toukokuu 14, 2024, 04:34:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lemon drop -lohi

Aloittaja PP, elokuu 31, 2010, 18:02:39 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Kalaa ja chiliä ei näy yhdistettävän usein, mutta tässä yksi hyväksi toteamani tapaa yhdistää ne.

Kuvassa ainekset: lohta/kirjolohta, Lemon doppia, suolaa, sitruunapippuria ja sitruunamehua. Fileen alle kannattaa panna öljyä tai muuta rasvaa ellei käytä leivinpaperia tai foliota.



Chili hienonnetaan ensin veitsellä ja sitten esim. morttelissa, jotta saadaan mössöä. Isommalla määrällä toimii pieni tehosekoitinkin.



Kalafileeseen tehdään matalia viiltoja, jotta chilimössön saa osittain hieman pintaa syvemmälle. Näin se ei pala ja maku imeytyy paremmin. Filee suolataan ja pippuroidaan maun mukaan ja chilimössö hierotaan päälle. Fiksumpi suolaa kalan muutama tunti ennen paistamista. Kuvassa chiliä ei ole jokapuolella, koska samaa kalaa söi tottumattomatkin. Chiliä saa olla reilusti, koska paistaminen ja rasvainen kala tasoittaa poltetta huomattavasti ja vaimentaa makuakin.



Kala paistetaan sopivan kypsäksi n. 200 asteessa tai kuumemmassakin, jos filee on ohut. Lopuksi päälle pirskotetaan muutama ruokalusikallinen sitruunamehua.



Tarjotaan vaikka perunamuusin kanssa. Itse tarjosin "kastikkeena" tsatsikia, joka sopi yllättävän hyvin kalallekin.

tonttu

Ei pöllömpää. Kannattaa myös kokeilla Lime-Lemon drop graavausta, hiukka valkopippuria ja varmuuden vuoksi aavistus suolaa ja yön yli kelmussa, on muuten kanssa ihan sairraann hyvää :-)

hessi

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 31, 2010, 18:02:39 ip
Kalaa ja chiliä ei näy yhdistettävän usein, mutta tässä yksi hyväksi toteamani tapaa yhdistää ne.

Ai ei vai... itse olen vuodesta 1991 maustanut kaikki kotona tehnyt kalapullat/pihvit/murekkeet AINA chilillä. näitä Ei meillä tehdä ilman chiliä, en ainakaan minä!
On muuten sitten savustetun kalan mausteena myös mahtava, massu täyteen tilliä, chiliä, sitruunaa yms ja sitten savustuspönttöön.

On tuo sinunkin kirjolohi herkullisen näköinen ja itse tehty tzatziki on aivan mahtavaa lähes minkä ruuan seurassa,
joskus teen siitä intialaisen kurkkuraita version eli maustan jeeralla.
kannattaa kokeilla chiliä myös tavallisten silakkapihvien väliin, on muuten hyvää....

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Perhonen_Kärpänen

Just tollasta lemon drop -lohta täälläkin kokkaillaan toisinaan. Kokeilkaas tätä tzatziki reseptiä: 6dl bulgarialaista jogurttia, ½ kurkku sekä 1 suolakurkku raastettuna. Sotketaan sekaisin ja valutetaan yön yli jääkaapissa. Valutussysteemiä voi kehitellä itse, pääasia että ylimääräinen neste tippasee pois ja mössöstä tulee melkein kivikovaa. Mausteeksi pikkusen sitruuna- ja mustapippuria. Jumalaista tahnaa.

Harri1980

suola pois ja päällystetään kala Sambal oelek kastikkeella, joka on keskitulista ja suolaista. lisäksisitten pinnalle lemon drop viipaleita. Helppoa, nopeaa, terveellistä ja hyvää. Valmiista fileestä uuniin max 15 min ja kypsyykin nopeasti. Reilusti alle tunnissa syömävalmis.

SamiKoo

Kokeiluun taitaa mennä tuo. Tosin Aji fantasyllä kun lemon droppeja ei ole.

ecoist

Oma yksinkertainen suosikki on tuore lohifile kuorrutetaan lemon drop ja inkiväärisoseella ja uunivuokaan jossa lohi on kaadetaan sushi&sashimi soijakastiketta reilusti. Lohi uuniin, 200 astetta niin kauan että sisältä vielä punertaa mukavasti. Tarjoillaan keitetyn riisin ja kevätsipulisilpun kera.