toukokuu 13, 2024, 02:30:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Säilöntä

Aloittaja Marru, lokakuu 16, 2005, 14:51:09 ip

« edellinen - seuraava »

Marru

Moikka.

Eli tällainen pääsi tapahtumaan että kaveri antoi mulle lasipurkin jossa oli sisällä jotain chilejä, ja hetken päästä huomasin että kappas nehän ovatkin homeessa, eli mikähän meni vikaan? Miten noita chilejä kuuluu säilytellä? Noi homeeseen menneet olivat siis lasipurkissa joka oli "suljettu" kankaalla. Itsekin olen mietiskellyt tätä chileihin tutustumista nii kyselempä tämän nyt valmiiksi vastaisuuden varalle, eli voiko niitä noin vaan johonki purkkiin nakkaa ja antaa olla, vai pitääkö ne ensin kuivattaa uunissa tms. antakaa tyhmälle perusneuvot :)

Amd

olivatko chilit jossain liemessä kun sait, vai ihan tuoreina marjoina?
jos olivat jo jossain etikkaliemessä, niin huono hygienia noita purkitaessa on varmaan koitunut kohtaloksi.jos taas palot olivat purkissa ilamn liemiä, niin ei ihmekään että homehtuivat, jos kansi oli kiinni...

Fatalii

Hätäpäissään joutuu itsekin syömään niin paljon satoa tuoreena kun kerkiää, ja mahd. paljon satoa tulee sitten kuivattua ja jauhettua ja toki savustettua, kuivattua ja jauhettua.
Osa tulee pakastettua pahan päivän varalle ja osa päätyy erinäisiin soosi ja hillo (on muuten loistavaa!) tms kokeiluihin.

Sellaisenaan chilit eivät säily tiiviissä purkissakaan kovin pitkään, etikkaliemessä melko paljon pidempään kyllä, ei tosin kovin mieluinen vaihtoehto ei-etikan ystävälle.. :-/

Jos haluaa koittaa erilaisia säilöntätapoja niin "Too many chiles!" -opus lienee tutustumisen arvoinen ja melko edullinen.
Itselleni ollut suuri apu tässä lähikuukausina! :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Marru

Joo, ne oli ihan sellasenaan tuoreita purkissa ja enhän minä ku noista tiennyt nii tiennyt ettei ne säily, nii homeeseen meni koko satsi :( mut kiitti vinkeistä, pitäs varmaan tuohon kirjaseen ainaki tutustua et tietää mitä vastaisuudessa tekeepi sit :) hih. Jotta ei vastaisuudessa kävis tollei tyhmästo.

java

Miten chilit säilyvät soijakastikkeessa. tein viikko sitten chili slaisseja pilttipurkkiin ja laitoin liemeksi soijakastiketta. ainakin vielä maistuu ihan ok.
onko kokemuksia?

Annika

Olisko kans ihan etikka, sokeri, suola, kuumassa nesteessä,vähän samalla tavalla kuin kurkut yleensä esim?
Kaupasta ainakin saa joatkin säilöntäsekoituksia, onko kukaan kokeillut?

wille

Itse oon ainakin säilönyt ihan perus rypsiöljyyn ja sitte vaan kylmäkaappiin.Oliiviöljyhän käy muuten ihan hyvin mutta se kohmettuu kylmässä... epämiellyttävää tahnaa sen jälkeen. etikkaliemet toimii myös ihan hyvin..maustetta sekaan ja purkkiin, säilynyt ihan hyvin, mutta normi ruokaöljyssä tähän mennessä parhaiten!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Gekko

Solanaceae et vitae