Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

toukokuu 03, 2018, 11:32:36 ap #10600 Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2018, 11:55:15 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - toukokuu 03, 2018, 10:51:43 ap
Pikainen kysymys koskien vesipumpun laittamista bubleriin. Riittääkö tuollaisessa Vp-luxinkin myymässä budjet bublerissa ilmanvaihto pelkästää painovoimalla soran läpi? Tällä hetkellä oon pumpannut ilmapumpulla öisin vain ja se on tähän mennessä riittänyt, mutta vesipumppujen kokeilu hiljaisemman äänen takia ois kiinnostavaa.


Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 03, 2018, 11:06:48 ap
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - toukokuu 03, 2018, 10:51:43 ap
vesipumppujen kokeilu hiljaisemman äänen takia ois kiinnostavaa.


Voisi myös kysyä haitanneeko mitään pari ylimääräistäkin reikää kannessa paremman kaasujenvaihdon varmistamiseksi.  Tohtinen epäillä ettei olla tutkittu kovin paljoa tätä asiaa, että miten eri tilanteissa siellä kannen alla kaasutilanne kehittyy vaikka yleinen vastaus ja ensituntuma kokemuksista ilmeisesti on että kyllä riittää ilmankin ylimääräisiä tuuletusaukkoja.  Ero ilmapumppuun on kuitenkin selvä:  vesipumppu vain liikuttaa vettä sisällä kun ilmapumppu vaihtaa myös jatkuvasti ilmaa kannen alta.


Lainaus käyttäjältä: Ezmo - toukokuu 03, 2018, 11:24:07 ap
Lisäaukkojen teko on vähän hankalaa, ettei tuo kansi menetä tukevuuttaa tai ala lohkeilemaan. Tuon kannen halkaisija on n.30cm ja mulla on käytössä 20cm ruukku. Parempi tapa varmaan olisi lisäreikien siasta tehdä soran läpi varmempia reittejä. Takuu varmaa testitulosta tuskin löytyy, mutta jos jollakin ois omakohtaista kokemusta vastaavasta. Facebookin puolella asiasta oli jotain keskustelua, mutta kukaan ei vastannu tuohon kysymykseen silloin, eikä sitä juttua enään löytynyt.


FB:ssä muistan ainakin suorastaan kuoron "huutamassa" että vesipumppu on parempi ja ettei sieltä kannen alla mitään ala happanemaan ilmanvaihdon takia ja ettei systeemi ole ollenkaan liian suljettu koska kasvilla on aukko kannessa.  Joten kai joku täälläkin voi sulle niin vastata ettei mitään turhia virityksiä tartte.  :right:  Määkin voisin mutten kehtaa koska mitään DWC:tä en ole koskaan alkanut käyttämään.

Onko se yksiselitteisen totta kaikissa tilanteissa, on tietenkin aivan toinen asia.  Näistä on väännetty akvaariopiireissä vuosikymmeniä.  Ja mitä kompetenssia oli sillä eräälläkin kertoa teorioitaan kasvin juurillaan ottamasta hapesta - sen kuultuani tajusin vetäytyä turhasta keskustelusta...  FB on toivoton paikka sellaiseen keskusteluun.  Siellä oikein korostuu aina ilmiö jossa vain yksi totuus mahtuu kerrallaan kuhunkin aikaan.

No kumminkin, minua kyllä kiinnostaisi kasvin toiminta tässäkin ja olisikohan tuokin eräs sekoittanut kasvin hapentarpeen ylipäätään ravinneliemen ja juuriston bakteerikannan hapentarpeeseen. En todellakaan tiedä mutta ei nämä FB:n chiliryhmässä voi selvitä.

BTW, en bongannut VP-luxilla kuin ilmapumppuihin perustuvia bubbleripaketteja, jotta mihinhän tuotteeseen viittasit?


Ezmo

Tuo hapettamisen määrän tarve on pikkusen epäselvä. Toiset sanoo, että pumpun on pyörittävä koko ajan ja toisista ei tarvi koko aikaa. Mulla on nyt ollu 3 kuukautta niin, että ainoastaan yöajan eli noin 8h vuorokaudessa pumppausta. Nyt kyllä meni pari viikko, etten pumpannut ollenkaan, kun vesi oli ihan vähän, joten ei ois onnistuntu. Juurissa kyllä ei vielä huomannut mitään muutosta.

