältä Chiliharri
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 12, 2017, 19:20:09 ip
...taulukon, jossa yleisimpien lannoitteiden pitoisuudet ja suositellut annokset on laskettu ja vertailtu (viimeisissä sarakkeissa) paljonko lannoitetta on litrassa vettä...


Sori Chilivaari (ja myöskin unenkuva), mutta haluan kommentoida aihetta kun tämä tuli esiin. Itse asiassa olen joskus aikaisemmin miettinyt samaa asiaa, kuin Ezmo varmaankin tässä luultavasti tarkoittaa(?)
Eli tuota N-P-K arvojen tarkoituksen suhdetta vaarin taulukkoon: NPK-arvo on valmistajan ilmoittama määrä massaprosentteina lannoitevalmistetta, ja nettitietojen (EU lannoiteasetus & Evira) mukaan Suomessa ilmoitetaan nämä ensisijaisesti alkuaineiden pitoisuuksina. Siis esimerkiksi kilossa Puutarhan Kesä lannoitetta on 130g typpeä, 70g (vesiliukoista)Fosforia jne. Vaarin taulukon viimeisessä sarakkeessa nämä prosenttiosuudet on kerrottu annosmäärällä (ml), jota en omiin ajatuksiini sisäistänyt. Lähinnä siksi, ettei saaduilla arvoilla ole käyttökelpoista yksikköä.

Itse laskisin näin, jos halutaan käyttää nimenomaan NPK arvoja. Otsikon mg/l alla voisi olla vertailtavat luvut:

EDIT: taas oli kuvan URL muuttunut

Chilivaarin taulukko on mielestäni sinällään hyvä, kun kaikki ovat tuossa yhteenvetona. Enkä väitä omaa taulukkoani tarkoitukseen paremmaksi, mutta tuossa on luvuilla yksiköt. Ja tätä aihetta voidaan puolestani käsitellä sopivammassa ketjussa mikäli haluatte :)

Ketjun aiheeseen liittyen mulla on tällä hetkellä tuollainen Time Lapse kuvaus menossa, jossa seurailen lannoituksen vaikutuksia. Chili-Ile olikin siitä jo tietoinen  ;)

Chilivaari

Onhan täällä jo lannoiteketju, jossa tuota minun taulukkoani puitiin 2008.  ;)
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2787.msg47480;topicseen#msg47480


Kuten taulukkoni jälkikirjoituksessa totesin, lannoitearvot litrassa on valittu helppolukuisiksi ja helposti vertailtaviksi eli pieniksi kokonaisluvuiksi ja siksi ne ovat nyt gramman sadasosia. Nolla perään ja saat milligrammoja. Vähän pyöristystä olen tehnyt samasta syystä, vertailun helpottamiseksi. Grammat eivät käyneet, sillä monta nollaa sisältävät desimaaliluvut eivät ole käteviä. Milligrammat olisivat käyneet, mutta nekään eivät mahtuneet silloiselle pienelle läppärin näytölleni, taulukko olisi ollut liian leveä. Nyt ne jo mahtuisivat.  :D

Ezmo

Komponenttilannotteiden käyttökin on helpompaa, kun kääntää ravinteet grammoiksi tai litroiksi. Chiliyhdistyksen Puutarhan kesän lannoitusoppaasta on helppo katsoa ohje mille vain lannoitteelle, kun vertailee ravinteet vaikka millilitroja kymmenessä litrassa vettä.

unenkuva


Chiliharri

Katselin tuon eilen lataamasi videon

Tuli mieleen tuosta videolla käsittelemästäsi HYL projektista. Lupailin kanavallesi aikaisemmin Time lapse -raitaa, jossa yrittäisin vähän seurailla lannoituksen vaikutusta.
3.1.2017 Aloittamani kuvaukset lopettelin itseasiassa eilen, joten katsotaan millaisen videon saan aikaiseksi. Kuvaa tulikin peräti 1475 ruutua, joten nyt on mulla editedit  :) :P
Lannoitteena käytin Puutarhan kesää. Tuossahan voisi olla sitten jotain esimakua, jos haluat kokeilla myöhemmin lannoituksen vaikutuksia.
Laitan sulle yv:llä lisätietoja toivottavasti nyt vkl, kun saan videon editoitua.

(Sivuhuomautuksena: unohtuikohan videosta linkki toiseen videoosi noin kohdasta 4:30?)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Chiliharri - maaliskuu 03, 2017, 15:12:01 ip
Katselin tuon eilen lataamasi videon

Tuli mieleen tuosta videolla käsittelemästäsi HYL projektista. Lupailin kanavallesi aikaisemmin Time lapse -raitaa, jossa yrittäisin vähän seurailla lannoituksen vaikutusta.
3.1.2017 Aloittamani kuvaukset lopettelin itseasiassa eilen, joten katsotaan millaisen videon saan aikaiseksi. Kuvaa tulikin peräti 1475 ruutua, joten nyt on mulla editedit  :) :P
Lannoitteena käytin Puutarhan kesää. Tuossahan voisi olla sitten jotain esimakua, jos haluat kokeilla myöhemmin lannoituksen vaikutuksia.
Laitan sulle yv:llä lisätietoja toivottavasti nyt vkl, kun saan videon editoitua.

