toukokuu 11, 2024, 19:59:13 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Siemennauhat

Aloittaja wheel77, marraskuu 05, 2013, 18:17:47 ip

« edellinen - seuraava »

wheel77

Itse laiskana olen maahan laittanut siemennauhoja keväällä. Kysyisinki voiko siemennauhaa tehdä jotenkin itse? Kaikkia siemeniä ei löydy nauhana ja nyt talvella ois aikaa väkästellä. Onko vinkkiä miten tekisin?

Larski

Hyötykasviyhdistyksen edustaja neuvoi joskus tekemään siemenistä "kiisseliä" ja pursottamaan vakoon. Vettä, perunajauhoja ja jyvät sekaisin muovipussissa => pussista kulma auki => roiskimaan.

Kokeillut en ole, mutta pitkänlinjan pienviljelijä vakuutti toimivaksi.

Huru-ukko

Kakkupursottimen periaatteella, vaikka perunajauhoista kiisseli. Porkkanan siemenet ensin veteen, ja kerätään kelluvat kuoret pois.

NiGo87

Olisikohan mahdollista laittaa siemenet paperinarun sisään ja rullailla tiukaksi...? Paperinarun läpi pääsee siemenet tekeen juuriaan ja ei sen kauaa tarvitse maatuakaan.
En ole kokeillut, mutta järkeilemällä tuli tällainen mieleen.

x46900

marraskuu 13, 2013, 19:20:49 ip #4 Viimeisin muokkaus: marraskuu 13, 2013, 19:24:35 ip käyttäjältä x46900
^ihan järjetön työ jos vertaa suoraan maahan kylvämiseen.

Itse olen saanut suurta tyydytystä kun olen laskenut siemenet ihan paljaaltaan vakoon. Ja hyvin ovat itäneet....

bobster

Lainaus käyttäjältä: x46900 - marraskuu 13, 2013, 19:20:49 ip


Itse olen saanut suurta tyydytystä kun olen laskenut siemenet ihan paljaaltaan vakoon.


;D ;D ;D Voi jumalauta! ;D ;D ;D
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

chilimieli

Brää!
Omastakin mielestä siemenen vakoon laskeminen on parasta. 8)

wille

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - marraskuu 14, 2013, 00:51:16 ap
Brää!
Omastakin mielestä siemenen vakoon laskeminen on parasta. 8)


Ai kun talven pimeydessä ei muuta tekemistä ole, ja keväisin vaan rupee tuntumaan siltä?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Toby

Nyt jotenkin siementopicci kääntyi yllättävän nopeasti fingerporityylisiin pane siementä vakoon -vitseihin. Foorumilaiset kieroonkasvaneita kieron huumorintajun omaavia? ::)
Mutta eikö tuo nauha ole työläämpi kuin pelkät siemenet? Kun koko hoito pitää peitellä... wheel ja Larski vielä höpisivät tee-se-itse nauhoista... Taidanpa työntää siemeneni vakoon ihan itse ilman moisia lisätarvikkeita.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

chili_maestro

Lainaus käyttäjältä: x46900 - marraskuu 13, 2013, 19:20:49 ip
^ihan järjetön työ jos vertaa suoraan maahan kylvämiseen.

Itse olen saanut suurta tyydytystä kun olen laskenut siemenet ihan paljaaltaan vakoon. Ja hyvin ovat itäneet....


...sanoo suuuuurperheen isä?  ;D
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Limanuljaska

Lainaus käyttäjältä: wheel77 - marraskuu 05, 2013, 18:17:47 ip
Itse laiskana olen maahan laittanut siemennauhoja keväällä. Kysyisinki voiko siemennauhaa tehdä jotenkin itse? Kaikkia siemeniä ei löydy nauhana ja nyt talvella ois aikaa väkästellä. Onko vinkkiä miten tekisin?


Tarviit yhden ison esim. ketsuppipullon, pese se. Tee tarvittava määrä kiisseliä ja sekoita siemenet siihen kun se on jäähtynyt. Sitten vaan pullosta pursottamaan kiisselit vakoon. Porkkanoiden kylvössä oon käyttäny 2 pientä pussia porkkanan siemeniä / 1litra kiisseliä. Siemenet sekoaa aika tasaisesti siihen kiisseliin. Toimii ja tuntuu nopeuttavan myös itämistä varsinkin jos vielä antaa siementen turvota yön yli.

Miquel

Mitenhän, jos sotkisi kiisseliin vielä esim. starttilannoitetta makua antamaan.  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0