Sellainen ilmapumpuun perustuva, niitä siellä tarvikkeissa on myytävänä erikseen ämpäreitä ja kansia.

sorrii

Kyllähän jollain kasvilla ja hyvällä säkällä onnistuu vaikka ei pumppua olisi ollenkaan ..  :-\

Mä uskoisin että ilmapumppu on tehokkain ja varmin. Vesipumppu hiljaisempi, mutta voi sekin hurista ja resonoida astiaan. Ajastaminen niin että on yöllä hiljaa toimii, mutta aina kasvaa riskit esim. juurimädälle. Siihenhän sitten on vielä käytettävissä Liquid Oxygen tms. vetyperoksidivalmiste. Mä olen käyttänyt sellaisia vuosikaudet passiivihydroilla .... Nuo liemen bakteerikantajutut menee bioponisen puolelle. Hookaksookaks tapppaa ne kaikki  8)

Onhan sitten olemassa hiljaisempia ilmapumppuja ja ilmakiven voi jättää pois pulputtamasta tai korvata pussillisella hiekkaa. Ilmapumpun päälle voi tehdä kotelon ... jne.
Kummasti sitä oppii sietämään noita ääniä kun tarpeeksi hurahtaa ..  ;D ;D ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aksu86

Ostin tommosen jalopenon taimen.. Missä vaiheessa isompaan ruukkuun? Mites lannoitus?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Aksu86 - toukokuu 04, 2018, 12:12:54 ip
Ostin tommosen jalopenon taimen.. Missä vaiheessa isompaan ruukkuun? Mites lannoitus?


Eipä siitä haittaa ole vaikka vaihtaisit heti ruukun isompaan. Aloita samalla kevyt lannoitus. Vähitellen voit lisätä lannoitusta

Chilivaari


Ja paljon valoa.

Lainaus käyttäjältä: Aksu86 - toukokuu 04, 2018, 12:12:54 ip
Ostin tommosen jalopenon taimen..

Ennen kuin tulee muilta lunta tupaan, huomaa, että se on Japeno, ei jalo. Hienostelijat ääntävät sen tyyliin halapenjo.

Vuorikaskas

toukokuu 04, 2018, 14:05:32 ip #10606 Viimeisin muokkaus: toukokuu 04, 2018, 14:16:06 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 04, 2018, 13:18:05 ip

Ja paljon valoa.

Lainaus käyttäjältä: Aksu86 - toukokuu 04, 2018, 12:12:54 ip
Ostin tommosen jalopenon taimen..

Ennen kuin tulee muilta lunta tupaan, huomaa, että se on Japeno, ei jalo. Hienostelijat ääntävät sen tyyliin halapenjo.


Mikä kumma  Japeno?   Isolla vielä kuten erisnimi.   :o   

Jalapa.

ed.   Kielikello ymmärtää virheellistä puhekieltä: 
jalopeno  paremmin: jalapeno
https://www.kielikello.fi/-/ruoka-alan-vierassanoja-a-j

Chilivaari

Kirotusvihreitä sattuu tässä iässä jo jatkuvasti.
Hyvä, että maali osui minuun, eikä Aksuun. Minä kyllä kestän, mutta jotkut aloittelevat harrastajat ovat poistuneet foorumilta saatuaan aiheesta piruilua osakseen.

sorrii

Niinettä oikeestaan pitäisi sanoa Xalope~no ... Isolla, tiätysti kun on nimi.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

Tietenkin Asia on Pahvi kun aletaan neuvomaan oikeinkirjoituksessa väärin kirjoittaen.    :D

Jomppe

Noniin, hyväähän Chilivaari vain tarkoitti. Eiköhän kaikilla typoja tule.
Sori offtopikki, mutta tämmöinen turha nälviminen ei ainakaan lisää kävijöiden mielekkyyttä selailla tätä forkkaa, vaikka tietynlainen viihdearvo kai se tässäkin on..

Vuorikaskas

toukokuu 05, 2018, 10:46:11 ap #10611 Viimeisin muokkaus: toukokuu 05, 2018, 10:55:32 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Jomppe - toukokuu 05, 2018, 10:29:09 ap
Noniin, hyväähän Chilivaari vain tarkoitti. Eiköhän kaikilla typoja tule.
Sori offtopikki, mutta tämmöinen turha nälviminen ei ainakaan lisää kävijöiden mielekkyyttä selailla tätä forkkaa, vaikka tietynlainen viihdearvo kai se tässäkin on..


Tietenkin tarkoitti hyvää kuten minäkin. Entä sorrii?  Näin sen huumorilla. Asia on Pihvi. 

Kuka täällä nälvii?  Jotain on  vialla jos vääriä ei voi oikoa ilman että sitä nähdään nälvimiseksi.


P.S.  Sorrii sun allekirjoitus  on "Joskus on mahdotonta erottaa onko joku tosissaan vai vittuileeko vain" on hyvin outo minulle. Ihan kuin homman lankana olisi vittuilu.  Tuollainen on tuhista turhin kela edes miettiä.  Asioissa mennään.  En ihan tajua Chilivaarinkaan sanomaa kestämisestä.  Minusta se on edellytys  mihin tahansa julkiseen osallistumiseen... se ettei pelkää virheitään. 

