toukokuu 05, 2024, 02:55:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Venti-pot vs air-pot.

Aloittaja Chilijamppa, syyskuu 17, 2014, 16:14:15 ip

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

Öh, saavat mieluummin kärsiä mun kasvoista.  Mutta kyllä tuolta näkee aika hyvin. Noista vois rakentaa michelinukon serkun.  Talikko käteen ja turnajaisiin.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 18, 2018, 10:19:50 ap
Öh, saavat mieluummin kärsiä mun kasvoista.  Mutta kyllä tuolta näkee aika hyvin. Noista vois rakentaa michelinukon serkun.  Talikko käteen ja turnajaisiin.


Lähet esittämään Japanilaista munkkia torille:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/Komuso_Buddhist_monk_beggar_Kita-kamakura.jpg/800px-Komuso_Buddhist_monk_beggar_Kita-kamakura.jpg
Plussaa olisi, jos löytyy ennestään musikaalisia lahjoja. ;D

sorrii

Oliko arvon chilipääherroilla tiedossa noita Super Ventipotteja Suomessa. Vai Saksastako on vaan tilattu?
Erityisesti neliskanttiset kiinnostaisi ... Tuossa Saksalaisessa Bushplanetin kaupassa ei ole sitä isompaa jäljellä. Pienempi 6.5 on vähän liian pieni, luulen... [Herbertillä ei ole listoilla Ventipottia eikä Superia ...] ...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

maaliskuu 18, 2018, 18:27:39 ip #43 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 18, 2018, 18:37:12 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Itse tilasin VP-luxilta perinteisiä Ventipotteja.   Noita Supereita en muista vielä nähneeni kovin yleisesti. 

https://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=46/

Parit altaatkin tuli tilattua.  Koko: 64,5 x 49,5 x 12cm  Taimikasvatuksessa kastelua helpottamaan.  https://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=174/816

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 18, 2018, 15:52:22 ip
Oliko arvon chilipääherroilla tiedossa noita Super Ventipotteja Suomessa. Vai Saksastako on vaan tilattu?
Erityisesti neliskanttiset kiinnostaisi ... Tuossa Saksalaisessa Bushplanetin kaupassa ei ole sitä isompaa jäljellä. Pienempi 6.5 on vähän liian pieni, luulen... [Herbertillä ei ole listoilla Ventipottia eikä Superia ...] ...


https://drgreen.at/Super-Venti-Pot-eckig-9-L

Oliskohan se 9l sitten isoin noissa neliöruukuissa.

sorrii

(Tulipa mieleen, muuten etten esim. itse läytänyt tätä ketjua haulla, kun on väliviivat noissa nimissä otsikossa .... )

Sitä tänne tuli kommentoimaan, että hogasin äskettäin sitä Super Ventipottia miettiessäni, että mähän olen näitä VP'ja käyttänyt aina niin, että pohjalla on reilusti hydrosoraa ja yleensä kuitukangas soran ja mullan/kookoksen välissä. Silloin voi pitää alusastiassa vaikka jatkuvasti vettä  [kusta??  8)] ... Hydrosora toimii siinä taitamattoman hyvin, kun se nostaa kapillaarisesti vettä, mutta kookos ei ime sitä niin että olisi likomärkä, kuten on päältäkastelun jälkeen ...

Samaan tapaan on ollut jo parina kesänä sellainen Autopot-viritys, jonka parantelin viime kesänä "lopulliseen" muotoon: Alustana 40x100cm h=5cm -muovialusta. Siihen kiinnitin Aqua-boxin, eli Autopot-venttiilin. Päällä oli ennen pari kesää ne Ventipotit 5cm "salaojalla" ja alusta täytetty hydrosoralla. Se sorahan kuitenkin auringossa meni aika karmean näköiseksi kun siihen kasvoi levää. Viime kesänä sitten sahasin 20mm styrofoamista alustaan tiukasti sopivan kannen, johon veistelin tarkaan paikat 3'lle 5l. Ventipotille ja liimasin sprayliimalla mustavlkomuovin vielä pintaan. Vesitila kun on kannen alla, niin en laittanut soraa sinne ollenkaan. Kivasti kasvoi siinä 3kpl chinensejä ja satoakin tuli kylmästä kesästä huolimatta puolivarjoisessa kennokasvarissa...

Hydrosoran kanssa ei tarvita mitään imukankaita ...  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

maaliskuu 19, 2018, 21:35:38 ip #46 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 19, 2018, 21:40:42 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Autopot venttiilit.  Hmm. Tekno!   (Teknik! -sanoi ryssä kun saranan näki.)

Sorilla on varmaankin eroja.  Oletko muuten hokannut että Lecalla on KAP versio erikseen ja se on kapillaarikatkotavaraa.  Tuota kapillaarinostetta pitäiskin muuten tutkia jotenkin vielä tuossa mun vertailussa.  http://chilifoorumi.fi/index.php?PHPSESSID=606e65943bebb10173262c3d2e430d3f&topic=18000.msg345510#new   Kukaan ei ole vielä kommentoinut sitä.

sorrii

Eip ole tullut Lecaa käytettyä ollenkaan. Kasvatuskauppojen hydrosoraa aika montaa merkkiä ...

Normaali Leca kait on yleensä sitä kapillaarikatkoa, mitä 50l säkeissä saa. Kuution pusseissa kai laatuja ja raekokoja useampia. Kerran ostin rautakaupan Weber Lecaa ja päätin että se riitti: Se säkki oli niin täynnä murskaa, murua ja pölyä, että sen huuhtelu olisi tukkinut koko talon viemärin. Mä siis siivilöin sen marjasiivilällä ...  ??? ??? .. Laskin että hydrosoraan verrattuna säästin 15€ mutta työtä oli siitä 2t..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

maaliskuu 20, 2018, 00:05:23 ap #48 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2018, 00:35:20 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 20, 2018, 00:02:50 ap
Normaali Leca kait on yleensä sitä kapillaarikatkoa, mitä 50l säkeissä saa.


Päinvastoin.  Se kapillaarikatko on eri tuote.  Siinä on kirjaimet KAP nimessään. (Mulla oli suunnilleen yhtä likaista Leca kuin Hydrocorn.  Eikä kumpikaan kovin murskaista.  Ellei pussin pohjalta löydy ylläreitä.   Tuol mun vertailussa näkyy siivilä joka toimi hyvin ja nopeesti. Sinne kyllä sopisi kommentteja.)

sorrii

maaliskuu 20, 2018, 10:12:50 ap #49 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2018, 11:58:36 ap käyttäjältä sorrii
LainausPäinvastoin.  Se kapillaarikatko on eri tuote.  Siinä on kirjaimet KAP nimessään
???

Ootko IHAN varma ettei KAP tarkoita päinvastoin että on kapillaarista  :o
[ :) katsoin Weberin netistä: ONhan se KAP kapillaarikatko: Erikseen käsitelty jollain aineella kapillaarisuuden poistamisesksi. Samoin on uusi tuote PUH joka on puhallettava ... ?? Mitä vitt ... ] Ei noita 20v sitten, kun opiskelin [enemmän] niin montaa lajia ollut ...

Saattaa olla jokunen vuosi mennyt, kun ostin Starkilta keltaisen säkin Weberin Lecaa [0-8mm] ~5€ Isompirakeista 8-16mm [?] en löytänyt mistään muutoin kuin kuution säkissä. Olisi kyllä aika edullista kun säkki oli ~120€/1000l...

Sen tuoteselosteessa jo luki, että on erinomaista kapillaarikatkona. Samoin oon ostanut pienemmän [25l?] säkin Kekkilän -tai Biolanin- ruukkusoraa joskus. Käytin niitä mullan jatkeena ja ruukujen pinnassa. En erityisesti erikseen testaillut, mutta kyllä niillä selvä ero oli hydrosoraan paitsi pienemmän raekoon, niin myös että selvästi näkyi että kelluu kuin styroksi ... Rocotojen multaa oon edelleen ohentanut Leca-murskeella, kun perliitti näyttää mökin kasvimaalla vähän perverssiltä ...  ;) ..

Ehkä ne valmistusprosessissa nykyään, paitsiettä sihtaavat eri raekokoja, niin myös jotenkin erottelevat painon mukaan esim. puhallukseen sopivan, eli kevyimmän. ON se kuitenkin wanha totuus, että Leca kelluu vedessä ja kunnon hydrosora ei ...
[tokihan hydrosoraa huuhtoessa on huomannut että osa painuu pohjaan ja osa kelluu, siinäkin!]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`