(Sivuhuomautuksena: unohtuikohan videosta linkki toiseen videoosi noin kohdasta 4:30?)


Loistavaa!  Lataan videon kanavalle kunhan saat sen valmiiksi :)  linkki on siellä oikeassa yläkulmassa, tulee sellaisena "pop-uppina"  Ne saa myös näkymään kun painaa sitä oikean yläkulman i-namiskaa. Mutta se ilmestyy hetkeksi sinne oikeaan yläkulmaan valmiina linkkina

unenkuva

maaliskuu 08, 2017, 12:41:08 ip #132 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2017, 23:17:23 ip käyttäjältä unenkuva
Tässäpä Chiliharrin tekemä uusi Time Lapse video. Kiitos jälleen Chiliharrille :)

NPhoBiaz


unenkuva

maaliskuu 08, 2017, 19:16:37 ip #134 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2017, 23:17:57 ip käyttäjältä unenkuva
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - maaliskuu 08, 2017, 14:18:21 ip
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 08, 2017, 12:41:08 ip
Tässäpä Chiliharrin tekemä uusi Time Lapse video. Kiitos jälleen Chiliharrille :)


Linkki on rikki. ::)


Nyt toimii, kiitos tiedosta :)

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 08, 2017, 12:41:08 ip
Tässäpä Chiliharrin tekemä uusi Time Lapse video. Kiitos jälleen Chiliharrille :)

Avasin tästä oman ketjun tuonne testit osioon. Sinne tulikin heti viestiä asiavirheestä videossa  :o

unenkuva


Tässä vielä
selvyyden vuoksi linkki uudestaan. Latasin kielioppikorjatun version videon

unenkuva


Vuorikaskas

maaliskuu 12, 2017, 23:02:17 ip #138 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2017, 23:21:55 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 10, 2017, 20:48:54 ip

Yksinkertaiset ohjeet risteytykseen


Katselin sen pari päivää sitten. Se siitä jäi päällimmäisenä mieleen, ettei mainittu mitään F1 sukupolven sisarusten samanlaisuudesta siten että yleensä hybridi vaikuttaa olevan  kuin lajike noin olemukseltaan.  Kunhan vaan emot ovat riittävän erilaisia keskenään, F1 sisarukset muistuttavat hyvin toisiaan.  Erot tulevat sitten esiin F2 sukupolvessa.   Sen sijaan mainittiin sopivien (halutut ominaisuudet)  yksilöiden valitseminen aina seuraaviin sukupolviin.   F1 hybridit ovat kuitenkin monipuolinen maailmansa, sillä siinä on mahdollista enemmän lähtökohtia, koska jotkut lajit risteytyvät keskenään ainoastaan siten että F1 on ainoa sukupolvi mikä voi tullakaan.

Olihan se lyhyt mikä varmasti tarkoituskin ja konsepti, mutta mahtui siihenkin aikaan tuo puute!   ;D  Puuttuvia asioita suppeasta esityksestä toki on aina helppo luetella, mutta tuo hybridin F1 sukupolven olemus on vaan mielestäni niin peruasioita kuin vain voi.   Jos mää sen vaan olen oikein käsnänny, mikä myös mietitytti tuon katseltuani.

Olen kyllä tykännyt katsella sun juttus säännöllisesti, jotta kehuja lähettelen fiiliksiltään ja asioissaan pääsääntöisesti.

Aiemmista muistan yhden aika harmittoman tai hupaisan vinkkis, että koiran kynsisakset olis kätevät oksasakset.  No, mulla on paritkin sellaiset talossa eikä kummankaan otteeseen mahtuisi kuin aivan pienimmät oksat, mitkä ihan hyvin millä saksilla vaan leikkautuu. Isompileukasissa taitaa olla 8mm aukko, toisissa malleissa viitisen milliä.  :-*       Ei oikeatkaan oksasakset maksa koiransaksia enempää. Hintaskaala on sama, hatusta  7-27 eur riippuen merkistä.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 12, 2017, 23:02:17 ip
Se siitä jäi päällimmäisenä mieleen, ettei mainittu mitään F1 sukupolven sisarusten samanlaisuudesta siten että yleensä hybridi vaikuttaa olevan  kuin lajike noin olemukseltaan... 


Tänks, hyvin selvitetty. Tähän asiaan tuli kommenttia myös youtuben kommenttiosassa. Selkeä puute minulla. Tähän melko varmasti tulen vielä myöhemmissä videoissa palaamaan. Silloin otan sinunkin kommentin huomioon :)