Meinaako Jomppe että foorumi on kuollut? Tai niin vähätapahtumainen että syitä etsitään tällaisestakin?

Huru-ukko

Foorumilla on taidettu ohjeistaa esim. sanomalla: Oikeinkirjoitus on lukija arvostamosta tyyliin, ehkä hiukan selvemminkin.

En itse ole sen takia huomannut kenenkään lähteneen. Lähtemisen suurin syy lienee  huomata harrastus vääräksi, tai että foorumia ei tarvita harrastamiseen.

Olen kuvitellut että sorriin teksti tarkoittaa ettei hän itse ymmärrä jos joku piilovittuilee  XD  ;).

Viisi vuotta sitten pelkkiä päiväkirjapostauksia saaattoi olla foorumilla yli 20 viikonloppuisin aamulla, siihen verrattuna aika hiljaiseksi on foorumi muuttunut. Siihen päälle kaikki muut postaukset.

Facen suosio lienee osittain syönyt foorumia, siellä on helppo kysyä ja voi valita vastauksista sopivimman, ei välttämättä sitä oikeaa. Itse näkisin että face on laajennettu versio "mikä chilejäni vaivaa" "kysy täällä ensin" ketjuista. Ja satokuvia.

Jomppe

Vuorikaskas: Omaan silmään tuo muotoilu "Mikä kumma jnejne.." otti silmään. Asiat mielestäni voi muotoilla ja ilmaista ystävällisemminkin. Asialliset huomautukset ja korjaukset kunniaan, ilman ylimääräistä piilovittuilua on paikallaan ja suotavaa aina, kun aihetta siihen on.

Ja ei, en meinaa että foorumi on kuollut.

Eiköhän kantani tullut selväksi, ja tämä on vain minun kantani sekä näkökulmani. Rauhaa, ystävät.


Vuorikaskas

toukokuu 05, 2018, 12:46:42 ip #10614 Viimeisin muokkaus: toukokuu 05, 2018, 13:34:30 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Ai se.  Se mikä kumma. Minusta se vaan oli kumma kun annettiin olettaa että täällä tulisi lunta tupaan jostain jalopenosta, että halusin hieman tutkia tätä asiaa vielä tuoreena foorumilaisena.   Siinä kieltämättä mietin, onko Chilivaarilla tarkoituksella virhe, koska 'lunta tupaan' tuollaisen takia ei tuntunut uskottavalta.   Siitä se 'kumma' mulle valikoitui muotoiluksi.  Kuin olisi laitettu täky lumelle tupaan - mutta omaan juttuun.



Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 05, 2018, 11:36:57 apItse näkisin että face on laajennettu versio "mikä chilejäni vaivaa" "kysy täällä ensin" ketjuista.

Missä sellainen face on? Ja näkeekö sen, vaikka ei ole antanut tietojaan Zukkerbergille?


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 05, 2018, 12:46:42 ip... mietin, onko Chilivaarilla tarkoituksella virhe, koska 'lunta tupaan' tuollaisen takia ei tuntunut uskottavalta.

Joo, taisin muistella niitä vilkkaita aikoja, joista Hurukin puhui. Aamuisin foorumin avatessani siellä oli monta sivua uusia viestejä ja suuri osa niistä aloittelijoille vittuilua tai suorastaan riitaa haastavia. Se oli Räyhiksen aikaan, mutta kyllä siinä provosoituivat monet muutkin.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 05, 2018, 14:12:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 05, 2018, 11:36:57 apItse näkisin että face on laajennettu versio "mikä chilejäni vaivaa" "kysy täällä ensin" ketjuista.

Missä sellainen face on? Ja näkeekö sen, vaikka ei ole antanut tietojaan Zukkerbergille?

Puhekielen lyhenne Facebookista, ja tarkoitin juurikin siellä ryhmää Chilifoorumi.fi. Vaikka siellä tietoa on paljon, se katoaa saman tien. Huvittavaa joissain ryhmisssä (ei Chilifoorumi) kun siellä moderaattorit pyrkii ohjaamaan samankaltaisia viestejä samaan ketjuun jossa ko. aiheita on ennenkin käsitelty. Raaka totuus on että ei siellä kukaan vanhoja viestejä etsi, jos on kysyttävää niin se kysytään saman tien. Ja innokkaita vastaajia kyllä riittää onneksi.

Minä olen vielä ainakin Zukkerbergin nuorassa, joten en tiedä näkeekö jos ei ole ryhmässä jäsenenä. Osa ryhmistä on ainakin suljettu ulkopuolisilta. Sinun pitänee itse kokeilla mitä sieltä löytyy haulla Facebook Chilifoorumi.fi.

Chilivaari


MRgreen

Palatkaa jo takaisin aiheeseen. Ihan käsittämätöntä löpinää. Aikuiset ihmiset ja vielä sama agenda kaikilla  :chili: